• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

vochtige muur achter douche

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
Wij wonen iets meer dan 10 jaar in onze woning maar sedert enige tijd is de muur in de nachthal vocht en dit exact op de plaats waar aan de andere kant onze douche is. Hierdoor komen er blazen in de verf en ruik ik soms een muffe geur.

Ik heb mij zo een goedkopere vochtmeter gekocht en na het douchen merk ik dat er op verschillende plaatsen een verhoogd percentage is (gaande van 0,5 tot 1,5%) en op de plaatsen naast de douche is het vochtpercentage 0%. Het probleem situeert zich volgens mij niet ter hoogte van de silicionen van de douchebak en ook niet ter  hoogte van de plaatsing van de kraan want daar liggen de waardes niet zo hoog. Mocht het vocht op die plaats in de muur sijpelen zou ik toch verwachten dat  dat dan aan de achterkant van de muur het vochtpercentage daar net hoger is en dat is niet het geval (vlak boven het plintje is het zelfs maar 0,3%). Als het warm genoeg is in huis en ik meet na enkele uren nog eens dan merk ik ook dat het vochtpercentage terug zakt.

In bijlage alvast 2 mails van de douchetegels. Ik weet dat er achter de douche een cementering is aangebracht dus in principe zou dit geen vocht meer mogen doorlaten maar ik heb wel een model van tegels met allemaal dwarse lijntjes in de tegels. Ik zie ik ook dat er verschillende tegels bij zijn waarbij er al een gaatje is in de tegels en ik vermoed dat het vocht zich langs daar en ook langs de andere voegen zich een weg baant. Kan dit??

Hoe kan dit opgelost worden?

Zijn er producten op de markt waarmee je de tegels en voegen kan instrijken zodat het water er af parelt? Of zou een  waterbestendige tegelverf een oplossing kunnen zijn?
Laatste oplossing is natuurlijk het opnieuwe betegelen maar dan moet ik uiteraard wel 100% zeker zijn dat het probleem komt door vochtinspijpeling via de voegen. Iemand een idee hoe je dit zeker kan weten?
Zou ik enkel de achterste muur kunnen laten doen of moeten de zijmuren dan ook gedaan worden (zijmuren zijn sowieso een andere tegel). Douchebak is 160x90 en de kraan hangt halfweg waardoor er eigenlijk bijna geen water spat op die zijmuren.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • img_20200501_173549.jpg
    img_20200501_173549.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 3
  • img_20200501_173536.jpg
    img_20200501_173536.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 3
V

Verwijderd lid 178789

Guest
andy666 zei:
Dan zal ik maar eens een loodgieter bellen en hopen dat die met 100% zekerheid kan bepalen vanwaar het vocht komt want ik heb niets gemerkt aan de aansluitingen.

Doe dat indien je twee weken na de herstelling van het voeg- en kitwerk nog steeds vochtige vlekken krijgt. 
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
Alvast bedankt voor de tip van het lekdetectiebedrijf. Gisteren wat liggen opzoeken en daar zag ik toch prijzen van 4 à 500€ maar blijkt dat dit gedekt is door mijn verzekering.

Op 20 mei komen ze langs dus ik ben benieuwd! Voorlopig blijf ik dus overal af tot ze geweest zijn :)
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
andy666 zei:
Alvast bedankt voor de tip van het lekdetectiebedrijf. Gisteren wat liggen opzoeken en daar zag ik toch prijzen van 4 à 500€ maar blijkt dat dit gedekt is door mijn verzekering.

Op 20 mei komen ze langs dus ik ben benieuwd! Voorlopig blijf ik dus overal af tot ze geweest zijn :)

Ik ben benieuwd naar hun oordeel. Laat je ons nog iets weten ?

Ondertussen vind ik het wel vreemd dat je de zichtbare gebreken alvast niet oplost. Soit.
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
charel zei:
andy666 zei:
Alvast bedankt voor de tip van het lekdetectiebedrijf. Gisteren wat liggen opzoeken en daar zag ik toch prijzen van 4 à 500€ maar blijkt dat dit gedekt is door mijn verzekering.

Op 20 mei komen ze langs dus ik ben benieuwd! Voorlopig blijf ik dus overal af tot ze geweest zijn :)

Ik ben benieuwd naar hun oordeel. Laat je ons nog iets weten ?

Ondertussen vind ik het wel vreemd dat je de zichtbare gebreken alvast niet oplost. Soit.

Ik laat zeker iets weten!
Zichtbare gebreken oplossen gaat niet veel opbrengen want da moet ik alle verf afschrapen en dan gaat de firma misschien minder goed zien waar het probleem zich situeert. Bovendien vertrek ik maandag voor 8 dagen waardoor ik toch bijna niet meer thuis ben.
 

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.025
Waarderingsscore
16
Punten
38
ola ola andy vertek voor 8 dagen?? en wat met de crisis ???

andere mensen mogen amper hun wonign uit 
wink_smile.png
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
jan 007 zei:
ola ola andy vertek voor 8 dagen?? en wat met de crisis ???

andere mensen mogen amper hun wonign uit 
wink_smile.png


't Is voor 't werk en 't is opgelegd :) ;-)
(en ik mag daar ook niet veel buiten :-D )
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
andy666 zei:
charel zei:
andy666 zei:
Alvast bedankt voor de tip van het lekdetectiebedrijf. Gisteren wat liggen opzoeken en daar zag ik toch prijzen van 4 à 500€ maar blijkt dat dit gedekt is door mijn verzekering.

Op 20 mei komen ze langs dus ik ben benieuwd! Voorlopig blijf ik dus overal af tot ze geweest zijn :)

Ik ben benieuwd naar hun oordeel. Laat je ons nog iets weten ?

Ondertussen vind ik het wel vreemd dat je de zichtbare gebreken alvast niet oplost. Soit.

Ik laat zeker iets weten!
Zichtbare gebreken oplossen gaat niet veel opbrengen want da moet ik alle verf afschrapen en dan gaat de firma misschien minder goed zien waar het probleem zich situeert. Bovendien vertrek ik maandag voor 8 dagen waardoor ik toch bijna niet meer thuis ben.

Ik heb het niet over de schade aan de geverfde muren, dat zijn gebreken die het gevolg zijn van het vocht. Die mag je uiteraard niet herstellen voor de oorzaak is geweten en opgelost !

Neen, ik heb het uiteraard over gebreken die wellicht de oorzaak zijn van het vocht. Ik heb het dus over het zichtbare gebrek van de niet waterdichte voegjes tussen de tegels van de douche. Daarvan is geweten dat het een fout is.

 
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
Deze morgen is dus die mens van het lekbedrijf geweest en dit zijn zijn bevindingen:

1. Vocht komt volgens hem niet door de tegels, ook niet door die openingen die er in sommige voegen zijn.

2. Volgens hem zit er een klein lek (zweetplek?) aan één van de aansluitingen van de douchekraan 

3. Douchebak zou in het midden een heel klein beetje doorbuigen. Er is een gaatje geboord onder de douchebak om er onder te kunnen kijken maar daar is alles nog droog wat maakt dat dit op dit moment zeker niet de oorzaak van het probleem is. Kitwerk is hierdoor ook uitgesloten als oorzaak van het probleem. Hij stelt wel voor om langs de andere kant enkele gaten te laten boven en dan tweecomponenten PU schuim onder de douchebak te spuiten zodat deze muurvast staat en dan ineens ook eens heel het kitwerk preventief te vernieuwen.

Heb intussen de verzekering een mailtje gestuurd om te vragen of er bepaalde werken zijn inbegrepen in de verzekering of niet.
 

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.025
Waarderingsscore
16
Punten
38
ha schone zweetplek :)

ja was ook mijn gedacht maar nu heb je zekerheid waar je moet zoeken en herstellen 

 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
jan 007 zei:
rozet weg, siclicone weg en mss beetje bezetwerk wegkappen/peuteren tot je d leiding ziet  (en zien of dat vochtig is)

soms lekt/drupt  een kraankoppeling ook alleen maar als de kraan open staat ..

Toch wel jammer dan dat je die raad toen niet hebt opgevolgd
sad.gif
.

Je ziet, hier zitten ook experten hé
wink.gif
. Gratis zelfs !
Hij stelt wel voor om langs de andere kant enkele gaten te laten boven en dan tweecomponenten PU schuim onder de douchebak te spuiten zodat deze muurvast staat

Pas daar toch maar mee op, als je de douchekuip niet naar boven toe stut heb je kans dat je de bodem bol drukt.
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
charel zei:
jan 007 zei:
rozet weg, siclicone weg en mss beetje bezetwerk wegkappen/peuteren tot je d leiding ziet  (en zien of dat vochtig is)

soms lekt/drupt  een kraankoppeling ook alleen maar als de kraan open staat ..

Toch wel jammer dan dat je die raad toen niet hebt opgevolgd
sad.gif
.

Je ziet, hier zitten ook experten hé
wink.gif
. Gratis zelfs !
Hij stelt wel voor om langs de andere kant enkele gaten te laten boven en dan tweecomponenten PU schuim onder de douchebak te spuiten zodat deze muurvast staat

Pas daar toch maar mee op, als je de douchekuip niet naar boven toe stut heb je kans dat je de bodem bol drukt.

Denk niet dat ik het zelf had gekund. Zoals reeds gezegd heb ik al getest of er daar iets lekt en dat was niet het geval...als ik het dan opnieuw zou doen is de kans héél groot dat er eigenlijk weer niets van lek is maar dat er dan toch ergens een minilekje of zo een zweetplek is. Vandaar dat ik het ga overlaten aan een vakman en desnoods moet hij maar dadelijk al die koppelingen eens vervangen. :)
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
Welke maand van dit of vorig  jaar kwam die plek in beeld?
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
w.g.b. zei:
Welke maand van dit of vorig  jaar kwam die plek in beeld?

goh,

dat weet ik eigenlijk niet meer precies.
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
Jammer ik vraag het daarom. Zien mensen in de winter vreemde dingen kwa vocht  gaan ze opzoek. Dat kan nogal uit de hand lopen.  Inmiddels zijn we in Mei en dan komt er een expert en die deelt je mede alles is droog. Dat is voor mij nog meer een signaal dat het richting condens gaat. Zou het nu nat zijn is het lekkage. Droog gaat richting condens. Maar het blijft gokken en feiten verzamelen. 
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
w.g.b. zei:
Jammer ik vraag het daarom. Zien mensen in de winter vreemde dingen kwa vocht  gaan ze opzoek. Dat kan nogal uit de hand lopen.  Inmiddels zijn we in Mei en dan komt er een expert en die deelt je mede alles is droog. Dat is voor mij nog meer een signaal dat het richting condens gaat. Zou het nu nat zijn is het lekkage. Droog gaat richting condens. Maar het blijft gokken en feiten verzamelen. 

En van waar zou dan dat vocht komen dat condenseert?

Plus, dergelijk lage temperatuur (over het dauwpunt ) kan je niet hebben in een binnenwand. 
mocht ik de lekdetectie laten doen hebben, ik zou traceergas op de leiding zetten : dat vindt het kleinste lek dat bestaat. 
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
andy666 schreef


Badkamer wordt de ene week door 2 mensen gebruikt en de andere week door 4 mensen.
Ene week dus 3 douches per dag en de andere week 4 douches en 1 bad. Hele woning heeft een ventilatiesysteem type C waarbij we nog de mogelijkheid hebben om de verluchting te verhogen als we de badkamer gebruiken. Verder staat er op de badkamer nog een electrische luchtontvochtiger en nog zo'n gewone ontvochtiger met van die tabletten die je om de 3 maand moet vervangen.

In de winterdag is dat vanuit deze ruimte absoluut onmogelijk.  

Ik zou, lekdectie taceergas enz enz. Wat mag dat ongeveer gaan kosten? Mijn baas zij altijd, wat zou je doen als je het zelf moet betalen. Mag wel he.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan