• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

vochtblazen boven de plint

Lid geworden
17 okt 2021
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
hallo, wie kan ons helpen?
Begin dit jaar hebben we na 30 jaar onze beneden verdieping volledig gestript en vernieuwd.
Nieuwe ramen, elektriciteit, centrale verwarming, chappe, vloeren, plinten, plafond, keuken, vlies behangen en schilderen...alles door goeie vakmannen gedaan.
Na een paar maanden kwamen er aan de buitenmuur kleine blaasjes net boven de plinten.
Dit zijn we zeker: onder de chappe ligt er folie, de bijgewerkte plakking is mooi tot net boven de waterkering afgekapt, de plinten zitten in rijnzand (gemengd met compatuna). Er is zeker geen waterleiding die daar loopt (ook geen cv leiding).
Voordien hebben we hier 30 jaar niks gezien of opgemerkt. Zes jaren geleden werden onze spouwmuren volgespoten met isolatie, maar ook daarna geen last.
Sommigen spreken van zouten en anderen van condensvocht.
Indien het zouten zouden zijn dan raden ze aan om de pleister tot een 1,2 meter hoog af te kappen en dan de muur te behandelen en alles opnieuw te doen.
Gezien alles perfect en zeer netjes is afgewerkt en geschilderd, vraag ik langs deze weg of er iemand goeie raad heeft?
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Vergeet maar condens en zouten.
Het vocht dat verantwoordelijk is voor wat jij ziet, is van een totaal andere orde dan dat beetje vocht dat in de lucht zit.
Ik ga er ook vanuit dat die ruimte verwarmd is en je niet eens onder het dauwpunt kunt komen.

Foto's?
Van binnen en buiten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
En u heeft reeds schilderwerken gedaan op iets dat pas begin dit jaar is gerenoveerd?
Met welk type verf, aub?

Aan het afkappen zou ik nog niet beginnen.
Zie vraag van "art" naar foto's.
 
Lid geworden
17 jun 2010
Berichten
150
Waarderingsscore
7
Punten
18
Ik laat zelfs mijn pleister op droge muren meer dan een jaar drogen. Je kan daarin niet voorzichtig genoeg zijn. Hoeveel tijd was er om alles te laten drogen vooraleer schilderwerken enz....
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik wacht ook op foto’s.
Is het in de buurt van het nieuw geplaatste schrijnwerk? Zelfs schrijnwerk een verdiep erboven? De waterkering boven een raam of deur kan tot enkele 10-tallen cm buiten de dag lopen, en als die verkeerd afwatert…
Werd het schrijnwerk gekit?

zo veel mogelijkheden.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Nieuwe ramen, elektriciteit, centrale verwarming, chappe, vloeren, plinten, plafond, keuken, vlies behangen en schilderen...

Er ontbreekt 1 ding in je lijstje: Ventilatie
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
hallo, wie kan ons helpen?
Begin dit jaar hebben we na 30 jaar onze beneden verdieping volledig gestript en vernieuwd.
Nieuwe ramen, elektriciteit, centrale verwarming, chappe, vloeren, plinten, plafond, keuken, vlies behangen en schilderen...alles door goeie vakmannen gedaan.
Na een paar maanden kwamen er aan de buitenmuur kleine blaasjes net boven de plinten.
Dit zijn we zeker: onder de chappe ligt er folie, de bijgewerkte plakking is mooi tot net boven de waterkering afgekapt, de plinten zitten in rijnzand (gemengd met compatuna). Er is zeker geen waterleiding die daar loopt (ook geen cv leiding).
Voordien hebben we hier 30 jaar niks gezien of opgemerkt. Zes jaren geleden werden onze spouwmuren volgespoten met isolatie, maar ook daarna geen last.
Sommigen spreken van zouten en anderen van condensvocht.
Indien het zouten zouden zijn dan raden ze aan om de pleister tot een 1,2 meter hoog af te kappen en dan de muur te behandelen en alles opnieuw te doen.
Gezien alles perfect en zeer netjes is afgewerkt en geschilderd, vraag ik langs deze weg of er iemand goeie raad heeft?
gaat het over een buitenmuur of een binnenmuur?
 
Lid geworden
17 okt 2021
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
hallo, wie kan ons helpen?
Begin dit jaar hebben we na 30 jaar onze beneden verdieping volledig gestript en vernieuwd.
Nieuwe ramen, elektriciteit, centrale verwarming, chappe, vloeren, plinten, plafond, keuken, vlies behangen en schilderen...alles door goeie vakmannen gedaan.
Na een paar maanden kwamen er aan de buitenmuur kleine blaasjes net boven de plinten.
Dit zijn we zeker: onder de chappe ligt er folie, de bijgewerkte plakking is mooi tot net boven de waterkering afgekapt, de plinten zitten in rijnzand (gemengd met compatuna). Er is zeker geen waterleiding die daar loopt (ook geen cv leiding).
Voordien hebben we hier 30 jaar niks gezien of opgemerkt. Zes jaren geleden werden onze spouwmuren volgespoten met isolatie, maar ook daarna geen last.
Sommigen spreken van zouten en anderen van condensvocht.
Indien het zouten zouden zijn dan raden ze aan om de pleister tot een 1,2 meter hoog af te kappen en dan de muur te behandelen en alles opnieuw te doen.
Gezien alles perfect en zeer netjes is afgewerkt en geschilderd, vraag ik langs deze weg of er iemand goeie raad heeft?
gaat het over een buitenmuur of een binnenmuur?
 

Bijlagen

  • IMG_20211018_183028.jpg
    IMG_20211018_183028.jpg
    94,2 KB · Weergaven: 61
  • IMG_20211018_183039.jpg
    IMG_20211018_183039.jpg
    96,1 KB · Weergaven: 59
  • IMG_20211018_183055.jpg
    IMG_20211018_183055.jpg
    146 KB · Weergaven: 59
Lid geworden
17 okt 2021
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo, nog even info zoals jullie vroegen.
Zopas heb ik drie foto's erop geplaatst. De plaatsen zijn wel op de buitenmuur en niet op binnenmuren. De ramen (PVC) zijn zeer vakkundig gezet en werden rondom voorzien van de nodige silicone. Ventilatie zit er niet, ons huis staat er al 30 jaar en werd niet voorzien van een ventilatie unit. De pleisterwerken is waarschijnlijk groot uitgedrukt, hier en daar werd er een kleine herstelling gedaan maar 95% van de pleister hangde er reeds al. Een binnenmuur werd wel een stuk uitgeplaasterd omdat we een stuk binnenmuur hadden weggedaan en daar heb ik geen vocht probleem.
Ik heb nu een vochtmeter besteld en zal proberen om dit tweemaal per week op te meten om zo na te gaan of het erger aan het worden is of niet. De regendagen komen er aan en sinds een paar weken verwarmen we nu ook bij. Alvast al enorm bedankt voor de reacties!
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Onlangs nog een expertise moeten doen op een werk dat werd uitgevoerd door ' vakmensen ' die oude rotten waren in het vak en zeker niets verkeerd konden doen.
Tot hun grote ergernis werden ze door de gerechtsdeskundige 100% in het ongelijk gelijk gesteld.
Issue was : verhardingen in klinkers en blauwe hardsteen waren ruim boven de waterkering in de gevels gelegd .
Muren stonden vol mos, vocht en met zichtbare schade aan de stenen.

Dus er van uitgaan dat je aannemers geen fouten hebben gemaakt is naïef.
Stel een bouwkundige expert aan die de oorzaak kan opsporen.
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Foto 1 en 3 wijzen op afstoten door ...? ... achter het renovatievlies.
Daar boven meten op vocht en dan mooi met een regel het renovatievliesbaan doorsnijden.
Enkel zo ga we zien wat er achter ervoor zorgt dat er blaasvorming is.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Foto 1 en 3 wijzen op afstoten door ...? ... achter het renovatievlies.
Daar boven meten op vocht en dan mooi met een regel het renovatievliesbaan doorsnijden.
Enkel zo ga we zien wat er achter ervoor zorgt dat er blaasvorming is.
Aan de basis ligt vocht, dat is duidelijk. Maar daarmee weten we nog niet hoe dat vocht daar geraakt.
en als de vochtmeter van TS met pinnen is (dus voor oppervlakte meting voor hout), dan ga je daar niets kunnen uit concluderen. Je moet in de massa kunnen meten.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Hallo, nog even info zoals jullie vroegen.
Zopas heb ik drie foto's erop geplaatst. De plaatsen zijn wel op de buitenmuur en niet op binnenmuren. De ramen (PVC) zijn zeer vakkundig gezet en werden rondom voorzien van de nodige silicone. Ventilatie zit er niet, ons huis staat er al 30 jaar en werd niet voorzien van een ventilatie unit. De pleisterwerken is waarschijnlijk groot uitgedrukt, hier en daar werd er een kleine herstelling gedaan maar 95% van de pleister hangde er reeds al. Een binnenmuur werd wel een stuk uitgeplaasterd omdat we een stuk binnenmuur hadden weggedaan en daar heb ik geen vocht probleem.
Ik heb nu een vochtmeter besteld en zal proberen om dit tweemaal per week op te meten om zo na te gaan of het erger aan het worden is of niet. De regendagen komen er aan en sinds een paar weken verwarmen we nu ook bij. Alvast al enorm bedankt voor de reacties!
We vroegen ook foto’s van buiten :)
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Aan de basis ligt vocht, dat is duidelijk. Maar daarmee weten we nog niet hoe dat vocht daar geraakt.
en als de vochtmeter van TS met pinnen is (dus voor oppervlakte meting voor hout), dan ga je daar niets kunnen uit concluderen. Je moet in de massa kunnen meten.
Ik begrijp uw redenering en probeert u de mijne te begrijpen.
Ik schrijf gewoon wat ik nu zie en ga geen voortijdig conclusie trekken/maken of koffiedik kijken. Ik wil zie wat erachter zit en dan verder ...

De TS heeft voorlopig een vochtmeter gebruikt met pinnen (dat zien wij op foto 3), maar dat sluit niet uit dat de TS na het bloot maken niet zal overgaat/verder gaan om de vochtigheidsgraad te meten met een CM meter.
 
Laatst bewerkt:

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
Als het een vocht meter is met pinnen.
Ga die niet in die blazen duwen.
Die zitten vol met zouten want deze duwen uw plakwerk en/of vlies naar buiten.
Als je daar die pinnen induwt, gaat hij u 100% vocht aangeven.......door die zouten.
Ga 10 a 15 cm er rond meten.
Beste is nog uw vlies verwijderen zoals Regis al uitlegde.
 

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
Hallo, nog even info zoals jullie vroegen.
Zopas heb ik drie foto's erop geplaatst. De plaatsen zijn wel op de buitenmuur en niet op binnenmuren. De ramen (PVC) zijn zeer vakkundig gezet en werden rondom voorzien van de nodige silicone. Ventilatie zit er niet, ons huis staat er al 30 jaar en werd niet voorzien van een ventilatie unit. De pleisterwerken is waarschijnlijk groot uitgedrukt, hier en daar werd er een kleine herstelling gedaan maar 95% van de pleister hangde er reeds al. Een binnenmuur werd wel een stuk uitgeplaasterd omdat we een stuk binnenmuur hadden weggedaan en daar heb ik geen vocht probleem.
Ik heb nu een vochtmeter besteld en zal proberen om dit tweemaal per week op te meten om zo na te gaan of het erger aan het worden is of niet. De regendagen komen er aan en sinds een paar weken verwarmen we nu ook bij. Alvast al enorm bedankt voor de reacties!
Als je die plekken hebt onder of in de directe nabijheid van de ramen/deuren. Dan vermoed ik dat er steenpuin of whatever tss de spuwmuur is gevallen bij de breekwerken. Dit kan zorgen dat uw waterkeringslaag geen nut meer heeft omdat het deze overstijgt.
Mijn bedenking
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
De spouw is al gevuld door isolatie, dus steenpuin door breekwerken kan er normaal niet geraken.

Heb je die stopcontacten al eens opengemaakt? kijk daar eens in of het vocht enkel in het pleisterwerk zit of ook in de steen zelf.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Dan pak je beter een boorhamer en boor je een gaatje van 6 mm in de muur.
Boorsel nat, dan zijn de bakstenen nat.
Boorsel droog dan is de bezetting nat.

Eerste van : test het zelf even uit
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan