• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vochtproblemen in muren en vloer bij woning van 2005

Lid geworden
17 okt 2024
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
1
Wij hebben al enkele maanden vochtproblemen, maar na bezoeken van diverse mensen die in de bouw actief zijn (voegers, vochtbestrijdingsfirma’s, aannemers, gerechtelijke experts, architecten, metsers, etc.) is er nog steeds geen duidelijkheid over de oorzaak/oorzaken. We hebben ons huis nog geen jaar geleden gekocht en zijn net ouders geworden dus we willen liever iets meer zekerheid over de oorzaak zodat we geen nodeloze kosten doen. We hopen dat iemand van jullie hier ons nieuwe inzichten kan geven.

Korte situatieschets: wij zijn dit jaar in een vrijstaand huis van 2005 gaan wonen en 2 dagen na de schilderwerken zagen we een verkleuring op een muur. Een lekdetectie bracht aan het licht dat onze muren rondom de benedenverdieping te nat staan en dat er ook vocht in de vloer zit. Intussen komt op meerdere plaatsen het behang los net boven de plinten, zitten er blazen in de buurt van stopcontacten en verschijnt er op sommige plaatsen op de muur en op de voegen van de vloer salpeter. Ook op onze binnenmuren meten wij hier en daar te hoge vochtwaarden. De vorige eigenaars beweren nooit problemen gehad te hebben, al hebben wij gezien dat er wel werken uitgevoerd zijn aan de muur waar we eerst de verkleuring zagen na de schilderwerken. Momenteel wachten wij, op aanraden van een gerechtelijk expert, een nieuwe lekdetectie van onze afvoerbuizen af om uit te sluiten dat het vocht in de vloer toch van een lekkende buis komt.

Wat informatie over de buitenkant van de woning:

  • Het grondwater staat niet te hoog, ik heb een put gegraven tot 1m20 diep en kwam nog geen grondwater tegen.
  • Ons gras ligt een cm of 3 hoger dan ons terras.
  • Vooraan, links en achteraan de woning ligt er terras tegen de woning. Rechts liggen er kiezelsteentjes in aarde met een worteldoek. De vochtproblematiek doet zich aan alle kanten voor, maar meer aan de linker- en achterkant (zuidoost/zuidwest).
  • Ons terras helt af van de woning weg zoals het hoort, maar het is heel licht.
  • Ons terras en de kiezelsteentjes liggen een halve baksteen boven de waterkering die in een S-vorm van het buitenspouwblad naar het binnenspouwblad loopt. Op de bovenkant van die baksteen ligt, enkel op de buitensteen, nog een folie.
  • De waterkering lijkt correct geplaatst te zijn – we hebben een baksteen uitgehaald om dat te controleren.
  • De waterkering aan de kiezelsteentjes heb ik drie maand geleden al blootgelegd, maar de vochtwaarden blijven gelijk.
  • Er lijkt niet overdreven veel bouwafval in de spouw te zitten.
  • Langs de slagregenkant lijken de voegen van onze gevel niet meer zo intact: ze brokkelen af, er zit mos op, etc.
  • De spouw lijkt droog te zijn na zware regen.
  • Langs de achterkant zijn er gaten geboord in de buitensteen een aantal bakstenen boven de waterkering, maar noch de bouwfirma die de woning in 2005 gezet heeft noch de vorige (eerste en enige) eigenaar weten wie dit gedaan heeft.
  • De gevelsteen is onder de waterkering ingesmeerd met koolteer tot op de fundering om het vocht tegen te houden. Ik heb het uitgegraven na raadpleging van het postinterventiedossier. Tussen de laag met koolteer en waterkering is 1 baksteen vrij. De voegen van die vrije baksteen lijken niet meer in goede staat te zijn. Of de koolteer zelf nog intact is, kan ik moeilijk zien.
Wat informatie over de binnenkant van de woning:

  • Volgens metingen met een professionele vochtmeter – we doen dit elke maand – zijn de muren te nat tot op een hoogte van ongeveer 25 cm. Vooral rond stopcontacten zien we te hoge vochtwaarden en vooral lands de zuidoost-/zuidwest-/westkant.
  • Onze muren zitten vol met hygroscopische zouten, dat is met een test vastgesteld door de vochtbestrijdingsfirma NoAqua. Die zouten zitten ook op de noordoost-/noordwestkant, maar in mindere mate.
  • We hebben enkele plinten afgekapt. Op sommige plaatsen lijkt er niet geplamuurd te zijn over de waterkering, op andere lijkt het dan weer of de tegellijm voor een vochtoverbrugging zorgt (bruine kleur). Niemand kon ons zeggen of het goed dan wel slecht gedaan is.
  • De luchtvochtigheid schommelt tussen de 60 en 72.
  • Aan 1 muur is al gewerkt. Je ziet een cementering onderaan, waar de plint zat, maar dat heeft blijkbaar het probleem aan die muur blijkbaar niet verholpen.
Enkele voorstellen van experten om het probleem op te lossen, al spreken ze mekaar vaak tegen:

  • Muurinjectie boven de waterkering. Heeft dat zin als de muur al vol zit met zouten en als er al een waterkering aanwezig is?
  • Muurinjectie onder de waterkering. Gaat het vocht dan niet meer in de vloer trekken als het niet meer in de muren kan?
  • Gevelimpregnatie
  • Pleisterwerk van de muren muren afkappen tot op de vloer en een zoutwerend membraan ertegen plaatsen om te vermijden dat muurzouten het vocht aantrekken. Dat lost de gevolgschade op, maar niet de eigenlijke oorzaak van de vochtproblemen.
  • Terras rondom het huis uitkappen en de ruimte opvullen met kiezelsteentjes zodat het water daarin kan sijpelen en de waterkering bloot ligt.
  • Een ringdrainage rond het huis om te vermijden dat het water dat afvloeit naar het huis zich niet opstapelt rondom het huis.
  • Muren onderkappen en een vochtwerende laag aanbrengen onder de waterkering tegen het binnenspouwblad.
  • Vloer uitbreken en helemaal opnieuw opbouwen
Enkele van de vele vragen waarmee wij zitten:

  • Wat lijkt/lijken volgens jullie de oorzaken van onze problemen te zijn?
  • Wat raden jullie aan om te ondernemen?
  • Is het een probleem dat ons terras en de kiezelsteentjes net boven de waterkering liggen?
  • Zou het nuttig zijn om eens een terrastegel uit te halen om de staat van de gevel te zien aan de slagregenkant (waar we vooral zichtbare problemen hebben)?
  • Heeft muurinjectie zin als je al een waterkering hebt? Dit lijkt ons meer voor oude huizen zonder kering.
  • Stel dat we laten onderkappen en dat er een vochtwerende laag aangebracht wordt op het binnenspouwblad, wat raden jullie aan? Een folie of een product dat ze tegen de steen spuiten?
  • En nog zoveel meer …
Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Buiten_kiezelsteen_20241012_103153.jpg
    Buiten_kiezelsteen_20241012_103153.jpg
    416,8 KB · Weergaven: 97
  • Vloer_20241028_210847.jpg
    Vloer_20241028_210847.jpg
    115,9 KB · Weergaven: 94
  • Vloer_20241023_102454.jpg
    Vloer_20241023_102454.jpg
    249 KB · Weergaven: 87
  • Muur4_binnen20241028_204934.jpg
    Muur4_binnen20241028_204934.jpg
    138,3 KB · Weergaven: 89
  • Muur3_binnen_20241028_205029.jpg
    Muur3_binnen_20241028_205029.jpg
    156,8 KB · Weergaven: 95
  • Muur2_binnen_20241028_204855.jpg
    Muur2_binnen_20241028_204855.jpg
    127,3 KB · Weergaven: 93
  • Muur1_binnen_DSC05330.JPG
    Muur1_binnen_DSC05330.JPG
    171,8 KB · Weergaven: 93
  • Muur1_binnen_DSC05324.JPG
    Muur1_binnen_DSC05324.JPG
    59,6 KB · Weergaven: 91
  • Muur1_binnen_20241028_205255.jpg
    Muur1_binnen_20241028_205255.jpg
    198,7 KB · Weergaven: 95
  • Muur1_binnen_20241012_092850.jpg
    Muur1_binnen_20241012_092850.jpg
    151,9 KB · Weergaven: 97
  • DSC05337.JPG
    DSC05337.JPG
    214,7 KB · Weergaven: 95
  • Buiten_kiezelsteen_20241024_154905.jpg
    Buiten_kiezelsteen_20241024_154905.jpg
    255,3 KB · Weergaven: 92
  • Buiten_kiezelsteen_20241012_111824.jpg
    Buiten_kiezelsteen_20241012_111824.jpg
    406,2 KB · Weergaven: 85
  • Buiten_kiezelsteen_20241012_111731.jpg
    Buiten_kiezelsteen_20241012_111731.jpg
    346,6 KB · Weergaven: 86
  • Buiten_gevel_20241012_094624.jpg
    Buiten_gevel_20241012_094624.jpg
    424 KB · Weergaven: 95
Wanneer de binnenmuren ook vochtig zijn zou ik eerder denken een een lekkende waterleiding. Dat kan zeer ver uitbreiden, zelfs een heel kleine lek. Bij mijn ouders enkele jaren terug ook een lek gehad, binnenmuren en vloer vochtig. Ook verschillende bedrijven geweest, stalen opgestuurd voor analyse, allemaal zonder resultaat. Uiteindelijk was het de aansluiting van een shell kraantje naar de hangtoilet die achter een vals muur zat. (Dat was vroeger een gewone toilet.) Dat lekte slechts enkele druppels per maar reikte wel tot een muur die 3 meter verder stond.
 
Wij hebben al enkele maanden vochtproblemen, maar na bezoeken van diverse mensen die in de bouw actief zijn (voegers, vochtbestrijdingsfirma’s, aannemers, gerechtelijke experts, architecten, metsers, etc.) is er nog steeds geen duidelijkheid over de oorzaak/oorzaken. We hebben ons huis nog geen jaar geleden gekocht en zijn net ouders geworden dus we willen liever iets meer zekerheid over de oorzaak zodat we geen nodeloze kosten doen. We hopen dat iemand van jullie hier ons nieuwe inzichten kan geven.
Vochtproblemen kunnen veroorzaakt worden door verschillende oorzaken en meestal is niet 1 oorzaak de rede maar meerdere samen.
Dus niet een lek maar eerder een lek EN een slecht uitgevoerde herstelling EN geen waterkering.

Een van de rede waarom bouwexperten en of architecten meerdere vakidioten zoals ik mee inschakelen om de 'tuin' te bekijken en te zoeken of daar de oorzaak niet ligt.

Oke dat was reclamepraatje.

Korte situatieschets: wij zijn dit jaar in een vrijstaand huis van 2005 gaan wonen en 2 dagen na de schilderwerken zagen we een verkleuring op een muur. Een lekdetectie bracht aan het licht dat onze muren rondom de benedenverdieping te nat staan en dat er ook vocht in de vloer zit. Intussen komt op meerdere plaatsen het behang los net boven de plinten, zitten er blazen in de buurt van stopcontacten en verschijnt er op sommige plaatsen op de muur en op de voegen van de vloer salpeter. Ook op onze binnenmuren meten wij hier en daar te hoge vochtwaarden. De vorige eigenaars beweren nooit problemen gehad te hebben, al hebben wij gezien dat er wel werken uitgevoerd zijn aan de muur waar we eerst de verkleuring zagen na de schilderwerken. Momenteel wachten wij, op aanraden van een gerechtelijk expert, een nieuwe lekdetectie van onze afvoerbuizen af om uit te sluiten dat het vocht in de vloer toch van een lekkende buis komt.
Met wat geschildert? ==> expertise verfspecialist. Zover ik er iets van ken, heb je waterdoorlatende ( ademde verf en niet ademde verf) niet waterdoorlatende.
En tot hoe hoog hebben ze gemeten ? 20 cm boven de vloerpas of 5 cm boven de vloerpas ? Met wat hebben ze gemeten en wie heeft gemeten?
Een lekdedectiebedrijf dat uitvoert meet altijd te veel vocht.

Hier kan je zelf al even een boormachine nemen en enkele gate boren op 5 cm boven vloerpas, op 20 cm boven vloerpas , evntueel op 1.20 en eentje op 2 meter hoog en KIJKEN ? VOELEN of er vocht in het boorsel zit.
Zoals ik het lees en zie op de foto's is er zonder nadenken bezet over de binnenwaterkering en zijn de electrische leidingen opgevult met een waterdoorlatende mortel/kalk.

Meet of boor vooral daar.

Vloer.
Wanneer is deze gelegd en wanneer is deze opgevoegd ?
Wat ligt er onder die vloer ?
Wat is de vloeropbouw?

Wat informatie over de buitenkant van de woning:

  • Het grondwater staat niet te hoog, ik heb een put gegraven tot 1m20 diep en kwam nog geen grondwater tegen.
  • Ons gras ligt een cm of 3 hoger dan ons terras.
  • Vooraan, links en achteraan de woning ligt er terras tegen de woning. Rechts liggen er kiezelsteentjes in aarde met een worteldoek. De vochtproblematiek doet zich aan alle kanten voor, maar meer aan de linker- en achterkant (zuidoost/zuidwest).
  • Ons terras helt af van de woning weg zoals het hoort, maar het is heel licht.
  • Ons terras en de kiezelsteentjes liggen een halve baksteen boven de waterkering die in een S-vorm van het buitenspouwblad naar het binnenspouwblad loopt. Op de bovenkant van die baksteen ligt, enkel op de buitensteen, nog een folie.
  • De waterkering lijkt correct geplaatst te zijn – we hebben een baksteen uitgehaald om dat te controleren.
  • De waterkering aan de kiezelsteentjes heb ik drie maand geleden al blootgelegd, maar de vochtwaarden blijven gelijk.
  • Er lijkt niet overdreven veel bouwafval in de spouw te zitten.
  • Langs de slagregenkant lijken de voegen van onze gevel niet meer zo intact: ze brokkelen af, er zit mos op, etc.
  • De spouw lijkt droog te zijn na zware regen.
  • Langs de achterkant zijn er gaten geboord in de buitensteen een aantal bakstenen boven de waterkering, maar noch de bouwfirma die de woning in 2005 gezet heeft noch de vorige (eerste en enige) eigenaar weten wie dit gedaan heeft.
  • De gevelsteen is onder de waterkering ingesmeerd met koolteer tot op de fundering om het vocht tegen te houden. Ik heb het uitgegraven na raadpleging van het postinterventiedossier. Tussen de laag met koolteer en waterkering is 1 baksteen vrij. De voegen van die vrije baksteen lijken niet meer in goede staat te zijn. Of de koolteer zelf nog intact is, kan ik moeilijk zien.
Grondwater is al belangrijk
maar nog veel belangrijker is om de aanwezigheid van ondoordringbare lagen te detecteren die het hemelwater vast houden en eventueel( zie relief) afvoeren naar de funderingen.
Gras hoger dan terras==> dus water op het gras loopt op het terras en water op het terras blijft staan.
Terrassen en grondslagen BOVEN DE WATERKERING !!! Dus je hebt daar gans de omtrek vna je woning een waterbrug die water vanuit de ondergrond trekt tot in je verharding en zo die waterkering kan overbruggen en er is niemand van al die experten metsers architecten en ander tects dei niet zeggen : mmm das echt niet koosjer ???

Daar moet een tuintjeskriebelaar mee afkomen om te zeggen : dit is echt niet correct uitgevoerd
Val na omver en blijf botsen tot ze a moeten afschieten.
Djezus, vraag hun ereloon terug .


Wat informatie over de binnenkant van de woning:

  • Volgens metingen met een professionele vochtmeter – we doen dit elke maand – zijn de muren te nat tot op een hoogte van ongeveer 25 cm. Vooral rond stopcontacten zien we te hoge vochtwaarden en vooral lands de zuidoost-/zuidwest-/westkant.
  • Onze muren zitten vol met hygroscopische zouten, dat is met een test vastgesteld door de vochtbestrijdingsfirma NoAqua. Die zouten zitten ook op de noordoost-/noordwestkant, maar in mindere mate.
  • We hebben enkele plinten afgekapt. Op sommige plaatsen lijkt er niet geplamuurd te zijn over de waterkering, op andere lijkt het dan weer of de tegellijm voor een vochtoverbrugging zorgt (bruine kleur). Niemand kon ons zeggen of het goed dan wel slecht gedaan is.
  • De luchtvochtigheid schommelt tussen de 60 en 72.
  • Aan 1 muur is al gewerkt. Je ziet een cementering onderaan, waar de plint zat, maar dat heeft blijkbaar het probleem aan die muur blijkbaar niet verholpen.
Doe boortest. Dan merk je dat je vlak boven de waterkering voct heb zitten. Dus er is iets mis met de vochtkering. Doorboring omdat er leidingen door moesten, bezetwerk over de waterkering .
Zouten komen tot uiting omdat het vocht uit de muren zweet en het zout in het water ( oplosbaar) begint uit te kristaliseren omdat er vocht verdampt. Maakt dus deel van het droogproces . Als de muren blijvend nat staan dan kan het zout worden opgelost in water tot er een oververzadiging optreed of tot het water verdampt.
Denk aan de zoutpannen in ... spanje. Dat is verdomme eerste les scheikunde,.

Wat zit er onder die vloer?
Wat en hoe is de fundering opgebouwd ?
Heb je een kelder? kruipruimte ?
Welfsels of etonplaat
Enkele voorstellen van experten om het probleem op te lossen, al spreken ze mekaar vaak tegen:

  • Muurinjectie boven de waterkering. Heeft dat zin als de muur al vol zit met zouten en als er al een waterkering aanwezig is?
  • Muurinjectie onder de waterkering. Gaat het vocht dan niet meer in de vloer trekken als het niet meer in de muren kan?
  • Gevelimpregnatie
  • Pleisterwerk van de muren muren afkappen tot op de vloer en een zoutwerend membraan ertegen plaatsen om te vermijden dat muurzouten het vocht aantrekken. Dat lost de gevolgschade op, maar niet de eigenlijke oorzaak van de vochtproblemen.
  • Terras rondom het huis uitkappen en de ruimte opvullen met kiezelsteentjes zodat het water daarin kan sijpelen en de waterkering bloot ligt.
  • Een ringdrainage rond het huis om te vermijden dat het water dat afvloeit naar het huis zich niet opstapelt rondom het huis.
  • Muren onderkappen en een vochtwerende laag aanbrengen onder de waterkering tegen het binnenspouwblad.
  • Vloer uitbreken en helemaal opnieuw opbouwen
impregnatie kan alleen helpen als er volledige afscherming en volledige dekking kan gegarandeerd worden.
Als daar poorten open blijven staan dan gaat impregnatie NIET helpen.
Als er bezetting blijft hangen over die waterkering is impregnatie nutteloos
als de vloerpassen en grondslag buiten boven de waterkering komt gaat impregnatei NIET helpen
Als die leidingen zijn opestopt met waterzuigende mortel blijf je een autostrade aan optrekkend vocht naar je stopcontact krijgen.

Gevelimpregnatie ... het enige wat er nog voor zorgt dat je gevel kan ademen en vocht kan afvoeren omdat die open stootvoegen dicht zitten omdat de grondslag en het terras te hoog ligt , ga jij waterdicht maken?

Zouten zitten in de bakstenen en of in het aanmaakwater.
Dat kristalliseren stopt van nature. MAar duurt lang, heel lang . Niemand weet hoeveel zout er in jouw muur opgelost zit in water. Dus water weghouden uit die muur.

Nee, je terras en je grondslag en je grindpaadjes moeten er allemaal uit en 3 cm lager worden gelegd.
JE grondslag en hellingen in de tuin moeten aangepakt worden met ee reliefaanpassing. Weg van de woning
die grindstrook van 10 cm naast de gevel is een oplossing van ne bricoleur. Wat blad, vuil , zand er wat nog allemaal en er zit teurg capillaire zuigig op.
Trouwens stel dat je fundering 40 cm dik zit daar en je wil toch die strook steentjes maar je hebt enkel de tegel weghehaald en wat mortel en misschien wat chape maar na 10 cm diep dan heb je het wel gehad want overal krijg je barstjes .
Dan heb je eigenlijk een perfecte goot gemaakt voor ... water.
Enkele van de vele vragen waarmee wij zitten:

  • Wat lijkt/lijken volgens jullie de oorzaken van onze problemen te zijn?
  • Wat raden jullie aan om te ondernemen?
  • Is het een probleem dat ons terras en de kiezelsteentjes net boven de waterkering liggen?
  • Zou het nuttig zijn om eens een terrastegel uit te halen om de staat van de gevel te zien aan de slagregenkant (waar we vooral zichtbare problemen hebben)?
  • Heeft muurinjectie zin als je al een waterkering hebt? Dit lijkt ons meer voor oude huizen zonder kering.
  • Stel dat we laten onderkappen en dat er een vochtwerende laag aangebracht wordt op het binnenspouwblad, wat raden jullie aan? Een folie of een product dat ze tegen de steen spuiten?
  • En nog zoveel meer …
Alvast bedankt!
Op deze vragen antwoorden, is gokken.
En daarvoor moet ik ter plaatse komen kijken.
Niet alleen , maar met een bouwexpert voor de bouw
met een schilder die iets kent van verf, met een bezetter die iets kent van bezetten over waterkering en liefst met een moderator die ervoor zorgt dat al die egotrippers niet het hoogste woord voeren
en dan nog liefst van al iemand die notities neemt van dit onderzoek.

En met deze vakmensen samen die de verschillende mogelijkheden en oorzaken gaan afwegen en gaan toetsen aan andere vakgebieden dan kan er een oplossing worden voorgesteld die spijkers met koppen gaan slaan.

Grootste probleem : vind ze maar die samen willen werken en kunnen
 
Wanneer de binnenmuren ook vochtig zijn zou ik eerder denken een een lekkende waterleiding. Dat kan zeer ver uitbreiden, zelfs een heel kleine lek. Bij mijn ouders enkele jaren terug ook een lek gehad, binnenmuren en vloer vochtig. Ook verschillende bedrijven geweest, stalen opgestuurd voor analyse, allemaal zonder resultaat. Uiteindelijk was het de aansluiting van een shell kraantje naar de hangtoilet die achter een vals muur zat. (Dat was vroeger een gewone toilet.) Dat lekte slechts enkele druppels per maar reikte wel tot een muur die 3 meter verder stond.
Een nieuwe lekdetectie via onze brandverzekering heeft een lek intussen uitgesloten
 
Pleister onder de waterkering? En je terras ligt boven de buitenste waterkering?
Onder de waterkering lijkt het geen pleister, maar eerder een soort van tegellijm. Maar sowieso gaan we alle plinten afnemen en alles erachter wegkappen. Met welk materiaal bevestigen we die plinten later best terug?

Terras ligt inderdaad boven de waterkering aan de gevelsteen. Maar hoe kan dat ervoor zorgen dat je binnenmuren vochtig worden en er zouten uit de voegen van je vloertegels binnen komen?
 
lekdetecties kunnen nooit 100% lekken uitsluiten.
Maar dit lijkt me op basis van de eerste 3 foto's vooral een probleem te zijn dat je afwerking daar, of je buitenverharding/grond/... gewoon tegen je gevelstenen aanligt, en dat water makkelijk langs de stenen zelfs, langs de voegen, langs gaatjes, naar de binnenkant van je woning kan migreren.
Tegenwoordig pakken ze die onderkant van de muren tot op de funderingsvoet deftiger in. IN jou geval, in 2005, gebeurde dat eigenlijk weinig of niet goed genoeg. Als je dan zo hoog komt met je buiten'niveau' dan kan dat water makkelijk naar binnen migreren.

Verticale waterdichting is daar noodzakelijk denk ik. Langs de buitenzijde van je woning. Vanop de funderingsvoet tot boven het maaiveld.

Om het nog wat verder te beschrijven. JE baksteen boven je betonnen funderingsvoet, je voegen daar, de openingen, water kruipt daar gewoon doorheen naar binnenkant van je spouw, naar je snelbouw, naar je chape, naar alles wat in de geburen ligt.
 
lekdetecties kunnen nooit 100% lekken uitsluiten.
Maar dit lijkt me op basis van de eerste 3 foto's vooral een probleem te zijn dat je afwerking daar, of je buitenverharding/grond/... gewoon tegen je gevelstenen aanligt, en dat water makkelijk langs de stenen zelfs, langs de voegen, langs gaatjes, naar de binnenkant van je woning kan migreren.
Tegenwoordig pakken ze die onderkant van de muren tot op de funderingsvoet deftiger in. IN jou geval, in 2005, gebeurde dat eigenlijk weinig of niet goed genoeg. Als je dan zo hoog komt met je buiten'niveau' dan kan dat water makkelijk naar binnen migreren.

Verticale waterdichting is daar noodzakelijk denk ik. Langs de buitenzijde van je woning. Vanop de funderingsvoet tot boven het maaiveld.

Om het nog wat verder te beschrijven. JE baksteen boven je betonnen funderingsvoet, je voegen daar, de openingen, water kruipt daar gewoon doorheen naar binnenkant van je spouw, naar je snelbouw, naar je chape, naar alles wat in de geburen ligt.
Concreet kunnen er dan 2 oorzaken zijn als ik het goed begrijp:
1. Vochtinsijpeling via de 1e baksteen op de funderingsvoet => die baksteen is bedekt met koolteer, zou die het vocht dan niet moeten buitenhouden?
2. Vochtinsijpeling via de baksteen die onder het terras ligt, meer bepaald net boven de koolteer-laag en net onder de waterkering => die baksteen staat waarschijnlijk permanent nat en via die steen en de voegen kan het vocht achter de koolteer-laag kruipen en zo op de fundering terechtkomen, waarna het via het binnenspouwblad naar omhoog tot in de chape kruipt?

Is een noppenfolie (zoals bij kelderdichting blijkbaar vaak gedaan wordt) plaatsen voor de koolteer-laag, die loopt langs de buitenzijde/gevelsteen van aan de fundering tot 1 baksteen onder de waterkering, dan de beste manier om verticaal een waterdichting te voorzien? Een aannemer sprak ook over de firma Ropamate, maar ik zie dat zij met (opnieuw) een soort van zwarte pasta werken om vocht tegen te houden.

Hoe zou je het geheel vervolgens zelf afwerken? Terras overal verlagen tot onder de bovenkant van de waterdichting, eventueel ringdrainage nog met het oog op de toekomst (ons gras ligt iets hoger dan ons terras), of eerst een rooster tussen het terras en de gevel?
 
Wij hebben al enkele maanden vochtproblemen, maar na bezoeken van diverse mensen die in de bouw actief zijn (voegers, vochtbestrijdingsfirma’s, aannemers, gerechtelijke experts, architecten, metsers, etc.) is er nog steeds geen duidelijkheid over de oorzaak/oorzaken. We hebben ons huis nog geen jaar geleden gekocht en zijn net ouders geworden dus we willen liever iets meer zekerheid over de oorzaak zodat we geen nodeloze kosten doen. We hopen dat iemand van jullie hier ons nieuwe inzichten kan geven.
Vochtproblemen kunnen veroorzaakt worden door verschillende oorzaken en meestal is niet 1 oorzaak de rede maar meerdere samen.
Dus niet een lek maar eerder een lek EN een slecht uitgevoerde herstelling EN geen waterkering.

Een van de rede waarom bouwexperten en of architecten meerdere vakidioten zoals ik mee inschakelen om de 'tuin' te bekijken en te zoeken of daar de oorzaak niet ligt.

Oke dat was reclamepraatje.

Korte situatieschets: wij zijn dit jaar in een vrijstaand huis van 2005 gaan wonen en 2 dagen na de schilderwerken zagen we een verkleuring op een muur. Een lekdetectie bracht aan het licht dat onze muren rondom de benedenverdieping te nat staan en dat er ook vocht in de vloer zit. Intussen komt op meerdere plaatsen het behang los net boven de plinten, zitten er blazen in de buurt van stopcontacten en verschijnt er op sommige plaatsen op de muur en op de voegen van de vloer salpeter. Ook op onze binnenmuren meten wij hier en daar te hoge vochtwaarden. De vorige eigenaars beweren nooit problemen gehad te hebben, al hebben wij gezien dat er wel werken uitgevoerd zijn aan de muur waar we eerst de verkleuring zagen na de schilderwerken. Momenteel wachten wij, op aanraden van een gerechtelijk expert, een nieuwe lekdetectie van onze afvoerbuizen af om uit te sluiten dat het vocht in de vloer toch van een lekkende buis komt.
Met wat geschildert? ==> expertise verfspecialist. Zover ik er iets van ken, heb je waterdoorlatende ( ademde verf en niet ademde verf) niet waterdoorlatende.
En tot hoe hoog hebben ze gemeten ? 20 cm boven de vloerpas of 5 cm boven de vloerpas ? Met wat hebben ze gemeten en wie heeft gemeten?
Een lekdedectiebedrijf dat uitvoert meet altijd te veel vocht.

Hier kan je zelf al even een boormachine nemen en enkele gate boren op 5 cm boven vloerpas, op 20 cm boven vloerpas , evntueel op 1.20 en eentje op 2 meter hoog en KIJKEN ? VOELEN of er vocht in het boorsel zit.
Zoals ik het lees en zie op de foto's is er zonder nadenken bezet over de binnenwaterkering en zijn de electrische leidingen opgevult met een waterdoorlatende mortel/kalk.

Meet of boor vooral daar.

Vloer.
Wanneer is deze gelegd en wanneer is deze opgevoegd ?
Wat ligt er onder die vloer ?
Wat is de vloeropbouw?

Wat informatie over de buitenkant van de woning:

  • Het grondwater staat niet te hoog, ik heb een put gegraven tot 1m20 diep en kwam nog geen grondwater tegen.
  • Ons gras ligt een cm of 3 hoger dan ons terras.
  • Vooraan, links en achteraan de woning ligt er terras tegen de woning. Rechts liggen er kiezelsteentjes in aarde met een worteldoek. De vochtproblematiek doet zich aan alle kanten voor, maar meer aan de linker- en achterkant (zuidoost/zuidwest).
  • Ons terras helt af van de woning weg zoals het hoort, maar het is heel licht.
  • Ons terras en de kiezelsteentjes liggen een halve baksteen boven de waterkering die in een S-vorm van het buitenspouwblad naar het binnenspouwblad loopt. Op de bovenkant van die baksteen ligt, enkel op de buitensteen, nog een folie.
  • De waterkering lijkt correct geplaatst te zijn – we hebben een baksteen uitgehaald om dat te controleren.
  • De waterkering aan de kiezelsteentjes heb ik drie maand geleden al blootgelegd, maar de vochtwaarden blijven gelijk.
  • Er lijkt niet overdreven veel bouwafval in de spouw te zitten.
  • Langs de slagregenkant lijken de voegen van onze gevel niet meer zo intact: ze brokkelen af, er zit mos op, etc.
  • De spouw lijkt droog te zijn na zware regen.
  • Langs de achterkant zijn er gaten geboord in de buitensteen een aantal bakstenen boven de waterkering, maar noch de bouwfirma die de woning in 2005 gezet heeft noch de vorige (eerste en enige) eigenaar weten wie dit gedaan heeft.
  • De gevelsteen is onder de waterkering ingesmeerd met koolteer tot op de fundering om het vocht tegen te houden. Ik heb het uitgegraven na raadpleging van het postinterventiedossier. Tussen de laag met koolteer en waterkering is 1 baksteen vrij. De voegen van die vrije baksteen lijken niet meer in goede staat te zijn. Of de koolteer zelf nog intact is, kan ik moeilijk zien.
Grondwater is al belangrijk
maar nog veel belangrijker is om de aanwezigheid van ondoordringbare lagen te detecteren die het hemelwater vast houden en eventueel( zie relief) afvoeren naar de funderingen.
Gras hoger dan terras==> dus water op het gras loopt op het terras en water op het terras blijft staan.
Terrassen en grondslagen BOVEN DE WATERKERING !!! Dus je hebt daar gans de omtrek vna je woning een waterbrug die water vanuit de ondergrond trekt tot in je verharding en zo die waterkering kan overbruggen en er is niemand van al die experten metsers architecten en ander tects dei niet zeggen : mmm das echt niet koosjer ???

Daar moet een tuintjeskriebelaar mee afkomen om te zeggen : dit is echt niet correct uitgevoerd
Val na omver en blijf botsen tot ze a moeten afschieten.
Djezus, vraag hun ereloon terug .


Wat informatie over de binnenkant van de woning:

  • Volgens metingen met een professionele vochtmeter – we doen dit elke maand – zijn de muren te nat tot op een hoogte van ongeveer 25 cm. Vooral rond stopcontacten zien we te hoge vochtwaarden en vooral lands de zuidoost-/zuidwest-/westkant.
  • Onze muren zitten vol met hygroscopische zouten, dat is met een test vastgesteld door de vochtbestrijdingsfirma NoAqua. Die zouten zitten ook op de noordoost-/noordwestkant, maar in mindere mate.
  • We hebben enkele plinten afgekapt. Op sommige plaatsen lijkt er niet geplamuurd te zijn over de waterkering, op andere lijkt het dan weer of de tegellijm voor een vochtoverbrugging zorgt (bruine kleur). Niemand kon ons zeggen of het goed dan wel slecht gedaan is.
  • De luchtvochtigheid schommelt tussen de 60 en 72.
  • Aan 1 muur is al gewerkt. Je ziet een cementering onderaan, waar de plint zat, maar dat heeft blijkbaar het probleem aan die muur blijkbaar niet verholpen.
Doe boortest. Dan merk je dat je vlak boven de waterkering voct heb zitten. Dus er is iets mis met de vochtkering. Doorboring omdat er leidingen door moesten, bezetwerk over de waterkering .
Zouten komen tot uiting omdat het vocht uit de muren zweet en het zout in het water ( oplosbaar) begint uit te kristaliseren omdat er vocht verdampt. Maakt dus deel van het droogproces . Als de muren blijvend nat staan dan kan het zout worden opgelost in water tot er een oververzadiging optreed of tot het water verdampt.
Denk aan de zoutpannen in ... spanje. Dat is verdomme eerste les scheikunde,.

Wat zit er onder die vloer?
Wat en hoe is de fundering opgebouwd ?
Heb je een kelder? kruipruimte ?
Welfsels of etonplaat
Enkele voorstellen van experten om het probleem op te lossen, al spreken ze mekaar vaak tegen:

  • Muurinjectie boven de waterkering. Heeft dat zin als de muur al vol zit met zouten en als er al een waterkering aanwezig is?
  • Muurinjectie onder de waterkering. Gaat het vocht dan niet meer in de vloer trekken als het niet meer in de muren kan?
  • Gevelimpregnatie
  • Pleisterwerk van de muren muren afkappen tot op de vloer en een zoutwerend membraan ertegen plaatsen om te vermijden dat muurzouten het vocht aantrekken. Dat lost de gevolgschade op, maar niet de eigenlijke oorzaak van de vochtproblemen.
  • Terras rondom het huis uitkappen en de ruimte opvullen met kiezelsteentjes zodat het water daarin kan sijpelen en de waterkering bloot ligt.
  • Een ringdrainage rond het huis om te vermijden dat het water dat afvloeit naar het huis zich niet opstapelt rondom het huis.
  • Muren onderkappen en een vochtwerende laag aanbrengen onder de waterkering tegen het binnenspouwblad.
  • Vloer uitbreken en helemaal opnieuw opbouwen
impregnatie kan alleen helpen als er volledige afscherming en volledige dekking kan gegarandeerd worden.
Als daar poorten open blijven staan dan gaat impregnatie NIET helpen.
Als er bezetting blijft hangen over die waterkering is impregnatie nutteloos
als de vloerpassen en grondslag buiten boven de waterkering komt gaat impregnatei NIET helpen
Als die leidingen zijn opestopt met waterzuigende mortel blijf je een autostrade aan optrekkend vocht naar je stopcontact krijgen.

Gevelimpregnatie ... het enige wat er nog voor zorgt dat je gevel kan ademen en vocht kan afvoeren omdat die open stootvoegen dicht zitten omdat de grondslag en het terras te hoog ligt , ga jij waterdicht maken?

Zouten zitten in de bakstenen en of in het aanmaakwater.
Dat kristalliseren stopt van nature. MAar duurt lang, heel lang . Niemand weet hoeveel zout er in jouw muur opgelost zit in water. Dus water weghouden uit die muur.

Nee, je terras en je grondslag en je grindpaadjes moeten er allemaal uit en 3 cm lager worden gelegd.
JE grondslag en hellingen in de tuin moeten aangepakt worden met ee reliefaanpassing. Weg van de woning
die grindstrook van 10 cm naast de gevel is een oplossing van ne bricoleur. Wat blad, vuil , zand er wat nog allemaal en er zit teurg capillaire zuigig op.
Trouwens stel dat je fundering 40 cm dik zit daar en je wil toch die strook steentjes maar je hebt enkel de tegel weghehaald en wat mortel en misschien wat chape maar na 10 cm diep dan heb je het wel gehad want overal krijg je barstjes .
Dan heb je eigenlijk een perfecte goot gemaakt voor ... water.
Enkele van de vele vragen waarmee wij zitten:

  • Wat lijkt/lijken volgens jullie de oorzaken van onze problemen te zijn?
  • Wat raden jullie aan om te ondernemen?
  • Is het een probleem dat ons terras en de kiezelsteentjes net boven de waterkering liggen?
  • Zou het nuttig zijn om eens een terrastegel uit te halen om de staat van de gevel te zien aan de slagregenkant (waar we vooral zichtbare problemen hebben)?
  • Heeft muurinjectie zin als je al een waterkering hebt? Dit lijkt ons meer voor oude huizen zonder kering.
  • Stel dat we laten onderkappen en dat er een vochtwerende laag aangebracht wordt op het binnenspouwblad, wat raden jullie aan? Een folie of een product dat ze tegen de steen spuiten?
  • En nog zoveel meer …
Alvast bedankt!
Op deze vragen antwoorden, is gokken.
En daarvoor moet ik ter plaatse komen kijken.
Niet alleen , maar met een bouwexpert voor de bouw
met een schilder die iets kent van verf, met een bezetter die iets kent van bezetten over waterkering en liefst met een moderator die ervoor zorgt dat al die egotrippers niet het hoogste woord voeren
en dan nog liefst van al iemand die notities neemt van dit onderzoek.

En met deze vakmensen samen die de verschillende mogelijkheden en oorzaken gaan afwegen en gaan toetsen aan andere vakgebieden dan kan er een oplossing worden voorgesteld die spijkers met koppen gaan slaan.

Grootste probleem : vind ze maar die samen willen werken en kunnen

Er is geschilderd met Finish Gold van Peintagone, die is waterdampdoorlaatbaar.

Het lekdetectiebedrijf heeft gemeten met een vochtmeter en met warmtebeelden, de diverse vochtbestrijdingsfirma’s hebben gemeten met een vochtmeter en NoAqua heeft papierstrips gebruikt om muurzouten op te sporen. Metingen tot 1m boven de vloer waarbij vooral de onderste 20-30cm te hoge vochtwaarden liet optekenen.

Hoe zie je op de foto's dat de elektrische leidingen opgevuld zijn met waterdoorlatende mortel/kalk? Ik heb hierbij nog een foto toegevoegd van toen de leidingen net opgevuld waren.

De vloer is gelegd in 2005 toen het huis gezet geweest is, het is nog steeds de eerste vloer. Over de vloeropbouw zelf heb ik geen info, is het raadzaam om een tegel uit te halen in huis om hierover meer te weten te komen?

Volgens het postinterventiedossier bestaat de fundering uit: funderingssleuven 60 x 105 cm, funderingsbeton 60x75cm, 10cm gewapend beton vloerplaat, 4cm polystereen isolatie onder vloerplaat. Hieronder nog enkele foto's die misschien meer duidelijkheid kunnen brengen (ik ben geen bouwexpert). We hebben geen kelder/kruipruimte.

Kan je eens uitleggen wat je bedoelt met een waterbrug die water uit de ondergrond trekt tot in je verharding en zo de waterkering kan overbruggen omdat terras/grond boven de waterkering ligt? De spouw kan niet verluchten, maar de gevelsteen is ingesmeerd met koolteer van onderaan tot net onder de waterkering dus die zou het vocht dan toch moeten tegenhouden?

Dit begrijp ik niet: "Trouwens stel dat je fundering 40 cm dik zit daar en je wil toch die strook steentjes maar je hebt enkel de tegel weghehaald en wat mortel en misschien wat chape maar na 10 cm diep dan heb je het wel gehad want overal krijg je barstjes . Dan heb je eigenlijk een perfecte goot gemaakt voor ... water."
 

Bijlagen

  • IMAGE0018.JPG.JPG
    IMAGE0018.JPG.JPG
    183,5 KB · Weergaven: 43
  • IMAGE0085.JPG.JPG
    IMAGE0085.JPG.JPG
    237,7 KB · Weergaven: 43
  • IMAGE0091.JPG.JPG
    IMAGE0091.JPG.JPG
    146 KB · Weergaven: 44
  • IMAGE0097.JPG.JPG
    IMAGE0097.JPG.JPG
    123 KB · Weergaven: 42
Water heeft één vervelende eigenschap en dat is dat dit door capillaire kracht omhoog kan trekken.
Plaats een emmer op de grond
hangt een handdoek/dweil/veter in die emmer zo dat deze in het water ligt op de bodem
het andere einde leg je bv in een bloempot.
Ga 3 weken op vakantie
emmer is leeg.

Je hebt aan de ene kant terras tegels zitten , gesloten verharding. Aan de andere kant een muur met fundering.. gesloten
Daartussen ga je een strookje uitsteken en daar steentjes in.
Maar die ondergrond is , en dit uit de praktijk :
Beenhard aangestampt stabilise/keldergrond/zavel/beerkzand om de funderingssleuf aan te vullen. Dan mag je nog gelukkig prijzen en want daar geraak je ' door'
of beton van je terras of de fundering die verder steekt dan je metselwerk.
Zo'n siergrindstroken naast de woning zijn open goten voor het water , ze draineren /infiltreren onvoldoende het water . Als ze dan toch in orde zijn en het hemelwater vlot infiltreren dan zit je daar met een buffering van water in je funderingssleuf.

Heb je eigenlijk al eens wat boringen uitgevoerd en nagezien of dat het boorsel nat/droog of vochtig was ?
 
De luchtvochtigheid schommelt tussen de 60 en 72.
Dat is niet ideaal. Nu heb je bij 72% en 20 graden in huis het dauwpunt op 14,8 gr. liggen. Is de temperatuur iets hoger bijvoorbeeld 22 graden dan ligt het dauwpunt al op 16,6 graden.
Koop een infrarood temperatuur meter meet de bewuste oppervlakken en je zal zien dat die getallen behoorlijk in de buurt van het dauwpunt komen.
Het dauwpunt daar wordt het vocht in de lucht bij die temperatuur en vochtigheid water. Op oppervlakken die poreus is het vocht/water niet zichtbaar. Oppervlakken die niet poreus zie je condens vormen dus zichtbaar en veel condens gaat druppen.
 
Laatst bewerkt:
Er is duidelijk een overbrugging van de waterkering met opvulmortel . Dat wordt <<<alles>>> weer openbreken .
 

Bijlagen

  • IMAGE0018.JPG.JPG
    IMAGE0018.JPG.JPG
    189,9 KB · Weergaven: 48
Vullen ze meestal toch met mortel?
 
Die waterkeringen toch. Dus als die onderste rij stenen nat zou staan, maar de waterkering is niet doorbroken, is er geen probleem? Dan staat dus ook je betonplaat nat. En je PUR erop. Maar dat is allemaal ok?

In een nieuwbouw heeft die waterkering onderaan in het binnenblad volgens mij geen enkel nut. Je betonplaat mag niet nat staan, anders heb je sowieso een vochtprobleem. Het kan alleen helpen om een probleem te beperken (of te verbergen). Of natuurlijk het alomgekende argument “voor als je met nat kuist” …
 
Vullen ze meestal toch met mortel?
Maar niet onder de waterkering . Blijft gewoon open . Net zoals met de plint, lijm boven en/of onder de waterkering maar nooit over de waterkering heen .
 
Die waterkeringen toch. Dus als die onderste rij stenen nat zou staan, maar de waterkering is niet doorbroken, is er geen probleem? Dan staat dus ook je betonplaat nat. En je PUR erop. Maar dat is allemaal ok?

In een nieuwbouw heeft die waterkering onderaan in het binnenblad volgens mij geen enkel nut. Je betonplaat mag niet nat staan, anders heb je sowieso een vochtprobleem. Het kan alleen helpen om een probleem te beperken (of te verbergen). Of natuurlijk het alomgekende argument “voor als je met nat kuist” …
Je vergeet dat er meerdere waterkeringen zitten... al toch een paar keer aan bod gekomen met tekeningen en al.
Waterkering 1 ligt op de funderingsmuur en sluit deze af
Waterkering 2 pakt de betonvloerplaat langs onder en zijkant in.
Waterkering 3 die platte S in buitenblad en binnenblad ( hoger )
waterkering 4 bevind zich alleen in het buitenblad cc 2 lagen hoger .
 
Onder de waterkering smeer je best niks of als je dat echt wil opvullen doe dat dan met pur. Maar in dit geval gaat dat geen grote oorzaak noch oplossing zijn voor TS zijn probleem.

niet alle bouwen worden uitgevoerd zoals lukanar zegt. Toen al zeker niet.
 
Vullen ze meestal toch met mortel?
Maar niet onder de waterkering . Blijft gewoon open . Net zoals met de plint, lijm boven en/of onder de waterkering maar nooit over de waterkering heen .
Ook niet als je daar bv. Compaktuna in mengt?
Neen, omdat hetgeen je opvult te dik is . Bij kelderdichting waarbij men vroeger gebruik maakte van rijnzand-cement-compactuna werd dit in verschillende dunne lagen aangebracht en met de nadruk op dun . Dikke lagen kun je niet goed aansmeren, teveel kans op capilariteit .
 
Die waterkeringen toch. Dus als die onderste rij stenen nat zou staan, maar de waterkering is niet doorbroken, is er geen probleem? Dan staat dus ook je betonplaat nat. En je PUR erop. Maar dat is allemaal ok?

In een nieuwbouw heeft die waterkering onderaan in het binnenblad volgens mij geen enkel nut. Je betonplaat mag niet nat staan, anders heb je sowieso een vochtprobleem. Het kan alleen helpen om een probleem te beperken (of te verbergen). Of natuurlijk het alomgekende argument “voor als je met nat kuist” …
Je vergeet dat er meerdere waterkeringen zitten... al toch een paar keer aan bod gekomen met tekeningen en al.
Waterkering 1 ligt op de funderingsmuur en sluit deze af
Waterkering 2 pakt de betonvloerplaat langs onder en zijkant in.
Waterkering 3 die platte S in buitenblad en binnenblad ( hoger )
waterkering 4 bevind zich alleen in het buitenblad cc 2 lagen hoger .

Een hele lijst, maar mooi naast de kwestie. Het gaat specifiek over de foto in dit bericht: https://www.bouwinfo.be/bouwforum/t...loer-bij-woning-van-2005.411435/#post-5601774 Dit is de waterkering die typisch op de kimblok of muuraanzet geplaatst wordt, en die staat volgens mij niet eens in je lijstje (want dit is typisch te laag voor waterkering 3 te zijn). Maar goed, zonder het rondje "benummer de waterkering" vraag ik me nog altijd af waarom deze doorboring zo dramatisch is dat <<<alles>>> opengebroken moet worden ...
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan