• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vochtvlekken

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
98
Waarderingsscore
1
Punten
8
Hallo,

Wij hebben enkele vochtplekken in de slaapkamer. Dit is elke keer langs de buitenmuur net onder het dak (EPDM dak minder dan 10j oud). Ik heb eens op het dak gekeken en zie niet direct schade/waar het zou kunnen lekken (vooral niet dat we dit toch precies op verschillende plekken zien). We hadden de ringen reeds eerder maar toen voelde alles droog. Echter lijkt dit nu niet meer het geval en zie je dus duidelijk dat wit dat uit de muur komt.
De oorzaak is me onduidelijk. Er zijn daar geen leidingen. In de kamer ernaast is er naast vloerverwarming ook wel wandverwarming maar deze staat nooit. Ik zou ook verwachten dat er dan mss eerder echt bruine vlekken zijn aangezien het water in het verwarmingscircuit eerder bruin uit slaat.
Het vreemde is dat het al heel lang droog is geweest en er ook toen last van hadden.

Wat kan ik hier tegen doen? Ideeen wat de oorzaak zou kunnen zijn? ...

1.jpg

2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.489
Waarderingsscore
971
Punten
113
Water kan een hele weg afleggen voor het zichtbaar wordt.

Maar ik denk dat @art je duidelijkere tips gaat kunnen geven.

Wij hadden dat ook ooit, vlekken aan de koepel, bleek een lek ergens enkele meter verder te zijn in de epdm.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Kan je foto’s trekken vanop het dak, ook van de dakrand/opstand?
Hoe is de opstand afgewerkt qua profiel (foto’s dus) ?
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
EPDM dakbedekking, neem aan een platdak, daar onder ??? dik cm, daar onder een damprem type, daar onder ??? enz.
 

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
98
Waarderingsscore
1
Punten
8
Ik zal nog eens op het dak moeten kruipen :( Een beetje gedoe want ik heb 1 ladder en het is het hoofddak.
Wat betreft de reactie van w.g.b. : dat zou ik eens moeten bekijken als ik daarvan wat vind in het pid of wat fotos van heb.
Het gaat hier inderdaad over een plat dak. EPDM, isolatie, dampscherm, gegoten beton, betonvouten denk ik.
 

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
98
Waarderingsscore
1
Punten
8
De fotos van 1-10 zijn van de kant waar we de vochtplekken zien.
De fotos 20 en 21 zijn aan de overkant van het dak (eigenlijk de tegenovergestelde hoek van het dak van waar we de plekken het meeste hebben).

Ik heb wat vuil er uit gehaald en dan is het water beginnen wegstromen. Dit lijkt me toch onwaarschijnlijk dat het lek ergens hier zit, niet?
Andere opmerkingen/ideeen/...?

@art ik hoop dat jij mss wat raad kan geven? :)
 

Bijlagen

  • 7.jpg
    7.jpg
    181,5 KB · Weergaven: 72
  • 21.jpg
    21.jpg
    88,4 KB · Weergaven: 76
  • 20.jpg
    20.jpg
    135,2 KB · Weergaven: 78
  • 9.jpg
    9.jpg
    222,3 KB · Weergaven: 74
  • 8.jpg
    8.jpg
    113,7 KB · Weergaven: 74
  • 5.jpg
    5.jpg
    190,5 KB · Weergaven: 73
  • 4.jpg
    4.jpg
    90,5 KB · Weergaven: 73
  • 3.jpg
    3.jpg
    83,5 KB · Weergaven: 73
  • 2bis.jpg
    2bis.jpg
    164,1 KB · Weergaven: 80
  • 2.jpg
    2.jpg
    135,3 KB · Weergaven: 81
  • 1.jpg
    1.jpg
    109,1 KB · Weergaven: 77
Laatst bewerkt:
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Je hebt toch wel veel mossen aan je dakrand.
is dat opgekit tss alu profiel en epdm?
 

huisadvies

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2021
Berichten
380
Waarderingsscore
273
Punten
63
de vraag stellen is ze al beantwoorden denk ik zo,
water dat stilstaat op je dak is niet ok.
ik zie ook meerdere slordig gedichte plekken (aan de naden) en de mosvorming op foto 2bis is niet ok.

Ik heb vorige week een schadegeval bezocht nadat de pv panelen werden geplaatst ...
 

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
98
Waarderingsscore
1
Punten
8
Je hebt toch wel veel mossen aan je dakrand.
is dat opgekit tss alu profiel en epdm?
Euh ik denk niet dat dit opgekit is. Die aluminium boord is denk ik gewoon gelijmd op de epdm.
 

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
98
Waarderingsscore
1
Punten
8
de vraag stellen is ze al beantwoorden denk ik zo,
water dat stilstaat op je dak is niet ok.
ik zie ook meerdere slordig gedichte plekken (aan de naden) en de mosvorming op foto 2bis is niet ok.

Ik heb vorige week een schadegeval bezocht nadat de pv panelen werden geplaatst ...
Ik begrijp dat water niet zou moeten blijven stilstaan op het dak. Maar dit wil niet per se zeggen dat er daar een lek is dat er voor zorgt dat er 12 meter verder water doorsijpelt. Begrijp me niet verkeerd, ik apprecieer je reactie :) Voor mij zijn er in dit geval mss 2 zaken die apart kunnen bekeken worden:
1) werken zijn niet uitgevoerd zoals zou moeten en dit zal vroeg of laat tot problemen leiden en
2) een lek.

Wat zou uw advies hierover zijn? Ik neem aan dat dit niet iets zal zijn dat ik zelf zal kunnen oplossen (het lek dan)?
 

huisadvies

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2021
Berichten
380
Waarderingsscore
273
Punten
63
@art

hebben jullie geen methode om een dak tijdelijk gecontroleerd onder water te zetten en met kleurvloeistof een lek op te sporen ?
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
@art

hebben jullie geen methode om een dak tijdelijk gecontroleerd onder water te zetten en met kleurvloeistof een lek op te sporen ?
Zeker, doen we vaak. Maar dan wel het hele dak/terras.
dat opsplitsen werkt niet goed.
maar als de dakhuid het toelaat, dan gebruiken we liever rook. Er wordt dan rook onder de dakhuid geblazen en dan vind je elk gaatje.
met kleurwater dien je te wachten tot het visueel zichtbaar wordt en dat kan wel eens enkele dagen duren.
 

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
98
Waarderingsscore
1
Punten
8
@art

hebben jullie geen methode om een dak tijdelijk gecontroleerd onder water te zetten en met kleurvloeistof een lek op te sporen ?
Zeker, doen we vaak. Maar dan wel het hele dak/terras.
dat opsplitsen werkt niet goed.
maar als de dakhuid het toelaat, dan gebruiken we liever rook. Er wordt dan rook onder de dakhuid geblazen en dan vind je elk gaatje.
met kleurwater dien je te wachten tot het visueel zichtbaar wordt en dat kan wel eens enkele dagen duren.
Hola dat klinkt wel interessant :) Het is dus best dat ik een professional inschakel. Ik merk dat er op bepaalde plaatsen precies lucht onder zit dus die methode zal wrs wel werken.
Wat betreft @huisadvies eerder reageerde: moet mijn hele dak onder handen genomen worden zodat er nergens geen water meer kan blijven staan? Dat is dan toch echt wel slecht uitgevoerd werk :s
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Kijk eens of je met een haak of iets dergelijks achter de epdm kunt die in het dakprofiel ligt (en dus niet is opgekit).
je dient te weten of de epdm daar volledig verlijmd is of niet (en je hem dus uit het profiel kunt peuteren).
‘wij gebruiken daar zoiets voor:
1663829549421.jpeg
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Kan je ook een foto trekken van buiten, de gevel in kwestie en dan vooral hoe de bovenkant is afgewerkt?
combinatie gevelsteen/dakrand/oversteek dakprofiel/type gevelsteen (verlijmd of niet, opgevoegd)
 

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
98
Waarderingsscore
1
Punten
8
Kan je ook een foto trekken van buiten, de gevel in kwestie en dan vooral hoe de bovenkant is afgewerkt?
combinatie gevelsteen/dakrand/oversteek dakprofiel/type gevelsteen (verlijmd of niet, opgevoegd)

Bij deze :)
 

Bijlagen

  • 20220923_115425.jpg
    20220923_115425.jpg
    185 KB · Weergaven: 45
  • 20220923_115446.jpg
    20220923_115446.jpg
    252,2 KB · Weergaven: 44
  • 20220923_115500.jpg
    20220923_115500.jpg
    205,1 KB · Weergaven: 47
  • 20220923_115513.jpg
    20220923_115513.jpg
    105,4 KB · Weergaven: 49
  • 20220923_115515.jpg
    20220923_115515.jpg
    131,8 KB · Weergaven: 49
  • 20220923_115525.jpg
    20220923_115525.jpg
    152,6 KB · Weergaven: 46
  • 20220923_115534.jpg
    20220923_115534.jpg
    71,6 KB · Weergaven: 44
  • 20220923_115546.jpg
    20220923_115546.jpg
    47,7 KB · Weergaven: 46

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
98
Waarderingsscore
1
Punten
8
Kan je ook een foto trekken van buiten, de gevel in kwestie en dan vooral hoe de bovenkant is afgewerkt?
combinatie gevelsteen/dakrand/oversteek dakprofiel/type gevelsteen (verlijmd of niet, opgevoegd)
Je hebt wrs de tijd nog niet gevonden mijn laatste update te bekijken? ?
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Heb je al eens kunnen keuteren onder dat dakprofiel om te zien of je dakhuid daar voldoende verlijmd is?
een beetje jammer dat het vlak van de dakrand niet uit 1 stuk is.
die naad overal getest met een haak?
 

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
98
Waarderingsscore
1
Punten
8
Heb je al eens kunnen keuteren onder dat dakprofiel om te zien of je dakhuid daar voldoende verlijmd is?
een beetje jammer dat het vlak van de dakrand niet uit 1 stuk is.
die naad overal getest met een haak?
Ik heb uiteindelijk contact opgenomen met een dakwerker. Die vertelde me dat het wel deftig geplaatst was en kon ook niet direct een lek vinden. Bij enkele andere denkpistes werd het al snel duidelijk dat dit heel onwaarschijnlijk was.
Ze zullen de dakrand overlappen met 1 stuk en dan verder zien.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
En hoe gaan ze dat bevestigen aan het profiel?
zou ik echt niet doen.
als het niet lelijk is, dan wel niet uitvoerbaar.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan