Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Vloeropbouw half vrijstaand bad

• Tags bad vloeropbouw
  • vdvaxel

Nieuw Lid
    Lid geworden
    22 feb 2022
    Waarderingsscore
    3
    Punten
    8
    We zijn de badkamer aan het renoveren en op de chape komt een XPS bouwplaat van 20mm (volledig verlijmd op de chape) + tegels van 60x60cm (9,5mm dik). We zetten een half vrijstaand bad dat tegen de muur komt.

Is het in dit geval beter om het bad op de chape te laten rusten (al moet er waarschijnlijk iets onder de pootjes komen om het hoogteverschil op te vangen) of eerst alles te tegelen en daarop het bad te plaatsen?

Wat wil je zelf?

Je kunt je bad ook lager plaatsen is handiger voor de instap.

Waarom wil je trouwens tegelen op een XPS plaat?

Volledige laten vloeren onder het bad.
    Gemakkelijkste is om dan hetbad tegen de muur op balken te plaatsen om dan de afvoer met een flexibel aan te sluiten.
    Als de afvoer is aangesloten en getest de balken verwijderen en het bad laten zakken.

Wat wil je zelf?

Je kunt je bad ook lager plaatsen is handiger voor de instap.

Waarom wil je trouwens tegelen op een XPS plaat?
    Lager plaatsen lijkt mij geen optie, dan moeten we tegelen tegen het bad en dat is met dit bad niet mogelijk.

De XPS plaat is voornamelijk bedoeld om een hoogteverschil met de rest van de ruimtes in ons huis op te vangen, die ook betegeld gaan worden.

Gemakkelijkste is om dan hetbad tegen de muur op balken te plaatsen om dan de afvoer met een flexibel aan te sluiten.
    Als de afvoer is aangesloten en getest de balken verwijderen en het bad laten zakken.
    En qua gewicht is het ok met die XPS platen?

Lager plaatsen lijkt mij geen optie, dan moeten we tegelen tegen het bad en dat is met dit bad niet mogelijk.
    Waarom zou dat niet mogelijk zijn?

Ik heb een inbouw-bad waarvan ik de voorkant schuin heb aangezaagd zodat ik de tegels samen met het bad in verstek kon plaatsen en je geen lelijk badrand zou zien. Alles is (bijna) mogelijk.

De XPS plaat is voornamelijk bedoeld om een hoogteverschil met de rest van de ruimtes in ons huis op te vangen, die ook betegeld gaan worden.
    Dat begrijp ik niet... Ik kan me vanalles indenken maar waarschijnlijk ben ik verkeerd.
    Vloer tegelen op een XPS plaat lijkt me niet echt stevig. Het lijkt, maar dit kan een idee zijn (ik heb ook altijd moeite met op een XPS plaat een gebouw te bouwen ook al weet ik en kan ik uitrekenen dat dit perfect mogelijk is), me dat tegels gaan bewegen tov elkaar.

Nee volgens mij is de puntbelasting te hoog met de enkele pootjes die onder het bad staan.
    Ik zou hiervoor toch iets van egalisatie voorzien of de tegels in de mortel leggen.

Waarom zou dat niet mogelijk zijn?

Ik heb een inbouw-bad waarvan ik de voorkant schuin heb aangezaagd zodat ik de tegels samen met het bad in verstek kon plaatsen en je geen lelijk badrand zou zien. Alles is (bijna) mogelijk.

Dat begrijp ik niet... Ik kan me vanalles indenken maar waarschijnlijk ben ik verkeerd.
    Vloer tegelen op een XPS plaat lijkt me niet echt stevig. Het lijkt, maar dit kan een idee zijn (ik heb ook altijd moeite met op een XPS plaat een gebouw te bouwen ook al weet ik en kan ik uitrekenen dat dit perfect mogelijk is), me dat tegels gaan bewegen tov elkaar.
    Ik had misschien duidelijker moeten zijn maar het gaat om een XPS bouwplaat met mortellaag, zoals deze: https://www.gamma.be/nl/assortiment/bouwplaat-marmox-1250x600x10-mm/p/B317549

Of de bekendere à la Wedi, Qboard, etc.

Ter referentie, dit is het bad: https://homedeco.nl/p/badplaats-ligbad-havana-170-x-80-x-58-cm-half-vrijstaand-bad-hoogglans-wit-2/

Nee volgens mij is de puntbelasting te hoog met de enkele pootjes die onder het bad staan.
    Ik zou hiervoor toch iets van egalisatie voorzien of de tegels in de mortel leggen.
    Ok bedankt, dat beantwoordt dan eigenlijk mijn vraag. Ik zal eens kijken of de pootjes verder kan uitdraaien om het hoogteverschil op te vangen (ongeveer 3cm). En anders moet ik iets onder de pootjes voorzien, wat zou ik hiervoor best gebruiken?

Lagerplaatsen gaat dus maar is extra werk... Het handigste is om de volledige ruimte te betegelen en daarna het bad te plaatsen.

ik wist welke platen je bedoelde. Denk eraan dat je geen puntlast kan plaatsen op een XPS plaat (nee ook niet als deze met mortel zijn bekleed). Je zult dus het gewicht van je bad moeten verdelen. Hout of staal (een L-profiel bijvoorbeeld) zijn hiervoor goede kanshebbers.

Ter info: Het meest eenvoudigste is om de volledige vloer in de volledige woning op 1 niveau en op 1 egaal dragende ondergrond te leggen. Als je 20mm wil opvangen kan je dit ook doen met een dikbed lijm. type DB Flex van Omnicol of Webercol TB van Weber. Dan kan je meteen je bad op de tegels plaatsen en moet je het gewicht niet verdelen.

dat gaat NIETS uitmaken

Kan je dan niet beter dikbedlijm werken ?
    Eerst platen lijmen op de chape en dan tegels op de plaat lijkt me echt overbodig werk en duurder

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan