• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

VOB in preflex onder de grond

Lid geworden
6 mrt 2019
Waarderingsscore
0
Punten
1
Zoals de titel al suggereert zit ik met een scheve situatie die ik graag zou rechttrekken.

Ik wil graag electriciteit in mijn tuinhuis. Bij de bouw van ons huis had de bouwfirma reeds een kabel voorzien om electriciteit in het tuinhuis, achteraan in de tuin te voorzien. Dit was in de vorm van een grote rol die in de tuin lag.
Onwetend/naïef als ik toen was heb ik daar eigenlijk niet heel veel over nagedacht (tuinhuis was toch een project voor later) en heb ik de grondwerker bij het niveleren die kabel mee laten inwerken. Daarna is er op de plek waar de kabel uit huis komt, en waar hij weer naar boven komt in het tuinhuis ook nog eens een betonvloer gegoten.

Nu, bijna 2 jaar later ben ik er werk van aan het maken en mij wat aan het inlezen en ben ik er op uit gekomen dat het hier om preflex met VOB draden gaat (2,5mm), wat dus helemaal niet oke is als ik het goed begrijp.

Volgens mijn partner maak ik me daar te veel zorgen over, maar ik ben toch aan het overwegen om dat te corrigeren.

De kant van het tuinhuis zie ik nog wel goedkomen. Daar kan ik ofwel met een betonboor wel een gat maken om een correcte kabel naar binnen te trekken of de kabel gewoon buiten uit de grond laten komen en hem via een potje op de muur naar binnen laten komen.

Het lastige stuk zal de kant van het huis zijn. Volgens het plan zou de kabel naar buiten moeten komen op de hoek van het huis. Ik zou dan een stukje onder het terras kunnen uitgraven om dat punt te vinden. Maar kan ik daar dan nog wel een conforme overgang maken van de VOB naar een XVB kabel? Ik heb al gelezen over een gietmof, maar dan gaat er nog altijd een klein stukje preflex ondergronds zitten lijkt me.

De nieuwe kabel zou ik sowieso ook in een rode wachtbuis willen steken gezien er ook een ethernetkabel in preflex ligt die ik dan in 1x mee wil beschermen. Ook toekomstgericht lijkt me dat een goed plan gezien je daar dan nog zaken kan doortrekken.

Zijn er andere oplossingen die ik over het hoofd zie? Ik ga er van uit dat gewoon een wachtbuis over de preflex doen geen correcte oplossing is?

Of maak ik me hier echt gewoon te veel zorgen om?

De buis zelf is in de grond geen enkel probleem, die kan daartegen (veel beter dan als je die bovengronds brengt en die plots aan sterke UV blootgesteld wordt).

Het ‘probleem’ is de mechanische bescherming voor als er later daar nog eens gegraven zou worden zonder dat men nog weet dat die buis daar zit.
Daarvoor zou je de buis kunnen vrijgraven, er van die beschermende schalen boven leggen, en weer dicht leggen.

• Leuk
Waarderingen: VD89
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan