• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vloerverwarming in gedeeltes zonder vloerisolatie

Lid geworden
18 jan 2017
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hallo,

Er is al veel geschreven over vloerverwarming wel of niet maar voor mijn specifiek geval vind ik niet meteen de antwoorden die ik zoek. Dus graag jullie mening.

We zijn bezig met een verbouwing en ik kom er maar niet uit of ik vloerverwarming of radiatoren moet kiezen. Vloerverwarming bied in mijn ogen meer opties qua warmtebron naar de toekomst ivm laag stookregime en het is ook energie efficienter. Radiatoren lijkt me comfortabeler omdat snelheid van opwarmen en afkoelen hoger is.

Oorspronkelijk wou ik radiatoren hangen omwille van lage vloeropbouw en geen vloerisolatie (het ging niet anders). Nu blijkt dat ik voor het deel wat niet onder kelder is al vrij snel op zand uitkwam bij het uitbreken van vloeren. Dit heb ik dus verder afgegraven zodat ik betonplaat kan storten en vloerisolatie kan steken. Dus mijn situatie voor gelijkvloers ziet er als volgt uit:

Living, Badkamer, Toilet, Inkom achter: niet onder kelder, 10cm vloerisolatie, 7cm chape

Keuken, Inkom voor, Bureau: onder kelder, geen isolatie, 5 tot 6 cm chape.

Omdat de vloer nu uiteindelijk toch voor een groot deel geisoleerd is twijfel ik opnieuw om toch vloerverwarming te gebruiken. Enkel de delen waar er kelder is is er geen isolatie. Dus qua warmteverlies zou ik zeggen dat dit nog meevalt (enkell  warmteverlies naar de muren, niet naar de grond)? Of gaat het qua comformt, traagheid van opwarmen en afkoelen toch tegenvallen omdat er plaatsen zonder isolatie zijn? Wat denken jullie? Wat zouden jullie doen?

Qua isolatie: muren worden met 5cm geisoleerd aan de binnenkant. Vloer niet onder kelder 10cm. Vloer wel onder kelder, geen isolatie. Dak 10cm isolatie.

Ter zijde maar misschien niet van belang voor deze discussie: boven doen we geen centrale verwarming. Eventueel later lucht-lucht verwarming of elektrisch.

Ja ik heb het leidingwerk nog eens herbekeken. Ik ga zoveel mogelijk de ruimtes met kelder onder vermijden qua leidingen. Daardoor kan ik 2 of 3cm isolatieplaten leggen (ik dacht aan PIR). Dan kan daarop 5cm chape leggen waarin de VVW buizen zitten. Met Duremit zou dit moeten kunnen volgens chapper.

Daarbij leg ik het vloerpeil in het algemeen 1cm hoger.

Het gaat in orde komen :)

Overdrijf niet met de isolatie (staar u niet blind op de u-waarde)... als het praktischer is om die wat dunner te nemen, doe dat gerust.
Bij vloerverwarming werkt de isolatie eerder als "thermische onderbreking" omdat een flink deel van de isolatie zelf ook wordt opgewarmd (wet van Fourier is niet meer geldig).

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan