• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vochtprobleem?

pvdp

Nieuw Lid
Lid geworden
11 nov 2014
Berichten
47
Waarderingsscore
0
Punten
6
Iemand een idee wat voor vochtprobleem dit kan zijn? Zie foto. En hoe ik dit best kan behandelen?
Op de plek zelf meet ik verhoogde vocht % (+2%).
Onder de plek en boven de plek meet ik normale waarde (0,3%).
Betreft een oude muur niet onderkapt. Stenen zijn zeer poreuze.
 

Bijlagen

  • img_20190813_112313.jpg
    img_20190813_112313.jpg
    105,8 KB · Weergaven: 1
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Met die karige informatie en slechts één enkele foto is dat onmogelijk te zeggen zonder helderziend te zijn.

Wat voor stenen, beton of baksteen ? cementpleister onder de witte pleister ? is het de enige vochtplek ? enkel op die hoogte ? sinds wanneer ? Onlangs werken uitgevoerd ? Welke ?
 

pvdp

Nieuw Lid
Lid geworden
11 nov 2014
Berichten
47
Waarderingsscore
0
Punten
6
Merci voor de reactie,

Betreft bakstenen muur. Muur is van1942  Er zijn nog enkele kleinere plekken waar de verf los komt.  Hoogte is zowat gelijk sommige plekken zijn net boven de plint.

Grote plek (foto) heb ik een jaar terug pleister eens afgekapt en cement tegen gesmeerd en opnieuw bepleisterd.

Plekken zijn er nu al wel een tijd. Voordien waren er plinten die stuk hoger kwamen, hebben dan beetje pleister bij gesmeerd en nieuwe plinten gestoken.  Dit na aankoop woning. Hoe het voordien was weten we dus niet. Enkel dat er toen nog geen plekken waren. 
 

11221

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 sep 2015
Berichten
1.164
Waarderingsscore
3
Punten
38
Zit er een vochtwering in de muur?

Zou het kunnen dat je met je pleister nu onder die vochtwering zit? Dat daarom die oude plinten zo hoog waren?
 

pvdp

Nieuw Lid
Lid geworden
11 nov 2014
Berichten
47
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik vermoed dat hier geen vochtwering in zit. 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Je zou dat dan toch eens moeten nagaan. Je moet dit weten eer je aan ingrepen kunt denken.

Om te beginnen zou je dan vanaf de vloerhoogte een gleuf naar boven toe moeten weghalen uit de bepleistering tot op de blote baksteen. Nu zou je ergens tussen de lagen een dun laagje roofing of iets dergelijks moeten kunnen zien, desnoods de horizontale voegen oppervlakkig ook wat weghalen.
 

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.025
Waarderingsscore
16
Punten
38
ik vermoed dat er wel een vochtkering zit en dat je dit bij renovatie oversmeert hebt met bezetsel (om kleine plinten te plaasten)  en nu optrekkend vocht

daarom ook dat er vroeger hogere plinten waren waarschijnlijk (tot over de waterkering)
 

pvdp

Nieuw Lid
Lid geworden
11 nov 2014
Berichten
47
Waarderingsscore
0
Punten
6
Bij nader zicht, er zit geen vocht kering.

Plekken blijven kwam grootte het zelfde.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Nu eerst nog eens nagaan of een waterlek kan uitgesloten worden.

-lek cv: nagaan of je dikwijls water moet bijvullen.

-lek waterleiding: meterstanden s'avonds opnemen, alle kraantjes naar wc's afsluiten, afsluitkraan boiler dichtzetten en dan 's morgens nagaan of er een verlies is geweest.

-lek afvoerbuizen: moeilijker maar je kan wel proberen te bepalen of er in de betreffense ruimtes afvoerleidingen onder de vloer liggen.

-sanitaire toestellen aan de andere kant van de muur ?

-maaiveld hoger dan binnenvloer?

-ventilatiesysteem aanwezig ?
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
pvdp zei:
Merci voor de reactie,

Betreft bakstenen muur. Muur is van1942  Er zijn nog enkele kleinere plekken waar de verf los komt.  Hoogte is zowat gelijk sommige plekken zijn net boven de plint.

Grote plek (foto) heb ik een jaar terug pleister eens afgekapt en cement tegen gesmeerd en opnieuw bepleisterd.

Plekken zijn er nu al wel een tijd. Voordien waren er plinten die stuk hoger kwamen, hebben dan beetje pleister bij gesmeerd en nieuwe plinten gestoken.  Dit na aankoop woning. Hoe het voordien was weten we dus niet. Enkel dat er toen nog geen plekken waren. 

En hoe ziet de buitenkant van die muur er uit? wat met regenwater dat tegen die buitenmuur/ terras komt? Kan dat horizontaal doorlopen?

je vochtmeting is alvast zinloos. Echte vochtmeters werken niet met percentage. 
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
charel zei:
Je zou dat dan toch eens moeten nagaan. Je moet dit weten eer je aan ingrepen kunt denken.

Om te beginnen zou je dan vanaf de vloerhoogte een gleuf naar boven toe moeten weghalen uit de bepleistering tot op de blote baksteen. Nu zou je ergens tussen de lagen een dun laagje roofing of iets dergelijks moeten kunnen zien, desnoods de horizontale voegen oppervlakkig ook wat weghalen.

Voor een huis van die leeftijd zal er niet veel vochtwering overblijven. Als er überhaupt ooit één geweest is. 
en als de stenen buiten idd zeer poreus zijn ( te bepalen met karstenbuis) dan is er maar welgeteld 1 oplossing. 
hydrofoberen. En nu niet met zijn allen beginnen leuteren over vocht dat er uit moet kunnen. Het mag er in dit geval niet in kunnen. 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
art zei:
Voor een huis van die leeftijd zal er niet veel vochtwering overblijven. Als er überhaupt ooit één geweest is. 
en als de stenen buiten idd zeer poreus zijn ( te bepalen met karstenbuis) dan is er maar welgeteld 1 oplossing. 
hydrofoberen. En nu niet met zijn allen beginnen leuteren over vocht dat er uit moet kunnen. Het mag er in dit geval niet in kunnen. 

Mij zal je niet horen leuteren, want als er geen waterkering zit zou je best wel eens gelijk kunnen hebben.
 

pvdp

Nieuw Lid
Lid geworden
11 nov 2014
Berichten
47
Waarderingsscore
0
Punten
6
Het is geen buiten muur,  feitelijk de enige oude binnen muur die is blijven staan. Rest is allemaal vernieuwd.

Is een muur tussen keuken en living waar de schoorsteen doorloopt. ( hout kachel )

Geen sanitair lekken, water niveau blijft goed. Hier geen verlies.
 

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.025
Waarderingsscore
16
Punten
38
mss condens vocht in die schouw?

is die plek waar de schouw achter loopt? of is dat een eindje naast de schouw?

 
 

pvdp

Nieuw Lid
Lid geworden
11 nov 2014
Berichten
47
Waarderingsscore
0
Punten
6
Is een paar meter van de schouw. Is trouwens niet de enige plek. zijn nog paar plekjes waar de verf los komt op die muur. Plekken groeien wel niet.

Achterkant muur schouw weet ik niet deze is bekleed met hout.

Eens we de keuken gaan vernieuwen wordt dat hout wel afgebroken.
 

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.025
Waarderingsscore
16
Punten
38
waarschijnlijk achtyer dat hoput ook vochtplekken

hoogst waarschijknlijk optrekkend vocht

of over waterkering bezet of geen waterkering aanwezig

hoeft geen drama te zijn , injecteren en probleem van de baan
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan