• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

vloeropbouw renovatiewoning...

T&M

Lid geworden
30 jan 2007
Berichten
91
Waarderingsscore
0
Punten
0
hallo

we gaan beginnen met ons huis te verbouwen... zoals in zoveel oude woningen, ligt ook bij ons een dikke tegel op een mortelbed op de zavel .

we zouden graag overal laminaat leggen, als je het na een tijd beu bent of het versleten is, is het gemakkelijk om nadien de laminaat zonder veel vuiligheid te verwijderen en netjes nieuwe te leggen.



is dit een goed systeem?



de bestaande vloer houden... met nadeel dat de vloer wat hoger komt dan normaal, maar dit is geen ramp.

folie over de bestaande vloer

houten roostering maken, hierin alle leidingen en electriciteit leggen

isolatie

osb platen

folie

dempende ondervloer

laminaat







normaal kan het toch op dez manier niet? of moeten we nu echt beton en dergelijk gaan storten?
 

JVH

Lid
Lid geworden
16 jan 2008
Berichten
942
Waarderingsscore
0
Punten
16
Je gaat een flink stuk omhoog komen op die manier. Ik weet niet of dat in jouw situatie haalbaar is. Hier ligt er bijvoorbeeld laminaat op de tegels rechtstreeks (niet door ons geplaatst) en dat valt heel goed mee moet ik zeggen. Maar om een kader te maken voor leidingen en dan nog eens OSB enzoverder. Je gaat al snel 5cm hoger zitten toch?
 

T&M

Lid geworden
30 jan 2007
Berichten
91
Waarderingsscore
0
Punten
0
ja maar dat is geen probleem die 5 of zelfs meer centimeters.

onsze voordeur is er ene van 233 hoog, als we een gewone maat nemen dan is dat probleem ook op gelost.

binnen word alles open gemaakt, zonder deuren, mss 1 deur maar dat is ook op te lossen., dus dat is geen enkel probleem
 
Lid geworden
19 feb 2010
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
0
hey,



ik zit met dezelfde situatie maar ik ga er toch voor opteren om eerst de huidige vloer volledig uit te breken. Is op zich niet zo heel veel werk.



waarom wil je eigenlijk de bestaande vloer behouden? Gaat toch een serieus stuk omhoog komen anders.
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
vloer er uit en ISOLATIE in de vloer steken!
 
Lid geworden
8 feb 2010
Berichten
253
Waarderingsscore
0
Punten
0
Even verdergaan op topic.



Moet ik onder de isolatie beton storten of kan deze rechtstreeks op de volle grond?

Deze isolatie moet aansluiten op betonplaat aanbouw(moet nog gestort worden).
 

T&M

Lid geworden
30 jan 2007
Berichten
91
Waarderingsscore
0
Punten
0
folie op de betaande vloer, hardhoutenroostering maken van 5 hoog op de bestaande vloer, beetje uitpassen, isolatie tussen de balken, dan osb platen, dan geluidsdempende ondervloer en de laminaat zelf. is dan 7 a 8cm dat ik hoger ga, en dat gaat in ons geval.

ik neem aan dat je de roostering niet kunt plaatsen op folie op de zand, als ik de tegels en mortel verwijder, daarmee dat ik maar op de betsaande vloer ga werken.
 
Lid geworden
12 feb 2008
Berichten
2.191
Waarderingsscore
1
Punten
0
je kan het goed doen zoals hier gezegd, of je kan oplapwerk doen. Je moet het zelf kiezen natuurlijk. Maar hetgeen jij voorstelt is technisch gezien mogelijk als je kan leven met het hoogteverlies
 

T&M

Lid geworden
30 jan 2007
Berichten
91
Waarderingsscore
0
Punten
0
wat bedoel je met oplapwerk?

en hetzelfde idee maardan op de begane grond (zavel) is geen optie zeker moesten we het hoogteverschil toch niet willen?
 
Lid geworden
8 feb 2010
Berichten
253
Waarderingsscore
0
Punten
0
Even vorige post aanpassen en situatie uitleggen.



Heb in het bestaande stuk tegels op zavel liggen.(deze gaan er uit)



Heb een bijbouw waarvan op dit moment alleen de funderingssleuven liggen.

Hier komt nog een snelbouw+betonplaat op om op gelijke hoogte te komen met de fundering van het bestaande.



Dan komt +-15cm isolatie die doorloopt naar het bestaande en hierop komt vvw.



Moet ik in het bestaande ook beton storten onder de isolatie of mag deze gewoon op volle grond geplaatst worden?
 

Juppiter

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
3.066
Waarderingsscore
0
Punten
36
wie zegt dat de bestaande vloer stabiel blijft?



een oude vloer is iets raar, die kan in zijn huidige staat mss nog 10j onverandert blijven liggen

maar met een plastiek op, kan het zijn dat die wegrot, wegzakt of juist opzwelt ...



je hoeft niet percé beton te gieten hoor

een gewapende chappe kan genoeg zijn als draagvloer

mss zelfs een isolatiechappe



grtz

Olaf
 

T&M

Lid geworden
30 jan 2007
Berichten
91
Waarderingsscore
0
Punten
0
de vloer zal niet ineens 10 cm hoger gaan staan door er plastiek op te zetten. en door het houten roostering krijg ik ook weer isolatie in de vloer kwijt. mits we allebij ook van eenhouten vloer houden is dit een gemakkeilijk zuivere oplossing die me ook geen slechte oplossing lijkt.

enige minpuntje hieraan is dat de vloer hoger komt te liggen.

voordelen zijn dat de vloer gemakkelijk en snel geplaatst is, zonder kap werk, stof en vuiligheid, geisoleerd kan worden, en de leiding ook gemakklijk gelegd kunnen worden. moest het over 10 jaar nog zo een ramp zijn is het er ook weer snel allemaal uit.

als men chapped op de zavel en dit gaat verzakken is een heel ander probleem lijkt me zo.

ikzelf ben er al een dikke week mee bezig om de houten vloeropbouw te overwegen, ben nog niet volledig overtuigd maar denk toch dat het dit gaat worden. hebben hier ook een kind rondlopen van 18 maand. onze leefruimte is momenteel de 35 m2 grote bijbouw wat onze keuken gaat worden. de rest van hethuis staat leeg behalve bovenverdiepeing dan waar we slapen.

denkg gewoon dat dit het gemakkelijkste en snelste gaat gaan zonder al te veel poespas.

het plafond is hier overal (gelijkvloers) een 2m66 hoog, is een mooie hoogte waard die 8 cm gemakklijk vanaf kan zonder dat de plafonds de indruk hebben boven u hoofd te hangen.

ons vorig huis was een nieuwbouw, daar waren de plafonds overal 2m45 hoog en dat lijkt me de normale hoogte. dus zit nog 10cm boven normale hoogte met de ophoging van de vloer.

Het isop het moment ook de goedkoopste oplossing waarbij we de grootste geldkosters en problemen mee oplossen.

geen slijp en sleufwerk in vloer of geen graafwerk en tonnen steenpuin, in ene weg geissoleerd en op een gemakklijke manier een mooie rechte waterpas vloer gemaakt dat zuiver werk. de electriciteit van stopcontact naar stopcontact laat ik lang genoeg moest het ooit zijn dat we om een of andere reden toch een beton vloer storten.

wij kennende zijn over een x aantal jaren een bepaalde vloer kotsbeu, dan is de laminaat gemakklijk weer verwijderd en ooit eens een parketje gelegd.

het mooie is dat mijn vrouw dan ook nog laminaat wou omdat je dit na x aantal jaar weer gemakklijk kan verwijderen als je het beu bent ofzo, maar neen... ik moest een tegelvloer, en voor een tegelvoer lijkt me beton nog steeds het beste.

zit mijn eigen hier te overtuigen lijkt wel zo. is niet meer veel wat me tegenhoud dit te doen op deze manier, alleen het kleine feit dat we al een tegelvloer hadden gekocht voor de volledige geklijkvloers. maar die is nog snel verkocht hoop ik.



nog iemand die het op deze manier gedaan heeft?
 
Lid geworden
12 feb 2008
Berichten
2.191
Waarderingsscore
1
Punten
0
T&M wrote:
de vloer zal niet ineens 10 cm hoger gaan staan door er plastiek op te zetten. en door het houten roostering krijg ik ook weer isolatie in de vloer kwijt. mits we allebij ook van eenhouten vloer houden is dit een gemakkeilijk zuivere oplossing die me ook geen slechte oplossing lijkt.

enige minpuntje hieraan is dat de vloer hoger komt te liggen.

voordelen zijn dat de vloer gemakkelijk en snel geplaatst is, zonder kap werk, stof en vuiligheid, geisoleerd kan worden, en de leiding ook gemakklijk gelegd kunnen worden. moest het over 10 jaar nog zo een ramp zijn is het er ook weer snel allemaal uit.

als men chapped op de zavel en dit gaat verzakken is een heel ander probleem lijkt me zo.

ikzelf ben er al een dikke week mee bezig om de houten vloeropbouw te overwegen, ben nog niet volledig overtuigd maar denk toch dat het dit gaat worden. hebben hier ook een kind rondlopen van 18 maand. onze leefruimte is momenteel de 35 m2 grote bijbouw wat onze keuken gaat worden. de rest van hethuis staat leeg behalve bovenverdiepeing dan waar we slapen.

denkg gewoon dat dit het gemakkelijkste en snelste gaat gaan zonder al te veel poespas.

het plafond is hier overal (gelijkvloers) een 2m66 hoog, is een mooie hoogte waard die 8 cm gemakklijk vanaf kan zonder dat de plafonds de indruk hebben boven u hoofd te hangen.

ons vorig huis was een nieuwbouw, daar waren de plafonds overal 2m45 hoog en dat lijkt me de normale hoogte. dus zit nog 10cm boven normale hoogte met de ophoging van de vloer.

Het isop het moment ook de goedkoopste oplossing waarbij we de grootste geldkosters en problemen mee oplossen.

geen slijp en sleufwerk in vloer of geen graafwerk en tonnen steenpuin, in ene weg geissoleerd en op een gemakklijke manier een mooie rechte waterpas vloer gemaakt dat zuiver werk. de electriciteit van stopcontact naar stopcontact laat ik lang genoeg moest het ooit zijn dat we om een of andere reden toch een beton vloer storten.

wij kennende zijn over een x aantal jaren een bepaalde vloer kotsbeu, dan is de laminaat gemakklijk weer verwijderd en ooit eens een parketje gelegd.

het mooie is dat mijn vrouw dan ook nog laminaat wou omdat je dit na x aantal jaar weer gemakklijk kan verwijderen als je het beu bent ofzo, maar neen... ik moest een tegelvloer, en voor een tegelvoer lijkt me beton nog steeds het beste.

zit mijn eigen hier te overtuigen lijkt wel zo. is niet meer veel wat me tegenhoud dit te doen op deze manier, alleen het kleine feit dat we al een tegelvloer hadden gekocht voor de volledige geklijkvloers. maar die is nog snel verkocht hoop ik.



nog iemand die het op deze manier gedaan heeft?



Je gaat niet snel iemand vinden die dit ook gedaan heeft, omdat dit iets is wat niet logisch is. Op een bestaande vloer beginnen roostering te maken met daarop osb en laminaat.

Nadeel:

-hoogteverlies

- nieuwe dorpels hoger steken

-klankbox als je stapt

-denk er ook aan dat je stopcontacten, lichtschakelaars, binnendeuren, ev oude keuken, ramen 6cm lager komen.

voordeel:

iets sneller

geen 1 dag breekwerk



qua kostprijs denk ik dat je hout en osb niet gek veel goedkoper zijn dan een chappe.



Ik raad echter sterk aan, als je echt goed wil doen om je vloer en zavel eruit te gooien. Dan diep genoeg gaan voor een 10cm beton, hierop een 6cm of meer pur en dan chappe. in ons geval zonder de beton (die was er al) 1500€. Wij wilden vloerverwarming - vandaar dat het bij ons noodzakelijk was om het zo te doen. Maar ik ben blij nu dat we het op de traditionele manier gedaan hebben. Maar het is jouw huis, jij doet het zoals je wil. Wij kunnen alleen maar raad geven.
 

T&M

Lid geworden
30 jan 2007
Berichten
91
Waarderingsscore
0
Punten
0
hallo

ja je hebt eigenlijk wel gelijk.

de helft van de gelijkvloers ligt kelder onder.

als ik dan heel de gelijkvloers uitgraaf tot op de hoogte van de welfsels van de kelder, en hier opdan gewapende chappe doe, is dat dan goed?
 

T&M

Lid geworden
30 jan 2007
Berichten
91
Waarderingsscore
0
Punten
0
correctie

uitgraven, voor helf beton storten 10cm op gelijke hoogte als kelderwelfsels.

isolatieplaten en dan chappen.

dan zal het wel goed zijn waarschijnlijk!
 
Lid geworden
12 feb 2008
Berichten
2.191
Waarderingsscore
1
Punten
0
ik denk niet dat het nodig is om beton te laten storten op de kelderwelfsels, althans dat hebben wij niet gedaan. Op die welfsels hebben we pur (gespoten, maar platen is evengoed) en daarboven (gewapende omdat vloerverwarming) chappe.
 

Juppiter

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
3.066
Waarderingsscore
0
Punten
36
als er geen dragende muren op komen en het dus puur voor een vloer te dragen is

dan zou ik overwegen

gelijk graven met kelderhoogte

isolatieplaten

gewapende chappe



of iets dieper graven

chappe tot kelderhoogte

isolatieplaten

gewapende chappe



je vloeropbouw met balken gebeurt wel eens wat vaker in nederland

mss daar eens zoeken

de opbouw op zich is zeker niet slecht

ik zou alleen wat schrik hebben van de bestaande vloer



grtz

Olaf
 

T&M

Lid geworden
30 jan 2007
Berichten
91
Waarderingsscore
0
Punten
0
was niet van plan om beton te storten op de welfsels van kelder he.

gewoon alles uitgraven tot aan de welfsels van kelder, maar waar geen kelder is, dus zand wat dieper uitgraven om dan betont te storten tot de hoogte van de kelder.



Er komen geen draagmuren, is puur en alleen om te vloeren. maar als jullie zeggen dat die beton niet echt nodig is (scheelt toch weer een deel geld)



dus het volgende is mogelijk?

uitgraven tot aan hoogte van welfsels van kelder, folie hierover, dan isolatieplaten, weer folie da, leidingen en dan de gewapende chappe hierop? is dit ook eventueel geschikt om nadien laminaat op te leggen ipv tegel? qua vocht enzo dan?



als het zoals nu vermeld gaat zal het dan worden als dat kan, nu om dat deel van beton te storten isook niet echt een ramp maar scheelt wel wat geld he.



wat betreft de gewapende chappe? wat is beste, betonnetten of vezels in de chappe? en hoe liggen die prijzen?
 
Lid geworden
16 feb 2010
Berichten
443
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wij hebben ruim 20 jaar geleden zo'n renovatie gedaan. Het huis is van rond 1930. Wij hebben de vloeropbouw zo gedaan:



- De vloer, die met mortel in de zavel lag, uitgebroken.

- Enkele zakken cement uitgestrooid over de zavel. Met een rijf het bovenste laagje goed gemengd.

- Alles platgetrokken. Min of meer zoals een chappe, maar niet té nauw gekeken.

- Het geheel wat nat gesproeid met een tuinsproeier en een dag of 2 laten uitharden. De bedoeling ervan was een laagje te maken waar je over kon lopen zonder gaten in de zavel te trappen.

- Een plastiekfolie erover.

- 2 lagen styrofoam van 4 cm + randisolatie voor de uitzetting van de chappe.

- Terug een plastiekfolie

- Een stevig wapeningsnet (ik dacht 15 cm x 8 mm).

- Vloerverwarmingsbuis op het wapeningsnet gebonden.

- Onder het wapeningsnet hier en daar blokjes van 1,5 cm gestoken (zodat het onderaan ook zeker helemaal in de chappe zou zitten).

- 8 cm chappe + vloer



In de loop der jaren is de ganse vloer wel 2 a 3 mm gezakt. Ik heb de ruimte tussen de vloer en de plint al eens opnieuw moeten aanspuiten met siliconen. Zou misschien het ontbreken van beton kunnen zijn, maar vermoedelijk is krimp van de isolatie de voornaamste reden.



Nu, 21 jaar later, is alles nog OK.
 

T&M

Lid geworden
30 jan 2007
Berichten
91
Waarderingsscore
0
Punten
0
kunnen de isolatieplaten geplaatst worden opde niet volledige gladde ondergrond? ik dacht dat deze enkel op een uitvulchappe mochten komen? niet?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan