• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Voeding + ervaring elektrische lamellen/jaloezieën

Lid geworden
10 mei 2022
Waarderingsscore
3
Punten
3
Beste forumleden,

Wij zijn bezig met het elektriciteitsplan van onze nieuwbouw. Op gelijkvloers zijn alle ramen, buiten 3 op het noorden, voorzien van elektrische screens met Somfy motor. Dus deze zullen later met de Tahoma module worden gestuurd. Voor de overige ramen zouden we later jaloezieën of lamellen plaatsen. Daarom denken we er nu aan om deze ook elektrisch te sturen. Liefst met Somfy motor zodat alles op hetzelfde systeem werkt.

Iemand ervaring met dergelijk systeem?

Hoe wordt de toekomstige voeding best nu al voorzien (we hebben geen vals plafond)? Bovenin in de dagkant tegen het raam aan zodat de kabel altijd uitkomt met de te installeren motor? Voorlopig afwerken met blindplaat of?

Ik kom ook veel opties met batterij tegen. Maar dit lijkt mij omslachtig om steeds te moeten opladen en na X-jaar is de batterij toch einde leven.

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:

DeWerf

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 jul 2021
Waarderingsscore
100
Punten
43
Ik heb gewone rolluiken met somfy motoren.
Heb de verbinding gemaakt in de rolluikkasten met een 5g1.5 draad (voor 2 rolluiken). Deze kabels dan allemaal naar de kast gebracht en in geplugd op deze klemmen. Zo kan ik altijd een rolluik loskoppelen in de kast en apart voorzien van spanning moest dit nodig zijn voor programmatie.
Verder heb ik de rolluiken boven en onder op aparte zekeringen gezet.

GuntherS

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 aug 2020
Waarderingsscore
325
Punten
63
We hebben een inbouwdoos vlak langs de dagkant gezet waar een 5G2.5 in uitkomt (mocht achteraf van onze elektricien ook een 5G1.5 zijn, 4G1.5 is ook voldoende, maar niet bij stil gestaan dat dit bestond). Uiteraard doorgeven aan ramenfirma waar de screenkabel moet komen. Vóór het inpleisteren van de inbouwdoos ook een gat boren van de doos naar de zijkant van de dagkant (waar het raam komt te staan).

Dan na plaatsing ramen de screenkabel door die 2e buis steken en aansluiten in het potje. In principe moet die bereikbaar blijven voor de keuring, maar we hebben die laten dicht pleisteren. Wel goed opgeschreven waar het potje zich bevindt, zodat indien nodig we er wel nog bij kunnen (mits breekwerk). Trouwens zelfde werkwijze voor raamcontacten, alleen staat het potje meestal onderaan de venster, kabel via een flex onder de raamtablet naar het potje.

Gordijnen nemen wat meer plaats in, dus zou ik een blindplaat voorzien op x cm van de dagkant. Jaloezieën en lamellen minder, ik zou nog steeds een blindplaat steken maar dan dichter tegen de dagkant: mikken om dat net achter het uiteinde van de lamel te krijgen; je krijgt die kabel toch niet proper weggewerkt, dan liever in een gat van een blindplaat.

Lid geworden
10 mei 2022
Waarderingsscore
3
Punten
3
Screens en rolluiken lijken mij minder een probleem omdat die voeding uiteindelijk weggewerkt wordt in de muur/bak, toch? Maar bij elektrische gordijnen, lamellen etc. zit die voeding zichtbaar in de dagkant. Dus als ik het goed begrijp, GuntherS, zou je dus een blindplaat voorzien bovenin de dagkant meer naar het raam toe. Daar komt dan de bak van de lamellen voor, zodat de kabel niet meer zichtbaar is?

GuntherS

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 aug 2020
Waarderingsscore
325
Punten
63
ja, ook blindplaat omdat je nog niet weet wat er tegenkomt of wanneer. Je kan daar moeilijk een kabel uit de muur laten bengelen.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan