• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vloeropbouw - multiplex, OSB of fermacell. icm draagkracht.

De Voskes

Nieuw Lid
Lid geworden
1 feb 2018
Waarderingsscore
4
Punten
8
Goeiedag,

Wij zijn gestart aan onze zolderrenovatie. het betreft een oud huis waar een volledig nieuw dak op staat met eveneens nieuwe houten vloerbalken. Ik heb al behoorlijk wat gelezen op dit forum en weet in grote lijnen al wat mij te doen staat maar ik ben nog opzoek achter een aantal antwoorden die ik elders niet (meer) vind.

Algemene info:
  • De HOH afstand van de vloerbalken is 45 cm (bij uitzondering eens 50), de overspaning is 415 cm, de balken zijn 23 x 3.5 cm. (zie voor een impressie de foto in bijlage).
  • Er ligt 18mm OSB3 gevezen op deze balken als vloer.
  • De bovenliggende verdieping (zolder) word de master bedroom in totaal 56m2 met vrijstaand bad.(van 45kg)
  • de verdieping dient accoustisch goed geïsoleerd te worden (zowel voor contact al lucht geluid). Ik ken het MVM principe, de eerste stappen zijn daar al in ondernomen. Er is bovenop de eerste laag OSB, 3cm ACCORUB geplaatst. (zie foto in bijlage)
Wat er moet gebeuren.
  • Er moet bovenop de ACCORUB een 2de vloer geplaatst worden. Ik weet niet goed welke kiezen. Ik heb mijn keuze verkleint tot de volgende 3 optie's. Graag heb ik hierover raad.
  1. 22mm OSB3 - 880 kg - 1040€
  2. 18mm Multiplex - / (ongekend) kg - 945€
  3. Fermacell 2E22 - 1400 kg - 1100€
Mijn voorkeur gaat uit naar de fermacell platen maar ik weet niet of het acceptabel is de vloer met zoveel extra killo's te belasten gezien het gewicht dat er nog gaat bijkomen.

de populaire calculator lijkt niet meer te werken => https://www.houtinfobois.be/nl/technische-informatie/rekensoftware/ - ik krijg na het ingeven van de waarden allezins geen resultaat te zien. een andere goede calculator heb ik niet gevonden.

Wie kan me verder helpen?

217015767_1000015500770647_4300000152414066708_n(1).jpg223433447_200721885327922_4241579623833736375_n.jpg
De Muur op de foto is NIET de draagmuur.
Alvast bedankt, Vriendelijke groetjes

De Voskes.

Laatst bewerkt:
Ik ben geen expert, maar waarom denk je dat je nog een bijkomende dragende vloer boven de OSB zou moeten plaatsen? Volstaat een afwerkingslaag niet?

Ik ben geen expert, maar waarom denk je dat je nog een bijkomende dragende vloer boven de OSB zou moeten plaatsen? Volstaat een afwerkingslaag niet?
Dat volstaat zeker niet. De originele OSB vloer is bedekt met Accorub (een zacht materiaal) - Hierover moet een 2de vloer komen die voorziet in stevigheid. Deze 2de vloer is tevens ook de 2de massa in het 'massa-veer-massa' isolatie principe.

Wat ik me afvraag is wel materiaal ik zou gebruiken voor de 2de vloer, rekening houdend met de draagkracht van mijn balken.

Lees ik dat goed : slaapkamer mét bad ?
45 kg is peanuts , echter een bad wordt meestal gebruikt in combinatie met ...water , lijkt mij persoonlijk dus geen goed idee om daar een bad te voorzien.
Tenzij je de vloer onder het bad extra ( ruim) kan verstevigen natuurlijk.
Ik zou zeggen : test het eens uit door op de plaats van het bad eens 300 kg te leggen aan tegels oid ( 1.6 x 0.8 meter bvb ) , als je geen doorbuiging ziet in je vloer en in de verdiepingsplafond eronder kan het.....anders weet ik het echt niet zeker.

Lees ik dat goed : slaapkamer mét bad ?
45 kg is peanuts , echter een bad wordt meestal gebruikt in combinatie met ...water , lijkt mij persoonlijk dus geen goed idee om daar een bad te voorzien.
Tenzij je de vloer onder het bad extra ( ruim) kan verstevigen natuurlijk.
Ik zou zeggen : test het eens uit door op de plaats van het bad eens 300 kg te leggen aan tegels oid ( 1.6 x 0.8 meter bvb ) , als je geen doorbuiging ziet in je vloer en in de verdiepingsplafond eronder kan het.....anders weet ik het echt niet zeker.
Als je daar met 4 à 5 volwassenen zonder problemen kan staan dan zal een bad ook geen probleem zijn lijkt mij...

Beste mensen, de overspanning waar het bad komt te staan bedraag geen 4m, eerder 2,5m. Het zou fijn zijn als iemand kan reageren op de feitelijke vraag. Daar heb ik wat aan.

Je vraagt raad, voor MVM is het hoogste gewicht het beste. Als je de draagkracht wil berekenen zou ik het inderdaad zelf berekenen, of het laten berekenen door iemand met verstand (lees verzekering)... Op een forum kan iedereen zijn mening geven maar ik zou er niet op vertrouwen!

Heeft er niemand die planken van 23 berekend? Met welke draagkracht per vierkante meter is er geteld?
Het verschil in kg per vierkante meter tussen OSB en fermacell lijkt me minder kritisch dan een gevuld bad.
Voordeel van je opbouw is normaal wel dat het gewicht goed verdeeld gaat worden over een grotere oppervlakte.
Lukt 18mm OSB ook niet?

(Ik zou sowieso voor iets gaan met tand en groef)

De kogel is door de kerk. Via de 'balkenschuif' heb ik nog even kunnen nakijken hoe mijn balken ervoor staan en ze blijken niet slecht gedimensioneerd, Het kan uiteraard beter maar goed, in oude huizen is het steeds wat geven en nemen. Ik heb gekozen voor Fermacell vloerplaten (2E11). De brede overlap van 10cm tussen de platen heeft de doorslag gegeven. Ze zullen in mijn optiek voor een goede gewichtsoverdracht tussen de verschillende platen zorgen en de kans op doorbuiging door de flexibele accorub tot een minimum beperken.

Het eigen gewicht van de vloer komt op ongeveer 37kg/m², zonder afwerkingsvloer (laminaat) en plafond aan de onderkant. Zoals eerder aangegeven zal het bad voldoende ondersteund zijn door de aanwezigheid van een draagmuur onder het bad (in langsrichting) en een kortere overspanning.

Allen bedankt voor de input.
De Voskes

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan