• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vloerverwarming nieuwbouw

gibouwer

Nieuw Lid
Lid geworden
27 sep 2014
Berichten
38
Waarderingsscore
0
Punten
6
Goeiedag



Wij zijn momenteel bezig met de bouwaanvraag voor een woning, het is een tamelijk grote woning.

Mijn vrouw staat graag al eens tegen een radiator en daarom besloten we eerder om geen vloerverwarming te nemen. Ook vinden we warmtepompen en zo nogal duur.



Nu zijn we nog eens gaan nadenken gezien sommige mensen ons toch vloerverwarming aanraden. Argumenten die terug komen zijn "gezellige warmte", "minder stof", "zuiniger", ... Op internet vond ik ook een volledigere lijst van voor- en nadelen.



We zijn nu wat aan het twijfelen, los van de extra kost.

Vroeger dacht ik altijd dat vloerverwarming een overdreven optie was voor wie geld over had, maar misschien heeft het ook zijn nut.



Probleem is dat het voor ons moeilijk is om in te schatten in hoeverre vloerverwarming echt een voordeel is. Is het echt iets dat je niet meer kan missen eenmaal je het hebt? Of is dat allemaal blabla?



Bedankt
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.035
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Eens je vvw hebt, dan heb je geen behoefte meer om tegen een chauffage te gaan staan. Er zijn ook geen koude plekken meer in huis (neen, ook niet in de gang of de slaapkamers). Alles is 21 graden en blijft dat ook dag en nacht.

En ook altijd lekker warme voeten (en handen om eoa reden).



Als je een regenput laat steken (wellicht verplicht) laat er dan ook een tweede stel buizen op plaatsen: lage aanzuig en hoge retour: die kan je dan op een warmtewisselaar aansluiten voor in de hoogzomer om het huis te koelen.
 
Lid geworden
1 mrt 2011
Berichten
235
Waarderingsscore
1
Punten
0
+ vloerverwarming (nat systeem) hoeft zeker niet duurder te zijn dan radiatoren was bij ons zelf goedkoper in prijs. Wij werken wel met een condensatieketel dus geen warmtepomp.
 
Lid geworden
16 dec 2013
Berichten
435
Waarderingsscore
1
Punten
16
wij gaan ook vvw plaatsen icm zonneboiler, ondersteund door gasketel of wp...



Voor ons waren warme voeten en plaatswinst tegen de muren de grootste argumenten om vvw te plaatsen.

In mindere mate het lagere verbruik maar dat is natuurlijk wel mooi meegenomen ;)
 
Lid geworden
6 nov 2010
Berichten
576
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij zijn best tevreden van onze vloerverwarming, zeer aangename, gelijkmatige warmte en geen plaatsverlies door radiatoren. Moesten we opnieuw bouwen zou ik zeker terug vloerverwarming plaatsen.



Quote:
Eens je vvw hebt, dan heb je geen behoefte meer om tegen een chauffage te gaan staan.

Als je buiten in de vrieskou en/of regen gewerkt hebt of terugkomt van een fietstocht in zo'n weer is het wel eens plezant om je te kunnen opwarmen tegen een radiator. Vaak komt dat niet voor maar op die momenten mis je toch wel een HT radiator.
 
Lid geworden
16 dec 2013
Berichten
435
Waarderingsscore
1
Punten
16
je kan dan even op de grond gaan liggen :)



Als ik 'zeiknat' thuiskom of in de regen/kou heb gewerkt, dan is het eerste wat ik doe een warme douche nemen dus toch voor radiators kiezen om je te kunnen opwarmen is in mijn ogen toch niet het verstandigste.



+ hoeveel keer op een jaar ga je in de vrieskou of in de gietende regen buiten moeten? :)
 
Lid geworden
19 sep 2013
Berichten
590
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij combineren vvw met radiatoren op verdiep. Zo heb je beiden als je wil maar je hebt uiteraard ook de nadelen ervan.



Sommige mensen maken nu eenmaal graag wandelingen of fietstochten, ook in de winter. Een sauna is dan nog beter ;)
 
Lid geworden
6 nov 2010
Berichten
576
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zoals ik al zei, het komt niet vaak voor maar een paar keer per jaar mis ik toch wel zo'n ouderwets warmtekanon. Is natuurlijk zeker geen reden om niet voor vloerverwarming te gaan.
 

giraf

Lid
Lid geworden
11 dec 2007
Berichten
525
Waarderingsscore
0
Punten
16
De vrouw zal dan eens wat meer op de vloer liggen :)

Hier ook vvw met warmtepomp lucht/water genomen, enkel op het gelijkvloers. Op de bovenverdiepingen lucht/lucht warmtepomp. Daikin altherma
 

Smettuh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 nov 2009
Berichten
2.171
Waarderingsscore
1
Punten
38
Ik kan ook bevestigen dat het zeer aangenaam is mede dankzij de gelijkmatige warmteverdeling en geen koude voeten. Ook de plaats besparing is een plus.



Maar ook ik mis soms wel een warmtestralingsbron zoals het houtvuur van vroeger bij mijn ouders.

Als ik bv met de hond gaan wandelen ben in de kou en gietende regen dan had ik me graag voor dat vuur terug snel kunnen opwarmen en drogen. Op de grond gaan liggen helpt natuurlijk niet, dat is niet echt warm warm.



Als je VVW zowel op de GLV als verdiep gaat leggen en de buizen zelf voorziet was dat niet bepaald duurder trouwens. Je kan de installatie zeer eenvoudig houden met enkel VVW en rechtstreeks aan te sluiten op de ketel. Ga je op het verdiep radiatoren voorzien is het een ander verhaal, is eigenlijk niet zo een voordelige keuze!



Dat je totaalverbruik met VVW minder zal zijn in de praktijk is niet per definitie zo, dat argument mag je vergeten. Hangt van veel factoren af, je hebt normaliter een verschillend stookpatroon met enkel radiatoren waardoor je minder gaat stoken. Het mag dan minder zuinig werken je kan wel minder verbruiken in totaliteit ...
 

giraf

Lid
Lid geworden
11 dec 2007
Berichten
525
Waarderingsscore
0
Punten
16
Een gashaard voorzien in de woonkamer? hebben we ook voorzien.
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Wij denken ooit pelletkachel te zetten in de living.

Maar enfin, eerst volgende maand verhuizen naar de nieuwe woning en zien hoe die VVW nu bevalt.
 

I.V.

Zeer Actief lid
Lid geworden
1 jul 2011
Berichten
962
Waarderingsscore
170
Punten
43
giraf;1974049 wrote:
Een gashaard voorzien in de woonkamer? hebben we ook voorzien.



Hebben wij ook voorzien. Nu vloerverwarming, maar de nodige voorzieningen getroffen om een gashaard te plaatsen. Voor de gezelligheid EN om 'oes gat' aan te warmen.



En dan te bedenken dat we ook sterk hebben getwijfeld tussen vww en radiatoren.

Nog geen seconde spijt gehad van de keuze voor vvw.
 
Lid geworden
4 apr 2014
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
1
Interessant concept.

Welke warmtewisselaar bedoel je hier precies?

- Warmtewisselaar ventilatiesysteem D?

- Of koud water gebruiken in VVW?



Is dit een gebruikelijke manier van koelen bij bovenstaande systemen?

Is er een kans dat de minerale samenstelling van regenwater op termijn tot afzettingen in je systeem leidt?





D I Y;1969225 wrote:
Als je een regenput laat steken (wellicht verplicht) laat er dan ook een tweede stel buizen op plaatsen: lage aanzuig en hoge retour: die kan je dan op een warmtewisselaar aansluiten voor in de hoogzomer om het huis te koelen.
 

Smettuh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 nov 2009
Berichten
2.171
Waarderingsscore
1
Punten
38
D I Y;1969225 wrote:
Eens je vvw hebt, dan heb je geen behoefte meer om tegen een chauffage te gaan staan. Er zijn ook geen koude plekken meer in huis (neen, ook niet in de gang of de slaapkamers). Alles is 21 graden en blijft dat ook dag en nacht.

En ook altijd lekker warme voeten (en handen om eoa reden).



Als je een regenput laat steken (wellicht verplicht) laat er dan ook een tweede stel buizen op plaatsen: lage aanzuig en hoge retour: die kan je dan op een warmtewisselaar aansluiten voor in de hoogzomer om het huis te koelen.



Is dat wel een goed idee naar bacterie vorming toe?

Afhankelijk voor wat je je regenput allemaal wil gebruiken natuurlijk.
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
Smettuh;1976019 wrote:
D I Y;1969225 wrote:
Eens je vvw hebt, dan heb je geen behoefte meer om tegen een chauffage te gaan staan. Er zijn ook geen koude plekken meer in huis (neen, ook niet in de gang of de slaapkamers). Alles is 21 graden en blijft dat ook dag en nacht.

En ook altijd lekker warme voeten (en handen om eoa reden).



Als je een regenput laat steken (wellicht verplicht) laat er dan ook een tweede stel buizen op plaatsen: lage aanzuig en hoge retour: die kan je dan op een warmtewisselaar aansluiten voor in de hoogzomer om het huis te koelen.



Is dat wel een goed idee naar bacterie vorming toe?

Afhankelijk voor wat je je regenput allemaal wil gebruiken natuurlijk.



Neen das geen goed idee.

Dat bufferTJE van 10000l is zeer snel te hoog in temperatuur om nuttig te zijn, de uitwisseling van de put met de koelere bodem te laag om deftig vermogen uit te wisselen.



Het resultaat: een lekker dretsige put in de zomer.

In een ver verleden ging de patron dat ook doen, dat was een algenpoel in de zomer.
 

Smettuh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 nov 2009
Berichten
2.171
Waarderingsscore
1
Punten
38
de mario;1976020 wrote:
Smettuh;1976019 wrote:
D I Y;1969225 wrote:
Eens je vvw hebt, dan heb je geen behoefte meer om tegen een chauffage te gaan staan. Er zijn ook geen koude plekken meer in huis (neen, ook niet in de gang of de slaapkamers). Alles is 21 graden en blijft dat ook dag en nacht.

En ook altijd lekker warme voeten (en handen om eoa reden).



Als je een regenput laat steken (wellicht verplicht) laat er dan ook een tweede stel buizen op plaatsen: lage aanzuig en hoge retour: die kan je dan op een warmtewisselaar aansluiten voor in de hoogzomer om het huis te koelen.



Is dat wel een goed idee naar bacterie vorming toe?

Afhankelijk voor wat je je regenput allemaal wil gebruiken natuurlijk.



Neen das geen goed idee.

Dat bufferTJE van 10000l is zeer snel te hoog in temperatuur om nuttig te zijn, de uitwisseling van de put met de koelere bodem te laag om deftig vermogen uit te wisselen.



Het resultaat: een lekker dretsige put in de zomer.

In een ver verleden ging de patron dat ook doen, dat was een algenpoel in de zomer.



Goed dat je het zegt want zo 'n advies mag van mijn part verwijderd worden!
 
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
232
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben vloerverwarming én een houtkachel.

In het tussenseizoen brandt alleen de houtkachel, zoals de laatste weken. Als ik thuiskom is het wel 21° maar ik vind dit 's avonds toch te fris.

De voordelen van vloerverwarming werden al aangehaald:

- geen lelijke radiatoren,

- een gelijkmatige temperatuur overal in huis (ik ben nooit meer verkouden of ziek sinds we in ons nieuw huis wonen)

- lekker warm aan de voeten



Het grote nadeel is voor mij de traagheid van het systeem, dat is ook één van de redenen dat we ook een houtkachel hebben.

In praktijk zetten we de thermostaat van de vvw op 20° en de rest warmen we bij met de kachel. Op die manier hebben we zowel warme voeten, als een warmtebron om je eens lekker op te warmen als we daar behoefte aan hebben.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan