Volgorde diff en automaat

Lid geworden
15 jan 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik ben mijn installatie aan het voorbereiden om een batterij te plaatsen.
Aangezien we reeds Enphase IQ7 omvormers hebben, gaan we waarschijnlijk gaan voor de Encharge batterij en de Envoy dus vervangen door een Enphase Metered, waarbij er CTs moeten geplaatst worden om de consumptie te meten.
Onze huidige hoofdzekeringkast in de kelder is helaas nogal krap en we moeten voor die batterij nog 3 CTs bij plaatsen in die kast die elks 2 modules breed zijn.
Die hoofdkast zelf is een 2x13 module kast waar we vooral eigenlijk doorverbinden naar 2 kasten met veel kringen (traphal en CV-kot) en zelf lokaal 2 kringen hebben met daarop:
  • Koelkast kelder
  • Diepvriezer kelder + Raspberry Pi (om slimme meter uit te lezen)
  • Koelkast keuken
  • Buitenstopcontact voor kerstverlichting
Momenteel hebben we 1+5 modules vrij en kunnen dus geen 3x2 modules vinden om de CTs te plaatsen.
Ik kan wel het bovenstaande eigenlijk allemaal op 1 kring aansluiten, denk ik. Praktisch moet ik wel nog de eigenlijke bekabeling een klein beetje aanpassen, maar ik denk niet dat qua belasting dit een probleem zou vormen. Als ik extreem zou gaan zou ik de 3 automaten + de diff 30mA van de oude situatie (zie Vroeger.png) kunnen vervangen door 1 differentieelautomaat.
Da's echter iets duur en ik kan iets gelijkaardigs bekomen door simpelweg de vroegere rem-automaat te laten staan (kan waarschijnlijk zelfs een 16A worden) en daarna de differentieelschakelaar voor 30mA te zetten.

Nu vroeg ik me af: mag dit volgens het AREI of moeten de automaten steeds *achter* de 30mA diff zitten?

Bijlagen

• Vroeger.png
    Vroeger.png
    29,4 KB · Weergaven: 17
  • Nu.png
    Nu.png
    28,4 KB · Weergaven: 17
Je kan idd kringen samenvoegen, zoals de koelkasten.
Verder bestaan er ook unibis automaten, die zijn maar 1 module breed. Enkele zekeringen vervangen door een unibis en je hebt meteen plaats

Je mag ook gewoon nog zo’n kastje tegen het bestaande zetten, enkele grote gaten tussen de twee maken om draden te laten passeren, en deze beschouwen als gezamenlijk 1 kast met twee deurtjes.

In bijlage een foto van de huidige situatie, dit helpt misschien.
Zoals je ziet is een kast tegen de bestaande bijplaatsen niet zo eenvoudig owv de waterleiding.
Welke opties lijken me momenteel mogelijk?
* Nieuwe kast bijplaatsen voor alle "lokale kringen" in de kelder (kostprijs: 50 euro?)
* Rem automaat vervangen door een automaat van 1 module (vb. https://www.elektramat.nl/schneider-electric-installatieautomaat-1-polig-nul-20a-c-kar-r9p19620/ , weet niet of het een probleem is dat die uit Nederland komt) (kostprijs: 15 euro?)
* Kring AA en AB samenvoegen: momenteel gaan er 4 XVB kabels in de kast en er gaan hiervan 2 in AA en 2 in AB. Door wago klemmen kan ik er voor zorgen dat ik 2 keer 2 kabels samenneem (kostprijs: 2 euro?)
* Kring AA en AB vervangen door differentieelautomaten (nogal prijzig, iets goedkoper als ik die in Nederland ga zoeken, want dat wordt daar vaker toegepast). Hierdoor kan de 30mA diff weg.

Vandaar dat ik neigde richting het samenvoegen van beide kringen.
In dat geval krijg je echter het volgende: "rem -> diff -> automaat kring AA"
Dit is nogal gek, want in feite kan het samengenomen worden tot een enkele differentieelautomaat, wat op zich niet meer is dan automaat + diff.

Dit brengt me tot m'n oorspronkelijke vraag: is het toegelaten om de diff op kring AA zelf te zetten (zoals op het eendraad schema "Nu.png")?

Bijlagen

• IMG_0678.png
    IMG_0678.png
    1,4 MB · Weergaven: 21
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan