Vochtige kepers na nieuwe dakbedekking

Kj_92_bouwer

Nieuw Lid
Lid geworden
26 feb 2016
Waarderingsscore
0
Punten
6
Vorig jaar liet ik mijn dakbedekking renoveren. Het gaat om een schilddak op een laagbouw woning (bungalow). Natuurleien die poreus geworden waren, werden verwijderd en vervangen door een onderdak en stormpannen. De werken verliepen goed en ik was heel tevreden over het werk van de aannemer. Spijtig genoeg had ik deze zomer al eens een lekkage rond een schouw. De dakwerker was heel snel om dit probleem te verhelpen (er werd een bredere slab vervanglood aangebracht). Het probleem leek opgelost tot een paar weken geleden. Opnieuw lekkage rond de schouw. De aannemer gaf heel snel gevolg aan die vaststelling en kwam opnieuw een herstelling uitvoeren. Na de hevige regen en wind van de afgelopen dagen nam ik een kijkje op de zolder. Na een uitgebreide inspectieronde kon ik vaststellen dat mijn nieuwe dakbedekking op verschillende plaatsen lijkt te lekken...

Volgende week komt de aannemer kijken samen met een vertegenwoordiger van de fabrikant van de dakpannen. Graag informeer ik hier alvast eens naar welke mening jullie toegedaan zijn. Op de een of andere manier lijkt er mij op verschillende plaatsen, bij hevige regen en wind, te veel water onder de pannen op het onderdak te raken. Dat onderdak lijkt mij dan zodanig verzadigd dat het vocht via de nagelgaten tot in de kepers geraakt.

Zoals reeds aangegeven gaat het om een schilddak met een niet al te grote hellingsgraad waar onderaan ook een knik in zit die nog een stuk vlakker is. Op die plaats werd gebruik gemaakt van Korafleece premium. Boven de knik werd Korefleece plus gebruikt.

Wat denken jullie??

20250211_182815.jpg20250211_183125.jpg20250211_183355.jpg20250211_182931.jpg20250211_183540.jpg20250211_183158.jpg

Stormpannen zijn over het algemeen geschikt voor een minimale hellingshoek van 22°, mits gebruik van een ander type onderdakfolie kan die minimale hellingshoek gereduceerd worden tot 15°. Een kleinere hellingshoek is niet aangeraden door de fabrikant.
Misschien zit daar het probleem, dat niet de juiste onderdakfolie is gebruikt. Bij hevige regen in combinatie met wind kan het water tussen de aansluiting van de pannen terecht komen, dat kan (zeker bij daken met kleine hellingshoek).

De zoldervloer is geisoleerd met PIR-platen van 10 cm dikte. De naden heb ik zelf opnieuw afgetaped nadat dat door de plaatser van de isolatie maar slordig was gebeurd. Het zolderluik heb ik met dichtingen ook zo luchtdicht mogelijk trachten af te werken. Vanuit de leefruimtes zal er dus misschien nog een kleine hoeveelheid vochtige lucht op zolder raken, maar dat kan toch niet voor dergelijke vochtafzetting zorgen?
Kan het zijn dat waar het dak onderaan een knik maakt pannen minder goed op elkaar aansluiten? Ik probeer ook eens foto´s van de buitenkant te maken.

Vanuit de leefruimtes zal er dus misschien nog een kleine hoeveelheid vochtige lucht op zolder raken, maar dat kan toch niet voor dergelijke vochtafzetting zorgen?
Kan het zijn dat waar het dak onderaan een knik maakt pannen minder goed op elkaar aansluiten? Ik probeer ook eens foto´s van de buitenkant te maken.
Uw onderdakfolie ia damp open…
Het gaat dus niet over vocht dat van binnen komt.

Ik zie ook niet meteen liters water…

Om het in een Lukiaanse bewoording te zeggen: “het heeft de afgelopen weken badkuipen geregend”.

Vandaar dat ik zelf toch ook dacht condens te kunnen uitsluiten als oorzaak. Het gaat inderdaad niet om liters water en het geeft heel veel geregend de laatste weken, maar van een nieuwe dakbedekking inclusief onderdak dacht ik toch te kunnen verwachten dat het hout van het dakgebinte droog zou/moet blijven? Stel dat het dak zelf geisoleerd zou zijn of het ging om een afgewerkte ruimte onder het dak, dan kan je toch ook niet accepteren dat de kepers nat worden?

Maar zijn je pannen geschikt voor zo weinig helling? En je onderdak folie?

Wat zijn de hellingen van je dakvlakken?
Zijn de verschillende stroken onderdakfolie verlijmd?

Zo klein is de helling ook niet. Enkel de knik op het einde is vrij vlak. Onderdak lijkt me enkel aan elkaar getaped. Hieronder de bouwtekening met dwarsdoorsnede:0006.jpg

Lek door de pannen en door onderdak op eerder plaatsen
Is zeker niet normaal
1 foutje moet kunnen, maar niet zoveel

Hout mag vochtig worden, zolang het maar terdege droogt.

Wat de onderdakfolie betreft lijkt mij dit Dorken te zijn. Ik gebruik die om zaken af te dekken ipv plastic. Veel sterker, laat geen water door en kan goed herbruikt worden.

Onderdak is Korafleece. Gewone en Premium onderaan.

Hieronder wat foto's van buiten. De ondervorsten lijken mij in elk geval niet goed gehecht.

20250214_165434.jpg20250214_165423.jpg20250214_165430.jpg

Ik zie niet direct iets verontrustend.

Op foto twee kan je zien dat de ondervorst niet goed hecht op de dakpannen. Dat is op verschillende plaatsen zo. Vormt dat geen probleem bij regen en hevige wind?

Op foto twee kan je zien dat de ondervorst niet goed hecht op de dakpannen. Dat is op verschillende plaatsen zo. Vormt dat geen probleem bij regen en hevige wind?
Ja, heb ik gezien. Is niet direct netjes maar kan gebeuren. Vogels durven dit ook wel doen.
Naar water toe kan er inderdaad wel wat naar binnen komen als het zwaar stormt. Bij gewone regenbuien zal dit meevallen.

ziet er mij ok uit, met de watervloei is er geen kans dat er water langs dat ondervorst naar binnen kan, tenzij hevig stormweer met veranderende regenrichting.

Wat ook eigenaardig is dat u niet enkel vocht heeft bij de noordboom, maar ook bij de rest; dus dat wordt verder zoeken

Het is water of het is vocht. Water komt van buiten naar binnen en vocht wil van binnen naar buiten als de temperatuur buiten hoger is dan binnen.
Is er een hogere luchtvochtigheid onder het dakbeschot zou dit het vocht kunnen zijn uit de warmte stroom van binnen naar buiten wat condenseert op de koude balken. Dus meten is weten. Wat is de temperatuur en de luchtvochtigheid in die ruimte.

• Leuk
Waarderingen: BnB2
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan