• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vloerverwarming opsplitsen in 2 circuits

dirkronsmans

Nieuw Lid
Lid geworden
8 apr 2023
Waarderingsscore
7
Punten
8
Hoi,

Momenteel hebben we in onze woning op de (zo goed als) hele benedenverdieping vloerverwarming en ook op de 1e verdieping in de nachthal + badkamers.
Dit alles is maar 1 circuit en wordt gestuurd via de thermostaat in de woonkamer (met buitenvoeler) en gebeurt adhv een warmtepomp.
De 1e verdieping zit volledig op een apart collector (via stijgleidingen).

Nu wat natuurlijk heel logisch is, is dat wanneer de woonkamerthermostaat zijn temperatuur bereikt heeft dat het hele systeem stopt met verwarmen (dus ook in de nachthal/badkamer). Hier is spijtig genoeg niet over gepraat/geadviseerd door de installateur en achteraf bekeken was het waarschijnlijk beter geweest om met 2 thermostaten en 2 circuits te werken.

Mijn vraag nu is of het mogelijk is (alles kan maar is het ook haalbaar/nuttig natuurlijk) om dit om te bouwen naar 2 circuits met aparte thermostaten. Ik vewacht geen mirakels maar het zou wel leuk zijn moest de nachthal/badkamer zichzelf kunnen sturen ipv afhankelijk te zijn van de woonkamer.
Een thermostaat extra kan altijd draadloos maar ik vraag me vooral af wat de impact/effort zou zijn om dit aan de ketel om te vormen dat het aanzien wordt als 2 aparte circuits?

Iemand een idee hier rond (of meer info nodig)?

Thanks!

De mensen van Sack waarmee we het opgezet hebben raden toch aan alles gewoon volledig open te zetten of eventueel de woonkamer iets dicht te zetten zodat de badkamer wat meer tijd krijgt om op te warmen.

Ik merk wel dat nu dat de pomp permanent op staat dat het wel beter is. Wel even tweaken qua thermostaat want opeens is het 2graden warmen dan gevraagd :) (hallo sauna de eerste dagen)

Vraag me nog altijd af hoe je best de optimale instellingen op zet.. stooklijn, binnen compensatie,...
Sack is alles komen plaatsen (behalve dan de leidingen in de vloer) en iemand van Vaillant is het systeem komen opstarten.. heb wel het gevoel dat die buiten het aanzetten niet veel configureren.., heb die kerel zelf moeten aangeven of hij niet eens naar de instellingen moest kijken

hier is dat ook zo uitgevoerd, thermostaat in de leefruimte, gans de woning wordt daarmee verwarmd. Aan de hand va nde legafstanden van de verschillende circuits wordt de temperatuursafgifte bepaald... Eigenlijk heb ik daar nog nooit problemen mee gehad.
Dit vraagt natuurlijk op voorhand een deftige wartmeverliesberekening, en gedetailleerd legplan...

Ik heb héél veel zelf gedaan in onze woning, en onze ketel kan bijvoorbeeld geen 2 sturingen aan, ook al zit boven & beneden op een aparte collector... dus alles moet door 1 thermostaat gestuurd worden, maar nogmaals... dat werkt perfect hier...
Hier geeft deze opstelling 1 uitdaging: in onze woonruimte koken we ook en dat geeft toch elke avond 0,5 - 1°C verhoging van de temperatuur waardoor onze thermostaat niet opspringt terwijl het in mijn bureau toch wat frisjes werd...
Dan maar heel laag debiet door circuits in leefruimte en meer door andere, thermostaat iets hoger gezet zodat er ten minste verwarmd wordt.
't Is onze eerste winter, dus alles wat inregelen en nadien afblijven.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan