Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

vloerputje of niet

kv12

Actief Lid
Lid geworden
23 okt 2024
Waarderingsscore
99
Punten
28
in mijn woning komen de wasmachine en droogkast in de technische ruimte te staan , waar ook de boiler en waterverzachter staat .
Ik tijfel om een vloerputje te maken in deze ruimte .

bij een defect van een toestel heb je dan minder of geen waterschade maar langs de andere kant is het moeilijker/ meer complex de vloer aan te leggen denk ik als zelfbouwer en heb je mss een stinkputje .
Ik heb al gelezen dat je een laagje keuken olie in het putje kan gieten om een film te hebben dat het water in de sifon minder snel verdampt , hoe goed dat werkt weet ik niet .

wat is jullie advies hierover? putje of geen putje?

Putje is dus bedoeld om bij lekkage dat het water naar dat putje loopt ?

We hebben zelf 2 putjes. 1 in de garage en 1 in een "waskot". In beide putjes komen verschillende afvoeren samen en zijn bedoeld om ze te kunnen spoelen omdat er dus vuil water in blijft staan. Beter was geweest dat dit alkemaal met T-stukken was uitgevoerd.
In de zomer verdampt het water zeer snel in de reukafsluiter. Een beetje olie heeft ook niet veel effect, enkel een vettig gedoe.

• Leuk
Waarderingen: kv12
Je hebt ook kleppen die in de afvoer van een siphonputje passen, wel zien dat het er een is met een inox veertje .

• Leuk

We hebben zelf 2 putjes. 1 in de garage en 1 in een "waskot". In beide putjes komen verschillende afvoeren samen en zijn bedoeld om ze te kunnen spoelen omdat er dus vuil water in blijft staan. Beter was geweest dat dit alkemaal met T-stukken was uitgevoerd.
In de zomer verdampt het water zeer snel in de reukafsluiter. Een beetje olie heeft ook niet veel effect, enkel een vettig gedoe.
Idd een putje dat hopelijk nooit nodig is en voor niets gemaakt is....

Dus ik twijfel om het te maken..
Als ik het maak nooit nodig en alleen maar last van en als ik het niet maak wss vroeg of laat een defect en overstromingen 🙈🙃

Ik heb er zelf ook even over getwijfeld maar beslist er toch van af te zien omdat wij vroeger in een appartement deze om de 2 dagen moesten vullen om geurhinder te vermijden

• Leuk
Ik heb er zelf ook even over getwijfeld maar beslist er toch van af te zien omdat wij vroeger in een appartement deze om de 2 dagen moesten vullen om geurhinder te vermijden
thanks , ik neig ook naar het weglaten ervan.

Vloerputje in de kelder is al paar keer handig van pas gekomen.
Maar op het gelijkvloers zie ik daar het voordeel niet van in, dan kan je water toch makkelijk naar buiten trekken?

Maar op het gelijkvloers zie ik daar het voordeel niet van in, dan kan je water toch makkelijk naar buiten trekken?
Als je niet thuis bent en je boiler loopt leeg en er trekt 300 liter water in je bezetting omhoog?
Voor zulke dingen heb ik schrik, of nog erger een toevoer leiding die springt en een continue stroom water.

Maar ik heb nogal de neiging alles te overdenken en teveel te willen voorzien 🙃

Idd een putje dat hopelijk nooit nodig is en voor niets gemaakt is....

Dus ik twijfel om het te maken..
Als ik het maak nooit nodig en alleen maar last van en als ik het niet maak wss vroeg of laat een defect en overstromingen 🙈🙃
Als je dat efficient wil laten werken dien je ook de vloer zo te niveleren dat water naar het putje loopt.
Bij ons staat waterkraan altijd dicht wanneer wasmachiene niet opstaat.
Al voorgehad dat de machiene water bleef vragen maar dan begon deze ook automatisch het teveel weg te pompen.
Enkel en alleen daarvoor een putje voorzien is denk ik niet nodig.

Je kan ook opteren voor een wasmachine met een aquastop . Het ventiel wordt dan op de kraan gemonteerd, wat niet belet dat de slang tussen het vantiel en machine nog altijd kan lekken . Als de druk wegvalt stopt de aquastop ook en geeft je machine een foutmelding . Waterverlies is dan minimaal .

Je kan ook opteren voor een wasmachine met een aquastop . Het ventiel wordt dan op de kraan gemonteerd, wat niet belet dat de slang tussen het vantiel en machine nog altijd kan lekken . Als de druk wegvalt stopt de aquastop ook en geeft je machine een foutmelding . Waterverlies is dan minimaal .
boilers hebben mss ook een beveiliging dat er niet continue water kan uitstromen? maargoed als de aanvoer springt voor het toestel helpt dat natuurlijk niet.

wss moet ik gewoon vertrouwen hebben op een goede installatie en toestellen...🙃

In't huurhuis zat er zo een putje in zowel garage als in de berging.
Enige dat dat daar deed, was inderdaad stinken.

Als je op't gemak wil zijn, zet een sensor die water kan meten op je vloer rond je toestellen.
Dan weet je tenminste wanneer er een probleem is :-)

Watersensor op je domotica en een signaal op je gsm...?
Ligt hier in de wasplaats, technische kelder, keukenkast

Er bestaan ook putjes met een droge sifon. Hier zit er eentje met een soort bekertje in dat stijgt als er water instaat, en zakt tot op de "bodem" van het putje als het droog is (vind de naam niet direct terug). Geeft geen stank.

Al veel putjes in vloerplaten gezien en meestal zijn deze zonder sifon aangesloten op de afvoerbuis.
Niet slim.
Klokputje heeft wel een eigen sifon maar de hoeveelheid water is minimaal , ff wat warmer en het droogt op. Dus zeker met een klokput steeds en altijd een sifon in de afvoerbuizen steken 8
En dat scheutje olijfolie, vermindert de verdamping drastisch ... maar na 15 dagen temperaturen van de sahel is het aangeraden om een beetje water door het klokputje te laten lopen. Olie drijft weet je

Als je niet thuis bent en je boiler loopt leeg en er trekt 300 liter water in je bezetting omhoog?
Voor zulke dingen heb ik schrik, of nog erger een toevoer leiding die springt en een continue stroom water.

bij 300 liter gaat het niet stoppen, toevoerleiding gaat water blijven geven

een afvoer heb je zeker nodig voor wasmachine, waterontharder, boiler, ...

bij 300 liter gaat het niet stoppen, toevoerleiding gaat water blijven geven

een afvoer heb je zeker nodig voor wasmachine, waterontharder, boiler, ...
Ik heb in die ruimte 2 buizen van 110 mm verticaal omhoog voorzien, daar kan ik met zo'n airfit reductie stuk 4 aansluitingen van maken voor afvoer van wasmachine, droogkast, boiler, waterverzachter.

Ik was aan het twijfelen voor een derde buis van 110mm , om een vloerput op aan te sluiten, maar dat ga ik skippen.

Ik heb zo'n putje in de garage, en zou dat eerlijk gezegd niet meer opnieuw doen. Dat stink alleen maar. Verder heb ik daar niet veel aan. Smeltwater van sneeuw bijvoorbeeld, of aflopende regen van de auto, loopt toch niet naar de putje, het vormt eerst plassen rond de auto en maakt alles nat wat je eventueel op de vloer liet staan...

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Terug
Bovenaan