• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Voegen natuursteen

Lid geworden
6 dec 2018
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag iedereen,

Begin deze week zijn onze natuursteen en kleiklinkers gevoegd (ingewassen).
Hoewel het resultaat er vanop afstand gezien initieel wel goed uitzag, hebben we nu bij nazicht vandaag toch voor enkele zones onze bedenkingen, waarvan we ons afvragen of deze terecht zijn, dan wel binnen bepaalde toleranties vallen.
Het gaat o.m. om volgende vaststellingen:
- Oneffenheden in de voeg (gesprongen luchtbelletjes?);
- Geen constant beige kleur (grijzig);
- Voeg ligt naar ons gevoel soms wel zeer diep (meerdere mm's), viel vooral op bij de eerste keer vegen, toen veel vuil toch bleef liggen in de voegen;
- Tussen de kleiklinkers zijn ook hier en daar gaatjes/gaten gekomen in de voeg.
In bijlage enkele foto's.

Voor ik de (tuin)aannemer (die nog enkele werken voor ons dient uit te voeren) hierover aanspreek, hoe denken jullie over dit voegwerk ?
Wel ok, of toch de moeite om aan te kaarten?
Dank u wel.
 

Bijlagen

  • thumbnail_IMG_1381.jpg
    thumbnail_IMG_1381.jpg
    128 KB · Weergaven: 21
  • thumbnail_IMG_1383.jpg
    thumbnail_IMG_1383.jpg
    132,6 KB · Weergaven: 22
  • thumbnail_IMG_1387.jpg
    thumbnail_IMG_1387.jpg
    119,6 KB · Weergaven: 22
  • thumbnail_IMG_1388.jpg
    thumbnail_IMG_1388.jpg
    118,9 KB · Weergaven: 21
  • thumbnail_IMG_1390.jpg
    thumbnail_IMG_1390.jpg
    128 KB · Weergaven: 21
  • thumbnail_IMG_1391.jpg
    thumbnail_IMG_1391.jpg
    109,8 KB · Weergaven: 20
  • thumbnail_IMG_1398.jpg
    thumbnail_IMG_1398.jpg
    122,7 KB · Weergaven: 17
  • thumbnail_IMG_1399.jpg
    thumbnail_IMG_1399.jpg
    143,4 KB · Weergaven: 20

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Met zo'n warm weer invoegen ?
Hopelijk zijn de stenen wat nagemaakt ?

Wat ik zie aan de hand van de foto's van de tegels. Dat je voegen bij het inwassen niet diep genoeg waren. Met andere woorden er zijn mortelresten blijven zitten in de voeg waardoor deze te ondiep waren om je voegen voldoende massa in de diepte te geven. Bij de hoge temperaturen van de laatste dagen is dat dun laagje voegsel stuk gesprongen omdat dit niet kon hechten aan de mortel.

Oplossing: droog invoegen met voegsel of voegen uitslijpen en hervoegen .
Minimum diepte van de voeg is eigenlijk de dikte van de tegel.

Voegen in de kleiklinkers . Idem voor de eerste foto.
De tweede foto geeft aan dat het opsluiten van de kleiklinker op dat punt niet 100% waterdicht was. Voegsel is wegstroomt.
Bijwerken.
 
Lid geworden
6 dec 2018
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt, daarmee kan ik alvast een constructief gesprek aangaan met de aannemer.
Water werd inderdaad overvloedig gebruikt. Was oorspronkelijk wel de bedoeling van aannemer om eerder te voegen, maar geraakte er toen niet, vandaar nog (te?) snel begin deze week uitgevoerd.

Mag ik nog uw mening vragen over hoogteverschil tussen voeg en tegel?
Op foto 1391 ziet u - denk ik wel - wat ik bedoel.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan