• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

VOB in stabilisé buiten ...

STPIE

Nieuw Lid
Lid geworden
28 mei 2020
Berichten
29
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo,

ik ben een echte leek in elektriciteit en heb snel voor de vloerder kwam om ons terras buiten te leggen,

op 40 cm diepte een losse vob draad 3g2.5 gelegd om naar 1 opbouwdoos met 2 stopcontacten te gaan.

Ik ben maar later te weten gekomen dat dit niet mag.

Ik kan helaas geen nieuwe kabel meer leggen, dus vroeg mij af als ik hier problemen mee ga krijgen.

In stabilisé kan er volgens mij geen vorst komen en gezien de uiteinden zijn toegemaakt met silicone, ook geen water?

 

Wat denken jullie?

 
 

STPIE

Nieuw Lid
Lid geworden
28 mei 2020
Berichten
29
Waarderingsscore
0
Punten
6
Natuurlijk in een geribde buis hé
 

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.025
Waarderingsscore
16
Punten
38
vob is enkel de draad en dus geen 3g2.5

maak eens een foto , is het geen xvb 3x2.5g die ge gelegd hebt?? (dat mag ook niet maaar is toch al dubbel geisoleerd)

 
 

STPIE

Nieuw Lid
Lid geworden
28 mei 2020
Berichten
29
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik bedoel eigenlijk gewoon losse draden in een voorbedrade buis (flexibele buis).

Dus geen XVB, maar de nuldraad, aarding en stroomdraad door de geribde buis.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
En het stuk naar de stopcontacten, wat heb je daarmee gedaan?
 

STPIE

Nieuw Lid
Lid geworden
28 mei 2020
Berichten
29
Waarderingsscore
0
Punten
6
janus wago zei:
En het stuk naar de stopcontacten, wat heb je daarmee gedaan?

Daar heb ik de flexibele buis afgesneden. Het uiteinde toegemaakt met silicone

en pvc buis om gedaan.

 

Komt ook nog eens een zwart aluminium plaatje voor en wordt opgesilicoond,

kan dus zeker geen water aan.
 

STPIE

Nieuw Lid
Lid geworden
28 mei 2020
Berichten
29
Waarderingsscore
0
Punten
6
jan 007 zei:
vob is enkel de draad en dus geen 3g2.5

maak eens een foto , is het geen xvb 3x2.5g die ge gelegd hebt?? (dat mag ook niet maaar is toch al dubbel geisoleerd)

 

Ik bedoel eigenlijk gewoon losse draden in een voorbedrade buis (flexibele buis).

Dus geen XVB, maar de nuldraad, aarding en stroomdraad door de geribde buis.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
water zal het probleem niet zien, eerder beschadigingen van voorwerpen of beestjes, maar het klinkt alsof je het netjes hebt opgelost.
 

STPIE

Nieuw Lid
Lid geworden
28 mei 2020
Berichten
29
Waarderingsscore
0
Punten
6
janus wago zei:
water zal het probleem niet zien, eerder beschadigingen van voorwerpen of beestjes, maar het klinkt alsof je het netjes hebt opgelost.

Zit volledig in de stabil hé en er ligt een vloer op. Dus ga er niet in spitten hé. Beestjes leven er volgens mij ook niet echt in de chape?

Ik wil gewoon niet dat de boel afbrandt . :)

Desnoods doe ik de stopcontacten gewoon weg, maar als het weinig risico inhoudt, zou ik ze liever houden. :)

 

 
 

STPIE

Nieuw Lid
Lid geworden
28 mei 2020
Berichten
29
Waarderingsscore
0
Punten
6
jan 007 zei:
vob is enkel de draad en dus geen 3g2.5

maak eens een foto , is het geen xvb 3x2.5g die ge gelegd hebt?? (dat mag ook niet maaar is toch al dubbel geisoleerd)

 

Foto 1: waar draad dwars onder ligt

Foto 2: aftakdoos waar geribde buis volledig tegen zit

Foto 3: waar draad uitkomt (geribde buis afgesneden) en 2 PVC buizen voorgezet.

Komt ook nog aluminium plaatje voor
img_20200528_122105_resized_20200528_122206204.jpg
img_20200528_122120_resized_20200528_122207084.jpg
img_20200528_122135_resized_20200528_122206656.jpg
 

Bijlagen

  • img_20200528_122105_resized_20200528_122206204.jpg
    img_20200528_122105_resized_20200528_122206204.jpg
    456,1 KB · Weergaven: 2
  • img_20200528_122120_resized_20200528_122207084.jpg
    img_20200528_122120_resized_20200528_122207084.jpg
    352,6 KB · Weergaven: 2
  • img_20200528_122135_resized_20200528_122206656.jpg
    img_20200528_122135_resized_20200528_122206656.jpg
    445,7 KB · Weergaven: 2

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Mag niet , maar je hebt de VOB wel in een beschermbuis gestoken , das al meer dan dat wij soms tegenkomen.

XVB in beschermbuis of flexibel mag dan weer wel.

Echter een paar opmerkingen wil ik toch even in het juiste perspectief plaatsen:

In stabilise komt WEL vorst 

In stabilisé komt  WEL water , zowel vanuit de ondergrond ( capillaire werking) als via de voegen en de steen. Een eigenschap van stabilisé is juist dat het wel waterdoorlatend is. Traag heel traag maar water trekt er door.

En als je stabilisé uitbreekt zou je verschieten hoeveel mieren en kevertjes daar een nestje in hebben.

Maar zoals te zien op de foto's is het vrij netjes gedaan, niet wettelijk maar wel met aandacht ... alhoewel, die laatste foto, daar had je beter een buis uit 1 stuk genomen in plaats van 2 stukjes en houdt er rekening mee dat die wartels geen enkele nut hebben in het afsliten van het stopcontact ! Deze wartels zijn voorzien voor xvb niet voor vob. 
 

STPIE

Nieuw Lid
Lid geworden
28 mei 2020
Berichten
29
Waarderingsscore
0
Punten
6
lukanar zei:
Mag niet , maar je hebt de VOB wel in een beschermbuis gestoken , das al meer dan dat wij soms tegenkomen.

XVB in beschermbuis of flexibel mag dan weer wel.

Echter een paar opmerkingen wil ik toch even in het juiste perspectief plaatsen:

In stabilise komt WEL vorst 

In stabilisé komt  WEL water , zowel vanuit de ondergrond ( capillaire werking) als via de voegen en de steen. Een eigenschap van stabilisé is juist dat het wel waterdoorlatend is. Traag heel traag maar water trekt er door.

En als je stabilisé uitbreekt zou je verschieten hoeveel mieren en kevertjes daar een nestje in hebben.

Maar zoals te zien op de foto's is het vrij netjes gedaan, niet wettelijk maar wel met aandacht ... alhoewel, die laatste foto, daar had je beter een buis uit 1 stuk genomen in plaats van 2 stukjes en houdt er rekening mee dat die wartels geen enkele nut hebben in het afsliten van het stopcontact ! Deze wartels zijn voorzien voor xvb niet voor vob. 

@Lukanar:

 

Bedankt voor je antwoord.

 

Denk je dat ik hier farsen mee zal tegenkomen?

In dat geval doe ik ze gewoon weg, spijtig dat we er dan geen elektriciteit hebben maar dan is het maar zo.

 

Ik zal ook wat silicone in de wartels aanbrengen.

Niet echt proper, maar wel waterdicht ...
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Deontologisch ( zit in tuin) moet ik je banbliksemmen en den duvel aandoen want dit mag dus echt niet.

Maar effe praktisch , wat kan er nog mislopen ? Kijk dit na en los dit op. 

Die silicone in die wartels ?NIET DOEN, smeerboel en is ook niet waterdicht. 

Ga naar de bricogammahubo of detailhandel en haal KRIMPKOUS. Zorg ervoor dat deze vlot over die wartel kan geschoven worden.

Maak stopcontact effe los, schuif over die pvc buis ( en zorg er ineens voor dat deze beide uit 1 stuk zijn) de krimpkous . Monteer wartel in de doos en schuif krimpkous over de wartel en verhit . 

Krimpkous moet over de wartel en over de buis zitten . Verwarmen kan met haardroger of verfstripper ( lage temp)

MMmmm denk dat ik er ergens foto van heb.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Eendraadschema zei:
Beste,

zou u aftakdoos mss nog met WONDER FLUID van ray trech op spuiten tegen water in u aftakdoos.

 

Ik gebruik dat niet, al te veel dozen terug meoten herstellen omdat mieren dat keilekker vinden.
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
kan hij geen xvb door de flex trekken , de VOB als trekdraad gebruiken.
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
De elektrische draad moet naar de buitenwereld toe steeds dubbel geïsoleerd zijn, zoals bv bij XVB: een laagje pvc rond de koperdraad en nog een laagje pvc rond alle draden samen.
De VOB mag dus niet zichtbaar zijn.
Bij buisjes die tegen elkaar komen steeds een mof gebruiken zodat de vob niet zichtbaar is, ook niet door een spleetje.

Soms kan je de wartel volledig verwijderen en kan je daar de buis insteken.
Dat spant wel niet op dus moet je die dan vastplakken met bv Tec7
Aangezien de buisjes tegen elkaar vast in de grond zitten nu komt de asafstand niet overeen met de gaten van de wartels.
Je kan de bestaande buisjes na verwarmen wat vervormen voor de juiste afstand er tussen of verlengen met een stukje soepele buis (steeds met mof) en die in het gat duwen waar de wartel inzat.

Of inderdaad een stukje krimpkous over het geheel (dat dan ook die 'spleetjes' afdicht).
Daar bestaande gewone en gelijmde versies in (de lijm smelt door de hitte die de kous doet krimpen ).

 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan