Beste,
In onze nieuwbouw woning hebben wij vloerverwarming op de beneden verdieping en radiatoren op de bovenverdieping laten installeren. Wij hadden gevraagd om de verwarming via domotica te laten aansturen. In onze vorige woning hadden wij dit ook en waren zeer tevreden over die configuratie.
In onze vorige woning werd de vloerverwarming aangestuurd via weersafhankelijke regeling en werkte na het inregelen volledig autonoom. We hadden geen kamerthermostaat, en deze configuratie werkte prima. De radiatoren werden via regelkleppen per kamer aangestuurd door de domotica.
In onze nieuwe woning (k-peil 38) werd de weersafhankelijke sturing door de installateur net afgeraden. Uiteindelijk heb ik enkel maar een aan/uit contact voor de vloerverwarming. Nu merk ik echter dat we de temperatuur op deze manier niet comfortabel kunnen regelen. Naar mijn mening zorgt de grote traagheid van de feedback via de kamerthermostaat voor een te grote overshoot. Het wordt dus afwisselend (veel) te warm en veel te fris. Daarnaast duur het uren tegen dat de temperatuur op punt komt, en vaak slaat de vloerverwarming op willekeurige momenten aan waardoor het niet overeenkomt met ons dag ritme.
Ik heb kennis van systeemtheorie en regeltechniek, maar vertrouwde de kennis en ervaring van de installateur om voor deze configuratie te kiezen. Misschien heb ik het verkeerd begrepen. Mijn vraag is dus:
a) Is de manier van aansturen verkeerd?
b) De installatie niet correct opgebouwd?
Hoe kunnen we efficiënter en comfortabeler verwarmen?
Zelf log ik een hele boel gegevens zoals de aanvoer en retour temperatuur, aan/uit tijdstippen, temperatuur binnen en buiten,... aan de hand van een home-assistant en influx database. Ik krijg dus heel wat inzichten in de regeling en de invloeden van de verschillende parameters.
Wat zou ik kunnen doen?
In onze nieuwbouw woning hebben wij vloerverwarming op de beneden verdieping en radiatoren op de bovenverdieping laten installeren. Wij hadden gevraagd om de verwarming via domotica te laten aansturen. In onze vorige woning hadden wij dit ook en waren zeer tevreden over die configuratie.
In onze vorige woning werd de vloerverwarming aangestuurd via weersafhankelijke regeling en werkte na het inregelen volledig autonoom. We hadden geen kamerthermostaat, en deze configuratie werkte prima. De radiatoren werden via regelkleppen per kamer aangestuurd door de domotica.
In onze nieuwe woning (k-peil 38) werd de weersafhankelijke sturing door de installateur net afgeraden. Uiteindelijk heb ik enkel maar een aan/uit contact voor de vloerverwarming. Nu merk ik echter dat we de temperatuur op deze manier niet comfortabel kunnen regelen. Naar mijn mening zorgt de grote traagheid van de feedback via de kamerthermostaat voor een te grote overshoot. Het wordt dus afwisselend (veel) te warm en veel te fris. Daarnaast duur het uren tegen dat de temperatuur op punt komt, en vaak slaat de vloerverwarming op willekeurige momenten aan waardoor het niet overeenkomt met ons dag ritme.
Ik heb kennis van systeemtheorie en regeltechniek, maar vertrouwde de kennis en ervaring van de installateur om voor deze configuratie te kiezen. Misschien heb ik het verkeerd begrepen. Mijn vraag is dus:
a) Is de manier van aansturen verkeerd?
b) De installatie niet correct opgebouwd?
Hoe kunnen we efficiënter en comfortabeler verwarmen?
Zelf log ik een hele boel gegevens zoals de aanvoer en retour temperatuur, aan/uit tijdstippen, temperatuur binnen en buiten,... aan de hand van een home-assistant en influx database. Ik krijg dus heel wat inzichten in de regeling en de invloeden van de verschillende parameters.
Wat zou ik kunnen doen?
- Ik zou de sturing kunnen aanpassen en via het aan/uit contact een weersafhankelijke sturing kunnen bouwen. Op basis van de buitentemperatuur zou ik een stookcurve kunnen programmeren. Op die manier kan ik de aanvoer en/of retour temperatuur gaan sturen. Enig nadeel is dat ondanks dat de vloertemperatuur traag reageert, de aanvoer/retour temperatuur sterk schommelen tijdens het aansturen. Met deze verschillen zal dus rekening gehouden moeten worden...
- Ik zou in plaats van een eenvoudige aan/uit sturing, een PID regelaar kunnen programmeren op basis van de kamertemperatuur. Echter is het volgens mij niet evident de juiste PID waarden te vinden.(geen idee wat de invloed is van het vele in en uitschakelen van de ketel ifv rendement of slijtage)
- Ik zou via pulsbreedte modulatie (PWM) op het aan/uit contact de vloerverwarming kunnen aansturen. In een periode van bvb 30 minuten of 1 uur, afhankelijk van de gewenste temperatuur een periode (%) van de tijd bijverwarmen. (geen idee wat de invloed is van het vele in en uitschakelen van de ketel ifv rendement of slijtage)
- Mijn ketel kan uitgebreid worden met een opentherm module die mogelijk maakt de ketel slimmer te gaan aansturen (ipv aan/uit). Ik heb wel nog geen idee hoe dit toegepast kan worden, maar lijkt mij wel een piste om slimmer te gaan sturen.
- Iets anders?
- Ketel: Vaillant ecoTEC plus VCW 296/5.5
- Lovato T-Box 2x DN20 met collector en mengkraan op deel VV
- Vraagcontacten VV en CV via "Bulex Red 3", stuurt dan de ketel aan via bus verbinding, stuurt de pompen VV en CV, en mengkraan aan van de T-Box