• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

vloerverwarming wanneer opstarten

Lid geworden
2 dec 2020
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
1
mijn chape is deze woensdag geplaatst op de vloerverwarming hierop zullen in oktober keramische tegels komen met ontkoppelingsmat vanwege de vvi en het formaat. nu vroeg ik me af er worden zo veel verschillende dingen gezegd dat ik het zelf niet meer weet... wacht ik nu best met de vvw op te starten tot een week na het plaatsen van de vloer of ben je beter dat je dit reeds binnen een maand al doet?
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
Stap 1: shift-toets fixen, dan kun je terug hoofdletters typen
Stap 2: verwarming opstarten, zodat de chape al eens kan "werken" naar de uiteindelijke vloertemperatuur.

Zelf hebben we stap 2 niet gedaan, omdat tussen het chapen en vloeren de omgevingstemperatuur over de 35° gegaan is. Het ziet er niet naar uit dat dit dit jaar nog zal gebeuren.
 
Lid geworden
2 dec 2020
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt voor de info over stap 2. Kwestie van stap 1 denk ik niet dat u mij moet zeggen hoe of wat. Bedankt;)
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.487
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Ik zou toch een 3tal weken wachten na plaatsing van chape om het vvw opstartprogramma te starten.
 
Lid geworden
2 dec 2020
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik zou toch een 3tal weken wachten na plaatsing van chape om het vvw opstartprogramma te starten.
Bedankt Tom, kan dit kwaad om eventueel te wachten tot na het vloeren? Aangezien er nog moet geplakt worden en dergelijke
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.487
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Ja, dat startprogramma doe je voor vloeren zodat de chape zich kan zetten. Maar dat kan dus niet draaien als uw plakker bezig is want dan is het 32° binnen...
Over hoeveel chape spreken we eigenlijk?
 
Lid geworden
2 dec 2020
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ja, dat startprogramma doe je voor vloeren zodat de chape zich kan zetten. Maar dat kan dus niet draaien als uw plakker bezig is want dan is het 32° binnen...
Over hoeveel chape spreken we eigenlijk?
7cm
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.035
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Minstens 4 weken wachten zodat de cement-binding ten volle kan uitharden.

Vanaf dan kan u het vloerdroogprogramma opstarten als dat nodig is (uw vloerder zou u daarin moeten kunnen adviseren). Na 7 tot 8 weken zal de chape uit zichzelf voldoende droog zijn om op te vloeren (mits voldoende geventileerd/verlucht).

De plakker komt normaal voor de chape, maar als die voldoende afdekt zal het ook wel gaan (cementgebonden lijm en pleister hebben een hekel aan elkaar, dus chape moet echt wel proper blijven).
Een afgedekte chape kan echter niet uitdrogen!! Pleisteren brengt ook enorm veel vocht in de lucht wat ook weer het droogproces niet bevordert.

Je kan het vloerdroogprogramma ook uitvoeren om de chape eens te forceren en te zien waar het eventueel barst. De vloerder kan daar dan de gepaste maatregelen nemen.

Het gewoon opstarten van de vvw mag je eender wanneer doen (als alles uitgehard is tenminste) maar heeft meestal maar zin na het vloeren. Je moet dat niet vertraagd doen of zo, dat water wordt toch maar 20 tot 25°, dus de vloer merkt daar niets van.

Tenzij je een gipsgebonden chape hebt (anhydriet bvb), dan is het verhaal anders…
 

tumkie

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2007
Berichten
751
Waarderingsscore
458
Punten
63
De enige die u hiermee kan helpen is uwe chapper/vloerder … zij moeten de chape meten op vochtigheid . Dit bepaalt de rest van het vervolg … Elke situatie is verschillend.
Nooit zomaar vloer opwarmen . Laat dit altijd op papier zetten door de chapper/vloerder … al te veel miserie hierdoor gezien
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan