• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vocht op zoldermuur.

KevinRoelands

Nieuw Lid
Lid geworden
9 jan 2021
Berichten
32
Waarderingsscore
2
Punten
8
Dag lieve mensen,

Ik tracht mijn verhaal zo goed mogelijk te vertellen.

Beschrijving van onze woning:
Onze woning dateert van het jaar 1946 en is opgebouwd uit een volsteense muur. Toen we de woning kochten wisten we dat de gevels aangepakt moesten worden (vertoonde scheuren en barsten) en dat we ons dak ook moesten vernieuwen. De bewuste gevel die problemen vertoont is ZW gericht en vangt de meeste slagregen op.

Opbouw zolder/dak:
Zolder ruimte waarbij de binnenmuren zijn gecementeerd. Het dak is volledig, zelf, geïsoleerd met platen die 10 cm dik zijn. Boven deze isolatieplaten is een korafleece onderdak geplaatst. Er is weinig tot geen ventilatiemogelijkheid.

Zomer 2016:
Onze gevels zijn helemaal aangepakt en behandeld met hydrofuse. De aansluiting van de gevel aan het dak is aan de beide zijgevels gedaan met een cementrand.
IMG_4048.jpeg

Maart 2019:
Een storm raast door het land welke beslist om enkele pannen van het dak te blazen een de zijde waar het probleem zich later zal stellen.

Zomer 2019:
Kalmthout maakte een ernstige regenval mee waarbij er meer regen viel op enkele uurtjes tijd dan wat er op 2 maanden zou vallen. We ontdekte toen niet alleen op zolder maar op andere plekken dat er water via de bovenzijde van de gevel naar binnen stroomde. Jawel, stroomde. Ik maakte hierbij op dat het dringend tijd was om het dak aan te pakken, echter omdat onze financiële situatie daartoe niet leende en men inpraatte op mij dat dit een éénmalig voorval was (op het vlak van regenval) heeft men mij uit het hoofd gepraat dat dit om een lekkage ging.
62cdf26b-34d7-4590-8b45-37f63ad07fff.jpeg

Oktober 2019:
Per toeval op zolder. En wat merk ik op,... Jawel, vochtige kringen die zich aan de binnenste zijde van de gevel voordoen. Ze situeren zich allemaal aan de bovenkant van de gevel. De plekken werden erger naarmate het meer en meer regende. Mijn vader besliste daarom om via de binnenzijde van de gevel meer cement met compaktuna aan te brengen om zo het vocht tegen te houden. We waren er immers van overtuigd dat dit via de cementrand aan de buitenzijde naar binnen sijpelde. Omdat ook de stenen langs de binnenzijde afbrokkelingen vertoonde, de voegen niet meer bleven zitten hadden we opgemaakt de muur geheel uit te krabben en deze te cementeren. Enkel had ik de afspraak gemaakt met men vader dit te doen nadat we zeker waren dat de lekkage opgehouden was.
IMG_6471.jpeg

November 2019:
Thuisgekomen van het werk krijg ik, figuurlijk, een hartaanval. Mijn vader had op z'n eentje beslist de gehele muur uit te krabben met enkele vrienden en deze volledig te cementeren. We hadden immers al geruime tijd geen vochtplekken meer gezien en hij had hieruit opgemaakt dat het probleem opgelost was, terwijl ik toch had gezegd enkele maanden te wachten om dit te doen. Samenstelling van de cementbezetting is natuurlijk cement, rijnzand en compaktuna.

December 2019:
U kan het raden, vochtplekken en niet de allerminste. Ook op plekken die eerder nooit zichtbaar waren. De gehele cementbezetting kleurt donker (van het vocht?), ook de draagbalken van het dak vertonen vochtplekken en zijn vlotjes doorprikbaar met een nagel. Hierna leggen we het eerste contact met enkele dakwerkers en spreek ik opnieuw de persoon aan die onze gevel heeft gedaan. Hij komt kijken en maakt op dat onze gevel vocht zou doorlaten en hij kosteloos opnieuw zal wederkeren om onze gevel extra te behandelen met hydrofuse. Dit was niets te kort, enkele dagen later zien we opnieuw verschillende vochtplekken verschijnen.
IMG_0207.jpegIMG_0661.jpeg

April 2020:
De renovatie van het dak kan eindelijk plaatsvinden en het probleem lijkt opgelost te zijn. Na regelmatige controle merken we dat de gevel niet meer verkleurd langs de binnenzijde. Met een gerust hart trek ik de zolderdeur toe en besluit niet meer op controle te gaan. Echter, zoals u op de foto kan zien zijn er altijd plekken aanwezig gebleven.
IMG_0961.jpeg

December 2020:
Tijd om de boel te versieren voor kerstmis. Na het opentrekken van de zolderdeur glimlach ik naar de gevel, geen vochtplekken meer te zien.

Januari 2021:
Dag kerstboom! Alle spulletjes verdwijnen richting zolder,... Al glimlachend en vol vertrouwen stap ik de zoldertrap op met alle spullen van de kerstboom! Letterlijk valt mijn mond open van verbazing,... Ik zie terug vochtplakken op muur!
63163656024__FAA436F3-D230-49F6-9A46-F05FA4096C0F.jpeg

Mijn excuses voor het lange verhaal, maar hoop dat dit iets of wat duidelijk is. U kan het raden, ik ben ten einde raad. De gevels zijn aangepakt, het dak is volledig gerenoveerd. Men maakt me nu wijs dat dit vocht terug opnieuw opzet omdat deze nog aanwezig zou zijn in de muur en deze niet wegkan omdat er compaktuna langs de binnenzijde is aangebracht, er hydrofuse langs de buitenzijde is aangebracht en omdat we de kamers onderaan op temperatuur houden. Wat me opvalt is dat wanneer ik met een staalborstel over de donkere plekken gaan deze direct lichter kleuren.

Ook verneem ik van enkele collega's dat dit te maken kan hebben omwille van een slecht geventileerde ruimte waardoor er condensatie ontstaat. Echter merk ik weinig druppeltjes op aan de isolatieplaten.

In bijlage van dit bericht kan u enkele foto's terug vinden van de situatie.

Ik hoop dat iemand ooit ook een dergelijk probleem heeft gehad of een idee heeft wat dit zou kunnen zijn.

Ik dank je alvast voor het lezen van de lange bericht en tracht zo snel als mogelijk te antwoorden op eventuele vragen.
Kevin Roelands
 
Wat me opvalt is dat wanneer ik met een staalborstel over de donkere plekken gaan deze direct lichter kleuren.
Ik denk niet dat je alles goed gelezen hebt Keon, anders zou deze zin bij u een belletje moeten hebben doen rinkelen.
De donkere plekken zijn een aanduiding van vocht. Onder de oppervlakte (afschuren met staalborstel) is die donkere verkleuring niet meer te zien wat er op wijst dat er onder de oppervlakte (in de muur dus) geen vocht meer is. Het vocht van die vlek komt dus niet vanuit de muur maar vanuit de binnenruimte ! Denk aan het voorbeeld van die frisse pint bier; ook daar wordt het glas niet nat van wat er in zit maar van de omgevingslucht.
Dit op zich was al een sterke aanduiding voor condensvocht, maar als je het gehele topic goed leest dan is dat maar één van de argumenten waardoor je er zeker van mag zijn dat het hier bij die koude muur, net zoals bij het koude onderdak, om extreme condensatie gaat die vooral wordt veroorzaakt doordat er in de woning niet wordt geventileerd, zelfs niet bij douchen en baden.
Sowieso moet er geventileerd worden en daarnaast moet er een dampscherm worden voorzien aan de binnenkant van de dakisolatie. De koude muur kan men best isoleren en afwerken met een dampscherm.
 
Dat @KevinRoelands eerst maar eens een watersproei-test uitvoert op zijn Compaktuna-muur... parelt het water eraf of niet? Als het vochtig genoeg is op zolder om waterdruppels te zien tegen het onderdak dan moet je dat ook kunnen zien tegen de buitenmuur...
 
Dag @Keon , ook jij bedankt voor je antwoorden en het meedenken.

De plekken op de muur vormen zich inderdaad bij regenval op de zijgevel. Het gehele jaar door hebben we daar geen last van gehad van die plekken. (Na het vernieuwen van het dak) Nu met de regenval afgelopen week op de zijgevel zijn de plekken onderaan opnieuw verschenen. Voorheen speelde zich dit ook af aan de bovenzijde, zoals je op 1 van mijn eerste foto’s kon zien, dat is nu niet meer. Echter, we hebben gisteren enkele gaten in verschillende stenen geboord, het is allemaal poeder wat er uit komt. Steen lijkt niet vochtig te zijn welke achter de cementering zit. Men vertelde mij, ook op dit forum, dat de plekken kunnen verschijnen door de plotse afkoeling op de gevel. Ik ken er helaas zelf weinig van.

Op dit moment hebben we al een gedeelte weggehaald van de isolatie zodat deze kan uitdrogen.
 
Ik snap niet wat je hiermee wilt bewijzen Keon.
Dat het onderdak zo nat wordt geeft toch al voldoende de vochtigheid en de daarmee gepaard gaande condensatie aan ?
Het is toch logisch dat op het moment dat er condensatie tegen het onderdak is, dat dit dan ook het geval is bij die koude buitenmuur !
Voorts merk ik dat je het topic nog steeds niet of niet aandachtig genoeg gelezen hebt, lees vooral post nr 14 eens waar er 's morgens vochtvlekken te zien waren terwijl het niet had geregend. Dat was op hetzelfde moment dat er ook veel condensatie te merken was aan het onderdak.
En herlees ook nog eens de proef die is uitgevoerd door de oppervlakkige vochtvlek af te schrapen waarbij de muur onder de oppervlakte droog bleek te zijn.
Edit: ik lees nu ook dat TS de proef met boringen heeft gedaan, de uitslag hiervan is veelbetekenend en sluit aan bij bovenstaande.
 
Dat @KevinRoelands eerst maar eens een watersproei-test uitvoert op zijn Compaktuna-muur... parelt het water eraf of niet? Als het vochtig genoeg is op zolder om waterdruppels te zien tegen het onderdak dan moet je dat ook kunnen zien tegen de buitenmuur...

mogelijks, maar niet 100% eens met deze
onderdak is VEEL kouder dan een volle steense muur
en dus meer condens op onderdak dan op muur
 
Dat @KevinRoelands eerst maar eens een watersproei-test uitvoert op zijn Compaktuna-muur... parelt het water eraf of niet? Als het vochtig genoeg is op zolder om waterdruppels te zien tegen het onderdak dan moet je dat ook kunnen zien tegen de buitenmuur...
En wat zegt dat dan? Welke "compaktuna" is er gebruikt? En in welke verhouding?
Compaktuna maakt van uwe muur geen plastieken wand hé
 
Edit: ik lees nu ook dat TS de proef met boringen heeft gedaan, de uitslag hiervan is veelbetekenend en sluit aan bij bovenstaande.
De boringen zijn gisterenochtend uitgevoerd, de ochtend nadat de neerslag is gevallen. Nu @charel, toen ik gisteren een beetje wegschraapte verkleurde het cement erachter wel. Al zag ik wel heel even een lichter stukje. Vanavond komt de dakwerker een kijkje nemen.

Het is omdat het niet mag maar ik zou jullie uitnodigen op een lekker frisse pint om jullie te bedanken. Enorm fijn om zo mee te denken.

Mag ik even een andere denkpiste opperen:
Stel nu dat het vocht zich toch door de muur zou dringen. Zou het vochtprobleem daar aan te wijten kunnen zijn dan? Morgen start men vader alvast van het weghalen van de isolatie op de 2de zolder (zolder is gescheiden met tussenmuur). Daar hebben we op dit moment eigelijk nog geen vochtprobleem ontdekt, dus we verwachten daar ook niet echt problemen. Al moet ik toegeven dat ik niet vermoede dat het vochtprobleem op de zolder waar we nu over spreken zo gigantisch was. Dus ik ben nog afwachtende.
 
Kevin, moest er werkelijk zoveel vocht door de muur dringen waardoor er zoveel vochtplekken zouden te zien zijn, dan zou die muur vrijwel constant door en door vochtig moeten zijn.
En bijgevolg zou je nooit bij die boorproef droog steenpoeder kunnen gehad hebben.
Verder hoop ik dat het ondertussen meer dan duidelijk is dat je een condensatieprobleem hebt dat zich niet beperkt tot enkel het onderdak, laat u niet in verwarring brengen hierover. Hopelijk heb je er in de rest van de woning geen last van want dat zou ook niet verwonderlijk zijn.
Wat die tweede zolder betreft, misschien zal je daar, afhankelijk van hoe goed die is afgesloten van de rest van de woning en van de eerste zolder, minder last van hebben maar ook daar is het systeem verkeerd en moet je dat even zeer veranderen.
Stel dat je de eerste zolder nu zou afwerken met isolatie en dampscherm zoals het hoort dan kan het probleem zich verplaatsen naar uw andere zolder. Dan vindt de vochtige lucht nu daar de koudste oppervlaktes.
Wat die frisse pint betreft: bedankt voor de intentie, het is alsof ik ze al gehad heb. Schol !
 
Dat @KevinRoelands eerst maar eens een watersproei-test uitvoert op zijn Compaktuna-muur... parelt het water eraf of niet? Als het vochtig genoeg is op zolder om waterdruppels te zien tegen het onderdak dan moet je dat ook kunnen zien tegen de buitenmuur...
mogelijks, maar niet 100% eens met deze
onderdak is VEEL kouder dan een volle steense muur
en dus meer condens op onderdak dan op muur
Ja, onderdak is sneller kouder maar dan blijft de vraag welk deel van die zijmuur is het koudst? De driehoekige tip of de zone onderaan tegen de zoldervloer wetende dat er in de verdieping eronder wel actief verwarmd wordt en die zone dus warmte krijgt van onderuit...
 
laat u niet in verwarring brengen hierover.
Ik wil me niet zeker niet in verwarring laten brengen maar wil wel alle denkopties kunnen open houden. Dat we met een probleem zitten kwestie van condens is me zéér duidelijk en gaan we nu ook aanpakken.

Om even terug in het zijgevel verhaal in te duiken... Dit is een foto van de zijgevel tijdens een regenbui. Bovenaan de driehoek lijkt het water te blijven staan en dat is ook waar het vochtprobleem zich toen situeerde. Noteer wel even dat dit tijdens de periode was toen het oude dak nog aanwezig was. Toen was de driehoek binnenin, zoals iedereen op voorgaande foto's kon zien vergaan van het vocht. Dat probleem lijkt van de baan te zijn na het plaatsen van het nieuwe dak, op de plek na die jullie op huidige foto's zagen.
IMG_4065.jpeg
Mijn idee is nu om aan de dakwerker te informeren of hij de gehele driehoek kan toetimmeren. Lijkt dit een logische stap om dit probleem tegen te gaan?
 
Het lijkt wel alsof de geveltip werd gemetseld met een andere partij stenen... of alleszins later werd gezet/verbouwd?

Die tip bekleden met "iets" om te fungeren als regenscherm is idd een optie. Je kan dan meteen ook wat dampopen thermische isolatie (minerale wol, GEEN kunststof platen!) voorzien - achter een geveldoek - om *eventuele condens* aan de binnenzijde tegen te gaan.
 
Sowieso zou je die gevel, net zoals uw dak best isoleren, dat kan je doen langs de binnenkant bijvoorbeeld middels een voorzetwand met daarin isolatie en dampscherm of langs de buitenkant.
In principe is het isoleren langs de buitenkant steeds te verkiezen boven isoleren langs de binnenkant al hoeft dit in het geval van deze gevel niet zo te zijn.
Isoleer je die gevel langs binnen, dan kan je een koudebrug tussen gevel en dak en uitsluiten vermits je de isolatie in de dakhelling en die van de gevel dan het best op elkaar kunt laten aansluiten.
Isoleer je langs de buitenkant dan moet je uw pannendak verbreden om het pakket isolatie en bekleding te overdekken en blijf je daar nog een koudebrug houden.
Eigenlijk zou je dit moeten bekijken samen met de isolatie van de rest van de woning en dan is het wellicht interessanter om de gehele gevel van onder tot boven van buitenisolatie te voorzien.
Hoe is die gevel op dit moment al dan niet geïsoleerd op de lagere verdiepingen en heb je daar nergens vochtproblemen ?
De gevel bovenaan enkel bekleden om het vocht te weren lijkt me weinig zin te hebben, het blijft dan een koude muur die condensatie kan aantrekkken.
 
Sowieso zou je die gevel, net zoals uw dak best isoleren, dat kan je doen langs de binnenkant bijvoorbeeld middels een voorzetwand met daarin isolatie en dampscherm of langs de buitenkant.
Ik ben vaak een voorstander van binnenisolatie maar in dit geval is dat geen goed idee omdat de buitenzijde een hydrofobering heeft gekregen en omdat het nog steeds niet is uitgesloten dat de muur vochtig wordt vanwege de regen.
Isoleer je die gevel langs binnen, dan kan je een koudebrug tussen gevel en dak en uitsluiten vermits je de isolatie in de dakhelling en die van de gevel dan het best op elkaar kunt laten aansluiten.
Isoleer je langs de buitenkant dan moet je uw pannendak verbreden om het pakket isolatie en bekleding te overdekken en blijf je daar nog een koudebrug houden.
Dat klopt maar gezien de vochtproblemen maakt de koudebrug hier niet veel uit. Die "koudebrug" zal eerder helpen om de muur uit te drogen.
Vergeet niet dat het aanwezige vocht er enkel nog uit kan in dampfase vanwege de hydrofobering en de cementering met Compaktuna aan de binnenzijde.
De muur zelf moet je dus nog enigszins warm houden.
De gevel bovenaan enkel bekleden om het vocht te weren lijkt me weinig zin te hebben, het blijft dan een koude muur die condensatie kan aantrekkken.
Eerste opdracht is om die buitenmuur warm en droog te maken, vrij van (slag-) regen.

Is de muur daarna - lees volgende herfst/winter - nog steeds vochtig dan zou dat kunnen wijzen op condensproblemen.
 
Los van de vochtige muur blijf je nog zitten met het condensprobleem tegen het onderdak... er mankeert dus wat aan de luchtdichting van de dakisolatie aan de onderzijde (warme kant).

Plus, wat hier nog niet aan bod is gekomen... hoe zit het met de zolderdeur? Als de hoge luchtvochtigheid afkomstig is van de lagere leefruimten dan moet er ook condens optreden tegen de zolderdeur aan de warme zijde (wanneer deze is gesloten), tenzij die deur helemaal niet goed afsluit.

Je zou dat kunnen testen door de randen van de deur eens luchtdicht af te tapen en dan liefst ook nog eens de oppervlaktetemperatuur van die deur te meten samen met de RV in de buurt van de bovenzijde van die deur.

Idem met het zolderluik vanuit de slaapkamer... als het condens is, dan moet dat luik ook condensdruppels bevatten indien de naden luchtdicht worden dichtgekleefd met tape...
 
Laatst bewerkt:
Ik ben vaak een voorstander van binnenisolatie maar in dit geval is dat geen goed idee omdat de buitenzijde een hydrofobering heeft gekregen en omdat het nog steeds niet is uitgesloten dat de muur vochtig wordt vanwege de regen.
Je kan alle redeneringen en proeven in twijfel blijven trekken Keon, maar voor mij is het ondertussen al lang duidelijk dat die muur inwendig zeker niet vochtiger is dan normaal. Zoals al vaak hier gezegd, de vochtvlekken zijn oppervlakkig omwille van condensatievocht.
Die "koudebrug" zal eerder helpen om de muur uit te drogen.
??? Integendeel, condensatie kan zich daar nog concentreren. Je weet toch dat koudebruggen condensatie aantrekken !
Eerste opdracht is om die buitenmuur warm en droog te maken, vrij van (slag-) regen.
Die muur is reeds vrij van doorslaande regen gemaakt ! Daarom dat hij nu inwendig droog is !
Los van de vochtige muur blijf je nog zitten met het condensprobleem tegen het onderdak... er mankeert dus wat aan de luchtdichting van de dakisolatie aan de onderzijde (warme kant).
Uiteraard, er was geen dampscherm aangebracht, daarom is hier ook de raad gegeven om alles te herdoen !
Plus, wat hier nog niet aan bod is gekomen... hoe zit het met de zolderdeur? Als de hoge luchtvochtigheid afkomstig is van de lagere leefruimten dan moet er ook condens optreden tegen de zolderdeur aan de warme zijde (wanneer deze is gesloten), tenzij die deur helemaal niet goed afsluit.

Je zou dat kunnen testen door de randen van de deur eens luchtdicht af te tapen en dan liefst ook nog eens de oppervlaktetemperatuur van die deur te meten samen met de RV in de buurt van de bovenzijde van die deur.
Dat heeft volgens mij niet de minste zin: De gevel en het onderdak grenzen rechtstreeks aan de buitentemperatuur, de zolderdeur niet. Het verschil in temperatuur tussen de twee zijden van de deur is veel te klein om daar condensatie te laten optreden.
Maar goed, testen kan geen kwaad al weet ik nu al met zekerheid dat daar geen condensatie zal gebeuren.
 
Die "koudebrug" zal eerder helpen om de muur uit te drogen.
??? Integendeel, condensatie kan zich daar nog concentreren. Je weet toch dat koudebruggen condensatie aantrekken !
Een "koudebrug" werkt in de twee richtingen en kan je ook gebruiken om de warmte ergens in te brengen dan werkt dat als een "warmtebrug", 't is maar hoe dat je het bekijkt.

Zoals eerder al gezegd, indien het vocht tegen/in die muur werkelijk condensvocht is waarom is de tip van die muur dan minder vochtig dan de zone ter hoogte van de vloer?
 
Die "koudebrug" zal eerder helpen om de muur uit te drogen.
??? Integendeel, condensatie kan zich daar nog concentreren. Je weet toch dat koudebruggen condensatie aantrekken !
Een "koudebrug" werkt in de twee richtingen en kan je ook gebruiken om de warmte ergens in te brengen dan werkt dat als een "warmtebrug", 't is maar hoe dat je het bekijkt.
Toch een vreemde redenering Keon om van een koudebrug een voordeel te maken door ze een warmtebrug te noemen.
Zoals eerder al gezegd, indien het vocht tegen/in die muur werkelijk condensvocht is waarom is de tip van die muur dan minder vochtig dan de zone ter hoogte van de vloer?
Dat is jouw aanname Keon, wie zegt dat dit zo is ? Waarom blijf je het fenomeen condensatie hier betwijfelen ?
 
Op de foto's zie je toch meer vochtvlekken verschijnen in de onderste zone ... terwijl die onderste zone nog warmte krijgt van de lager gelegen vertrekken.

Plus, het onderdak is eigenlijk kouder dan de zijmuur ... waarom zou er dan nog vocht condenseren tegen de muur?

Indien het louter om condens zou gaan dan zou de muur droog moet blijven door enkel de strook isolatie naast de muur weg te nemen... op die manier zal alle vocht in de buurt van de muur gaan condenseren tegen het onderdak en blijft de muur gespaard.

@KevinRoelands : Dit zou een goede test zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Keon, ik ga voort op feitelijke vaststellingen, niet op twijfelachtige veronderstellingen.
Op die manier kunnen we hier nog eeuwig over doorbomen want telkens ik een van jouw foute aannames of veronderstellingen weerleg kom je weer met een volgende veronderstelling. Het lijkt wel of je per sé condensatie door leefvocht op die muur wilt ontkennen terwijl tot hier toe alles daar op wijst.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verschillende kleurzones: ik gok op andere samenstelling cementeren
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan