• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Voegvulling poeders gyproc knauf

Bouwinfome

Nieuw Lid
Reaction score
4
Dag allen,

Ik vroeg me af wat het verschil is tussen knauf easyfiller en de jointfiller plus.
Ik meen te begrijpen dat de laatste enkel volr gaasband kan en de eerste voor zowel papier als gaasband. De verwerkingstijd is ook wat anders. Zijn er nog andere verschillen? @albarius?

Zijn er tussen de easyfiller 45 en 90 buiten de verwerkingstijd nog verschillen? Als DIY is het misschien aangewezen de langee verwerkingstijd te gebruiken

Kan ik gyproc jointfiller gebruiken op mijn knauf platen horizonboard (en lang ik dan ook de gyproc finisher gebruik) of moet dat hoe dan knauf voegproducten zijn?

Even verder op dit topic.
Ben met de jointfiller+ aan het werken.
Verwerkingstijd zou 50min zijn, maar dan 20-30 minuten (vanaf start mengen) wordt de pasta bij mij al zeer hard.

Ik reinig met gereedschap grondig met zuiver water. Mengsel wordt ook altijd gestart met zuiver water
Ik werk steeds met beperke hoeveelheden (kleine ijsdoos) omdat deze anders sneller uithardt dan ik het verwerkt krijg.
Mijn zolder is nu wel warmer en droog, maar ook niet zo extreem...
Enige tips nog? Verwerk ik hem te veel door zo een kleine hoeveel op en af te smeren?
Speelt de waterverzcahter een rol?

Had beter de easyfiller 90 gekocht lijkt me

Als je mengt en je neemt materiaal uit je doos om te beginnen gebruiken, dan mag je dat niet meer in je doos kieperen om dan terug een verse schep te nemen. Altijd op je gereedschap houden en telkens kleine beetjes uit je doos bijnemen. Zorg dat je steeds met de goede consistentie blijft werken.
Hoe stijf of plat maak je je materiaal aan in het begin? Dat speelt ook een rol?
Hoe dikwijls schraap je materiaal terug van je gyprocplaat? Telkens verliest dat daar wat vocht en steekt vervolgens de rest aan dat daardoor sneller gaat droger.
Zo'n ijsdoos is ook niet ideaal: je kan je materiaal niet mooi bij elkaar houden. Als dat overal rondkliedert in die doos, beginnen de kleine losse deeltjes sneller te drogen en zo de rest mee aan te steken.
Hoe meng je in het begin? Je moet eerst water doen en dan poeder er bij. Best van de eerste keer juist, anders gaat t klonteren en die klonters gaan dan weer de rest aansteken om sneller te drogen. Als het te veel materiaal tegenover water zou zijn, kan je op dat moment water bijgeven.

Volgens ik je verhaal lees, denk ik dat je een beter "smeerhygiëne" moet aanhouden tegenover je materiaal.

Easyfiller 90 is geen oplossing als je meng- en smeertechniek niet juist zit. Dan zal dat evengoed veel sneller harden dan voorzien.

Last edited:
Bedankt voor je reactie. Ter aanvulling:

- Neem inderdaad enkel, zelfs met een apart plamuurmes, materiaal uit de doos. Het product in de doos lijkt langer goed te blijven( maar ook lang niet 50min)
- Meestal maak ik het mengsel in hey begin wat te nat, in de hoop minder snel droog te zijn. Als het mengsel op mijn bord droog wordt, meng ik er soms nog wat zuiver water bij om de consistentie terug goed te krijgen
- Afschrapen materiaal: mogelijks zit hier mijn probleem. Ik denk dat ok soms te veel product aanbreng, en dus veel moet afschrapen dat ondertussen vocht heeft verloren. Voor de banen doe ik wel meestal 1x aanbrengen en dan 1x afschrapen(in drie stappen; eerst langs de zijden en dan in het midden). Soms plaatselijk een kleine bijwerking, mazr dat probeer ik te beperken (dan ga ik er liever een volgende keer nog is keer met filter)
- Beter alternatief voor ijsdoos voor kleine hoeveelheden? Vond deze best proper werken
- Mengen: Eerst zuiver water, dan gedeelte poeder dat ik tot een zeer loperige massa meng. Dan de rest van het poeder. Eventueel nog wat water als hij te stijf is. Dan kort laten rusten en nog is goed doorroeren
- Terzijde: ik heb ook niet het gevoel dat ik nog last heb van klonters( zowel niet gemengd als sneller uitgehard). Ik trek ook geen strepen. Het is vooral dat de pasta zo stroef wordt dat je er niet meer mee kan werken. Op het bord aanlengen met water geeft dan eerder een brokkige pap

Eerst zuiver water, dan gedeelte poeder dat ik tot een zeer loperige massa meng. Dan de rest van het poeder.
In 1 keer doen. Je hebt nu geen controle. Akkoord, dat is een beetje leren in het begin. Een goede leidraad is wat er op de verpakking staat verhouding water/poeder. Ik doe dan gewoonlijk een ietsiepietsie meer poeder dat hij wat stijver is. Zo heb je minder makkelijker klonters tijdens het mengen. En dan met beetje bij beetje water op de juiste consistentie brengen wat je nodig hebt.
Als je dat de eerste keer doet, probeer eens te werken met een maatbeker en een keukenweegschaaltje. Dan heb je de correcte verhoudingen. En dan weet je ook hoe dat er uitziet in uw crème-glace doos of emmertje. Zet desnoods een maatstreep met een stift. Wel aan uw madam beloven dat ge vershoudfolie rond haar keukenweegschaal doet en dat ze die helemaal proper terugkrijgt. :p
Als het mengsel op mijn bord droog wordt, meng ik er soms nog wat zuiver water bij om de consistentie terug goed te krijgen
Niet doen. Dan is hij al aan het afbinden. Er spelen 2 processen: drogen en afbinden. Drogen is water dat eruit gaat/verdampt/.. Afbinden is water- en gipsmoleculen die samen uitkristalliseren. Die 2 processen lopen normaal gezien ongeveer gelijk. Voor drogen kan je inderdaad water toevoegen. Afbinden is afbinden, dat kan je niet terugdraaien. Niet al het water gaat er terug uit. er blijft een deel in. De gemengde (en gedroogde) gips heeft een andere chemische formule dat louter het poeder dat in de zak zit.
Ik denk dat ik soms te veel product aanbreng, en dus veel moet afschrapen
Banen volzetten. Afschrapen, zijkanten proper meenemen. Klaar. Na een uur als het hard is, ga je daar een tweede keer over en desnoods na nog eens een uur de derde keer. Niet blijven over en weer strijken tijdens een arbeidsgang. Let op: bij de tweede keer na een uur gaat die eerste laag meewerken in de vochthuishouding van je filler. Daarom best ook niet wachten tot de volgende dag als hij bijna droog is om er een tweede keer over te gaan. dan gaat hij echt veel vocht opnemen.
Met welk plamuurmes, plakspaan werk je?
Beter alternatief voor ijsdoos
Een rond emmertje. kan je veel makkelijker en sneller je materiaal bij elkaar schrapen. bvb met een pouliertruweeltje. Daar win je heel veel tijd mee.
En een rond recipient mengt veel efficiënter. Probeer anders maar eens een koppel eieren te klutsen met een garde in een vierkante pot...???
:Fietser op zijn bek:
Hoe lang ben je aan het mengen vanaf dat je instrooit in water tot wanneer je filler smeerklaar is?
Op het bord aanlengen met water geeft dan eerder een brokkige pap
Zie hierboven: drogen vs afbinden. Komt niet meer goed zo gauw de binding is ingezet.

Last edited:
  • Ik gebruik een plamuurmes 15cm van gyproc. Heb ook een inox plakspaan, maar nog niet goed uit hoe daarmee af te nemen. Kleiner materiaal om mee te werken en de boorgaten te doen
  • Regelmatig maar enkele uurtjes tijd, dus banen zijn vaak volledig uitgehard tegen dat ik er over kan gaan. Mer dat ik zo vaak moet kuisen en nieuw mengsel maken gaat het bijkomend traag.
  • Duurtijd mengen, zou het moeten timen. Tegen de 5 minuten, met rusten van mengsel bij?
  • Zal eens een rond potje erbij zoeken en een truweeltje

Bedankt voor je tijd/uitleg

Regelmatig maar enkele uurtjes tijd, dus banen zijn vaak volledig uitgehard tegen dat ik er over kan gaan.
Dit zou wel eens een belangrijke reden kunnen zijn. Materiaal inderdaad iets platter afmaken wanneer je er een volgende keer over gaat. Niet te veel materiaal ineens nemen, niet meer dan nodig. En zien dat je in 1 keer kan afstrijken. Telkens klein beetje materiaal bijnemen en oud/nieuw dooreen zetten op je bord. Zo verklein je de kans op voortijdige droging en afbinding op je bord zelf aanzienlijk.

Ter aanvulling:

Jointfiller 120 wad echt heerlijk. 2u lang smeren, zelfs bij 28° hitte op zolder.
Ook tweede laag probleemloos, al was dit inderdaad slechts enkele uren later en nog niet volledig droog.

Mengsel wel ook veel eenvoudiger zonder brokken te mengen

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief