• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

vochtige muur achter douche

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
4
Punten
38
Wij wonen iets meer dan 10 jaar in onze woning maar sedert enige tijd is de muur in de nachthal vocht en dit exact op de plaats waar aan de andere kant onze douche is. Hierdoor komen er blazen in de verf en ruik ik soms een muffe geur.

Ik heb mij zo een goedkopere vochtmeter gekocht en na het douchen merk ik dat er op verschillende plaatsen een verhoogd percentage is (gaande van 0,5 tot 1,5%) en op de plaatsen naast de douche is het vochtpercentage 0%. Het probleem situeert zich volgens mij niet ter hoogte van de silicionen van de douchebak en ook niet ter  hoogte van de plaatsing van de kraan want daar liggen de waardes niet zo hoog. Mocht het vocht op die plaats in de muur sijpelen zou ik toch verwachten dat  dat dan aan de achterkant van de muur het vochtpercentage daar net hoger is en dat is niet het geval (vlak boven het plintje is het zelfs maar 0,3%). Als het warm genoeg is in huis en ik meet na enkele uren nog eens dan merk ik ook dat het vochtpercentage terug zakt.

In bijlage alvast 2 mails van de douchetegels. Ik weet dat er achter de douche een cementering is aangebracht dus in principe zou dit geen vocht meer mogen doorlaten maar ik heb wel een model van tegels met allemaal dwarse lijntjes in de tegels. Ik zie ik ook dat er verschillende tegels bij zijn waarbij er al een gaatje is in de tegels en ik vermoed dat het vocht zich langs daar en ook langs de andere voegen zich een weg baant. Kan dit??

Hoe kan dit opgelost worden?

Zijn er producten op de markt waarmee je de tegels en voegen kan instrijken zodat het water er af parelt? Of zou een  waterbestendige tegelverf een oplossing kunnen zijn?
Laatste oplossing is natuurlijk het opnieuwe betegelen maar dan moet ik uiteraard wel 100% zeker zijn dat het probleem komt door vochtinspijpeling via de voegen. Iemand een idee hoe je dit zeker kan weten?
Zou ik enkel de achterste muur kunnen laten doen of moeten de zijmuren dan ook gedaan worden (zijmuren zijn sowieso een andere tegel). Douchebak is 160x90 en de kraan hangt halfweg waardoor er eigenlijk bijna geen water spat op die zijmuren.

Alvast bedankt!

Bijlagen

• img_20200501_173549.jpg
    img_20200501_173549.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 3
  • img_20200501_173536.jpg
    img_20200501_173536.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 3

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.238
Punten
113
Je bent al bezig met oplossingen te suggereren terwijl je niet eens de oorzaak kent. 
begin met het begin.  Het kan nog alle richtingen uitgaan.  Je meter is alvast waardeloos. Die meet enkel de eerste mm. Zo kan je nooit vocht opsporen dat centimeters dieper ligt. 

V

Verwijderd lid 178789

Guest
andy666 schreef:

Ik heb wel een model van tegels met allemaal dwarse lijntjes in de tegels.

Ik zie ik ook dat er verschillende tegels bij zijn waarbij er al een gaatje is in de tegels en ik vermoed dat het vocht zich langs daar en ook langs de andere voegen zich een weg baant. Kan dit??

Hoe kan dit opgelost worden?

Je spreekt van dwarse lijntjes in de tegels, maar zijn het niet gewoon allemaal smalle tegeltjes naast elkaar ? In dat geval heb je misschien wel 3 of 4 maal meer voegjes dan in de meeste gevallen. Zeer vaak is de staat van die voegjes een oorzaak van vochtdoordringing tot in de achterliggende muur.

En vermits je duidelijk ziet dat die voegjes niet meer waterdicht zijn (gaatjes, barstjes) is dat iets dat je sowieso moet oplossen. Herstel dus eerst die voegjes, veel kans dat het daarmee is opgelost. Vochtmetingen moet je doen als je absoluut geen mogelijke oorzaak ziet, hier zie je die wel.

Vraag bij de bouwhandel of bij een tegelzetter/vloerder naar het meest geschikte product hiervoor. Wellicht geeft men u voegpasta mee.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.242
Punten
113
Zoals jezelf schrijft

waterdichtheid zit niet in tegels met voegen maar er achter, cementering!

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.238
Punten
113
stefan zei:
Zoals jezelf schrijft

waterdichtheid zit niet in tegels met voegen maar er achter, cementering!

+1

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
4
Punten
38
Alvast bedankt voor de antwoorden!

Het zijn zeker geen aparte tegeltjes, het zijn vrij grote tegels die allemaal zo'n dwarsvoegjes hebben. De detailfoto met het gaatje in de voeg is trouwens ook een gaatje in zo'n voegje op de tegel zelf en niet in de gewone voeg rond de tegel.

Ik weet niet of je die dwarsvoegen op de tegel zelf ook kan herstellen?

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.668
Punten
113
zijn het van die tegels van 30 op  30 cm met ingeslepen voegen ('fake' voegen dus)?

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Moest je de dikte van die tegels kennen dan zou je kunnen meten of die gaatjes in de fake voegen tot de achterkant van de tegels doorlopen. Je zou verder zeer aandachtig de overige voegen moeten controleren, het minste barstje in het voeg- en kitwerk kan voldoende zijn om redelijk wat water door te laten bij het douchen. Zijn de overgangen tussen douchetegels en douchekuip alsook de hoekvoeg tussen de muren opgevoegd met hetzelfde voegsel of zijn ze elastich afgekit met siliconen ?

Kan je ook wat preciezer zijn over de juiste plaats van de vochtvlekken ten opzichte van doucherand, de hoek van de douche, de kraan , de vloer enzovoort ? Is

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
4
Punten
38
Ik heb hier alvast nog wat foto's bijgevoegd van de tegels zelf.

Ik de plekken aan de achterkant even nagemeten:
Blazen:
1. 55cm van de muur en op 80cm hoogte
2. 50cm van de muur en op 75cm hoogte
3. 105cm van de muur en op 75cm hoogte

Lichte gele, horizontale streep die door de verf komt:
1. van 20-80cm van de muur op 50cm hoogte
2. va 30-60cm van de muur op 30cm van de muur

douchebak is 160cm breed maar vermits ik aan de achterkant het de badkamermuur meereken begint de douchebak dus op 10cm en stopt hij op 170cm. Op 90cm van de muur zit dan de kraan.

Aanhechting van tegels op op douchebak is uitgevoerd met siliconen en die zijn 2 jaar geleden nog vernieuwd.

Alvast bedankt!

Bijlagen

• img_20200502_091749.jpg
    img_20200502_091749.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 2
  • img_20200502_091804.jpg
    img_20200502_091804.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 3
  • img_20200502_091827.jpg
    img_20200502_091827.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 3
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Oké, de gaatjes in die nepvoegjes zullen dus normaal niet kunnen doorlopen tot de achterkant. Ik vraag me wel af waarom daar die nepvoeg is beschadigd, ik eens goed onderzoeken of de tegel niet gebarsten is in die nepvoeg.

Wat kan je ook nog doen?

-alle voegjes en kitnaden nauwgezet inspecteren.

-nagaan of er achter de rozetten van de kraan geen opening is in de tegels. Die opening is er zeker maar zou oeten dichtgekit zijn. Indien daar tijdens het douchen water in kan doordringen zal zich dat aan de andere kant niet  persé aftekenen op dezefde plaats, dat vocht zoekt zich de gemakkelijste weg.

-geen platliggende betegeling op de  hoogte van de doucherand ? Eventueel omdat de doucheruimte breder is dan de douchebak ?

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Waarderingsscore
121
Punten
63
Nachthal niet lachen omdat ik niet weet wat het is.  De temperatuur in de nachthal. Wel of niet verwarmd. 

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.238
Punten
113
w.g.b. zei:
Nachthal niet lachen omdat ik niet weet wat het is.  De temperatuur in de nachthal. Wel of niet verwarmd. 

Om condensatie te krijgen moet er altijd een extra aanvoer van vocht zijn. Daar moet men naar zoeken. (Al is dit wellicht geen condensatie). 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Waarderingsscore
121
Punten
63
Jij weet ook niet wat een nachthal is?

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.238
Punten
113
w.g.b. zei:
Jij weet ook niet wat een nachthal is?

Ik heb er eentje. Of minstens wordt het hier zo genoemd :)

vreemd genoeg heeft niemand een daghal. 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
4
Punten
38
In bijlage alvast het plannetje van de badkamer en een stuk van de bijhorende nachthal 
teeth_smile.png

De nachthal is dus de gang waarop de slaapkamers en de badkamer op het verdiep uitkomen. In mijn geval is dat ook nog een stukje waar de trap naar boven komt en net daar is de muur van de douche dus. Het plan klopt wel niet helemaal want de trap komt niet zo ver. Ik denk dat hij ongeveer stop halverwege het toilet.
Beneden net naast de trap is de inkomdeur en naast de deur is er een verwarmingselement voor in de winter. Geen idee hoe koud het er wordt in de winter maar in de nachthal is het eigenlijk nooit koud of vochtig. 

Gaatjes in de voegen heb ik op verschillende plaatsen en in verschillende tegels. Ik zie nergens barsten en ze klinken ook niet hoel.

Achter de rosetten van de douche zijn de openingen volledig dichtgespoten met siliconen en ik heb ook geen horizontale tegels in mijn douche. Douchebak komt direkt tegen de muur.

Bijlagen

• detail_badkamer.jpg
    detail_badkamer.jpg
    449,5 KB · Weergaven: 1
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Gaatjes in de voegen heb ik op verschillende plaatsen en in verschillende tegels. Ik zie nergens barsten en ze klinken ook niet hoel.

Ook in de echte voegen dus ? In dat geval is het duidelijk dat het vocht langs daar de muur intrekt.

Je zal dan die voegen waterdicht moeten herstellen.

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
4
Punten
38
charel zei:

Ook in de echte voegen dus ? In dat geval is het duidelijk dat het vocht langs daar de muur intrekt.

Enig idee hoe ik dit het beste doe? zijn daar speciale producten voor die je dan bv. met een penseeltje moet aanbrengen? 

V

Verwijderd lid 178789

Guest
andy666 zei:
charel zei:

Enig idee hoe ik dit het beste doe? zijn daar speciale producten voor die je dan bv. met een penseeltje moet aanbrengen? 

Sorry, door wat "speciale afleiding" was ik ondertussen uw vraag vergeten.

Want, alle gekheid op een stokje, alle voegen tussen de tegels moeten uiteraard steeds volledig gevuld en in goede staat zijn.

Ik zou de losse en beschadigde stukjes voegsel verwijderen en de voegen terug vervolledigen met een voegpasta in de gewenste kleur. Meestal doet men dit door het vochtige (boterachtige) voegsel met een spaan of spons over de voegjes heen te wrijven tot alles zo goed mogelijk gevuld is. Tijdens het drogen een paar keer herhalen met een vochtige spons tot uiteindelijk de tegels terug proper zijn en de voegjes volledig gevuld. Ik weet niet of er verder nog speciale vloeibare producten bestaan die je over de bestaande voegjes kunt aanbrengen als extra waterdichting. Als de voegen in orde zijn, zonder gaatjes of barstjes is dat ook niet nodig.

Vraag bij een bouwhandel om het meest geschikte produkt, wellicht zal op de verpakking ook wel de meest aangewezen werkwijze beschreven staan.

De voegen in de hoeken en de overgang naar de douchekuip moeten wel elastische voegen zijn. Missschien is het nodig om de oude kit los te snijden en volledig te vervangen door nieuwe.

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Waarderingsscore
121
Punten
63
Het zal toch wel van invloed zijn als er enigzins bekend is wat het gebruik is van die ruimte is. Een gezin met 5 en fanatiek soms wel 2x per dag. Welke temperatuur krijgt die ruimte de kans om te drogen. 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
4
Punten
38
Ik zal deze week na het werk al eens langsgaan om wat van die voegpasta.

Badkamer wordt de ene week door 2 mensen gebruikt en de andere week door 4 mensen.
Ene week dus 3 douches per dag en de andere week 4 douches en 1 bad. Hele woning heeft een ventilatiesysteem type C waarbij we nog de mogelijkheid hebben om de verluchting te verhogen als we de badkamer gebruiken. Verder staat er op de badkamer nog een electrische luchtontvochtiger en nog zo'n gewone ontvochtiger met van die tabletten die je om de 3 maand moet vervangen.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan