Vochtprobleem ter plaatste gegoten kelder (nieuwbouw)

• Tags isolatie nieuwbouw vocht vochtprobleem
  • Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
    Lid geworden
    13 okt 2011
    Waarderingsscore
    407
    Punten
    83
    Ik waag het er toch maar op :)

Momenteel bezig met onze nieuwbouw.
    In september 2022 begonnen met grondwerken en kelder. Deze werd ter plaatse gegoten.

In januari, na de sneeuwval, stond er plots water in de kelder. Enfin, 'stond water' mag je letterlijk nemen: het water kwam bijna tot kniehoogte.
    Gelukkig bleek het een stommiteit te zijn: een of andere knuppel was vergeten de wachtbuizen af te sluiten, en de put waarin die uitkwamen lag (ligt) open. Dus regenwater viel in de put en stroomde direct naar de kelder.
    Heeft even geduurd voor de aannemer bewoog, maar dan was het snel opgelost.

Fast forward naar eind 2 weken geleden: er komt terug water binnen. Deze keer gelukkig wat trager, maar
    - 1 'naad' (hoek) staat vochtig => ondertussen staat de hele vloerplaat ook vochtig tot nat (niet diep, maar toch een plas water)
    20230319_110622.jpg20230319_110524.jpg

- aansluiting van kelderwand (van de technische kelder) met vloerplaat van de 'leefkelder' daarnaast (die steekt half in de grond, dus de vloerplaat staat daar ongeveer op 1/3de (?) van de muurhoogte van de technische kelder) staat op verschillende plekken vochtig
    20230319_110509.jpg20230319_110457.jpg

- in de leefkelder is er op 1 klein plekje ook vocht aan de aansluiting wand/vloerplaat
    20230312_090609.jpg20230312_090613.jpg

- aan betonnaden in de hele leefruimte (op pakweg 1.5m boven de grond) komt er op diverse plekken ook water binnen.
    Niet meteen een foto beschikbaar.

Extra info: kleigrond, 'goed' nat.

Betonnaden aan de leefruimte zou komen omdat de wind de regen gewoon naar binnenblaast door de 'mortelvoegen' (vergeef me als dit geen mortelvoegen zijn, maar iets anders) die de prefab betonwanden dichtmaken. Dit zou opgelost moeten zijn met het plaatsen van de isolatie en crepi.
    Klopt dit? En is dit een correcte manier van werken? Of moeten deze voegen eerst behandeld worden, vooraleer de isolatie en crepi worden geplaatst?

De naad/hoek van de technische kelder evenals de plek in de leefkelder zouden langs buiten opgelost kunnen worden.
    Dat is dan: kelder terug uitgraven, isolatie weghalen, muren 'behandelen' met waterdichting, isolatie terugplaatsen, grond terug aanvullen.
    Kan de isolatie hergebruikt worden? Of moeten ze hier nieuwe isolatie voorzien? De aansluiting met isolatie die blijft staan, moet uiteraard verzekerd zijn.

Het grootste probleem: de vochtinsijpeling aan aansluiting vloerplaat leefkelder/muur technische kelder. Kans is reëel dat ze hier de waterkering zijn vergeten te voorzien. Alleen, dit lijkt me quasi onmogelijk om langs buiten uit te voeren, gezien men dan onder de vloerplaat van de leefkelder moet geraken/werken. De architect opperde van hier toch met een injectie langs binnen te werken. Waarbij ik dan de vraag heb, of het vocht zich dan niet naar de vloerplaat van de leefkelder zal verplaatsen.
    Wat is hier de beste oplossing?

Ik hoor graag jullie ideeën/meningen. En mocht daar een naam/telefoon/email tussenzitten (of per PB gestuurd worden) van iemand die tijd heeft voor een expertise indien nodig, dan zou dat wellicht mooi meegenomen zijn ;)

Alvast bedankt!

Die hoek van foto 1, dat kan ook opstijgend water zijn dat zichtbaar is?
    Er gaan daar buizen in de beton? zit daar nog een put onder voor een pomp ofzo?

Die hoek van foto 1, dat kan ook opstijgend water zijn dat zichtbaar is?
    Dat dan zo mooi langs die naad naar boven kruipt? Ik kan het niet uitsluiten (want ben geen expert), maar verwacht dat toch niet.
    Ook, in eerste instantie was de vloerplaat droog (droger). Mocht het opstijgend vocht zijn, zou ik verwachten dat de vloerplaat eerder vochtig(er) zou zijn geweest.
    Er gaan daar buizen in de beton? zit daar nog een put onder voor een pomp ofzo?
    Er zit daar inderdaad een pompput, maar ik geloof niet dat er buizen de beton in gaan (buiten de pompput natuurlijk).

Weggraven grond hoeft echt niet, die naden kunnen ze van binnenuit dichten, met injectiehars

ik volg dit want heb een identiek probleem,
    heel het huis is onderkelderd, (nieuwbouw van 2 jaar oud) en de kelder lekt langs elke muur, dus 360 graden in het rond.
    Op de plaats waar "het huis" op de kelder staat komt het water naar binnen.
    Aan de buitenkant is er enkel een "zwarte tape" geplakt en die is natuurlijk losgeweekt (het grondwater komt héél hoog, we zitten in moerasgebied).

ik ben een loopgracht aan het graven rond het huis (60 meter in totaal) tot 1 meter diep,
    ik ga die zwarte "plakband" er afhalen en wil die plaats langs buiten met iets behandelen, maar weet niet met wat.
    dus wat is het beste product om hier eerst tegen te strijken?
    Een soort van cement, of kan je een merk aanraden van "hars"?
    als ik dit dichtgestreken heb wil ik er wel terug zo een band opplakken maar vrees dat dit verloren geld en moeite is om dat nog eens te proberen

mvg,

J

heel het huis is onderkelderd, (nieuwbouw van 2 jaar oud) en de kelder lekt langs elke muur, dus 360 graden in het rond.
    Aan de buitenkant is er enkel een "zwarte tape" geplakt en die is natuurlijk losgeweekt (het grondwater komt héél hoog, we zitten in moerasgebied).

ik ben een loopgracht aan het graven rond het huis (60 meter in totaal) tot 1 meter diep,
    ik ga die zwarte "plakband" er afhalen en wil die plaats langs buiten met iets behandelen, maar weet niet met wat.
    als ik dit dichtgestreken heb wil ik er wel terug zo een band opplakken maar vrees dat dit verloren geld en moeite is om dat nog eens te proberen

mvg,

J
    Is dat geen werk voor je aannemer en architect om dat in orde te brengen?

mvg,

J
    En wat met de 10 jarige aansprakelijkheid?
    Een kelder dient waterdicht opgeleverd te worden.
    Is dus een probleem voor de aannemer/architect.

Even uit het werfverslag (kan de foto's niet bijvoegen helaas):

waterinsijpeling kelder [7.3]
    Verantwoordelijke XXX
    Tijdens de werfvergadering wordt er opnieuw aandacht gevestigd op de waterinsijpeling in de kelder.
    In de kelder komt er op meerdere plaatsen water en vocht naar binnen:
    - Ter hoogte van de hoek aan de pompput. Deze hoek blijft steeds nat en de natte plekken blijven groter en groter worden.
    - Voeg tussen betonplaat en kelderwand - ter hoogte van de trap.
    AN geeft aan dat dit kan worden opgelost door deze voegen te injecteren.
    AR en OG willen hier wel een duidelijke en schriftelijke garantie dat dit het probleem zal oplossen.
    AR en OG stellen zich de vraag of de vochtproblematiek zich niet gaan verschuiven door het injecteren van de probleemzones en stellen voor
    het probleem aan de buitenkant op te lossen.
    Er dient gezorgd te worden dat het vocht niet meer naar binnen kan komen.
    Door de toestand buiten (opstapeling van het vocht rondom de woning en de hoge waterstand) zit er een enorme waterdruk op de kelder.
    Er dient voor gezorgd te worden dat dit vocht niet naar binnen kan komen.
    Dit probleem dient met de grootste prioriteit opgelost te worden!

vochtproblemen kelder [7.7]
    Verantwoordelijke XXX
    In de kelderverdieping zijn er op verschillende plaatsen vochtproblemen te melden.
    Door de grote waterdruk op de kelder sijpelt het water op meerdere plaatsen binnen via de wanden en/of aansluitingen.
    AN stelt voor om op enkele plaatsen de wanden te injecteren.
    Aangezien er op meerdere plaatsen vochtproblemen zijn en er een enorme waterdruk op de kelder staat, lijkt het injecteren niet de beste
    oplossing.
    AR vraagt aan AN om na te kijken of de kelder langs de buitenzijde correct waterdicht is gemaakt.
    Het aanbrengen van een waterdicht laag aan de buitenzijde van de kelder zal een beter en permanenter effect hebben op de waterdichting
    van de wanden.
    AN dient dit probleem zo spoedig mogelijk op te lossen.

verdichting betonnen wanden [7.8]
    De kelderwanden zijn op meerdere plaatsen niet voldoende verdicht.
    In de badkamer kan men op enkele plaatsen de wapeningsstaven zien zitten in de wanden.

gevelisolatie en gevelpleisterwerken [7.15]
    Verantwoordelijke XXX
    <SNIP>
    Als de gevelwerken niet op korte termijn kunnen aangevat worden, dient AN de voegen van de betonpanelen waterdicht af te werken zodat
    er geen vocht meer binnen in de woning kan trekken. Momenteel worden de meeste voegen nog vochtig, terwijl de woning langs de
    binnenzijde al in de afwerkingfase zit.
    Dit dient prioritair behandeld te worden.

Bon, denk dat we al blij mogen zijn dat de aannemer (AN) de problemen erkent.
    Nu nog zorgen dat het deftig wordt opgelost!

ik wens jullie alle succes met dit project,
    bij mij is het verhaal een ramp, de aannemer heeft twee jaar ontkend dat de kelder lekt (terwijl ik er honderden liters water uitdwijl iedere keer het regent).
    De architect is een sukkel die niet tegen de aannemer opkan, in de laatste communicatie zei de architect dat die zich volledig terugtrekt van alle verantwoordelijkheid. (die kerel heeft ons int zak gezet)
    We hebben twee deprimerende jaren achter de rug met kosten voor een advocaat die ook niets opgeleverd hebben.
    mijn broer heeft ook heel zijn huis onderkelderd, de buitenkant van de beton is ingesmeerd met "iets zwart" (ik weet niet wat het is),
    dat helpt om het water van de beton te houden, dat wouden ze bij ons niet doen, dat vonden ze totaal overbodig (terwijl we in moerasgebied wonen)
    het grondwater staat meestal zo hoog dat eigenlijk heel de kelder als een boot in het water staat, ook hier kunnen we spreken van hoge waterdruk die constant tegen het huis zit.
    wat er wel voorgesteld geweest is, is om drainage aan te leggen rond het huis, een geperforeerde buis helemaal rond het huis dat dan naar het riool loopt.
    Dit zou kunnen helpen om water weg te leiden van het huis maar ik vrees dat er dan nonstop een flow van water naar het riool is en deze afvloeiing zit dan gewoon op de plaats waar we het waterlek hebben, dit houdt niet tegen dat heel de betonnen kelder bijna continue in kletsnatte grond zit.

Is dat iets dat bij jullie bouw ook mogelijk is?
    Buiten het meer waterdicht maken van de buitenkant van de beton ook een drainage aanleggen, of helpt dit laatste niets?
    Kan beton er eigenlijk tegen om zoveel maanden per jaar continue in het water te staan? De muren zijn 30cm dik en lekken niet.

Als de muren niet lekken, van waar komt het water dan?

ingebrekestelling voor aannemer EN architect, wanneer heb je die aangetekend verstuurd?

ik wens jullie alle succes met dit project,
    bij mij is het verhaal een ramp, de aannemer heeft twee jaar ontkend dat de kelder lekt (terwijl ik er honderden liters water uitdwijl iedere keer het regent).
    Ow, dat is zwaar ***
    De architect is een sukkel die niet tegen de aannemer opkan, in de laatste communicatie zei de architect dat die zich volledig terugtrekt van alle verantwoordelijkheid. (die kerel heeft ons int zak gezet)
    Kan dat zomaar? Zowiezo klacht indienen bij de Orde?
    We hebben twee deprimerende jaren achter de rug met kosten voor een advocaat die ook niets opgeleverd hebben.
    mijn broer heeft ook heel zijn huis onderkelderd, de buitenkant van de beton is ingesmeerd met "iets zwart" (ik weet niet wat het is),
    dat helpt om het water van de beton te houden, dat wouden ze bij ons niet doen, dat vonden ze totaal overbodig (terwijl we in moerasgebied wonen)
    het grondwater staat meestal zo hoog dat eigenlijk heel de kelder als een boot in het water staat, ook hier kunnen we spreken van hoge waterdruk die constant tegen het huis zit.
    wat er wel voorgesteld geweest is, is om drainage aan te leggen rond het huis, een geperforeerde buis helemaal rond het huis dat dan naar het riool loopt.
    Dit zou kunnen helpen om water weg te leiden van het huis maar ik vrees dat er dan nonstop een flow van water naar het riool is en deze afvloeiing zit dan gewoon op de plaats waar we het waterlek hebben, dit houdt niet tegen dat heel de betonnen kelder bijna continue in kletsnatte grond zit.

Is dat iets dat bij jullie bouw ook mogelijk is?
    Wellicht, alleen moeten we aannemer zo ver krijgen alles terug uit te graven...
    Buiten het meer waterdicht maken van de buitenkant van de beton ook een drainage aanleggen, of helpt dit laatste niets?
    Drainage kan helpen denk ik, maar in eerste instantie moet de kelder gewoon waterdicht zijn. Met of zonder drainage...
    Kan beton er eigenlijk tegen om zoveel maanden per jaar continue in het water te staan? De muren zijn 30cm dik en lekken niet.
    Onze muren zijn minder dan 30, maar versterkt. Ook zijn ze slecht getrild helaas...

Aangetekend schrijven, ingebrekestelling, allemaal gebeurd, kelder staat al twee jaar onder water en we hadden die nodig voor onze zaak.
    Ik doe het nu zelf want de nachtermerrie blijft anders duren (onderschat niet de mentale druk van al dat liegen en bedriegen).

Wat zou ik nog kunnen gebruiken buiten injectie-hars? Ik heb een experiment gedaan met vloeibare rubber, als ik dat op droge ondergrond aanbreng helpt dit. Maar ik zoek iets dat jaren goedblijft.

Ik denk dat het best is om in verschillende lagen te werken,
    misschien eerst "de volledige spleet rondom het huis" opvullen met de meest waterdichte cement dat ik kan vinden,
    en hierover een volledige laag vloeibare rubber smeren, en dan daarover nog eens (wat ze zelf al gedaan hebben) zo een zwarte rubberen band kleven (wat hard lijkt op vloeibare rubber in mijn mening)
    de aannemer zei dat we zeker muren van 30cm nodig hadden (hij had gelijk), het lijkt wel deftig getrild te zijn,

Jammer genoeg is de grond waarin we zitten slechter dan we allemaal gedacht hadden.
    in mijn mening ben ik een constructiefout aan het rechtzetten en is er niet veel mis met de beton zelf dus injecteren is misschien niet direct wat ik nodig heb

Aangetekend schrijven, ingebrekestelling, allemaal gebeurd, kelder staat al twee jaar onder water en we hadden die nodig voor onze zaak.
    Ik doe het nu zelf want de nachtermerrie blijft anders duren (onderschat niet de mentale druk van al dat liegen en bedriegen).

Wat zou ik nog kunnen gebruiken buiten injectie-hars? Ik heb een experiment gedaan met vloeibare rubber, als ik dat op droge ondergrond aanbreng helpt dit. Maar ik zoek iets dat jaren goedblijft.

misschien eerst "de volledige spleet rondom het huis" opvullen met de meest waterdichte cement dat ik kan vinden,
    en hierover een volledige laag vloeibare rubber smeren, en dan daarover nog eens (wat ze zelf al gedaan hebben) zo een zwarte rubberen band kleven (wat hard lijkt op vloeibare rubber in mijn mening)
    de aannemer zei dat we zeker muren van 30cm nodig hadden (hij had gelijk), het lijkt wel deftig getrild te zijn,

Jammer genoeg is de grond waarin we zitten slechter dan we allemaal gedacht hadden.
    in mijn mening ben ik een constructiefout aan het rechtzetten en is er niet veel mis met de beton zelf dus injecteren is misschien niet direct wat ik nodig heb
    Jij hebt een eigen topic nodig denk ik...
    Er zijn best wel wat dingen die je kan doen

We deden 2 weken terug dezelfde vaststelling (waterinfiltratie) in onze ter plaatste gegoten kelder (gegoten in juli 2022). Deze week werd die door de aannemer geïnjecteerd, benieuwd naar het resultaat…

Ik ken een dossier waarin de architect door de rechtbank is veroordeeld als mede verantwoordelijk voor een niet waterdichte kelder omdat hij onvoldoende rekening heeft gehouden met de grond en waterstand aldaar.
    een architect moet ten alle tijde een waterdichte kelder opleveren en dient daarvoor rekening te houden met verzwarende omstandigheden Zoals hoge grondwatertafel, moeras, ... grondsoort.
    iets zegt mij dat jij/ je advocaat toch niet juridisch het onderste uit de kan gehaald hebt

Géén cementering! Tenzij dat een 2k is die scheuroverbruggend is.
    smeerbare bitumen/polystirol is een zeer goede oplossing en vele malen beter dan roofing of wat ze ook verkleven.
    O ja: waar was je technische raad in deze?

en waar precies komt het water binnen? Net O der de plafond of uit de muren of uit de naad met vloerplaat?

@Kwakkel zijn de problemen uiteindelijk degelijk opgelost geraakt?

We zitten momenteel in een vergelijkbare situatie met de kelder van onze nieuwbouw en we zijn ook een expert aan het zoeken etc.

Uit alle bovenstaande blijkt nog maar eens welke miserie een kelder allemaal kan teweegbrengen.
    Een perfecte kelder afleveren vereist vakkennis en men moet daarbij op voorhand alle mogelijke gevaren (zoals ondermeer hoge waterdruk) goed bestuderen en incalculeren.

Een wanddikte van 30 cm is hierbij het minimum
    Ook de betondekking van de wapening moet perfect zijn: teveel en je hebt krimpscheuren, te weinig en hebt mogelijks zichtbare wapening
    Het trillen van de beton moet ook juist genoeg zijn, niet teveel (ontmenging) niet te weinig (grintnesten, holten)
    Ook mag je niet te vroeg ontkisten (ik begrijp nog altijd niet waarom velen de dag na het betonstorten al ontkisten) wegens gevaar voor krimpscheuren
    Eveneens zeer belangrijk ; soort/type/samenstelling beton en manier van storten
    Merk op : Het is niet omdat een "gespecialiseerde" firma de kelder uitvoert dat die daarom gegarandeerd 100 % dicht is hoor. Ik ken zo'n firma's die een speciaal team hebben om achteraf te gaan injecteren :oops:

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan