• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vochtigheid in kelder verlagen ?

Joined
4 Jun 2011
Messages
69
Reaction score
0
Points
0
Ik zit al langer met een te hoge vochtigheid in de zomer in de kelder waardoor er een muffe geur verschijnt tot zelfs schimmels tot gevolg.



Ik heb er eens over nagedacht en kom tot volgende conclusie :



De meeste mensen denken in de zomer goed verluchten dan kan de warme lucht de kelder droog maken maar net het omgekeerde gebeurt.



De warme lucht in de zomer komt de kelder binnen en komt in contact met de koudere temperatuur daar en gaat dan condenseren waardoor de vochtigheid gaat stijgen.

In de winter is dit geen probleem want er kan geen condens ontstaan omdat de temperatuur van de buitenlucht kouder is dan de lucht in de kelder en er dus geen condensatie kan ontstaan.



Ik zie twee directe oplossingen :

1/Overdag alles dicht houden in de kelder en s' nachts gaan verluchten wanneer de buitentemperatuur bv 15 graden is. Dit zou dan manueel kunnen maar is nogal omslachtig om telkens s' avonds de verluchtingsgaten gaan open te zetten en s' morgens de verluchtingsgaten weer gaan dicht te doen. Dit kan ook mechanisch door kleppen met een timer te plaatsen zoals tegenwoordig bij een nieuwbouw wordt gedaan.



2/Minimaal aantal verluchtingsgaten open laten en een ontvochtiger plaatsen in de zomerperiode die de vochtigheid op peil houdt.

Ik veronderstel dan ook dat wanneer de vochtigheid in de zomer lager wordt gehouden in de kelder deze ook warmer zal aanvoelen.



Ik zou natuurlijk wel eens kunnen proberen met al de verluchtingsgaten af te sluiten overdag en s' nachts bv er 4 van open te laten ? (ik heb deksels die ik hier makkelijk kan in plaatsen)

Ik denk misschien wel dat de keuze van deze gaten moet bekeken worden naargelang de ligging van het huis.(vanwaar komt meestal de wind tegenover het huis)



Wat denken jullie hiervan ?
 
dat probleem heb ik net hetzelfde.

was ook aan het denken om van die ventilatortjes te plaatsen in de verluchtingsgaten, of idd iets plaatsen dat de vochtigheid omlaag krijgt.

zijn er ervaringsdeskundigen?
 
Dat is vroeger ook al eens aan bod gekomen hier ergens - en daar m'n mening al op geventileerd. Zelf heb ik ook m'n verluchtingsgaten afgekleefd (toch zeker in de zomer) - en heb er een ontvochtiger geplaatst. Dagelijks komt daar een paar liter water uit (ik heb een absorptie-droger).

Nadeel: zo'n ontvochtiger vreet wel wat electriciteit, maar aangezien ik veel in m'n kelder stockeer, wil ik niet het risico lopen dat dat allemaal naar de verdoemenis gaat. Ik probeer het onder de 70% R.V. te houden.

Omdat m'n kelder half in het grondwater zit, zal er door de betonwanden ook wel water migreren naar de kelder. Mogelijk dat een bijkomende epoxy-behandeling van de keldervloer en -muren dat nog verder kan verminderen.



Bedenk ook dat de R.V. 's nachts vaak véél hoger is dan overdag (als de totale hoeveelheid water in de lucht niet verandert, dan stijgt de R.V. als de temperatuur daalt - cf. ochtenddauw).



Wat dat warmer of kouder aanvoelen betreft - een vochtige kelder voelt eerder klam of kil (kruiswoordraadsel - jargon voor "koud en vochtig") aan. Of een vochtige kelder dan warmer zou aanvoelen - daar heb ik dan toch m'n bedenkingen bij. Droog is alvast aangenamer.
 
s' Nachts verluchten is inderdaad geen geen optie heb ik gemerkt.

Ik denk inderdaad dat de enige optie is om in de zomermaanden een ontvochtiger te plaatsen.

Ik heb zo een ding maar dat verbruik 200W, als dat dag en nacht staat te draaien verbruikt het inderdaad wel wat.
 
Bedenk ook dat de lucht in de winter zowiezo droger is dan in de zomer. En ja, met keldermuren die dan rond e 12 graden of zo zitten, zal je dan nog eens sneller condens krijgen in de zomer.



Maar condens op zich is het probleem niet hoor. Dat is maar een "symptoom" van het echte probleem: hoge vochtigheid in de lucht.



Door nu uw ventilatiegaten af te sluiten, zal je dus zeker het probleem niet oplossen. Schijn bedriegd. Je sluit die vochtige lucht dan helemaal op in uw kelder. Condensatie vermindert misschien, maar al wat je daar stockeert staat wel nog in de vochtige lucht.



De enige goede oplossing is meer ventileren! Die vochtige lucht moet afgevoerd worden. En om dit goed te doen, heb je behoorlijk grote debieten nodig. (afhankelijk van de grootte van uw kelder). Mogelijk volstaan een paar ventilatiegaten helemaal niet en een vorm van actieve ventilatie zou een mogelijkheid kunnen zijn.
 
benny01 wrote:
1/Overdag alles dicht houden in de kelder en s' nachts gaan verluchten wanneer de buitentemperatuur bv 15 graden is. Dit zou dan manueel kunnen maar is nogal omslachtig om telkens s' avonds de verluchtingsgaten gaan open te zetten en s' morgens de verluchtingsgaten weer gaan dicht te doen. Dit kan ook mechanisch door kleppen met een timer te plaatsen zoals tegenwoordig bij een nieuwbouw wordt gedaan.

's Nachts is je luchtvochtigheid ook hoger - ik betwijfel dat dit ook maar iets oplost.
 
Ik heb een deel van mijn kelder geisoleerd, juist om te vermijden dat het er te vochtig zou worden in de zomer. De temperatuur in je kelder stijgt dan natuurlijk - je doet dat beter niet met je wijnkelder.

Je zou bvb xpsplaten op de vloer kunnen leggen: de meeste 'koeling' komt van eventueel grondwater.
 
Ja, de huidige ventilatie zal niet voldoende zijn veronderstel ik.

Ik ga de zaak nog eens deftig met een expert bekijken.
 
jeter wrote:
(...



Door nu uw ventilatiegaten af te sluiten, zal je dus zeker het probleem niet oplossen. Schijn bedriegd. Je sluit die vochtige lucht dan helemaal op in uw kelder. Condensatie vermindert misschien, maar al wat je daar stockeert staat wel nog in de vochtige lucht.



De enige goede oplossing is meer ventileren! Die vochtige lucht moet afgevoerd worden. En om dit goed te doen, heb je behoorlijk grote debieten nodig. (afhankelijk van de grootte van uw kelder). Mogelijk volstaan een paar ventilatiegaten helemaal niet en een vorm van actieve ventilatie zou een mogelijkheid kunnen zijn.



Ieder zijn mening natuurlijk, maar mijn redenering zegt me dat ventilatie enkel nuttig is als de binnenkomende lucht minder vocht bevat dat de aanwezige lucht in de kelder. Ik heb een RV sensor staan in de kelder - en de laatste dagen (eigenlijk het grootste deel van deze zomer) is de RV buiten hoger. Met de hogere temperatuur van de buitenlucht erbij (de RV van die buitenlucht zal immers nog stijgen bij afkoeling naar de lagere keldertemperatuur) is het dus beter om die lucht buiten te houden. Te vergelijken met een hete zomerdag: mijn collega zet dan zijn ramen op bureau wagenwijd open, terwijl ik alles dichthoud om van de ochtendkoelte te blijven genieten).



Aangezien keldermuren altijd wel wat waterdamp doorlaten (vandaar mijn idee om dat nog te verminderen), zal de vochtigheid wel stijgen, maar dat haal ik weg met een ontvochtiger (vooral in de zomer heeft die werk - typisch een toestel dat je zou kunnen inschakelen als er groene stroom beschikbaar is - aangezien dat niet op een uur of zelfs een dag aankomt wanneer dat toestel juist werkt).



Omtrent het isoleren van de kelder - ik doe dat net niet: voor mij is de kelder een (thermische) verbinding met de aarde-buffer: een koele plek in de zomer (voorraad, wijn e.d.), en vorstvrij in de winter.
 
Ik denk dat hiermee het antwoord ook gegeven is.

In de zomer de RV op peil houden met een ontvochtiger.

Moet alleen nog juist bekijken hoe ik dat praktisch uitvoer daar mijn kelder uit 7 ruimtes bestaat en een totale opp heeft van +- 168m² en een inhoud van +- 378m³.
 
wat een grap. Denk je nu echt dat uw ontvochtiger het probleem oplost?



Zoals velen hier melden: ventileren!



luchtvochtigheid is geen probleem als de lucht in beweging is. Een ontvochtiger zal wel de vochtigheid uit de ruimte onttrekken maar is eigenlijk gewoon dweilen met de kraan open. Bovendien kan u niet overal gaan ontvochtigen. U zal nog schrikken over de hoeveelheid vocht die eruit zal komen.



Uw kelder is een ondergrondse constructie die sowieso (indien gemetst) vochtig IS. Hetgeen u moet doen is ervoor zorgen dat de vochtige lucht in beweging is en op natuurlijke/mechanische wijze uit de kelder wordt afgevoerd. Isolatie en het dichtmaken van de luchtgaten verergert de problemen omdat u het verzadigde klimaat blijft opsluiten terwijl de bijkomende vochtigheid in een kelderruimte gewoon een FEIT is.



Opendoen die luchtgaten, eventueel bijkomende doorstroomroosters en extra luchtgaten voorzien. Indien u dit niet ziet zitten kan enkel een mechanisch afzuigsysteem met voldoende debiet soelaas bieden, hetzij met kanalen en extra afzuigpunten aangezien u een kelderruimte met verschillende kamers hebt.



Om u er even op te wijzen:



Denkt u dat mensen een ontvochtiger in hun badkamer plaatsen als de damp van het douchen niet snel genoeg ontsnapt?



Laat u aub niets wijsmaken en zorg voor goede verluchting en doorstroming. dit is de enige manier om uw kelder gezond te krijgen.



Een ontvochtiger kan voor een stuk helpen maar verbruikt pakken meer energie en vergt constant onderhoud (leegmaken) terwijl luchtvochtigheid helemaal niet ongezond is zolang de lucht maar beweegt. Bij het stilvallen van lucht komt er condensatie en schimmelvorming en krijgt u een muffe geur.
 
vijverman wrote:
jeter wrote:
(...



Door nu uw ventilatiegaten af te sluiten, zal je dus zeker het probleem niet oplossen. Schijn bedriegd. Je sluit die vochtige lucht dan helemaal op in uw kelder. Condensatie vermindert misschien, maar al wat je daar stockeert staat wel nog in de vochtige lucht.



De enige goede oplossing is meer ventileren! Die vochtige lucht moet afgevoerd worden. En om dit goed te doen, heb je behoorlijk grote debieten nodig. (afhankelijk van de grootte van uw kelder). Mogelijk volstaan een paar ventilatiegaten helemaal niet en een vorm van actieve ventilatie zou een mogelijkheid kunnen zijn.



Ieder zijn mening natuurlijk, maar mijn redenering zegt me dat ventilatie enkel nuttig is als de binnenkomende lucht minder vocht bevat dat de aanwezige lucht in de kelder. Ik heb een RV sensor staan in de kelder - en de laatste dagen (eigenlijk het grootste deel van deze zomer) is de RV buiten hoger. Met de hogere temperatuur van de buitenlucht erbij (de RV van die buitenlucht zal immers nog stijgen bij afkoeling naar de lagere keldertemperatuur) is het dus beter om die lucht buiten te houden. Te vergelijken met een hete zomerdag: mijn collega zet dan zijn ramen op bureau wagenwijd open, terwijl ik alles dichthoud om van de ochtendkoelte te blijven genieten).



Aangezien keldermuren altijd wel wat waterdamp doorlaten (vandaar mijn idee om dat nog te verminderen), zal de vochtigheid wel stijgen, maar dat haal ik weg met een ontvochtiger (vooral in de zomer heeft die werk - typisch een toestel dat je zou kunnen inschakelen als er groene stroom beschikbaar is - aangezien dat niet op een uur of zelfs een dag aankomt wanneer dat toestel juist werkt).



Omtrent het isoleren van de kelder - ik doe dat net niet: voor mij is de kelder een (thermische) verbinding met de aarde-buffer: een koele plek in de zomer (voorraad, wijn e.d.), en vorstvrij in de winter.



Dus u beweert dat de verplichte ventilatiesystemen (die geen ontvochtiging doen) volgens principe C+ totaal nutteloos zijn? U slaat imo de bal volledig verkeerd, luchtvochtigheid an sich is geen probleem als ze niet kan stilvallen en condenseren/schimmelen. Of hebt u al veel woningen gezien waar er schimmel op de buitenprofielen van de ramen staan als het lang vochtig weer is?
 
SimonDJ wrote:
wat een grap. Denk je nu echt dat uw ontvochtiger het probleem oplost?



Ik denk niet alleen, ik meet ook. Tijdens deze (vochtige) zomer meet ik een vochtigheid lager dan 60 % bij een temperatuur van 14°C. Zonder ontvochtiger, en met m'n verluchtingsgaten open (ik heb er in totaal zes, van 200 mm open) zat ik ruim boven de 80 %. Door zomerventilatie zou m'n kelder ook meer opwarmen dan gewenst (indien gebruikt als bewaar-ruimte).



In het tussenseizoen en in de winter ventileer ik wel (tijdens langduring vriesweer niet overmatig om m'n kelder niet te laten bevriezen) en dan hou ik het daar inderdaad ook droog. Een vuistregel die wel eens gehanteerd wordt, is om ventilatie te stoppen zodra het buiten meer dan 5°C warmer is dan binnen.



Wat uw opmerking over woningventilatie (en die C+) betreft - dat is totaal verschillend van kelderventilatie (een niet-geïsoleerde kelder is een ruimte die normaal kouder is dan het beschermd volume; een badkamer is warmer dan de rest, en die wordt bovendien niet met buitenlucht geventileerd). Een badkamer vergelijken met een (niet-geïsoleerde) kelder houdt dan ook geen steek. En raamprofielen buiten zijn 1. normaal gezien behandeld tegen schimmel, en 2. warmen mee op in de zomer (hout dat niet opwarmt zal ook buiten mee schimmelen).



Voor de rest probeer ik m'n mening te onderbouwen met m'n ervaring en rationele argumenten, niet door andermans bijdrage te ridiculiseren.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Top