• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

vochtige muur achter douche

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
Wij wonen iets meer dan 10 jaar in onze woning maar sedert enige tijd is de muur in de nachthal vocht en dit exact op de plaats waar aan de andere kant onze douche is. Hierdoor komen er blazen in de verf en ruik ik soms een muffe geur.

Ik heb mij zo een goedkopere vochtmeter gekocht en na het douchen merk ik dat er op verschillende plaatsen een verhoogd percentage is (gaande van 0,5 tot 1,5%) en op de plaatsen naast de douche is het vochtpercentage 0%. Het probleem situeert zich volgens mij niet ter hoogte van de silicionen van de douchebak en ook niet ter  hoogte van de plaatsing van de kraan want daar liggen de waardes niet zo hoog. Mocht het vocht op die plaats in de muur sijpelen zou ik toch verwachten dat  dat dan aan de achterkant van de muur het vochtpercentage daar net hoger is en dat is niet het geval (vlak boven het plintje is het zelfs maar 0,3%). Als het warm genoeg is in huis en ik meet na enkele uren nog eens dan merk ik ook dat het vochtpercentage terug zakt.

In bijlage alvast 2 mails van de douchetegels. Ik weet dat er achter de douche een cementering is aangebracht dus in principe zou dit geen vocht meer mogen doorlaten maar ik heb wel een model van tegels met allemaal dwarse lijntjes in de tegels. Ik zie ik ook dat er verschillende tegels bij zijn waarbij er al een gaatje is in de tegels en ik vermoed dat het vocht zich langs daar en ook langs de andere voegen zich een weg baant. Kan dit??

Hoe kan dit opgelost worden?

Zijn er producten op de markt waarmee je de tegels en voegen kan instrijken zodat het water er af parelt? Of zou een  waterbestendige tegelverf een oplossing kunnen zijn?
Laatste oplossing is natuurlijk het opnieuwe betegelen maar dan moet ik uiteraard wel 100% zeker zijn dat het probleem komt door vochtinspijpeling via de voegen. Iemand een idee hoe je dit zeker kan weten?
Zou ik enkel de achterste muur kunnen laten doen of moeten de zijmuren dan ook gedaan worden (zijmuren zijn sowieso een andere tegel). Douchebak is 160x90 en de kraan hangt halfweg waardoor er eigenlijk bijna geen water spat op die zijmuren.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • img_20200501_173549.jpg
    img_20200501_173549.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 3
  • img_20200501_173536.jpg
    img_20200501_173536.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 3
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Waarom 2 xtra ontvochtigers als je reeds ventilatie hebt in de badkamer?

wat loopt er dan mis?
 

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.573
Waarderingsscore
1.536
Punten
113
Zit er mss geen lek in de leidingen of op de aansluiting van de kraan waardoor er water achter de tegels loopt. 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Eendraadschema zei:
Zit er mss geen lek in de leidingen of op de aansluiting van de kraan waardoor er water achter de tegels loopt. 

Zou best ook nog kunnen ! De plaats van de vlekken aan de achterkant hoeft niet altijd dezelfde plaats zijn als waar het achter de tegels lekt.

Maar ergens is dit reeds gezegd:
Ik heb mij zo een goedkopere vochtmeter gekocht en na het douchen merk ik dat er op verschillende plaatsen een verhoogd percentage is

En dan zou je moeten nagaan of het inderdaad erger is na het douchen en minder als je een hele tijd de douche niet meer hebt gebruikt. In dat geval is het zo goed als zeker een mankement in het voeg- en kitwerk.

Indien het vocht ongeveer geljk blijft onafhankelijk van het wel of niet douchen dan zal het wellicht om een lek in de leiding gaan.
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
De extra ontvochtigers zijn er dus gekomen nadat het probleem met de vochtige muur ontdekt is. In de badkamer zelf is er geen enkel probleem. OK, na 2 of 3 douches na elkaar damt de spiegel wel eens aan maar na 10 minuten of zo is dat al weg.

Bij het vernieuwen van de siliconen heb ik ook de siliconen achter de rosetten vervangen en ik heb toen ook enkele testen gedaan om te kijken of daar geen lek was. In eerste instantie verschillende keren de kraan op en dicht gedaan en dan gevoeld met mijn vinger of er nergens vocht was aan de aansluitingen maar dat was niet het geval. Daarna heb ik toiletpapier in de opening gepropt, een hele tijd de kraan laten lopen, daarna enkele uren gewacht, daarna de kraan terug een hele tijd open maar het papier bleef kurkdroog. Dus volgens mij zit er daar echt geen lek.

Op warme dagen de muur tegen 's avonds bijna zo goed als droog, dus het vocht trekt wel weg maar na het douchen komt het dus steeds terug.
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
Van welk materiaal is de muur of wand gemaakt of hoe zit deze in elkaar. Je schrijft in je eerste bericht dat er cementering is aangebracht en dat dit geen vocht doorlaat. Ik weet bijna zeker dat dit niet bestaat. Water OK maar vocht. Metaal en glas laten geen vocht door. Vocht gaat in een warmtestroom van warm naar koud. Hoe hoog is de temperatuur de gehele dag in die ruimte. 
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
w.g.b. zei:
Van welk materiaal is de muur of wand gemaakt of hoe zit deze in elkaar. Je schrijft in je eerste bericht dat er cementering is aangebracht en dat dit geen vocht doorlaat. Ik weet bijna zeker dat dit niet bestaat. Water OK maar vocht. Metaal en glas laten geen vocht door. Vocht gaat in een warmtestroom van warm naar koud. Hoe hoog is de temperatuur de gehele dag in die ruimte. 

Voor mijn begrip: met vocht bedoel je waterdamp?

waterdamp gaat van een hoge dampdruk naar een lage. Niet noodzakelijk van warm nr koud. 
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
Het vocht in de warmtestroom. Waterdamp komt uit de fluitketel. Of je ziet het in je uit adem bij koud weer. 
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
w.g.b. zei:
Het vocht in de warmtestroom. Waterdamp komt uit de fluitketel. Of je ziet het in je uit adem bij koud weer. 

Euh, waterdamp uit de fluitketel is stoom. Dat is nog iets anders (nml waterdamp bij hoge temp). Waterdamp/ dampdruk heb je altijd en overal, bij gewone temperaturen. Net zoals een RV. Je hebt geen vocht nodig in een warmtestroom. Dat kan ook via geleiding en straling. 
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
OK ik ga op mijn rug liggen. 
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
Dit is een foto van de cementering in de douche. In de beschrijving van de werken bij het bouwen van de woning stond gewoon dat in de douches en waterbestendige cementering aangebracht ging worden ipv gewone bepleistering. Toen wij bouwden was dat iets wat in de meeste lastenboeken stond. Van kerdimatten en zo was toen nog veel minder sprake.
 

Bijlagen

  • dsc02668.jpg
    dsc02668.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 3

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
Waterbestendig betekend dat het nat kan worden vervolgens op kan drogen en weer nat kan worden zonder het veranderen van de eigenschap of structuur. Vocht gaat er gewoon doorheen, dat zit in de warme lucht die in de badkamer hangt en van warm naar koud trekt. Zit er achter de cementering een houten plaat is er kans dat deze vochtig, noch vochtiger en vervolgens nat gaat worden.   Wat dat betreft heeft hout ook zijn beperkingen. Mijn redenering omdat het na tich jaar zichtbaar begint te worden.  Je snapt dat het gebruik van die ruimte qua water van invloed is. Als je nog even opgeeft hoe of wat van  die muur of wand. 
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
Achter die cementering zit er gewoon een snelbouw van 10cm.
 

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.025
Waarderingsscore
16
Punten
38
je woont er 10 jaar, je hebt nog niet zo lang last van dat vocht

2 jaar geleden is al je kitwerk vernieuwd? ik zou toch eens die kit nakijken (en ook je badrand) 

maak eens foto in de gang/hal waar dat vocht zich situeerd e, een grondplan waar je douche en bad staan
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
In bijlage een grondplan van het hele verdiep en nog enkele foto's van de schade.

Kitwerk is vernieuwd maar de problemen zijn pas meer dan een jaar daarna ontstaan. 
In mijn vorige woning heb ik eens een probleem gehad met slecht kitwerk maar toen zag je echt dat de vochtplekken aan de andere kant van de muur net boven de plinten zat en nu is dat dus helemaal niet het geval waardoor ik denk dat het niet het kitwerk is deze keer.
 

Bijlagen

  • verdiep.jpg
    verdiep.jpg
    339 KB · Weergaven: 2
  • img_20200506_123349.jpg
    img_20200506_123349.jpg
    914,9 KB · Weergaven: 2
  • img_20200506_123409.jpg
    img_20200506_123409.jpg
    951,9 KB · Weergaven: 2
  • img_20200506_123419.jpg
    img_20200506_123419.jpg
    936,6 KB · Weergaven: 2

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.025
Waarderingsscore
16
Punten
38
als ik het juist inschat is dit ongeveer ter hoogte waar de leiding uit de muur komt  en kraan en iets lager?

denk dat je toch in die richting gata moeten zoeken mss water dat achter je rozet gaat of aansluiting leiding/kraan die klein beetje lekt

silicone terug van rond rozet doen en zorgen dat je heel de aansluioting kan zien (eventueel ook de nippel als die er op zit) tot je de leiding ziet en bekijken of daar ergens vocht zit  

 
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
Bwa, die 2 linkse zeker en vast niet want die zitten nog zo'n 40cm link van waaar de kraan staat.
De rechtse zou misschien nog ongeveer kunnen kloppen, daar scheelt het maar zo'n 10cm.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
andy666 zei:
Bwa, die 2 linkse zeker en vast niet want die zitten nog zo'n 40cm link van waaar de kraan staat.
De rechtse zou misschien nog ongeveer kunnen kloppen, daar scheelt het maar zo'n 10cm.

Als het lek op iets anders drupt, kunnen die spatten alle richtingen uitgaan, dus niet te nauw denken. 
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
Dan zal ik maar eens een loodgieter bellen en hopen dat die met 100% zekerheid kan bepalen vanwaar het vocht komt want ik heb niets gemerkt aan de aansluitingen.
 

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.025
Waarderingsscore
16
Punten
38
loodgieter gaat niet meer kunnen zien dan jij

rozet weg, siclicone weg en mss beetje bezetwerk wegkappen/peuteren tot je d leiding ziet  (en zien of dat vochtis is)

soms lekt/drupt  een kraankoppeling ook alleen maar als de kraan open staat ..
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
andy666 zei:
Dan zal ik maar eens een loodgieter bellen en hopen dat die met 100% zekerheid kan bepalen vanwaar het vocht komt want ik heb niets gemerkt aan de aansluitingen.

je kan ook een deftig lekdetectie bedrijf contacteren: die hebben de nodige camera's om door een gaatje van 8mm ofzo alles te kunnen zien wat ze moeten zien. 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan