Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Vocht zichtbaar op de rand van parket/buitenmuur en mogelijkheid klinkers als oorzaak.

• Tags parket terras vocht
  • Lid geworden
    3 dec 2025
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Dag iedereen,
    Het probleem is hier al aangekaart van vocht op muren afkomstig van een terras.
    We hebben een huis gekocht en door een slechte installatie van crépie/afvoergoot waterinsijpeling gehad. De firma die door de verzekering aangesteld is voor herstelling liet een vochtmeter achter zodat ik hen kan contacteren eens de muren droog genoeg zijn voor herstelling.
    Met die meter ben ik voor de sport ook eens alle andere muren gaan beginnen meten en op een klein stuk muur gaf hij toch vochtige plekken aan. Het gaat om een stuk (buiten)muur van ong 2 meter, waar het parket aan de rand ook vochtplekken vertoont. (Zie foto's).
    De buitenkant van de gevel is bezet met isolatie en crépie tot tegen de klinkers. De klinkers zelf liggen op die plaats zo goed als los, de voegen zijn weg. Kan het dat de muren vocht opzuigen van deze klinkers? Het vochtpercentage van het stuk muur valt nog mee (zie ook foto's), maar ik heb schrik dat het parket verder gaat beschadigen.
    Zoals op een foto te zien is ligt de parketvloer zo'n 30 cm hoger dan het terras en is er een 'plastiek' tussen isolatie en terras. We hebben het huis zo gekocht maar de firma die de crépie voordien gezet had al eens laten langskomen door het ander probleem. Er is dus wel geprutst door deze firma. Ik heb zelf alle vensterbanken vb moeten herkitten omdat deze los zaten of de kit niet goed gedaan was ('gedaan door een peuter' dixit expert van verzekering)
    Ik ga enkele firma's contacteren om een inspectie uit te voeren maar ik lees dus dat er soms cowboys tussen zitten en daarom wil ik mij vooraf wat informeren.
    Ik veronderstel dat muren vocht kunnen opnemen van terras/klinkers? Moet dan best de onderkant van de isolatie/crépie weggezaagd worden (ligt toch lager dan de vloer)? Kan simpelweg het terras terug opvoegenzodat water wegloopt problemen vermijden?
    Ook andere opmerkingen zeker meer dan welkom!

Bijlagen

• IMG20260508112642.jpg
      IMG20260508112642.jpg
      197,3 KB · Weergaven: 40
    • IMG20260508112631.jpg
      IMG20260508112631.jpg
      243,9 KB · Weergaven: 36
    • IMG20260508112712.jpg
      IMG20260508112712.jpg
      120,9 KB · Weergaven: 35
    • IMG20260508112555.jpg
      IMG20260508112555.jpg
      312,6 KB · Weergaven: 35
    • IMG20260508112440.jpg
      IMG20260508112440.jpg
      411,2 KB · Weergaven: 34
    • IMG20260508112459.jpg
      IMG20260508112459.jpg
      260,7 KB · Weergaven: 37
    • IMG20260508112403.jpg
      IMG20260508112403.jpg
      413,3 KB · Weergaven: 39
    Waar is de waterkering in de muur? Die is niet zichtbaar op de foto's. Ligt het terras boven de waterkering?

Ja dat kunnen we jammer genoeg dus niet zien zonder de isolatie/crépie onderaan weg te halen. De vloer in huis zelf ligt alleszins 30cm hoger dan het terras.

@Miksel Van wanneer is de originele constructie? Want dat kan wel een indicatie geven of er al dan niet een waterkering aanwezig is. Crépi wordt meestal niet tot aan het maaiveld uitgevoerd, meestal wordt er nog een (klein) plintje ondergezet zodat het geen contact maakt met de verharding of grond buiten. Althans, zo heb ik het toch vaak bij rijwoningen gezien.

die laatste foto... wie verzint het om een crepi bovenop een houten plank van het terras te smeren?
    Plank zet uit, crepi niet , crepi ligt dwas, crepi barst.

Haal eens een betonklinker eruit
    twee truwelen, of met 2 messen of met een spaan en haal dan degene er uit die onder die crepi steekt. Kun je zo wegschuiven.
    Ik zie een folie onder de crepi maar niet duidelijk.

Onder die grijze crepi zit nog eens een donker grijze crepi ?

Eender hoe, je zal moeten zoeken naar de waterkering in de gevel.
    Zelfs de constructie waarbij het houten terras hoger komt dan de waterkering is fout.
    Deze zit plakkes tegen en onder de crepi.

Herstelling gaat niets uithalen want je zoekt niet achter de oorzaak.
    vraagt de verzekering om een bouwexpert en een tuinexpert aan te stellen voor dat een firma herstellingen ga uitvoeren die hij zelf moet analyseren. Das zoals naar de bakker gaan en vragen of zijn brood lekker is.
    Waarom een bouwexpert ?
    Omdat er waarschijnlijk bij de plaatsing van de crepi fouten zijn gebeurd
    Waarom tuinexpert omdat de crepi fout is gezet, omdat het houten terras fout is geplaatst en de crepi daar mee in contact staat en omdat de klinkers kontact maken met de crepi en waarschijnlijk boven de waterkeringen uitsteken
    En dan zit je met capillair vocht en dat krijg je niet weg met wat crepi wegkappen

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan