• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

vloeverwarming

Lid geworden
12 mei 2020
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
1
beste, wij willen een vloer uitbreken waaronder vloerverwarming ligt (warm waterbuizen). Het zou handig zijn om te kunnen uitmeten waar de buizen lopen. Weet iemand of er meetapparatuur bestaat om de buizen van die vloerverwarming te detecteren? Of heb je andere tips om de vloerverwarming niet te beschadigen bij het uitbreken van de vloer?
Dank alvast
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Dus jullie willen de chape uitbreken en de vloerverwarming laten liggen en hergebruiken?
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Ik zou proberen enkel tegels te verwijderen (dus die met soort spatel langs onderen losbreken) en van chape te blijven.

Als je de chape zelf ook wil uitbreken dan ga je ook vloerverwarming moeten vervangen want hoe voorzichtig je ook bent, bijna onmogelijk om geen schade te hebben aan die stalen/ijzeren buizen. Ik had dat vroeger op mijn appartement en dat lag ongeveer 15 cm hoh (begin jaren 70 geplaatst) maar had al lekken door corrosie. Als je nu toch je vloer gaat vervangen beter dat ook VVW uitbreken en nieuwe vloerverwarming plaatsen zodat je op uw gemak bent terug voor lange tijd.
 

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.377
Waarderingsscore
257
Punten
83
De chape kan je onmogelijk uitbreken zonder de vloerverwarming te beschadigen. Ofwel enkel de tegels weghalen ofwel vloerverwarming ook vernieuwen
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
Riskant jobke, maar opties:
- Infraroodcamera (zien dat de verwarming opstaat), meest nauwkeurig
- Vloer vochtig maken en verwarming opzetten, meestal tekenen de buizen zich dan af op de vloer als plekken die als eerste droog zijn
- Leidingzoeker, best iets fatsoenlijke van Bosch (de blauwe) of dergelijke, maar waarschijnlijk problemen met detectie door hoe diep de buizen liggen in de vloer
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Voor tegels uit te breken is dat niet nodig. Voor chape uit te breken... Je zal wel zien waar ze liggen. Meestal onder de chapenetten.
TS kan misschien verduidelijken wat hij/zij wil doen en waarom.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.487
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Ik heb ooit een keuken gedaan met hamer en beitel. Daar lag ongeveer 8cm chape. Heel voorzichtig zijn we tot net boven de buizen gebleven.

Dat was 10m2, en heeft enkele dagen geduurd. Voor een volledig huis is dat onbegonnen werk.
Qua materiaalkosten is vvw amper iets. Dus misschien best nieuwe buizen leggen?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
IR of warmte-camera
en beginnen kijken op moment dat je vloerverwarming aanzet en je zal binnen de kortste keren rode lijnen afgebeeld zien op vloer

maar ik begrijp niet wat je hiermee wil bereiken

wat doe je nadat chape weg is?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan