• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Voedselmotten

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Sinds maanden zitten we hier met voedselmotten. Het was een pak beter in de winter, en ik dacht dat ik er van af was, maar nu zie ik er weer elke dag.

De grootse haard die ik gevonden heb was een zak met vogelvoer, maar daarna zaten ze ook in chocolade, koeken, noten, zelfs oude frituurolie.
De larven eten zichzelf door plastic. Een Leo bv, daar geraken ze zo in.

De gebruikelijke middelen zijn lijmvallen, en lavendelzakjes, maar dat helpt dus onvoldoende.

Gisteren beslist om een pakketje sluipwespen te bestellen, dat schijnt de natuurlijke vijand te zijn.
Die beestjes zijn maar 0,3mm groot en vernietigen de eitjes. Je ziet niet dat ze er zijn, en als de motten weg zijn sterven de wespen uit.

Nog iemand tips?
 

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
775
Waarderingsscore
258
Punten
63
Dit is de Indische meelmot. Voorkomen doe je door alle meel en graan koud zetten, bv in een kelder. Daar is het te koud en komen de eitjes niet uit. Om de huidige besmetting aan te pakken zou ik met feromoonvallen werken.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Die feroomvallen werken, je vangt er wel wat, maar nooit genoeg.
Als je de beschrijving leest, dan zijn het ook eerder controlemiddelen om na te gaan of de plaag al over is.
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Dat is Plodia.
Probleem met die beesten is dat ze inderdaad ook in gesloten verpakkingen geraken. Ze doen dat door een eitje in de rand te leggen van een deksel en vervolgens kan de net uitgekomen larve door een speetje dat er geen is en raakt het zo bokalen en gesloten dozen binnen.
Gesloten dozen en verpakkingen zijn niet altijd voldoende. De voedingsindustrie heeft er ook last van, ze kunnen met aangekocht producten meekomen.

Feromoonvallen werken inderdaad, maar kan je eerder gebruiken om na te gaan of ze er nog zijn.
Alle vooral droge voeding uitruimen en grondig checken. Ze zitten ook op zaden bv. graszaad of vogelvoer.
Sluipwespen specifiek voor deze motten kunnen helpen, met deze sluipwespen heb ik zelf nog geen ervaring.
 

Vincenth90

Actief Lid
Lid geworden
23 jun 2020
Berichten
179
Waarderingsscore
55
Punten
28
Hier ook, binnen geraakt door een vogelvoer en sindsdien er niet meer vanaf geraakt.

In de winter 1 per dag, of 1 per 3 dagen - gisteren ineens 3.
Gelukkig zijn ze onschadelijk maar ik erger me er ook aan.

Beesten kunnen praktisch in elk spleetje / gaatje zitten en die larven zijn ook erg mobiel!
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Hier ook, binnen geraakt door een vogelvoer en sindsdien er niet meer vanaf geraakt.

In de winter 1 per dag, of 1 per 3 dagen - gisteren ineens 3.
Gelukkig zijn ze onschadelijk maar ik erger me er ook aan.

Beesten kunnen praktisch in elk spleetje / gaatje zitten en die larven zijn ook erg mobiel!
Ik vind het toch bijzonder onaangenaam om zo een wormpje in uw chocolade te zien.
Recent was een Leo aangevreten.
Ik wil ze weg.
 

ljo13

Zeer Actief lid
Lid geworden
27 jun 2018
Berichten
259
Waarderingsscore
129
Punten
43
Die feromoonvallen werken best wel goed hoor. Koop er gewoon voldoende van het type dat zowel de mannetjes als de vrouwtjes vangt. Daarmee kun je de volgende batch telkens een beetje uitdunnen.

Het is even volhouden (meerdere seizoenen of zelfs jaren) maar op een bepaald moment ben je ze echt wel kwijt. Even door de zure appel heenbijten ook en gewoon AL het eten waar ze in kunnen zitten weggooien en volledig opnieuw beginnen met je kasten vullen. Niet vergeten ze helemaal uit te kuisen met CIF en alle gaatjes van de plankenleggers met een tandenstoker uit te kuisen, daar zitten vaak larven in.

Vervolgens zorgen dat je altijd wel zo'n val hebt liggen en die meteen gebruiken als je er ook maar eentje ziet rondvliegen.

Ik spreek uit ervaring. Het heeft bij ons 3 jaar geduurd nadat we het zwaar te pakken hadden, maar met volhouden en eens echt alles weggooien, lijkt het onder controle te zijn.

Hou ons op de hoogte over die sluipwespen. Zeer benieuwd naar het resultaat.
 

Vincenth90

Actief Lid
Lid geworden
23 jun 2020
Berichten
179
Waarderingsscore
55
Punten
28
Hier ook, binnen geraakt door een vogelvoer en sindsdien er niet meer vanaf geraakt.

In de winter 1 per dag, of 1 per 3 dagen - gisteren ineens 3.
Gelukkig zijn ze onschadelijk maar ik erger me er ook aan.

Beesten kunnen praktisch in elk spleetje / gaatje zitten en die larven zijn ook erg mobiel!
Ik vind het toch bijzonder onaangenaam om zo een wormpje in uw chocolade te zien.
Recent was een Leo aangevreten.
Ik wil ze weg.
Lastig! Bij ons zaten ze nooit op de Leo's. Onlangs wel overgestapt naar Olé - misschien het proberen waard?

Ik heb ze ook 1 keer proberen te vergassen met Pistal maar ik had niet het gevoel dat dit effectief was.
Daarnaast heb ik ook het gevoel dat die beesten achter elke plint of latje kunnen zitten..
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Je kan die eitjes nooit helemaal weg krijgen. En alles weg gooien…. Vind ik nogal radicaal.
Ik heb ook geprobeerd om zowat om de week in die berging eens te spuiten met een insecticide, maar veel doet dat niet.

Dit is overigens wat ik gekocht heb.
Duur.… maar je moet herhalen, en dus sturen ze een paar keer van die pakketjes op.
 
Laatst bewerkt:

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
775
Waarderingsscore
258
Punten
63
Ik heb het meeste droge voeding en graan/meel (bak zelf brood) in de kelder gezet. Alle graan en meel in plastic tonnen met deksel er los op (anders risico op schimmel in vochtige warme periodes in de zomer), de rest in plastic dozen/containers. In de kelder heb ik nog geen enkele mot of larve kunnen spotten, het is er te koel voor die beestjes. En in de zomerperiode hang ik een feromoonval in de berging. Door de hogere temperatuur in huis komen er dan meer eitjes uit en heb je ook meer motten. Ze helemaal wegkrijgen is me nooit gelukt, maar zo blijft het onder controle.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Alles in glazen/plastic potten/dozen steken en telkens goed afsluiten
Wij hadden zelfs maden in een ongeopende pot van Speculoospasta. De soort die hier zit is vooral gek op dingen met vet, noten, chocolade, olie, koeken,…
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Even feedback.

In Juni heb ik dus dat pakket van Aries besteld.
Je krijgt dan 4 keer, telkens met 2 weken tussen 4 kaartjes met telkens zowat 2000 sluipwespen. Die zijn zo klein als een potloodpunt, en eten de eitjes van de voedselmot.

We hebben dat gedaan, en nu zijn de motten echt weg. Ik zie er geen meer, en van de sluipwespen heb ik gewoon helemaal niks gemerkt.

Als ik ooit terug zit met die rotbeesten doe ik exact hetzelfde.
 

JokeVDH

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 aug 2012
Berichten
477
Waarderingsscore
116
Punten
43
Even feedback.

In Juni heb ik dus dat pakket van Aries besteld.
Je krijgt dan 4 keer, telkens met 2 weken tussen 4 kaartjes met telkens zowat 2000 sluipwespen. Die zijn zo klein als een potloodpunt, en eten de eitjes van de voedselmot.

We hebben dat gedaan, en nu zijn de motten echt weg. Ik zie er geen meer, en van de sluipwespen heb ik gewoon helemaal niks gemerkt.

Als ik ooit terug zit met die rotbeesten doe ik exact hetzelfde.
Bedankt voor de update!
 

Vincenth90

Actief Lid
Lid geworden
23 jun 2020
Berichten
179
Waarderingsscore
55
Punten
28
Misschien ook mijnerzijds een update.
Hier zijn ze in de keuken ook weg, om dan in onze slaapkamer met een nieuwe haard te hebben gezeten. Mijn partner heeft artisanaal kerstversiering (gedroogde appelsienschijfjes, chocolade mannetjes en snoepgoed) gemaakt en deze lag in een doos in onze slaapkamer. Daar hebben ze zich goed op kunnen voeden. Daarna slaapkamer onder controle door de feromoonvallen en goed te kuisen.
Vorige week 1 tegengekomen in de garage, jawel, daar stond nog een zak met kattenvoedsel. Dat heeft hen ook weer gesmaakt. Dus in de garage ook weer mogen kuisen. Maar hier waren we er precies nog snel bij.

Wat ons nu wel opvalt.. als we ‘s avonds de vensters openen met onze screens naar beneden dan komen die meelmotten naar binnen! Reeds meermaals gemerkt. Onze feromoonvallen zijn echter weg en ik heb geen idee hoe het komt dat ze persé naar binnen willen (niet persé keuken maar ook slaapkamer, hal boven).
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan