Vloerverwarming - thermostaat voorzien?

Lid geworden
28 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Is het bij vloerverwarming best om wel of niet een thermostaat te voorzien? De CV technieker waar ik mee gesproken heb adviseert om het niet te doen, omdat mensen als ze 's avonds binnen komen het te koud vinden, dan de knop van de thermostaat omhoog draaien maar omdat het zo lang duurt om op te warmen dat toch geen verschil maakt, ze de knop nog hoger draaien en dan na een uur of twee zitten te zweten omdat het te warm is (hij maakte dat nog meer specifiek, dat mensen van een bepaald geslacht daar meer toe geneigd waren als een ander, maar dat deel zal ik achterwege laten :wink: )

Dus zijn advies was: geen thermostaat, gewoon de sturing goed afregelen zodat het altijd een goede temperatuur is binnen. Wat hebben jullie of wat is jullie mening?

Dan heb ik nog een vraag over de vvw: heeft iemand data (gemeten of berekend) over het energieverbruik van vvw? Is het echt zo dat zelfs als je de temperatuur 's nachts, of overdag als niemand thuis is, toch op 'leefniveau' houdt dat geen extra hoge stookkosten met zich meebrengt? Of stellen jullie de ketel toch zo in dat de temperatuur daalt en stijgt naargelang de behoefte?

(huis zal niet super geisoleerd zijn, een paar punten onder de de E80)

Lid geworden
3 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zowizo geen thermostaat, een goeie vloerverwarming heeft volgens mij nooit een termostaat. De vloerverwarming 'even hoger zetten' om het savonds warmer te hebben zal ook niet lukken, vv is een trage verwarmer, reken tussen de verhoging van de watertemperatuur en effectieve verwarming van het huis maar +4 uur.

Energieverbruik van het systeem ken ik niet echt, maar éénerzijds omdat vv een lange opstartperiode nodig heeft en anderzijds omdat het met lage temperatuur werkt (20-30°F) is het raadzaam om het systeem gewoon de volledige winter te laten opstaan. Het systeem zelf regelt de aanvoertemperatuur tot max 30° naargalang hoe koud het is buiten (buitenvoeler)

Zo ongeveer werkt het bij ons, wij hebben wel nog een gashaard aan de tv voor als de vrouw het graag warmer/gezelliger heeft :D

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
als jullie chauffagist dit voorstelt, dan vermoed ik dat hij een goed gebalanceerde, ingeregelde en gedimensioneerde

installatie zal afleveren

-> very nice!

het moet dus zeker niet, het is ook niet nodig

het kan wel van nut zijn indien je een kachel gaat plaatsen of als je met veel zuidgerichte ramen zit

als je installatie radiatoren heeft kan dit eventueel ook nuttig zijn (maar zeker niet noodzakelijk)

laat eventueel de draad plaatsen, maar voorlopig geen thermostaat

je kan dan later nog altijd bijplaatsen

grtz

Olaf

Lid geworden
28 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor de antwoorden. Buisje/draad voorzien kan ik inderdaad doen, da's het werk en de kost ook niet.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
784
Punten
113
Justme wrote:
Zowizo geen thermostaat, een goeie vloerverwarming heeft volgens mij nooit een termostaat. De vloerverwarming 'even hoger zetten' om het savonds warmer te hebben zal ook niet lukken, vv is een trage verwarmer, reken tussen de verhoging van de watertemperatuur en effectieve verwarming van het huis maar +4 uur.

Energieverbruik van het systeem ken ik niet echt, maar éénerzijds omdat vv een lange opstartperiode nodig heeft en anderzijds omdat het met lage temperatuur werkt (20-30°F) is het raadzaam om het systeem gewoon de volledige winter te laten opstaan. Het systeem zelf regelt de aanvoertemperatuur tot max 30° naargalang hoe koud het is buiten (buitenvoeler)

Zo ongeveer werkt het bij ons, wij hebben wel nog een gashaard aan de tv voor als de vrouw het graag warmer/gezelliger heeft :D

en als je met (ski-)vakantie gaat blijft vv draaien? geen nachtverlaging?

dergelijke zaken stel je allemaal in op kamerthermostaat (= gebruiken als klok-schakelaar)

Lid geworden
14 okt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Juppiter wrote:
als jullie chauffagist dit voorstelt, dan vermoed ik dat hij een goed gebalanceerde, ingeregelde en gedimensioneerde

installatie zal afleveren

-> very nice!

Akkoord,

Maar ondertussen zegt hij ook :

"omdat mensen als ze 's avonds binnen komen het te koud vinden, dan de knop van de thermostaat omhoog draaien maar omdat het zo lang duurt om op te warmen dat toch geen verschil maakt, ze de knop nog hoger draaien en dan na een uur of twee zitten te zweten omdat het te warm is"

Hij zou toch moeten weten dat vvw constant op temperatuur staat en dat je het dus niet koud kan hebben als je 's avonds thuis komt.

En zeker als je de thermostaat veel hoger zet zal je 2u later niet zitten zweten.

om zo'n grote verandering in temperatuur te hebben (tussen te koud en puffen/zweten) moet je misschien al 8u wachten...

1 plaatsen kan dus geen kwaad, je hoeft er toch niet aan te draaien.

Lid geworden
12 sep 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
zo'n thermostaat is een leuk hebbedinkje, toont temperatuur binnen en buiten, grafiekjes, aantal branderstarts en bedrijfs uren ...

maw zeker plaatsen.

het enige nadeel zijn idd de gebruikers

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
784
Punten
113
Seventhguest wrote:
zo'n thermostaat is een leuk hebbedinkje, toont temperatuur binnen en buiten, grafiekjes, aantal branderstarts en bedrijfs uren ...

maw zeker plaatsen.

het enige nadeel zijn idd de gebruikers

ook mee eens, vooral dat laatste

als het dan even koud is, dan 1° erbij

na 30 min geen reactie

dus nog maar 2° erbij

en blijft dagen, weken lang dan op +3°C staan :(

Bovenaan