Vloerverwarming + houtkachel. Ervaringen.

Lid geworden
6 mei 2011
Waarderingsscore
1
Punten
0
Heeft iemand hier de combinatie vloerwarming + houtkachel. Wat zijn uw ervaringen hiermee?

Neemt met best een nat of droog systeem?

Ikzelf veronderstel een droog systeem, zodat wanneer de houtkachel word gebruikt de vloerverwarming sneller afkoelt? Klopt dit.

Andere dingen waar je best mee rekening houd?

Alvast bedankt.

Lid geworden
15 nov 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Waarom zou je willen dat je vloerverwarming snel afkoelt, toch geen probleem als de vloer een beetje warm blijft?

Of het goed samengaat die 2 hangt een beetje af van je leefpatroon, maar meestal lukt dat wel aardig lijkt me (hoewel ik het niet heb). Ik zou de VVW constant laten opstaan bv op een 20tal graden, en dan 's avonds wat bijstoken met de kachel.

Bij ons is het 24/7 22,5°, da's goed voor 's avonds in de zetel, maar als je aan het rondlopen bent overdag is het soms nogal warm...

Lid geworden
27 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier gaat het als volgt (grote lijnen):

- zo lang het buiten rond de 18 graden of meer is, geen verwarming nodig.

- wordt het zo wat koeler met minder zon door de dag, dan stoken we enkel met de houtkachel

- wordt het zo fris dat het met enkel 's avonds stoken onaangenaam fris is 's morgens, dan zetten we de vloerverwarming aan, en is de houtkachel meestal even niet nodig. De VV zetten we dan op een vaste aanvoertemperatuur (geen kamerthermostaat)

- wanneer het dan echt koud wordt (vriezen), is het met de vaste aanvoertemperatuur van de VV 's avonds ook weer iets frisser in huis (17 à 18 graden) en dan stoken we bij met de houtkachel.

Geen klassiek systeem, maar 't werkt voor ons. Als we nu geen zin hebben om de kachel aan te doen of dit kan om een of andere reden niet, kunnen we de aanvoertemperatuur natuurlijk wel hoger zetten, maar zoals hierboven beschreven werkt het dus goed voor ons.

SDH

Lid geworden
15 feb 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
klinkt eigenlijk vrij logisch, vvw nog niet opstarten in tussenseizoen maar kachel branden (argument dat velen gebruiken om toch paar radiatoren nog te plaatsen)

welke aanvoertemp gebruik je dan zo? niet te hoog vermoedelijk?

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
4
Punten
36
wat zou je graag bereiken met de vv en kachel? Nieuwbouw, verbouwing?

Kijk eens rond op het forum; er zijn al een paar vraagstaarten over.

Maar mijn stelling in een nieuwbouw is dat het niet veel uitmaakt of je nu radiatoren wil combineren met een kachel danwel vv wil combineren met een kachel; allebei even moeilijk.

Walter

Lid geworden
6 mei 2011
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hey walter, even verdere uitleg.

Voor radiatoren is er geen plaats, niet omwille van oppervlakte maar omdat we met veel ramen zitten die tot aan de grond lopen, dus VV zal moeten (toch in het woonkamer/keuken gedeelte) eigenlijk zou onze kachel op die plaats de voornaamste verwarming worden omdat we een overvloed aan hout hebben, genoeg voor de komende decennia.

Nu mijn voornaamste zorg is, met een nat systeem.

Je VV staat op 18/20°, je komt thuis, hout genoeg, we gaan de kachel aansteken, huis is zeer goed geisoleerd 12cm recticel. Zal de temperatuur in het eerste uur niet direct naar 30 of meer graden schieten?

We kunnen en zijn van plan om heel de beneden in VV te doen, maar zou het banaal zijn enkel maar de woonkamer/ keuken in VV te doen en de rest met radiatoren. Woonkamer/keuken gedeelte is 1 open ruimte met een opp van +- 100m².

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
548
Punten
113
Als je hout genoeg hebt dan zou ik voor zoiets opteren.

http://www.houtkachelcv.be/

Kan misschien ook met vv

Andere oplossingen geven veel te veel warmte op 1 plaats, zoals je zelf al vreest

Lid geworden
5 nov 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
janus wago;1789791 wrote:
Als je hout genoeg hebt dan zou ik voor zoiets opteren.

http://www.houtkachelcv.be/

Kan misschien ook met vv

Andere oplossingen geven veel te veel warmte op 1 plaats, zoals je zelf al vreest

Wat wij op aanraden van onze loodgieter gaan doen is het volgende:

een bodem - water warmtepomp, overal vloerverwarming en omwille van esthetische- en gezelligheidsredenen in combinatie met een inbouwhaard. Deze inbouwhaard (Spartherm Varia XXL H2O) recupereert warmte en is aangesloten op het buffervat van de warmtepomp. op die manier verwarm je minder ongecontroleerd rechtstreeks via je kachel, maar gaat tegelijk geen al te groot deel van je warmte verloren en kan je daarmee ook 'gecontroleerd' die overige warmte kwijt in je vloerverwarming. zie bijvoorbeeld http://www.drufire.be/assortiment/gas_en_hout_cv-haarden/spartherm_varia_1v_h2o_xxl.aspx

Alles hangt natuurlijk af van jouw specifieke situatie.

Als je wil speel ik graag de gegevens van onze loodgieter eens door.

Lid geworden
6 nov 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier K29, beneden quasi een open ruimte van 90m² met vvw (nat systeem) en een open trap.

Vorige maand een inbouwhaard (3-9kW, 6.5kW nominaal) geplaatst waar we al een paar weken elke avond mee stoken. Vloerverwarming houdt het gelijkvloers op 22° en na een uurtje of vijf stoken is het dan meestal 23-23.5°C waar de thermostaat hangt. De schouw loopt naar boven door de badkamer en daar stijgt de temperatuur met wat uren vertraging ook een goeie 1.5-2°.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
548
Punten
113
Vermoedelijk gaat er heel veel warmte met je opentrap weg.

Want zelfs in mijn 200jaar oude hoeve vliegt de temperatuur omhoog als ik mijn gaskachel van 4Kw aansteek :confused:

Lid geworden
6 mei 2011
Waarderingsscore
1
Punten
0
Daar sta ik toch ook versteld van, hoe is uw huis geisoleerd?

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
548
Punten
113
Vandammes;1789832 wrote:
Daar sta ik toch ook versteld van, hoe is uw huis geisoleerd?

Naar de norm van 1798 :rolleyes: alleen zit er nu een dubbele glazen deur in (enkel glas) wel zijn de nachttemperaturen hier momenteel rond de +10°C

Bovenaan