• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vloerplaat tuinhuis

matt07

Nieuw Lid
Joined
27 Aug 2012
Messages
36
Reaction score
0
Points
6
Goeiedag iedereen,

Graag had ik jullie advies en mening over het volgende gehad :

Even de situatie schetsen :

Wij zijn volop bezig met de voorbereidingen van de vloerplaat voor ons tuinhuis.
Aangezien wij graag een gemetst tuinhuis hadden willen plaatsen, ben ik naar de plannen van mijn woning gaan kijken hoe deze vloerplaat is opgetrokken.
Het huis heeft een algemene vloerplaat van 25cm dik met enkel onder de grote openingen een strokenfundering.

Nu aan gezien het gewicht van ons tuinhuis net iets lichter is dan een 2 verdieping hoge woning heb ik besloten om een vloerplaat 20cm (dubbel gewapend) met daarin 4 punten van 0.5m x 0.5m op 60-70cm diepte te voorzien.

Nu dit tuinhuis komt naast een plantaan-boom te staan van ongeveer 3m stam hoogte. (deze word elk jaar gesnoeid)
En bij het uitgraven van 2 putten ben ik een relatief dikke boomwortel tegen gekomen. (diameter circa 15-20cm).

Nu heb ik de volgende vragen waar ik een beetje over twijfel :

- Mag ik deze boomwortels laten zitten en met 2-3 lagen randisolatie (heb hier nog overschot van) voorzien zodat deze niet in contact komt met de beton en deze toch nog plaats heeft om verder uit te zetten ?

Deze wortels afzagen is misschien wel heel drastisch aangezien het hier gaat om de hoofd wortels van de dichts bij zijnde boom.

- Mijn regenwater dat van het dak komt wordt opgevangen in een regenton maar deze overloop wil ik aansluiten op een infiltratiekrat, dat ik graag onder mijn vloerplaat van het tuinhuis wil voorzien. Zo doende krijgen de wortels onder het tuinhuis nog voldoende vocht om zeker niet af te sterven zodat de boom zijn volledige kracht kan blijven behouden. Nu de vraag is mag z'n infiltratiekrat onder de vloerplaat liggen ? Of is dit helemaal niet nodig en mag de infiltratie ook naast de betonplaat gebeuren aangezien de betonplaat maar 3m x 3m is ?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Met vriendelijke groeten,
Matthew
schets tuinhuis.jpgIMG_1145.jpgIMG_1146.jpgIMG_1147.jpgIMG_1148.jpg
 
Last edited:
Ik denk dat die vier putten weinig meerwaarde hebben.
Een funderingstrook doet eigenlijk dienst als vorstrand, om te voorkomen dat de betonplaat binnenin omhoog gedrukt wordt als gevolg van vorst.
Even wachten op de mensen met meer kennis als mezelf voor een correcte uitleg.
 
De stamhoogte is niet vn belang , het is de stamomtrek op 1 meter hoogte die belangrijker is.
Afgaand op de foto zijn dit bomen van cc 25-30 jaar.
De wortels die je toont, als je die afzaagt dan heb je gegarandeerd groeiachterstand van die boom + dat er een deel takken ( corresponderend met die wortel ) afsterven.
Als je deze laat steken ... die sterven af want je belet de groeikracht. En het uitzetten van wortels ga je ook niet tegenhouden met isolatie. Dit moet je doen met rootcontroller. Maar dan moet je alles uitgraven.

Water voorzien onder het tuinhuis voor de wortels is niet voldoende. Wortels hebben evenveel lucht nodig in de grond om te kunnen groeien. Als er geen lucht in de grond zit dan sterven die af.

Verder: waarom graaf je een ringfundering uit en dan nog eens een diepere vloerplaat en dan nog eens sokkeltjes ? Die niets dragen van de muurvlakken?
Je had beter een diepere ringfundering uitgegraven met daarop een plaat van cc 15-20 cm.

Bijkomend : je moet ofwel je tuinhuis op de gemeenschappelijke perceelgrens plaatsen ofwel op 1 meter van de achtergrens en de zijgrenzen en dit voor de achtertuin. Kijk even na voor je alles begint vol te kappen met beton of ze zeggen nog dat je mag afbreken.
 
Verder: waarom graaf je een ringfundering uit en dan nog eens een diepere vloerplaat en dan nog eens sokkeltjes ? Die niets dragen van de muurvlakken?
Je had beter een diepere ringfundering uitgegraven met daarop een plaat van cc 15-20 cm.

Bijkomend : je moet ofwel je tuinhuis op de gemeenschappelijke perceelgrens plaatsen ofwel op 1 meter van de achtergrens en de zijgrenzen en dit voor de achtertuin. Kijk even na voor je alles begint vol te kappen met beton of ze zeggen nog dat je mag afbreken.
Ik denk niet dat dat een ringfundering is. Ik vermoed dat de betonplex de rand van fundering is en dat tussen betonplaat (na verwijdering betonplex) en de boorstenen gewoon kiezels of dergelijke komen.
 
ik vind het alleszins prachtig dat je probeert de boom te behouden. Veel mensen zouden gewoon die wortel doorzagen en dan over 2 jaar komen zeuren dat hun boom niet meer goed groeit. De tuin lijkt vrij klein, dus ik vermoed dat je geen andere plek hebt voor een tuinhuisje?
 
De stamhoogte is niet vn belang , het is de stamomtrek op 1 meter hoogte die belangrijker is.
Afgaand op de foto zijn dit bomen van cc 25-30 jaar.
De wortels die je toont, als je die afzaagt dan heb je gegarandeerd groeiachterstand van die boom + dat er een deel takken ( corresponderend met die wortel ) afsterven.
Als je deze laat steken ... die sterven af want je belet de groeikracht. En het uitzetten van wortels ga je ook niet tegenhouden met isolatie. Dit moet je doen met rootcontroller. Maar dan moet je alles uitgraven.

Water voorzien onder het tuinhuis voor de wortels is niet voldoende. Wortels hebben evenveel lucht nodig in de grond om te kunnen groeien. Als er geen lucht in de grond zit dan sterven die af.

Verder: waarom graaf je een ringfundering uit en dan nog eens een diepere vloerplaat en dan nog eens sokkeltjes ? Die niets dragen van de muurvlakken?
Je had beter een diepere ringfundering uitgegraven met daarop een plaat van cc 15-20 cm.

Bijkomend : je moet ofwel je tuinhuis op de gemeenschappelijke perceelgrens plaatsen ofwel op 1 meter van de achtergrens en de zijgrenzen en dit voor de achtertuin. Kijk even na voor je alles begint vol te kappen met beton of ze zeggen nog dat je mag afbreken.
Als eerste bedankt voor je reactie.

De bomen staan hier ongeveer 15jaar nu. Dus elke optie is dus nefast voor de boom. De wortels raken worden telkens maar een klein stuk bedekt door de betonplaat. Deze lopen verder tot naast de betonplaat. waar enkel wat planten en aarde is.

De betonplexplaat is idd zoals "Tom DV" zegt mijn betonplaat. Tussen de betonplaat en de boordstenen komen kiezels of een andere bedekking.
Een ringfundering is zelfs niet toegepast op mijn woning. (deze is 17jaar oud) hier zijn enkel stroken voorzien onder grote openingen, en het tuinhuis heeft geen grote openingen enkel een deur.
 
Ik denk dat die vier putten weinig meerwaarde hebben.
Een funderingstrook doet eigenlijk dienst als vorstrand, om te voorkomen dat de betonplaat binnenin omhoog gedrukt wordt als gevolg van vorst.
Even wachten op de mensen met meer kennis als mezelf voor een correcte uitleg.
Een strokenfundering is zelfs niet toegepast op mijn woning. (deze is 17jaar oud) hier zijn enkel stroken voorzien onder grote openingen, en het tuinhuis heeft geen grote openingen enkel een deur. ik heb de 4 punten voorzien moest het water bevriezen en dooien dat mijn vloerplaat toch nog stevigheid heeft op de vaste grond.
 
Aha, dan valt nu menne frank.
:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
Maar ik verschiet van niks meer.

Ze lopen dus eigenlijk nagenoeg over de hoekpunten?
Dan zou ik het durven riskeren. Enkel ik zou die putjes terug opvullen, gaat voor je fundering geen enkel verschil maken.
Je had beter een sleuf uitgegraven die rondom loopt en de op te trekken muren 100% ondersteunen.

Met die 4 hoeken extra diep funderen , heb je kans dat je in je metselwerk en of betonfundering afscheuring ga krijgen.
 
Aha, dan valt nu menne frank.
:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
Maar ik verschiet van niks meer.

Ze lopen dus eigenlijk nagenoeg over de hoekpunten?
Dan zou ik het durven riskeren. Enkel ik zou die putjes terug opvullen, gaat voor je fundering geen enkel verschil maken.
Je had beter een sleuf uitgegraven die rondom loopt en de op te trekken muren 100% ondersteunen.

Met die 4 hoeken extra diep funderen , heb je kans dat je in je metselwerk en of betonfundering afscheuring ga krijgen.
Ja, zou toch graag die 4 hoeken behouden, op zich denk ik niet dat de betonplaat zou afscheuren op deze punten aangezien de overspanning nog net geen 2 meter is en een dubbel (2 x 10mm net) gewapende betonplaat is van 20cm. De muur dit erop komt is een 14cm snelbouw met steenstrips.

Wat ik wel hoop uit te sluiten is dat er moest er toch zware vorst optreden dat men volledige plaat niet wegzakt. Of zoals vaak zijn de hoekpunten het zwakste en scheuren als eerste omdat daar geen ondersteuning is. :)
 
Wat voor grondsoort heb je, op de foto lijkt het mij vrij zanderig?
Zo'n infiltratie krat onder het tuinhuis zou ik niet doen, grootte kans dat je uitspoeling krijgt onder je plaat.
 
Wat voor grondsoort heb je, op de foto lijkt het mij vrij zanderig?
Zo'n infiltratie krat onder het tuinhuis zou ik niet doen, grootte kans dat je uitspoeling krijgt onder je plaat.
klopt bovenste deel is zanderig, vanaf een diepte van 50cm tot 60cm begint een klei-achtige grond. (geel van kleur)
Vaak leggen ze z'n infiltratiekratten ook onder opritten en etc waar zwaar vervoer over rijd .. hier zou dan toch ook kans op uitspoeling ontstaan. niet ?
 
Toch ga je een vorstrand nodig hebben.
 
Toch ga je een vorstrand nodig hebben.
Ik begrijp je mening, en zou het ook gedaan hebben moest ik niet de plannen en bodemsonderingsverslag hebben van mijn woning.
Maar bijvoorbeeld mijn garage die (naast mijn huis is aangebouwd/verweven) heeft enkel een gewapende vorst rand onder de opening van de poort. Verder heeft deze geen vorst rand enkel een gewapende betonplaat van 25cm.

Nu is de betonplaat die ik wil voorzien 20cm dik ook dubbel gewapend en heeft ongeveer 1,5m² oppervlakte dat 60-70cm diep zit. Als ik een volledige vorstrand zou voorzien heb ik ongeveer 2m² dat 60-70cm diep zit. Dus z'n groot verschil kwa oppervlakte is er niet. Enkel ben ik nu zeker dat ik niet teveel wortels van mijn bomen af moet kappen om er beton te storten. :)
 
Toch ga je een vorstrand nodig hebben.
Ik begrijp je mening, en zou het ook gedaan hebben moest ik niet de plannen en bodemsonderingsverslag hebben van mijn woning.
Maar bijvoorbeeld mijn garage die (naast mijn huis is aangebouwd/verweven) heeft enkel een gewapende vorst rand onder de opening van de poort. Verder heeft deze geen vorst rand enkel een gewapende betonplaat van 25cm.

Nu is de betonplaat die ik wil voorzien 20cm dik ook dubbel gewapend en heeft ongeveer 1,5m² oppervlakte dat 60-70cm diep zit. Als ik een volledige vorstrand zou voorzien heb ik ongeveer 2m² dat 60-70cm diep zit. Dus z'n groot verschil kwa oppervlakte is er niet. Enkel ben ik nu zeker dat ik niet teveel wortels van mijn bomen af moet kappen om er beton te storten. :)
En wat staat er dan in dat verslag waardoor jij geen vorstrand nodig hebt?
 
Toch ga je een vorstrand nodig hebben.
Ik begrijp je mening, en zou het ook gedaan hebben moest ik niet de plannen en bodemsonderingsverslag hebben van mijn woning.
Maar bijvoorbeeld mijn garage die (naast mijn huis is aangebouwd/verweven) heeft enkel een gewapende vorst rand onder de opening van de poort. Verder heeft deze geen vorst rand enkel een gewapende betonplaat van 25cm.

Nu is de betonplaat die ik wil voorzien 20cm dik ook dubbel gewapend en heeft ongeveer 1,5m² oppervlakte dat 60-70cm diep zit. Als ik een volledige vorstrand zou voorzien heb ik ongeveer 2m² dat 60-70cm diep zit. Dus z'n groot verschil kwa oppervlakte is er niet. Enkel ben ik nu zeker dat ik niet teveel wortels van mijn bomen af moet kappen om er beton te storten. :)

Waarom wil je dubbel wapenen? Ik stel me vragen bij nut van wapening bovenaan; heb je opwaartse waterdruk?

Volgens mij is het afwezig zijn van vorstrand bij uw woning geen reden om er hier geen te voorzien. Een vorstrand wordt vaak toegepast bij kleinere constructies. Dit opdat na het ontdooien van grond onder je vloerplaat, het geheel kan gaan schuiven. Een vorstrand zorgt ervoor dat je grond tot op vorstvrije diepte niet nat kan worden; hierdoor kan deze niet "ontdooien" en dus ook niet gaan schuiven.

Persoonlijk zou ik altijd een vorstrand voorzien (en geen wapening bovenaan).
 
Afscheuren vind plaats omdat er druk op staat. En deze druk wordt geleverd door je metselwerk.
Ik denk niet dat je metselwerk boven die 4 hoekpunten anders gaat zijn dan tussen die hoeken.

Met andere woorden :
stel je hebt een druk van 1 ton per lopende meter en dat wordt op de eerste 50 cm gedragen door een betonsokkel van 70 cm diep en de volgende 50 cm gedragen door een betonplaatje van 20 cm en -- In extremis -- de volgende 50 cm door aarde . Waar breekt die muur ?
Op de overgangsstukken van -70 naar -20 .
Je krijgt een verschil in drukverdeling en daardoor kans op afscheuren.
 
Toch ga je een vorstrand nodig hebben.
Ik begrijp je mening, en zou het ook gedaan hebben moest ik niet de plannen en bodemsonderingsverslag hebben van mijn woning.
Maar bijvoorbeeld mijn garage die (naast mijn huis is aangebouwd/verweven) heeft enkel een gewapende vorst rand onder de opening van de poort. Verder heeft deze geen vorst rand enkel een gewapende betonplaat van 25cm.

Nu is de betonplaat die ik wil voorzien 20cm dik ook dubbel gewapend en heeft ongeveer 1,5m² oppervlakte dat 60-70cm diep zit. Als ik een volledige vorstrand zou voorzien heb ik ongeveer 2m² dat 60-70cm diep zit. Dus z'n groot verschil kwa oppervlakte is er niet. Enkel ben ik nu zeker dat ik niet teveel wortels van mijn bomen af moet kappen om er beton te storten. :)

Waarom wil je dubbel wapenen? Ik stel me vragen bij nut van wapening bovenaan; heb je opwaartse waterdruk?

Volgens mij is het afwezig zijn van vorstrand bij uw woning geen reden om er hier geen te voorzien. Een vorstrand wordt vaak toegepast bij kleinere constructies. Dit opdat na het ontdooien van grond onder je vloerplaat, het geheel kan gaan schuiven. Een vorstrand zorgt ervoor dat je grond tot op vorstvrije diepte niet nat kan worden; hierdoor kan deze niet "ontdooien" en dus ook niet gaan schuiven.

Persoonlijk zou ik altijd een vorstrand voorzien (en geen wapening bovenaan).
begrijp wat je bedoeld.
Maar ik zit nog steeds met mijn wortel van de boom ernaast. de kans is enorm groot dat ik nog meer wortels in de beton moet storten wat ik persoonlijk geen goed idee vind voor het bestaan van de boom. We spreken hier maar over een tuinhuis van 3m op 3m.

De dubbele wapening is voor de draagkracht van de muur mee over te brengen naar 4 steunpunten. Als je de 4 putten samen telt is de betonplaat meer dan 10% van zijn totale opp. tot op de harde.
 
Last edited:
Afscheuren vind plaats omdat er druk op staat. En deze druk wordt geleverd door je metselwerk.
Ik denk niet dat je metselwerk boven die 4 hoekpunten anders gaat zijn dan tussen die hoeken.

Met andere woorden :
stel je hebt een druk van 1 ton per lopende meter en dat wordt op de eerste 50 cm gedragen door een betonsokkel van 70 cm diep en de volgende 50 cm gedragen door een betonplaatje van 20 cm en -- In extremis -- de volgende 50 cm door aarde . Waar breekt die muur ?
Op de overgangsstukken van -70 naar -20 .
Je krijgt een verschil in drukverdeling en daardoor kans op afscheuren.
De overspanning tussen de 2 diepste putten is ongeveer 1,8m zou eventueel murfor wapening een optie zijn om de krachten te verdelen ?
Of toch overstappen naar een houten constructie met steenstrips om het gewicht te reduceren ?

Ik heb altijd de gedachten gehad om een balans te zoeken tussen voldoende draagkracht om een klein tuinhuisje (3op3) te zetten, zonder teveel schade aan te richten aan de boom ernaast. :)
 
Toch ga je een vorstrand nodig hebben.
Ik begrijp je mening, en zou het ook gedaan hebben moest ik niet de plannen en bodemsonderingsverslag hebben van mijn woning.
Maar bijvoorbeeld mijn garage die (naast mijn huis is aangebouwd/verweven) heeft enkel een gewapende vorst rand onder de opening van de poort. Verder heeft deze geen vorst rand enkel een gewapende betonplaat van 25cm.

Nu is de betonplaat die ik wil voorzien 20cm dik ook dubbel gewapend en heeft ongeveer 1,5m² oppervlakte dat 60-70cm diep zit. Als ik een volledige vorstrand zou voorzien heb ik ongeveer 2m² dat 60-70cm diep zit. Dus z'n groot verschil kwa oppervlakte is er niet. Enkel ben ik nu zeker dat ik niet teveel wortels van mijn bomen af moet kappen om er beton te storten. :)

Waarom wil je dubbel wapenen? Ik stel me vragen bij nut van wapening bovenaan; heb je opwaartse waterdruk?

Volgens mij is het afwezig zijn van vorstrand bij uw woning geen reden om er hier geen te voorzien. Een vorstrand wordt vaak toegepast bij kleinere constructies. Dit opdat na het ontdooien van grond onder je vloerplaat, het geheel kan gaan schuiven. Een vorstrand zorgt ervoor dat je grond tot op vorstvrije diepte niet nat kan worden; hierdoor kan deze niet "ontdooien" en dus ook niet gaan schuiven.

Persoonlijk zou ik altijd een vorstrand voorzien (en geen wapening bovenaan).
begrijp wat je bedoeld.
Maar ik zit nog steeds met mijn wortel van de boom ernaast. de kans is enorm groot dat ik nog meer wortels in de beton moet storten wat ik persoonlijk geen goed idee vind voor het bestaan van de boom. We spreken hier maar over een tuinhuis van 3m op 3m.

De dubbele wapening is voor de draagkracht van de muur mee over te brengen naar 4 steunpunten. Als je de 4 putten samen telt is de betonplaat meer dan 10% van zijn totale opp. tot op de harde.

Net bovenkant heeft toch geen invloed op draagkracht?
 
Heb net eens even de bereking gemaakt :

Een muur van snelbouw 14cm + steenstrip heeft ongeveer voor een hoogte van 2,5m een gewicht van 350kg de lopende meter.
Mijn muren zijn 3 m breed dit is een totaal gewicht van 1350kg dat verspreid word op een gewapende betonplaat van 20cm dik, die vervolgens steunt op 4 betonsokkels van 0,5 x 0,5. Als ik deze sokkels nog vergroot tot 0,6 op 0,6 heb ik tussen elke betonsokkel een overspanning van ongeveer 1,5m tot 1,6m.

Waarom ik persé bij de betonsokkels wil blijven is om mijn wortels van de naast gelegen boom wil besparen van eventuele afsterfte. want ten slotte krijgen we veel schaduw en groen uitzicht :)

Oke het gewicht van het dak komt hier nog bij maar dit is een verdeelde kracht. en kan volgens mij nog wel meegenomen worden.
Aangezien het maar om een kleine tuinberging gaat zullen hier ook geen extreem zware opslag gebeuren.

@Rebel_ : het dubbel net is voor de buigzaamheid van de betonplaat zo min mogelijk te maken. En ook de overspanning tussen de betonsokkels op te vangen. Zodat ik een vrij stevig en stabiele opstelling heb. ;-)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Top