• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vochtige kelder zonder ventilatiemogelijkheid

jzvarp

Lid
Lid geworden
8 apr 2015
Berichten
102
Waarderingsscore
4
Punten
18
Beste,

Ik heb vandaag een conformiteitskeuring laten doen i.f.v. verhuur en de keurder vertelde me dat de kelder een probleem is of gaat zijn.
De kelder bevindt zich in het midden van de woning zonder mogelijkheid tot ventilatie naar buiten toe.
Ik heb de trap boven de kelder en de deur naar de kelder vernieuwd en ook geïsoleerd.
Volgens de keurder zal dat het probleem verergeren en gaan er schimmels kweken en gaat er geurhinder komen. De kelder is altijd vochtig geweest maar nooit last gehad van schimmels.
De keurder gaf als optie om de kelder dicht te maken maar dat vind ik nogal drastisch en vooral jammer van de bergruimte.

De mogelijkheden die ik zie:
  • Ventilatierooster door of langs de deur plaatsen, geen idee of dit voldoende gaat zijn maar zal ongeveer hetzelfde effect geven als voor de renovatie.
  • Automatische ventilator plaatsen die gaat werken bij hoge luchtvochtigheid.
  • Ventilator plaatsen met tijdschakelaar, bijvoorbeeld elke dag tussen 10 en 11 ventileren.
  • Plaatsen van een (automatische) luchtontvochtiger, waterafvoer is mogelijk via leiding naar de keuken. Nadeel is het stroomverbruik; heb er gezien van 200+ Watt

Opmerkingen of suggesties zijn welkom.
Bedankt!
 
Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
182
Waarderingsscore
4
Punten
0
Hoelang is de afstand van de kelderwand tot de buitenmuur van je woning?
Heb je een kruipkelder op de andere plaatsen of volle betonplaat ?
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Die 200W verbruik is niet continu he. Misschien toch de moeite om eens te proberen. Zo'n ontvochtiger heb je voor een paar honderd euro, dat is minder dan de meeste andere oplossingen.
 

jzvarp

Lid
Lid geworden
8 apr 2015
Berichten
102
Waarderingsscore
4
Punten
18
De afstand tot een buitenmuur is in elke richting ongeveer 8 meter, onder een betonplaat (geen kruipkelder). Het is een rijhuis dus links en rechts weggeraken geen optie.

De ontvochtiger lijkt me ook ok qua oplossing maar ik weet niet of zo een apparaat water 2 meter verder en een halve meter omhoog kan pompen (van kelder naar keuken) - moet ik eens bevragen.

 
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Hoe ga je een ventilator doen werken als er geen luchtverplaatsing mogelijk is??

(mbt het doel weliswaar, zijnde ventileren)
 

jzvarp

Lid
Lid geworden
8 apr 2015
Berichten
102
Waarderingsscore
4
Punten
18
art zei:
Hoe ga je een ventilator doen werken als er geen luchtverplaatsing mogelijk is??

(mbt het doel weliswaar, zijnde ventileren)

Luchtverplaatsing van de kelder naar de gang?

Wat zou je aanraden?
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
gewoon een bedenking van mij:

als je geen(lucht)  toevoer noch afvoer hebt, is ventilatie niet van toepassing en dus ook geen oplossing  voor je probleem...

en als er iets is dat je niet wilt, dan is het de vochtige lucht in je huis brengen...dus zeker niet via de deur gaan.

kan je geen buis laten steken onder je betonplaat? dat is technisch toch mogelijk?
 

jzvarp

Lid
Lid geworden
8 apr 2015
Berichten
102
Waarderingsscore
4
Punten
18
art zei:
 

kan je geen buis laten steken onder je betonplaat? dat is technisch toch mogelijk?

 

Geen idee hoe je dat zou doen zonder de beton open te breken; lijkt me ook niet evident want daar zit afvoer e.d. onder
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
jzvarp zei:
art zei:
 

kan je geen buis laten steken onder je betonplaat? dat is technisch toch mogelijk?

 

Geen idee hoe je dat zou doen zonder de beton open te breken; lijkt me ook niet evident want daar zit afvoer e.d. onder

Ze steken rioleringsbuizen onder de straat zonder voorboren, maar ik ken de kost daarvan niet. 
technisch is het echter wel mogelijk, ook onder beton. 
die worden er in getrild en nadien wordt de aarde in de buis uitgetrokken/geperst/...
 

jzvarp

Lid
Lid geworden
8 apr 2015
Berichten
102
Waarderingsscore
4
Punten
18
Ze steken rioleringsbuizen onder de straat zonder voorboren, maar ik ken de kost daarvan niet. 
technisch is het echter wel mogelijk, ook onder beton. 
die worden er in getrild en nadien wordt de aarde in de buis uitgetrokken/geperst/...

 

Ik zie dat nog niet gebeuren; kan enkel via de tuin en die is ingesloten (rijhuis) dus machines geraken daar niet. En zoals gezegd zitten nutsvoorzieningen onder de betonplaat dus lijkt me nogal riskant

 
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Een horizontale boring kan ook manueel uitgevoerd worden.

Klotejob en veel geduld hebben.

Je neemt een spuitlans ( metaal , geen gardenaplastiekgedoe ) en je plaats deze op gegalvaniseerde buis . Water aansluiten en via een lange sleuf in de tuin , spuit je die buis naar je kruipkelder. Werkt vlot, is wel nattige bedoening. Als je buis op is, draai je de volgende buis vast, opnieuw aansluiten van je tuinslang en duwen en spuiten maar. 

Normaal is die straal niet krachtig genoeg om je afloopbuizen of gasbuizen kapot te spuiten ... anders is het sowieso nodig om deze te vervangen door goed materaal. 

Als je met galva buis van diameter 1 duim  hebt gespoten dan is het best om daarna je tunnel te verbreden met een buis van 80 mm of in zachte grond ineens met een 110 /125 mm . Je gebruikt hiervoor best ineens pvc buis. Je ramt deze in de bestaande tunnen en je trekt ze terug om de grond eruit te halen.

Je kan ook langs de kelder uit naar buiten toe werken maar dat is vuiler.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan