• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vloerplaat mooi waterpas krijgen

Reaction score
0
Domme vraag maar probeer het toch .
Vloer volledig uitgegraven voor nieuwe betonplaat dan isolatie dan chape. Nu vraag ik me af wat de beste manier is om het beton mooi waterpas te krijgen zodat de isolatie vlak en stabiel kan geplaatst worden.

ik zag ergens dat iemand piketten op de juiste hoogte plaatste om dan met een afreilat de boel glad te strijken, is dat een goede oplossingen of zijn er betere?

Waarom beton, meestal is dat niet nodig.

Tja, veel gelezen en dikwijls kwam toch naar voor dat een degelijke vloeropbouw met een betonplaat begint en dus nam ik geen risico. Betonplaat is op volle grond.

Betonplaat is meestal niet nodig, zeker als de oude vloer geen problemen naar stabiliteit vertoonde.
je kan nu ipv beton bv werken met een dikkere isolatieschape.
Daar kan je eventueel nog drukvaste platen op leggen en da nafwerken met vvw en een chape.

wil je toch echt beton, dan is met piketjes werken goed voor de hoogte, maar mooi egale beton om direct op verder te werken, dan moet je bijna al polieren. Maar echt meerwaarde biedt dat niet

Isolatie plaatsen kan ook als die beton wat golft hoor.
Meestal geen platen, want er komt toch elektriciteit, ventilatie, sanitair op die betonplaat?

Aftekenen op de muren, stukken betonijzer op de juiste hoogte kloppen in de ruimte. Dan heb je een richting om naar te werken.

Bedankt allen, beton was al besteld - betaald en word morgen geleverd dus telaat om nog aan te passen. Er komt relatief weinig van leidingen op het beton zelf, ga nog een radiator plaatsen maar die leiding komt in de isolatie zelf, elektriciteit zit in de muren en geen sanitair nodig daar.

Zal dan pikketjes worden want weet geen andere oplossing, mooi egaal was niet nodig maar zou graag toch redelijk vlak zitten.

Hier kelder van het tuinhuis: 30cm 25cm beton, bekisting op dezelfde hoogte laten eindigen als eindhoogte beton. Dan met een reilat (3 lange aan mekaar gemaakt met spanklemmen) paar keer overheen. Je kan ook de techniek gebruiken van de pvc buis gevuld met zand (zoals @lukanar hier beschrijft).

Maar om echt vlak te bekomen, zou je inderdaad moeten polieren. Dit laten doen voor een kleine oppervlakte kost al snel €500, wat weggesmeten geld is als er toch isolatie op komt. Bij ons werd het "afgewerkte" vloer, maar we wilden er geen €500 aan geven. Daarom zelf met een spaan handmatig "gepolierd", na 3x was dit vlak genoeg. Uiteraard is dit niet hetzelfde als echt polieren, waarbij ze er ook kwarts instrooien en één of ander product op gesproeid; maar voor jou toepassing ook niet nodig, je kan altijd alles klaar hebben liggen en stoppen als je content bent.
Het midden van de beton gepolierd door een paar XPS platen als "vlot" te gebruiken om ons gewicht te verdelen. Je moet er natuurlijk pas op gaan als het al wat uitgehard is.

Het eindresultaat is wel niet zo hard als echt gepolierd (owv geen kwarts), bleef nog even stof afkomen en met (heel) veel te borstelen schuur je vegen in de beton; maar prima voor een kelder van een tuinhuis. Het was ook superhandig om het water er vlot uit te krijgen met aftrekker en waterstofzuiger tijdens het metselen.

Foto's hieronder na het afreien + tijdens manueel polieren, het was koud dus we hadden veel tijd, beton er in om 17u, gestopt met polieren om 4u ofzo:
IMG_8438.JPG IMG_8443.JPG IMG_8445.JPG1697107766576.png

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief