- Lid geworden
- 11 sep 2018
- Berichten
- 13
- Waarderingsscore
- 0
- Punten
- 1
Hallo,
We plannen een renovatie van onze leefruimte (woonkamer, keuken, hal beneden en WC beneden). De bestaande vloer en chape gaan eruit en worden vervangen. Bedoeling is om onze radiatoren eveneens weg te doen en met vloerverwarming te werken. Onze loodgieter heeft op 2 plaatsen een tegel en chape laten verwijderen en we komen op een diepte van 14,5 cm uit. Onze woning is quasi helemaal onderkelderd met een kruipkelder; in ieder geval al zeker onder die leefruimten (hoogte kruipkelder aldaar: 1m20).
Onze loodgieter stelt voor om 7 cm PUR te (laten) spuiten, de buizen te leggen, te tacken en dan 6 cm chape te laten leggen; daarbovenop komt dan 1,5 cm aan tegel + lijm. Iemand van een bekende handel in sanitair zou hetzelfde doen, maar sprak van 6-7 cm PUR en 6-7 cm chape; meer PUR is positief, maar is niet per se nodig volgens hem en zeker niet met een kruipkelder (iets wat onze loodgieter ook een argument vond om 7 cm PUR voldoende te vinden). De loodgieter zou wel 1 relatief modern ogende en middelmatige grote radiator willen behouden als bijverwarming voor noodgevallen.
Geen idee of mijn loodgieter zelf de isolatie wil aanbregne of dit liever de chapper laat doen; dat moet ik hem nog es vragen.
Een andere loodgieter echter wil min. 10 cm PUR. Aangezien dat niet gaat, stelt hij een alternatief voor: 7 cm Star Beads isolatiechape (EPS-parels, gemengd met cement, toeslagstof en water), buizen (10 cm afstand), staaldraadmatten/net i.p.v. tacken (Clickjet: https://www.radson.com/nl-be/producten/verwarming/vloerverwarming/systemen/vloersystemen/clickjet en dit i.p.v. Purjet: https://www.radson.com/nl-be/producten/verwarming/vloerverwarming/systemen/vloersystemen/purjet) en dan 6 cm gewone chape; daarna volgt dan 1,5 cm tegel +lijm.
Een alternatief zou kunnen zijn om de buizen in een soort S te leggen (eveneens 10 cm afstand), waardoor de deklaag (chape) minder dik hoeft te zijn, nl. 5 cm maar. I.c.m. Star Beads zou dan wellicht Clikjet S gebruikt moeten worden (daar vermeldt men ook die 5 cm; zie https://www.radson.com/docs/Radson-Technische-fiches-Clickjet-NL.pdf). De loodgieter sprak zelf niet van Clickjet S, maar ik heb dat zelf per toeval gevonden, dus ik vermoed wel dat hij dat in gedachten heeft.
Nog een alternatief zou volgens hem een droogbouwsysteem zijn, omdat je daar geen chape voor nodig hebt en de "vloer" sneller reageert op een gewijzigde ingestelde temperatuur (wegens geen chape). Hoe dan ook is hij voorstander van zo weinig mogelijk chape, indien natbouw, zodat de "vloer" sneller op z'n wijzigingen kan reageren.
Deze loodgieter wil zeker de isolatie door de chapper laten leggen.
Voor Star Beads had deze loodgieter gesproken over het merk iso-star (https://isostar.vpweb.be/star*beads-isolatiemortel). Hij sprak over 3 varianten: gold, silver en bronze, al vind ik daar nergens iets van terug. Het best isolerende dat ik terugvind, is de Star Beads Low Lambda 40.
Mijn renovator werkt samen met een hem vertrouwde chapper, die zelf de isolatie wil leggen. De renovator verkiest 8 cm chape, maar kan leven met 7 cm; 6 cm vindt hij dan weer te weinig omwille van de stabiliteit.
We hebben nu geen kruipkelderisolatie en wil dit liever vermijden: de hoogte van de kruipkelder wordt gereduceerd, waardoor minder vakmensen erin willen werken. Ook ikzelf zal al minder happig zijn erin te kruipen... Het valt trouwens niet uit te sluiten dat er later ook nog schelpen in geplaatst moeten worden (methode om die kelder minder vochtig/nat te maken), wat nog een keer de hoogte doet verminderen. Tot slot raken buizen/leidingen verborgen, wat onderhoud en herstellingen en ook nieuwe werken bemoeilijkt. Anderzijds, als het moet, kan het eventueel wel om kruipkelderisolatie aan te brengen. M.a.w. liever niet, maar indien nodig, OK dan.
Er zijn weinig of geen leidingen nu "in" de vloer en waar dit toch zo is, gaan we die maximaal via de kruipkelder laten lopen, dus normaal zouden er weinig of geen plaatsen mogen zijn waar die nog in de vloer gaan liggen.
Ik begrijp niet goed het Star Beads voorstel: PUR heeft een lambdawaarde van 0,022, maar Star Beads Low Lambda 40 heeft 0,040. Ik zou dus verwachten dat PUR eig. beter is, niet? Voor de volledigheid: in S-vorm bestaat er een tackersysteem Purjet S (https://www.purmo.com/public/prod/c...4c12bdf94e48232fe9f/fr-be-files-purjet_fr.pdf), waarvoor ook de 5 cm chape kan voor volstaan.
Qua rendement dacht ik dat natbouw iets beter scoort dan droogbouw, klopt dat?
Mijn vraag is nu welke keuze we best maken:
* natbouw of droogbouw (ja, ik weet dat droogbouw duurder is..)
* indien natbouw: "klassiek" of S-vorm? Waar vind ik info over die S-vorm?
* welk type isolatie? PUR of Star Beads? En hoeveel cm?
* welke min. dikte van chape heb ik nodig om zeker stabiel te zitten?
* ontkoppelingsmat of niet? Men raadt het aan indien tegels groter zijn dan 60x60 cm, maar misschien is het ook nuttig bij kleinere tegels, zoals 60x60 cm zelf (die nemen we wellicht)?
* welke chape moet er gegoten worden? Traditionele cementchape, anhydrietgebonden vloeichape, cementgebonden vloeichape of iets anders?
Alvast bedankt voor jullie feedback!
Groeten,
Pedro
We plannen een renovatie van onze leefruimte (woonkamer, keuken, hal beneden en WC beneden). De bestaande vloer en chape gaan eruit en worden vervangen. Bedoeling is om onze radiatoren eveneens weg te doen en met vloerverwarming te werken. Onze loodgieter heeft op 2 plaatsen een tegel en chape laten verwijderen en we komen op een diepte van 14,5 cm uit. Onze woning is quasi helemaal onderkelderd met een kruipkelder; in ieder geval al zeker onder die leefruimten (hoogte kruipkelder aldaar: 1m20).
Onze loodgieter stelt voor om 7 cm PUR te (laten) spuiten, de buizen te leggen, te tacken en dan 6 cm chape te laten leggen; daarbovenop komt dan 1,5 cm aan tegel + lijm. Iemand van een bekende handel in sanitair zou hetzelfde doen, maar sprak van 6-7 cm PUR en 6-7 cm chape; meer PUR is positief, maar is niet per se nodig volgens hem en zeker niet met een kruipkelder (iets wat onze loodgieter ook een argument vond om 7 cm PUR voldoende te vinden). De loodgieter zou wel 1 relatief modern ogende en middelmatige grote radiator willen behouden als bijverwarming voor noodgevallen.
Geen idee of mijn loodgieter zelf de isolatie wil aanbregne of dit liever de chapper laat doen; dat moet ik hem nog es vragen.
Een andere loodgieter echter wil min. 10 cm PUR. Aangezien dat niet gaat, stelt hij een alternatief voor: 7 cm Star Beads isolatiechape (EPS-parels, gemengd met cement, toeslagstof en water), buizen (10 cm afstand), staaldraadmatten/net i.p.v. tacken (Clickjet: https://www.radson.com/nl-be/producten/verwarming/vloerverwarming/systemen/vloersystemen/clickjet en dit i.p.v. Purjet: https://www.radson.com/nl-be/producten/verwarming/vloerverwarming/systemen/vloersystemen/purjet) en dan 6 cm gewone chape; daarna volgt dan 1,5 cm tegel +lijm.
Een alternatief zou kunnen zijn om de buizen in een soort S te leggen (eveneens 10 cm afstand), waardoor de deklaag (chape) minder dik hoeft te zijn, nl. 5 cm maar. I.c.m. Star Beads zou dan wellicht Clikjet S gebruikt moeten worden (daar vermeldt men ook die 5 cm; zie https://www.radson.com/docs/Radson-Technische-fiches-Clickjet-NL.pdf). De loodgieter sprak zelf niet van Clickjet S, maar ik heb dat zelf per toeval gevonden, dus ik vermoed wel dat hij dat in gedachten heeft.
Nog een alternatief zou volgens hem een droogbouwsysteem zijn, omdat je daar geen chape voor nodig hebt en de "vloer" sneller reageert op een gewijzigde ingestelde temperatuur (wegens geen chape). Hoe dan ook is hij voorstander van zo weinig mogelijk chape, indien natbouw, zodat de "vloer" sneller op z'n wijzigingen kan reageren.
Deze loodgieter wil zeker de isolatie door de chapper laten leggen.
Voor Star Beads had deze loodgieter gesproken over het merk iso-star (https://isostar.vpweb.be/star*beads-isolatiemortel). Hij sprak over 3 varianten: gold, silver en bronze, al vind ik daar nergens iets van terug. Het best isolerende dat ik terugvind, is de Star Beads Low Lambda 40.
Mijn renovator werkt samen met een hem vertrouwde chapper, die zelf de isolatie wil leggen. De renovator verkiest 8 cm chape, maar kan leven met 7 cm; 6 cm vindt hij dan weer te weinig omwille van de stabiliteit.
We hebben nu geen kruipkelderisolatie en wil dit liever vermijden: de hoogte van de kruipkelder wordt gereduceerd, waardoor minder vakmensen erin willen werken. Ook ikzelf zal al minder happig zijn erin te kruipen... Het valt trouwens niet uit te sluiten dat er later ook nog schelpen in geplaatst moeten worden (methode om die kelder minder vochtig/nat te maken), wat nog een keer de hoogte doet verminderen. Tot slot raken buizen/leidingen verborgen, wat onderhoud en herstellingen en ook nieuwe werken bemoeilijkt. Anderzijds, als het moet, kan het eventueel wel om kruipkelderisolatie aan te brengen. M.a.w. liever niet, maar indien nodig, OK dan.
Er zijn weinig of geen leidingen nu "in" de vloer en waar dit toch zo is, gaan we die maximaal via de kruipkelder laten lopen, dus normaal zouden er weinig of geen plaatsen mogen zijn waar die nog in de vloer gaan liggen.
Ik begrijp niet goed het Star Beads voorstel: PUR heeft een lambdawaarde van 0,022, maar Star Beads Low Lambda 40 heeft 0,040. Ik zou dus verwachten dat PUR eig. beter is, niet? Voor de volledigheid: in S-vorm bestaat er een tackersysteem Purjet S (https://www.purmo.com/public/prod/c...4c12bdf94e48232fe9f/fr-be-files-purjet_fr.pdf), waarvoor ook de 5 cm chape kan voor volstaan.
Qua rendement dacht ik dat natbouw iets beter scoort dan droogbouw, klopt dat?
Mijn vraag is nu welke keuze we best maken:
* natbouw of droogbouw (ja, ik weet dat droogbouw duurder is..)
* indien natbouw: "klassiek" of S-vorm? Waar vind ik info over die S-vorm?
* welk type isolatie? PUR of Star Beads? En hoeveel cm?
* welke min. dikte van chape heb ik nodig om zeker stabiel te zitten?
* ontkoppelingsmat of niet? Men raadt het aan indien tegels groter zijn dan 60x60 cm, maar misschien is het ook nuttig bij kleinere tegels, zoals 60x60 cm zelf (die nemen we wellicht)?
* welke chape moet er gegoten worden? Traditionele cementchape, anhydrietgebonden vloeichape, cementgebonden vloeichape of iets anders?
Alvast bedankt voor jullie feedback!
Groeten,
Pedro