Vloerverwarming zelf plaatsen

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hey iedereen,

Zoveelste vv vraag *unknw*!
Ik ben ondertussen al enkele maanden van alles aan het lezen over vloerverwarming (vv) en de plaatsing hiervan op dit forum, maar zie telkens enkele tegenstrijdigheden.
De ene zweert bij HOH 10 cm, de andere met tabellen om uit te rekenen a.d.h.v. TV181 (WTCB) en een warmteverliesberekening (Excell Van Lier).
Nu heb ik ondertussen een warmteverliesberekening gedaan van de volledige woning, maar vind ik nergens de tabellen terug om de vloerverwarming zelf te berekenen aangezien hiervoor een abonnemen bij het WTCB nodig is voor 1 document.

Ik heb wel enkele tabellen teruggevonden van fabrikanten maar weet niet of dit 100% betrouwbaar is om daarop mijn vvw te baseren?Bv.  http://www.vloerverwarming.nl/public/ck/files/Warmteafgifte%20vloerverwarming%20tabel%20buis%2016x2.pdf of http://www.nathan.be/userfiles/library/pdf/uponor/verwarmenkoelen/uponor__berekeningsgegevens_tacker_en_tecto.pdf

Heeft er iemand van jullie zijn materiaal eens besteld?
Via:  https://www.vloerverwarming-direct.be/
Deze prijzen lijken heel laag t.o.v andere sites, zelfs voor pex/al/pex buizen, aan te raden of niet?
Ik zou op het gelijkvloers (glv) en verdiep vv willen om het zo simpel mogelijk te houden, gaat om een HOB K27, ventilatie D en inpandige garage.
Volgens Excell berekening kom ik op een 4,91 kW vermogen uit voor de totale woning.

Nu met welke leiding vertrekken jullie van de ketel naar de collector en vertrekken jullie dan van de ene collector naar de tweede of wordt er een kleine collector aan de ketel geplaatst en wordt daar de opsplitsing naar de collector voor de glv en 1ste verdieping gemaakt?
Ik zou de vloerverwarming en condensatieketel volledig zelf willen plaatsen, m'n schoonvader heeft ervaring met verwarmingsketels, maar niet met vloerverwarming en ik wil zelf ook enkele dingen doen voor de bouw en zo iets bijleren.
Alvast bedankt voor de info.

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
389
Punten
83
Hoofdleiding bij ons is multiskin van 26 met op elk verdiep een aftakking met een T naar de collector ook in 26.

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
261
Punten
83
Zelfde als Enk. Geen ervaring met die site, ik heb dit via Selfmatic (Thermoduct) gedaan. 

MarcMarc

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Waarderingsscore
189
Punten
63
Even een vraagje tussendoor, wat is het belang van een zeer goede diffusiedichte vloerverwarmingsbuis wanneer er geen ijzeren componenten in het verwarmingscircuit zitten?

Van wat ik tot nu toe begrepen heb is gaan stalen radiatoren roesten wanneer er zuurstof via niet diffusiedichte buizen het circuit kan toetreden. Bij alleen vloerverwarming, een kunstof, RVS of messing collectorunit zijn er dan nog componenten in het circuit die aan roest onderhevig zijn?

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Waarderingsscore
0
Punten
6
@ Marion_,
Ik begrijp wat je bedoelt, aan de andere kant, die buizen zijn ook stompgelast (Spaanse fabrikant volgens KIWA gegevens (Blansol)) en zouden sowieso beter moeten zijn dan PE-RT, niet? Wat toch meestal genomen wordt voor vvw meen ik?

Prijzen zijn idd ook goed maar daar vind ik niet meteen kant en klare collectors, wat met wat zoekwerk misschien wel op te lossen valt. Maar hoe bekom ik dan mijn legplan bvb?

Zijn de reeds genoemde tabellen correct ivm vermogen t.o.v. legafstand en watertemperatuur?

Verder zie ik dat er ook collectors worden geleverd met elk z'n eigen ontluchter en anderzijds dat bij sommige installaties 1 ontluchter bij de ketel wordt geplaatst en verder geen ontluchters. Zijn er hier zaken die de voorkeur krijgen?

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
389
Punten
83
@ MarcMarc,
Er zijn componenten genoeg onderhevig aan corrosie. (koppelingen, buffervat, ...) rendement is ook niet optimaal want warmtetransport van lucht in vergelijking met water is nogal verschillend. Luchtbel die een pomp terecht komt is ook niet optimaal te noemen.

Bij VVW is de oppervlakte van leiding (door de vele lopende meters) waardoor zuurstof kan binnendringen heel groot in vergelijking met klassieke installatie. Vandaar de noodzaak van diffusiedichte leidingen en toevoeging van een zuurstof inhibitor in uw medium.

MarcMarc

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Waarderingsscore
189
Punten
63
@Enk, dank voor het antwoord. Ik ben overtuigd.

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Waarderingsscore
0
Punten
6
Is een zuurstof inhibitor steeds nodig bij vloerverwarming als men niet boven watertemperaturen van 35°C komt? (zuivere vvw zonder nog eens radiatoren op 65 °C)

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
389
Punten
83
Oorspronkelijk bericht geplaatst door elektrischetijd

Is een zuurstof inhibitor steeds nodig bij vloerverwarming als men niet boven watertemperaturen van 35°C komt? (zuivere vvw zonder nog eens radiatoren op 65 °C)

Om eerlijk te zijn: geen idee. Bij ons was het bijgeleverd, 'zuivere' VVW, dus geen hoge temperaturen, en heb het aldus toegevoegd aan de installatie.

Als ik het goed heb begrepen dient een inhibitor als corrosiebescherming. Ken het effect van temperatuur niet in functie van corrosie, maar aangezien vele chemische reacties versnellen bij hoge temperatuur zou het kunnen dat corrosie minder snel optreed op lagere temperaturen. Desalniettemin zal er corrosie plaatsvinden. Persoonlijk zou ik het niet weglaten, installatie kost teveel geld :)

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
261
Punten
83
Wat bedoel je met zuurstof inhibitor?

Het product om toe te voegen aan het CV water? Dat zat bij ons bijgeleverd. Enkel VVW, geen radiatoren.
Of de microbel-ontluchter? Was niet bijgeleverd, maar heb ik wel bijgeplaatst. Zou niet nodig zijn, maar hey, kan ook geen kwaad hé...

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
389
Punten
83
= product om toe te voegen

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
261
Punten
83
Dat is er bij ons bijgeleverd. Ik ben zelfs een extra buske gaan halen, want het was maar voor 80m² vloerverwarming (staat op de bus) en ik zit met 110m². Efkes zoeken of ik het vind...

Fernox Protector F1

In de instructievideo's van Selfmatic spraken ze ook van een product om de VVW-kring te bescherming tegen algen. Maar bij Selfmatic zelf hadden ze daar nog nooit van gehoord.

Bijlagen

• large-f1-express.jpg
    large-f1-express.jpg
    71,8 KB · Weergaven: 0

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Waarderingsscore
0
Punten
6
Iemand die info kan geven of de vernoemde tabellen in m'n openingspost beetje kloppen met de realiteit of iemand die mij het tvt document kan bezorgen? ;)

volgens de tabellen kom ik toe met een hoh van 30 cm in living + keuken (2000 Watt + 500 Watt extra marge (opvl 47m² bruikbare), aanvoertemp 35 graden bij -8°C buitentemp.

Iemand met ervaring die mij kan zeggen of deze berekening klopt met de realiteit, in de tabellen staat gemiddelde watertemp 35 graden ipv aanvoertemp, is dit dan het gemiddelde van aanvoer en retour samen?

Lid geworden
20 mrt 2010
Waarderingsscore
3
Punten
0

Ik zou de vloerverwarming en condensatieketel volledig zelf willen plaatsen, m'n schoonvader heeft ervaring met verwarmingsketels, maar niet met vloerverwarming en ik wil zelf ook enkele dingen doen voor de bouw en zo iets bijleren.

Alvast bedankt voor de info.

Hou er rekening mee dat de opstart vd installatie moet gebeuren door een erkende technieker . Hij schrijft een verbrandingsattest uit en een keuringsrapport ... En nee , dit is geen keuring vd gasleiding maar een keuring van de gehele installatie ( plaats en voordruk expansievat , aanwezige veiligheids-onderdelen , rookgasafvoer ,  ... ) Alle info op    http://www.lne.be/campagnes/veilig-verwarmen

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Waarderingsscore
1
Punten
36
Tis een speciale he? ;)

Iedereen zweert bij 10cm, en dan kom je, na wat echt rekenwerk, uit op hartafstanden 20/30/40cm...
Kan dat wel? Ja kan heel goed zijn.

Ikzelf heb vvw liggen op hoh 40 in leefruimte, slaapkamers, hall, bureau...20cm in keuken (uitbouw) en 7,5 in de badkamer. En neen dat voel je niet.

Mijn aanvoertemperatuur stijgt van 25 naar 32gr bij -8 en 32 is dan ook het ingestelde plafond.
Het is hier continu 22gr, slaapkamers 21 en die kringen staan zelfs nog half dicht.

Wat zou er gebeuren moest ik mijn kringen nu op 10cm gelegd gehad hebben?
Lagere aanvoertemperatuur?

Je bent goed bezig, maak je huiswerk, reken die boel goed uit en laat je aub niet vangen aan alle cowboyverhalen.

Iemand die info kan geven of de vernoemde tabellen in m'n openingspost beetje kloppen met de realiteit of iemand die mij het tvt document kan bezorgen?

volgens de tabellen kom ik toe met een hoh van 30 cm in living + keuken (2000 Watt + 500 Watt extra marge (opvl 47m² bruikbare), aanvoertemp 35 graden bij -8°C buitentemp.

Iemand met ervaring die mij kan zeggen of deze berekening klopt met de realiteit, in de tabellen staat gemiddelde watertemp 35 graden ipv aanvoertemp, is dit dan het gemiddelde van aanvoer en retour samen?

Bovenaan