Voeding naar tweede zekeringskast + 300 mA ipv 30mA + afwerking stalen draadnet tot zekeringskast

Lid geworden
22 apr 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

We zijn bezig met een renovatie project. Hierbij gaan wij een deel van onze typische Vlaamse koterijen/achterbouwen laten afbreken en een stuk nieuwbouw (keuken, woon- en eetkamer) in de plaats zetten. In het deel dat blijft bestaan (kelder, badkamers, slaapkamers en bureau) zou ik alle elektriciteit willen vernieuwen (o.a. verplaatsen enkele schakelaars en lichtpunten, extra badkamer en nieuwe zekeringskast in kelder). Om het overzichtelijk te houden en niet een heleboel kabels van de nieuwbouw naar de kelder in het bestaande deel te brengen, zouden we 1 zekeringskast in de kelder plaatsen voor het bestaande deel en 1 zekeringkast in de berging plaatsen van het nieuwe gedeelte.

Dit wordt eigenlijk nu ook zo gedaan want de huidige achterbouwen hebben hun eigen zekeringskast. (zie het huidige eendraadschema in bijlage). Op het eendraadschema van de huidige situatie vertrekken vanuit de hoofdschakelaar na de teller (zie foto bijlage) twee preflex buizen, elk naar één van de twee kasten. In kast 1 zit een diff van 300mA en kast 2 een diff van 30mA

1) We zouden hetzelfde principe willen behouden. Alleen vroegen we ons af of de aftakking naar de tweede kast mag gebeuren op de voeding van de eerste kast. Dus op de voeding van de diff van kast 1 aftakken om dan kast 1 te verlaten en naar kast 2 te gaan. De weg die de voeding naar de huidige tweede kast brengt, komt te vervallen met de nieuwbouw waardoor het makkelijker zou zijn om vanuit de eerste zekeringskast te vertrekken ipv vanaf de hoofdschakelaar.

2) Momenteel is in tweede kast een 30mA diff aangesloten. Wanneer de nieuwbouw er komt zou ik eerder denken om de voeding van kast 2 op een diff van 300mA te laten komen (daar de vaste toestellen van de keuken, warmtepomp, boiler, ventilatie op aansluiten) en daarna nog een diff 30mA (wasmachine, droogkast, vaatwas, verlichting en overige stopcontacten). Is dit een goede denkwijze?

3) In het bestaande gedeelte ga ik met preflex werken en dit opbouw monteren. Als ik vertrek met al mijn preflexen vanuit de kast loop ik meer een groot deel van de preflexen enkele meters via de kelderwand voordat ik naar boven kan gaan. In de kelder kom geen valse wand waar ik ze achter kan verbergen. Mag ik hiervoor stalen draadnetten gebruiken (deze zijn door geaard tot in kast)? Die pvc kabelgoten zijn kostelijk als je dit voor enkele meters moet installeren vandaar de vraag. Maar hoe werk ik dit dan proper af daar waar de preflexen in de kast gaan? Moet ik bvb de laatste halve meter van draadnet overgaan naar PVC kabelgoot zodat dit proper aansluit tot aan de kast?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Bijlagen

• 2024_04_29 19_15 Office Lens.jpg
    2024_04_29 19_15 Office Lens.jpg
    149,5 KB · Weergaven: 33
  • 20240429_192140.jpg
    20240429_192140.jpg
    127 KB · Weergaven: 29
Naar 2de kast kan je vanaf een zekering vertrekken in kast 1.
Kan met bv een 4p X Ampere als je met 3f naar de 2de kast gaat.

Moet die zekering dan niet in de 2de kast geplaatst worden? Want je moet de volledig kast toch kunnen uitschakelen met 1 schakelaar die in de kast zelf zit of heb ik dit verkeerd op?

@disco stu je bedoelt dat het geen verplichting is van het AREI? Want ik hanteer alvast wel altijd de regel dat een volledig bord met 1 beweging moet kunnen uitgeschakeld worden.

Moet die zekering dan niet in de 2de kast geplaatst worden? Want je moet de volledig kast toch kunnen uitschakelen met 1 schakelaar die in de kast zelf zit of heb ik dit verkeerd op?
Met de zekering in eerste kast kan je die afzetten, inclusief de voeding naar de kast.
In de 2de kast kom je aan op een diff.
Met die diff kan je ook de 2de kast afzetten.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan