• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

vochtige muur na afbraak achterbouw

Lid geworden
9 jun 2010
Berichten
160
Waarderingsscore
0
Punten
0
We zitten met een deftig probleem denk ik.

We hebben de achterbouw afgebroken en daardoor is er een binnenmuur die nu in de regen komt te staan.

We hadden gedacht dat de bouwvergunning sneller in orde zou zijn zodat we terug een stuk konden bijbouwen maar dit blijft maar op zich wachten.

Ondertussen staat deze muur al 2 maand in de regen en hebben we vandaag gezien dat er langs de andere zijde al schimmel zit door het vocht. Het is geen opstijgend vocht dus het is enkel van de regen.



We hadden al gedacht om een waterafstotend product op deze muur te doen maar de vraag was wat voor product is hiervoor het beste geschikt en waar kan ik dit vinden.

Plastiek tegen de buitenkant doen is geen optie omdat er bijna niets is voor deze aan te bevestigen.



Heeft er iemand een beter idee of is een waterafstotend product voor erop te schilderen de beste oplossing?

Mag dit op een natte muur aangebracht worden?

Hoelang kan dit product bescherming dienen?



Alvast bedankt voor de reacties.



Johan
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
Dikke plastiek tegen de muur bevestigen.(dmv houten latten en pluggen+vijzen).
 
Lid geworden
9 jun 2010
Berichten
160
Waarderingsscore
0
Punten
0
Moet er dan aan de binnenkant van de muur iets gebeuren of zal het gewoon opdrogen en zal de schimmel wegblijven?

Bedankt voor de raad.



Groeten
 

DieterVH

Lid
Lid geworden
5 jul 2010
Berichten
967
Waarderingsscore
2
Punten
16
Eens beschermd tegen inslaande regen (met een oplossing zoals eerder gemeld) zal de binnenkant wel opdrogen. Je zal er wel voor moeten zorgen dat er een beetje wind in kan spelen want anders zal dat opdrogen vooral langs de binnenkant moeten gebeuren.

Let ook heel goed op de toestand tegen de grond. het water dat daar blijft staan tegen de muur zal ook 'opgezogen' worden. Desnoods een beetje opcementeren met waterdichte mortel (bvb compactuna toevoegen). Uiteraard de bekleding tot over deze rand laten komen.



Schimmel verdwijnt meestal niet zo makkelijk. Aan het vocht in de lucht (tenzij u heel droog ademt) heeft die al genoeg om te overleven.

Je kan die plaatselijk behandelen met anti-schimmel product. eventueel een beetje wegvegen (zie gebruiksaanwijzing van het gekozen product). Of een antischimmelbehandeling laten uitvoeren door experts.

Aan de binnenkant zal dat wel leiden tot opnieuw behangen of schilderen, vrees ik. Vooral de zwarte schimmels blijven makkelijk zichtbaar, ook al zijn ze vernietigd.



Ik zou in elk geval oppassen met het waterdicht toeschilderen van die muur aan de buitenkant. Voor hetzelfde geld is die dan ook luchtdicht en kan niet meer ademen, en ook geen vocht van binnenuit afvoeren. Wanneer je dan later de rest van de bouw er tegenaan gaat zetten, kan dat nog eens voor problemen zorgen.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
1. Eerst oorzaak wegnemen ---> een vrijgekomen muur moet afgedekt worden (plastiek)

2. Dan goed laten uitdrogen

3. Dan kijken wat er te redden valt of niet.

Vlekjes op muren droog wegvegen en met een vod met eau de javel prop-beren weg te wrijven.

Als er echte paddenstoelen opstaan moet je misschien iets verder gaan.
 
Lid geworden
20 okt 2010
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bespuiten met hydrofuge nadat de muur terug proper staat?
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Als de muur zo blijft zou ik daar toch een plaatmateriaal tegen zetten ipv een hydrofuge.



keperwerk met isolatie plus leien of hout of ander plaatmateriaal.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan