• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

vochtbeheersing terras op betonplaat

Lid geworden
7 aug 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo nieuw lid hier. Het probleem dat ik heb lijkt zeer vaak terug te komen, namelijk vocht aan binnenmuren en in de vloer. Ik vermoed dat de problemen in mijn geval hoofdzakelijk het gevolg zijn van een terras / verharding rond het huis die niet volgens de regels van de kunst aangelegd is.

Ik zou graag met 100% zekerheid de oorzaak van mijn problemen willen achterhalen, maar beschik zelf niet over de nodige ervaring. Bovendien blijkt het zeer moeilijk om deskundig advies te verkrijgen zonder dat hier iets aangekoppeld is (i.e. men wenst u iets aan te smeren). Ik twijfel ook of de doorsnee aannemer / vloerder echt kennis van zaken heeft aangezien er toch zoveel slechte voorbeelden blijken wat vochtbeheersing betreft. Ik hoop via deze weg in de juiste richting gestuurd te worden.

Even de details:
  • Het huis dateert van 1984. Ik heb dit circa twee jaar geleden aangekocht.
  • Eerst de vochtproblemen:
    • Op verschillende plaatsen komen de plinten los. Deze zijn wel al oud natuurlijk, maar zou toch niet zomaar mogen denk ik.
    • Vochtafzetting achter de plinten
    • Grote hoeveelheid opstijgend vocht in de garage (witte afzetting tussen de tegels)
    • Beperkt opstijgend vocht in de gang, oude sporen
    • Losse tegels in en rond veranda
    • Pleisterwerk rot rond wasmachine en droogkast (hier zit ook een gat in de muur voor de buis van de droogkast).
  • Situatie in en rond het huis:
    • De tuin ligt ongeveer een halve meter lager dan het huis. De straat ligt een 10-tal cm lager dan het huis.
    • Ik vermoed dat er een waterkering aanwezig is in zowel de buiten- als binnenmuur. Ik zie in beide muren een dun zwart laagje "terre papier".
    • Er zijn vreemd genoeg geen stootvoegen in de buitengevel.
    • Ik vermoed dat de waterkering niet doorloopt van de binnenmuur naar de buitenmuur omdat ik geen folie zie zitten in de spouw (via gat van de droogkast buis).
    • Het huis heeft een groot terras en een weggetje / verharding rondom, dit is uitgevoerd in betontegels met een cementvoeg
    • Ik heb buiten eens een paar tegels losgewrikt om toch te kijken wat er onder het terras zit en dit is een dunne laag chape (circa 3-4cm) met daaronder een massieve betonplaat. De onderste gevelsteen lijkt een ander type dan de rest.
    • Het weggetje geeft een hellingsgraad van circa 2cm/m, weg van de muur, wat mij wel ok lijkt
    • Op het terras blijft vaak water staan. Er zit een putje in het midden van het terras, maar het water loopt niet naar daar af.
    • Op verschillende plaatsen zijn kapotte voegen tussen de tegels (vooral aan de gevel) dichtgespoten met een soort silicone door de vorige eigenaars. Die is ondertussen vergaan.
    • Wat ventilatie betreft: die is vrij goed simpelweg omdat het huis slecht geïsoleerd is. Begin volgend jaar komt er een nieuw dak en zou ik ook graag een systeem D ventilatie plaatsen die vochtige lucht uit badkamer, keuken en waskot afzuigt en propere lucht aanvoert in de andere ruimtes.
Op basis van wat ik in gelijkaardige topics al gelezen heb, lijkt het meest waarschijnlijk dat het water op de verharding niet goed kan wegvloeien (betonnen tegels op betonplaat + kapotte voegen) en dus zijn weg zoekt onder de muur, over de betonplaat, naar binnen. Er zijn ook geen stootvoegen in de buitenmuur dus als er dan toch vocht in de spouw terecht komt kan het niet meer weg.

Voor ik aan oplossingen denk zou ik natuurlijk eerst de oorzaak willen achterhalen om te vermijden dat ik kosten doe zonder het probleem effectief op te lossen (of het nog erger te maken!). In tussentijd vraag ik mij wel af of het zinvol is om voorlopig de kapotte voegen tussen de betontegels - en vooral - tussen de betontegels en de gevel te herstellen. Als de voegen dicht zijn kan het water niet meer in de chape sijpelen. Anderzijds kan het vocht dat al in de chape zit dan ook niet meer weg...

Foto's:
gevel buiten
gevel_buiten.jpg
waterkering buiten
waterkering_buiten.jpg
waterkering binnen
waterkering_binnen.jpg
vocht tegels binnen
vocht_vloer_binnen.jpg
tegels buiten
tegels_buiten.jpg

V

Verwijderd lid 172838

Guest
Duidelijk toch?
trouwens, niet iedereen smeert u iets aan.
tenzij er effectief een smeersel ontbreekt.
Zoals hier dus :)

• Leuk
Waarderingen: cccV
Lid geworden
7 aug 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik neem aan dat u dan de voegen bedoelt? Ik weet niet in hoeverre het realistisch is om het terras 100% waterdicht te maken, zonder enige insijpeling naar de betonplaat. Of dient de gevel ook behandeld te worden?

Heeft het nog meerwaarde om ventilatie in de spouw toe te voegen (i.e. zelf stootvoegen maken of gaten boren een eind boven het terras)?

V

Verwijderd lid 172838

Guest
Open stootvoegen brengen niets bij aan de ventilatie van een spouw.
het gaat in deze niet over het waterdicht zijn van terras , maar over een gebrekkige verticale verdichting van de muurvoet/fundering.
Spouwmuur onderzoek zou zeer zinvol zijn.

Lid geworden
7 aug 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
het gaat in deze niet over het waterdicht zijn van terras , maar over een gebrekkige verticale verdichting van de muurvoet/fundering.
Oke, bedankt voor het advies! Verticale verdichting zou dan iets zoals reaxyl zijn? Dit heeft waarschijnlijk enkel zin als het volledig tot tegen de betonplaat gedaan wordt (dus terrastegels uitbreken)?

V

Verwijderd lid 172838

Guest
Oke, bedankt voor het advies! Verticale verdichting zou dan iets zoals reaxyl zijn? Dit heeft waarschijnlijk enkel zin als het volledig tot tegen de betonplaat gedaan wordt (dus terrastegels uitbreken)?
A ja hè.
het gaat over het metselwerk dat ondergronds zit, en helaas ook deels achter de betonplaat…

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan