• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vocht op zoldermuur.

KevinRoelands

Nieuw Lid
Lid geworden
9 jan 2021
Waarderingsscore
2
Punten
8
Dag lieve mensen,

Ik tracht mijn verhaal zo goed mogelijk te vertellen.

Beschrijving van onze woning:
Onze woning dateert van het jaar 1946 en is opgebouwd uit een volsteense muur. Toen we de woning kochten wisten we dat de gevels aangepakt moesten worden (vertoonde scheuren en barsten) en dat we ons dak ook moesten vernieuwen. De bewuste gevel die problemen vertoont is ZW gericht en vangt de meeste slagregen op.

Opbouw zolder/dak:
Zolder ruimte waarbij de binnenmuren zijn gecementeerd. Het dak is volledig, zelf, geïsoleerd met platen die 10 cm dik zijn. Boven deze isolatieplaten is een korafleece onderdak geplaatst. Er is weinig tot geen ventilatiemogelijkheid.

Zomer 2016:
Onze gevels zijn helemaal aangepakt en behandeld met hydrofuse. De aansluiting van de gevel aan het dak is aan de beide zijgevels gedaan met een cementrand.
IMG_4048.jpeg

Maart 2019:
Een storm raast door het land welke beslist om enkele pannen van het dak te blazen een de zijde waar het probleem zich later zal stellen.

Zomer 2019:
Kalmthout maakte een ernstige regenval mee waarbij er meer regen viel op enkele uurtjes tijd dan wat er op 2 maanden zou vallen. We ontdekte toen niet alleen op zolder maar op andere plekken dat er water via de bovenzijde van de gevel naar binnen stroomde. Jawel, stroomde. Ik maakte hierbij op dat het dringend tijd was om het dak aan te pakken, echter omdat onze financiële situatie daartoe niet leende en men inpraatte op mij dat dit een éénmalig voorval was (op het vlak van regenval) heeft men mij uit het hoofd gepraat dat dit om een lekkage ging.
62cdf26b-34d7-4590-8b45-37f63ad07fff.jpeg

Oktober 2019:
Per toeval op zolder. En wat merk ik op,... Jawel, vochtige kringen die zich aan de binnenste zijde van de gevel voordoen. Ze situeren zich allemaal aan de bovenkant van de gevel. De plekken werden erger naarmate het meer en meer regende. Mijn vader besliste daarom om via de binnenzijde van de gevel meer cement met compaktuna aan te brengen om zo het vocht tegen te houden. We waren er immers van overtuigd dat dit via de cementrand aan de buitenzijde naar binnen sijpelde. Omdat ook de stenen langs de binnenzijde afbrokkelingen vertoonde, de voegen niet meer bleven zitten hadden we opgemaakt de muur geheel uit te krabben en deze te cementeren. Enkel had ik de afspraak gemaakt met men vader dit te doen nadat we zeker waren dat de lekkage opgehouden was.
IMG_6471.jpeg

November 2019:
Thuisgekomen van het werk krijg ik, figuurlijk, een hartaanval. Mijn vader had op z'n eentje beslist de gehele muur uit te krabben met enkele vrienden en deze volledig te cementeren. We hadden immers al geruime tijd geen vochtplekken meer gezien en hij had hieruit opgemaakt dat het probleem opgelost was, terwijl ik toch had gezegd enkele maanden te wachten om dit te doen. Samenstelling van de cementbezetting is natuurlijk cement, rijnzand en compaktuna.

December 2019:
U kan het raden, vochtplekken en niet de allerminste. Ook op plekken die eerder nooit zichtbaar waren. De gehele cementbezetting kleurt donker (van het vocht?), ook de draagbalken van het dak vertonen vochtplekken en zijn vlotjes doorprikbaar met een nagel. Hierna leggen we het eerste contact met enkele dakwerkers en spreek ik opnieuw de persoon aan die onze gevel heeft gedaan. Hij komt kijken en maakt op dat onze gevel vocht zou doorlaten en hij kosteloos opnieuw zal wederkeren om onze gevel extra te behandelen met hydrofuse. Dit was niets te kort, enkele dagen later zien we opnieuw verschillende vochtplekken verschijnen.
IMG_0207.jpegIMG_0661.jpeg

April 2020:
De renovatie van het dak kan eindelijk plaatsvinden en het probleem lijkt opgelost te zijn. Na regelmatige controle merken we dat de gevel niet meer verkleurd langs de binnenzijde. Met een gerust hart trek ik de zolderdeur toe en besluit niet meer op controle te gaan. Echter, zoals u op de foto kan zien zijn er altijd plekken aanwezig gebleven.
IMG_0961.jpeg

December 2020:
Tijd om de boel te versieren voor kerstmis. Na het opentrekken van de zolderdeur glimlach ik naar de gevel, geen vochtplekken meer te zien.

Januari 2021:
Dag kerstboom! Alle spulletjes verdwijnen richting zolder,... Al glimlachend en vol vertrouwen stap ik de zoldertrap op met alle spullen van de kerstboom! Letterlijk valt mijn mond open van verbazing,... Ik zie terug vochtplakken op muur!
63163656024__FAA436F3-D230-49F6-9A46-F05FA4096C0F.jpeg

Mijn excuses voor het lange verhaal, maar hoop dat dit iets of wat duidelijk is. U kan het raden, ik ben ten einde raad. De gevels zijn aangepakt, het dak is volledig gerenoveerd. Men maakt me nu wijs dat dit vocht terug opnieuw opzet omdat deze nog aanwezig zou zijn in de muur en deze niet wegkan omdat er compaktuna langs de binnenzijde is aangebracht, er hydrofuse langs de buitenzijde is aangebracht en omdat we de kamers onderaan op temperatuur houden. Wat me opvalt is dat wanneer ik met een staalborstel over de donkere plekken gaan deze direct lichter kleuren.

Ook verneem ik van enkele collega's dat dit te maken kan hebben omwille van een slecht geventileerde ruimte waardoor er condensatie ontstaat. Echter merk ik weinig druppeltjes op aan de isolatieplaten.

In bijlage van dit bericht kan u enkele foto's terug vinden van de situatie.

Ik hoop dat iemand ooit ook een dergelijk probleem heeft gehad of een idee heeft wat dit zou kunnen zijn.

Ik dank je alvast voor het lezen van de lange bericht en tracht zo snel als mogelijk te antwoorden op eventuele vragen.
Kevin Roelands

Kevin,
Is de foto van het dak , die van de vroegere toestand of reeds van de vernieuwing ?
Het is niet erg duidelijk te zien maar het lijkt of de randpannen niet oversteken en de cementering enkel bovenaan zit en dan is dat niet zoals het hoort en zou daar water in de muur kunnen trekken.
Maar hoe dan ook, dat verklaart lang niet alle vochtvlekken op die muur. Het feit dat de muur ook al tot twee maal toe gehydrofobeerd werd maakt het onwaarschijnlijk dat er op zovele plaatsen vochtdoorslag zou zijn tenzij die man open voegen en scheuren gewoon open heeft gelaten ipv die eerst te herstellen. Het zou me verbazen.
Ook verneem ik van enkele collega's dat dit te maken kan hebben omwille van een slecht geventileerde ruimte waardoor er condensatie ontstaat. Echter merk ik weinig druppeltjes op aan de isolatieplaten.
Ik zou op deze denkpist verder gaan. Condensatie onstaat net niet op isolatieplaten maar wel op de koudste vlakken of punten in de ruimte en dat is duidelijk deze massieve ongeisoleerde muur.
Wat me opvalt is dat wanneer ik met een staalborstel over de donkere plekken gaan deze direct lichter kleuren.
Dat kan al een aanduiding zijn dat het over condensatie gaat, het vocht komt dan niet vanuit de muur maar vanuit de binnenruimte.
Kan je iets meer vertellen over de afwerking van de woning, de luchtdichtheid van ramen en deuren, de verwarming en vooral de ventilatie ? Is er een ventilatiesysteem aanwezig, en zo neen, hoe, hoe vaak en hoe lang wordt er verlucht of geventileerd.
Komen er verluchtingsbuizen of afvoerbuizen uit op de zolder? Is er ergens op zolder een verluchting ?

Is de foto van het dak , die van de vroegere toestand of reeds van de vernieuwing ?
Dag Charel,

Super bedankt voor je antwoord. Dit was de woning in oude toestand. Zie foto voor de nieuwe toestand.
IMG_1007.jpegIMG_2680.jpeg
Ter info: De donkerdere plekken die je ziet op de gevel hebben er eigelijk al altijd in gezeten. Ook in de zomer zijn deze zichtbaar.
Dat kan al een aanduiding zijn dat het over condensatie gaat, het vocht komt dan niet vanuit de muur maar vanuit de binnenruimte.
Kan je iets meer vertellen over de afwerking van de woning, de luchtdichtheid van ramen en deuren, de verwarming en vooral de ventilatie ? Is er een ventilatiesysteem aanwezig, en zo neen, hoe, hoe vaak en hoe lang wordt er verlucht of geventileerd.
Komen er verluchtingsbuizen of afvoerbuizen uit op de zolder? Is er ergens op zolder een verluchting ?
De woning is een volsteense muur. De zolder is eigelijk volledig luchtdicht. Er is geen opening naar binnen, enkel via de deur. Ook is er geen sprake van ventilatie noch verwarming. De isolatieplaten zijn allemaal afgewerkt met PUR-schuim. De ruimte kent eigelijk geen verluchting. Het is zo'n 16 graden op zolder, waardoor dit ervoor zorgt dat de aansluitende gang (open trappenhal) direct heel koud aanvoelt.

Ik heb zo net met een vochtmeter die ik ben gaan aankopen gaan meten op de plekken en deze geeft ongeveer een 7% aan. Op de lichtere plekken is dit 1-3%. Nu, het viel me op dat de plekken weer zijn wat zijn afgenomen dan op de foto van die ik poste in mijn origineel bericht eergisteren.

We zouden graag deze ruimte omtoveren tot een hobby - en/of extra slaapkamerruimte. Echter durf ik er op deze manier niet aan te beginnen.

Je zal NOOIT condensdruppen zien aan de isolatie
deze is altijd warmer dan een volle muur en condens krijg je enkel op de koudste plaatsen

je zegt dat er geen ventilatie mogelijk is van woning naar zolder (behalve de deur)
dus wij mogen er van uit gaan dat tussen badkamer (en slaapkamers) en zolder een perfect dampscherm aanwezig is?

Mijn vraag over ventilatie of verluchting betrof eigenlijk de woning op zich. Zelfs met een binnendeur tussen zolder en onderliggend verdiep kan de zolder hierdoor sterk beïnvloed worden.

Mijn vraag over ventilatie of verluchting betrof eigenlijk de woning op zich. Zelfs met een binnendeur tussen zolder en onderliggend verdiep kan de zolder hierdoor sterk beïnvloed worden.
Onder de zolder is onze slaapkamer. In de dag is de raam gesloten en is de verwarming zachtjes aan. Onder het ander gedeelte van de zolder is de badkamer waar de verwarming steeds vol aan staat. De temperatuur in de badkamer is meestal 20 graden en in de slaapkamer een 17 a 18-tal graden.

dus wij mogen er van uit gaan dat tussen badkamer (en slaapkamers) en zolder een perfect dampscherm aanwezig is?
Hoe bedoel je? Er is een dampscherm aanwezig over het gehele dak inderdaad. Tussen badkamer/slaapkamer en zolder is er geen isolatie. Doen we dit jaar nog.

Dus in de slaapkamer is dan wel gans de nacht een raam open of enkel voor een korte periode? Hoe wordt de badkamer geventileerd ? Hoe vaak worden er douche's of baden genomen ? Hoe wordt de rest van de woning al dan niet geventileerd ? Met hoeveel personen (+grote dieren) zijn jullie ?Misschien vind je deze vragen niet te zake doende, maar dat doen ze wel degelijk ! Dus graag een zo volledig mogelijk beeld van de situatie zodat kan ingeschat worden hoeveel vocht er wordt geproduceerd door bewoning en gebruik en hoeveel er kan worden afgevoerd door ventilatie.
Thermische Isolatie en dampscherm tussen zolder en badkamer/slaapkamer hebben geen zin. De eventuele vochtige lucht zal zich sowieso via de deuren verspreiden tot op de zolder, vandaar de opmerking van Stefan.

Dus in de slaapkamer is dan wel gans de nacht een raam open of enkel voor een korte periode? Hoe wordt de badkamer geventileerd ? Hoe vaak worden er douche's of baden genomen ? Hoe wordt de rest van de woning al dan niet geventileerd ? Met hoeveel personen (+grote dieren) zijn jullie ?Misschien vind je deze vragen niet te zake doende, maar dat doen ze wel degelijk ! Dus graag een zo volledig mogelijk beeld van de situatie zodat kan ingeschat worden hoeveel vocht er wordt geproduceerd door bewoning en gebruik en hoeveel er kan worden afgevoerd door ventilatie.
Thermische Isolatie en dampscherm tussen zolder en badkamer/slaapkamer hebben geen zin. De eventuele vochtige lucht zal zich sowieso via de deuren verspreiden tot op de zolder, vandaar de opmerking van Stefan.
Wanneer we slapen is de raam inderdaad de ganse nacht open. De badkamer ventileren we eigelijk niet echt. De deur blijft meestal open van de badkamer. De raam in de badkamer is vlak naast de douche wat er voor zorgt dat het snel vrij koud aanvoelt als je een douche neemt. Wij als volwassenen gaan om de 2 dagen onder de douche (tenzij stevige werkdag bij mij dagelijks), de dochtertjes gaan per 3 dagen in bad. We zijn in het totaal met 4 personen. En nu ik er zo over nadenk ventileren we de woning eigelijk bijna nooit, zeker niet tijdens de winterperiode. Alle ramen en deuren zijn eigelijk de ganse dag gesloten.

Van maandag t.e.m. vrijdag verlaten we de woning vanaf 7u30 in de ochtend tot 16u ongeveer. In de dag koelt het af tot 18 graden in de woonkamer en in de kamers. Vanaf 15u30 gaat de verwarming terug in werking tot 20 a 21 graden.

En wat ik nog vergat te melden, er is een zolder'gat' vanuit onze slaapkamer die ook toegang geeft tot de bewuste zolder. De open trap gaat eigelijk naar het 2de deel van de zolder. Zolder is ingedeeld in buitenmuur, binnenmuur en terug een buitenmuur. Sorry, was ik werkelijk vergeten te vermelden.

Onder de zolder is onze slaapkamer. In de dag is de raam gesloten en is de verwarming zachtjes aan. Onder het ander gedeelte van de zolder is de badkamer waar de verwarming steeds vol aan staat. De temperatuur in de badkamer is meestal 20 graden en in de slaapkamer een 17 a 18-tal graden.

Hoe bedoel je? Er is een dampscherm aanwezig over het gehele dak inderdaad. Tussen badkamer/slaapkamer en zolder is er geen isolatie. Doen we dit jaar nog.

dus all3 vocht van badkamer en slaapkamers stijgt naar zolder en daar kan het niet weg
je dampscherm in je dak doet hier niets nuttig aan

dus all3 vocht van badkamer en slaapkamers stijgt naar zolder en daar kan het niet weg
Kan vocht dan door plafonds trekken of hoe bekijk je dat dan Stefan?

Alvast dank aan jullie beide voor het meedenken.

Kan vocht dan door plafonds trekken of hoe bekijk je dat dan Stefan?

Alvast dank aan jullie beide voor het meedenken.
Je hebt geen dampscherm boven je badkamer
dus ik vermoed van wel

hoe is je plafond opgebouwd? Beton? Houten balken?

Alle ruimtes in de woning staan met hun luchtinhoud met elkaar in verbinding, is het niet via plafonds, muren, kieren of leidingdoorvoeren, dan vooral via de verbindingsdeuren zelfs als die gesloten zijn. Geen enkele van al die scheidingen zijn immers luchtdicht en al zeker niet dampdicht.
Als je dus een te hoge relatieve vochtigheid in de woning hebt dan zal je eender waar er in de woning een koudebrug is daar condensatie krijgen. Hoe kouder die koudebrug (winter) en/of hoe hoger de RV (vochtig weer, te weinig ventilatie) hoe meer risico.
Misschien ook interessant om eens de RV in de woning te meten op verschillende plaatsen en op verschillende tijdstippen.

Je hebt geen dampscherm boven je badkamer
dus ik vermoed van wel

hoe is je plafond opgebouwd? Beton? Houten balken?
Klopt, er is geen dampscherm boven de badkamer. Het plafond is opgebouwd in gyprocplaat bevestigd tegen houten balken. Op de zolder zijn er OSB-platen bevestigd op de houten balken.

Misschien ook interessant om eens de RV in de woning te meten op verschillende plaatsen en op verschillende tijdstippen.
Dat ga ik zeker eens doen.

Het is misschien een rare vraag die ik stel maar,... De 'nieuwe' plekken op zolder zijn nu bijna weer verdwenen. Het valt me wel op als het regent, en de regen op de zijde van de gevel staat, de plekken intenser worden. Kan het door neerslag ook zorgen dat er condensatie ontstaat?

Ik tracht morgen een nieuwe foto te posten van de huidige situatie. Dan kunnen jullie beiden het verschil zien met de foto's die ik deze ochtend poste.

Deze ochtend nog is een kijkje genomen. Dit is een foto van de huidige situatie:
IMG_2693.jpeg

Voorts ontdekte ik ook vochtkringen en een plasje water op de grond. Het heeft hier afgelopen nacht niet geregend. Het lijkt dus dat er vocht ontstaat tussen isolatieplaten en dampscherm?
IMG_2695.jpegIMG_2696.jpegIMG_2694.jpeg

Voor mij is het nu overduidelijk !
Ik weet dat het voor sommigen nog altijd slecht te geloven is, maar dit is onmiskenbaar condensatie van leefvocht op koude vlakken door een gebrekkige of afwezige ventilatie !
Je zegt vocht tussen isolatie en dampscherm, daarmee lijk je te willen zeggen dat er een dampscherm zit aan de koude kant van de isolatie en dan zou dit op de verkeerde plaats zitten.
Wat jij een dampscherm noemt is wellicht een onderdakfolie. Aan de warme kant van de isolatie zou een doorlopend dampscherm moeten zitten en dat zit er duidelijk niet. De isolatieplaten op zich hebben wel een dampdichte cachering maar dat is niet voldoende. Warme vochtige lucht kan en zal nog doordringen via alle aansluitingen met balken en muren om te condenseren tegen het koude onderdak waarna het daarvan afloopt op de balken om zo terug als vloeibaar water naar binnen te lopen.
Je hebt nu condensatie zowel tegen de koude buitenmuur als tegen het koude onderdak.
Eerste prioriteit is ventileren volgens de norm !
Daarna een doorlopend dampscherm en misschien bijkomende isolatie aanbrengen aan de binnenkant van de dakhelling.
Isoleren van de massieve buitengevel waarbij je uiteraard ook daar aan de binnenkant een dampscherm moet voorzien.

dit is een interessante post/antwoorden, zeker voor mensen die nog moeten beginnen te isoleren.
een totaal aanpak voor verbouwingen (zeker naar hedendaagse normering) zou standaard mind-set moeten zijn.

ofwel isoleer je niet - met alle gevolgen van dien
ofwel doe je het in 1 keer goed.
dit wil zeggen isoleren met 'foutjes' veroorzaakt grotere problemen dan voorheen.
die 'foutjes' worden dan extra hard afgestraft !

mijn advies sluit aan op dat van Charel, met die extra opmerking dat je beter niet meer te lang wacht met actie ondernemen.
de bouwfysische staat van het onderdak kan ook al te lijden hebben onder deze problemen.
kijk ook zeker je muurplaten maar na, daar verzamelt zich vocht.

Kevin, je hebt gelijk dat de condensatie problemen erger kunnen worden door eventuele regeninslag op de gevel,
de bakstenen koelen immers sterk af oiv regen.

De dakwerker komt in de loop van volgende week langs om naar een oplossing te zoeken.

Is de juiste stap nu om ventilatie dmv ventilatiepannen te voorzien en het plaatsen van een dampscherm aan de binnenkant van de isolatieplaten?

Voorts zeg ik nogmaals even een ‘dankjewel’.

1, nu alles goed nakijken en meten eventueel onderdelen vervangen ? daarna kan je er niet meer aan.
2, nieuw dampscherm over gehele opp. isolatie - aan de warme zijde !
3, aansluiting dampscherm aan je metselwerk, ook onderaan
4, ventilatie van de hele woning op orde brengen (afvoer vervuilde lucht vanuit de badkamer kan via de zolder naar het dak lopen, maar ook deze doorvoeren moeten luchtdicht afgewerkt worden, anders krijg je daar weer kans op condensatie ...)
een gewone ventilatiepan ventileert het onderdak, niet je leidingen vanuit de woning (kijk eens bij vb ubbink)
5, eventueel daarna (indien er nog vocht zou zijn op de gevels) : de kopse zoldermuur isoleren en ook luchtdicht afwerken, aansluitend op dak luchtdichting

Je moet verschillende stappen zetten waarvan de belangrijkste nu is dat je de hele woning (niet enkel de zolder) ventileert zoals het hoort. Op dit moment is wellicht het baden en douchen zonder ventilatie (zelfs een open raampje is niet voldoende) het meest rampzalig qua vochtproductie die zich ongetwijfeld tot op de zolder zal verspreiden !
Het kan zijn dat de dakwerker niet op alles het juiste antwoord heeft, zulke problemen horen nu eenmaal niet helemaal tot zijn vakgebied. Maar misschien kunnen we hier verder inspelen op zijn voorstellen.

Dankjewel @huisadvies en @charel

Is het een optie om in de badkamer een ventilatierooster aan te brengen? Of best de hulp van de juiste mensen inschakelen? Ken er helaas allemaal weinig van en laat me snel wat aanpraten door de mensen in men omgeving.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan