• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

VOB in prefex of XVB voor buitenlicht (Phare,...)

Lid geworden
3 okt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

normaal gezien mag dit, maar toch nog even vragen...

Als je door de muur gaat naar buiten om een phare, buitenlicht of buitenstopcontact te plaatsen, dan mag dit toch met VOB in prefex?

Of ben je verplicht XVB te gebruiken?

Thanks,

Nick

inderdaad, als je gewoon door de moor gaat, is VOB voldoende, ga je ook de grond in, dan overstappen op XVB.

Bedankt...

Sloeg al aan mijn hart toen een 'kennis' mij anders vertelde...

Kan nu weer gerust slapen. :lol:

Nick

Wij moeten zeer binnenkort ook op enkele plaatsen door de muur naar buiten, ook voor buitenlampen. Enkele vragen bovenop die van hierboven:

- is het geen "probleem" om de nodige dikte van het gat te boren doorheen de gevelsteen? Ik bedoel, de voegen tussen de gevelstenen zijn toch wschl iets smaller dan de nodige dikte? Moet je dan een rand van een gevelsteen mee wegboren? Brokkelt die dan niet lelijk af ofzo?

- welke dikte boor je voor 16mm flexibel? 16, 18, 20mm?

- hoe krijg je die flexibel doorheen het geboorde gat? de eerste muur (vb. snelbouw) zal geen probleem zijn, maar in de spouw gaat de flexibel toch niet spontaan exact in de juiste richting gaan in het gat van de achterliggende muur (gevelsteenmuur)? De enige oplossing die ik hiervoor zie is om stijve buis te gebruiken ipv flexibel?

- tenslotte, ik neem aan dat het belangrijk is om het gat zodanig te boren dat de buis lichtjes bergaf loopt van binnen naar buiten?

Tim

Il Terribile wrote:
Wij moeten zeer binnenkort ook op enkele plaatsen door de muur naar buiten, ook voor buitenlampen. Enkele vragen bovenop die van hierboven:

- is het geen "probleem" om de nodige dikte van het gat te boren doorheen de gevelsteen? Ik bedoel, de voegen tussen de gevelstenen zijn toch wschl iets smaller dan de nodige dikte? Moet je dan een rand van een gevelsteen mee wegboren? Brokkelt die dan niet lelijk af ofzo?

- welke dikte boor je voor 16mm flexibel? 16, 18, 20mm?

- hoe krijg je die flexibel doorheen het geboorde gat? de eerste muur (vb. snelbouw) zal geen probleem zijn, maar in de spouw gaat de flexibel toch niet spontaan exact in de juiste richting gaan in het gat van de achterliggende muur (gevelsteenmuur)? De enige oplossing die ik hiervoor zie is om stijve buis te gebruiken ipv flexibel?

- tenslotte, ik neem aan dat het belangrijk is om het gat zodanig te boren dat de buis lichtjes bergaf loopt van binnen naar buiten?

Tim

Brokkelen van de gevelsteen is afhankelijk van de steen natuurlijk, maar is best te beperken door van buiten naar binnen te boren.

Voor een 16 mm buis zou ik 18 boren, dat moet voldoende zijn!

Om de flexibel door de muur te krijgen valt wel mee hoor. Een truukje is van buiten naar binnen een dikke vob draad steken en je flex daarover schuiven. Op die manier kan je het begin van je flex tussen de binnen en buitenmuur een beetje sturen.

Je gat MOET inderdaad naar buiten toe aflopend zijn!!! Indien niet kan vocht van de spouw langs de flex naar binnen lopen en daar je bepleistering vochtig maken, met alle gekende gevolgen!

ik moet ook enkele draden leggen voor lampen op een terras boven het gelijkvloers. de bekabling komt op het terrass te liggen waarop nog plat dak voorzien wordt. aan gaat dat in verhoogd muurtje voor afbakening terras. MAg ik hiervoor preflex met vob kabel trekken of moet dit preflex zijn met xvb kabel ?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan