• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Vocht en waterinsijpeling

Reaction score
0
10 jaar geleden kochten we deze woning. Plaatsen bijgebouw, dak vernieuwd, ramen, enz. ..totaalrenovatie. Wat niet behandeld werd is de muur_achterzijde. Zag er goed uit volgens verbouwfirma. Gecementeerde muur, de enige op gans gebouw. Neerslag valt daar ook steeds op door windrichting. 10 jaar geleden kwam er een vochtplekje in een hoek aansluiting nieuwe bijbouw op achtergevel bestaand gebouw. sindsdien wordt de miserie jaar na jaar groter.
insijpeling& sporen hoek.jpginsijpeling plafond 1.jpg
We contacteerden meermaals de afwerker van de bijbouw. Plaatser van EPDM, afvoeren en loodband.
1 (2).jpg hoek plat dak konstructie.jpg dichting scheur2.jpg
De afwerker van plat dak beweert dat het niet aan hem ligt dat er ergens water insijpelt. Hij steekt het op de toestand van de muur. Een huis van 1961, die muur is OP volgens hem. We hebben de muur nagekeken en overal waar een scheurtje te bespeuren viel beetje gekrabt om eventueel loshangende deeltjes te verwijderen, opgevuld met BISON RUBBER SEAL. Dit heeft geen enkele verbetering aangebracht.
We vroegen de firma RUBSON & BISON wat zij van dit verhaal vinden. Voor die firma's lijkt het redelijk onwaarschijnlijk dat de muur op zou zijn.
Zij zouden aanraden om te speuren naar gaatjes of barstje in EPDM en de loodband te verwijderen en een nieuwe te plaatsen.
3 VRAGEN:
- Kan het dat een muur op is, cementlaag poreus wordt en zomaar water opslorpt, doorlaat?
- Wat kan je doen om de muur waterdicht te krijgen? Zonder bezetting van sidings?
- Hoe spoor je een lekkage op in EPDM?
Graag enkele relevante ideeën delen a.u.b.

Attachments

• dichting scheur 3.jpg
    dichting scheur 3.jpg
    346,9 KB · Views: 36
Ik had zelf opgezocht hoe men lekken opspoort in PVC dakbedekking en blijkbaar gebruikt men daarvoor een pomp en brengt men lucht onder de dakbedekking. Via deze lucht detecteert men het lek.

Ik begrijp niet goed hoe de foto's van de binnenkant overeenkomen met die van de buitenkant.

Kan je eens aanduiden op de buitenkant waar de plekken zich binnen manifesteren...daar valt mss al iets uit af te leiden.

Ik begrijp niet goed hoe de foto's van de binnenkant overeenkomen met die van de buitenkant.

Kan je eens aanduiden op de buitenkant waar de plekken zich binnen manifesteren...daar valt mss al iets uit af te leiden.
dichting scheur1.jpgAan de buitenkant is weinig te zien. De muur is bezet met cement(?) vermoeden we. Uit de jaren '60. We merken ook geen scheuren op. En als er een was werd uitgekrabd en toegespoten. Daartegen is een ruimte bijgeplaatst. Er is in de muur geslepen om een loden band aan te brengen over de EPDM.

Wat zijn die donkere plekken onder dat zinken profiel?

En het is niet alleen de aanpalende muur die nat wordt maar ook het plafond van dat bijgebouw?

Ben geen dakwerker maar in mijn ogen is dat toch wel het betere knoeiwerk aan dat tapgat te zien...en ook aan veel andere stukken....zo'n afwerking zou ik nooit betalen 😚

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief