• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Vloeropbouw 16cm - isolatie met EPS/XPS of toch PUR?

Lid geworden
6 nov 2008
Berichten
290
Waarderingsscore
0
Punten
0
We zitten een beetje met een dilemma omtrent onze vloeropbouw...

Wij zijn een nieuwe aanbouw aan het zetten en oorspronkelijk zouden we maar plaats gehad hebben voor 5cm vloerisolatie, vandaar dat we oorspronkelijk dachten aan gespoten PUR.

Nu, de aannemer heeft gelukkig wat dieper gegraven, zodat we nu een vloeropbouw van 16cm kunnen hebben boven de betonplaat (20cm, dubbel gewapend beton).

- 1 cm afwerkingslaag

- 6 à 7 cm chape

- 8 à 9 cm isolatie



Voor de isolatie hadden we om budgettaire redenen eventueel gedacht aan 2 lagen EPS of XPS: 1 laag van 3 of 4 cm als "uitvullaag", met daarboven 1 ononderbroken laag.

Is dit voldoende, of "moeten" we echt voor PUR gaan volgens jullie? Maw, is de meerprijs het waard?

Een LEW-verbouwing zal het nooit worden, maar goed, binnen de normen van het realistische, wat zouden jullie aanbevelen? (in de muren komt er 8cm Recticel, in het platte dak komt minstens 18cm cellulose)



Indien we kiezen voor EPS/XPS, welk van beide verdient dan de voorkeur?

En welke druksterkte? (in de aanbouw zal enerzijds de keuken komen, anderzijds een praktijkruimte)
 
Ik zou het als volgt doen:

- 1 cm afwerklaag

- 5 cm chape (met vloerverwarming)

- 20cm gew. beton

- PE-folie

- 10 cm XPS

- PE-folie
 
Bij het gebruik van xps of eps onder de constructievloer is een pe folie overbodig.

Bedenk ook dat het in een kruipruimte nooit zo koud wordt als direct aan de buitenomgeving.

Vriezen zal het daar nooit en 16 cm isolatie kan maar is wel overdone mijn inziens.



De vloeropbouw eenvoudig houden is wel zo handig. Je kunt tussen de constructievloer en dekvloer een dunne isolatie aanbrengen. Een noppenmat waar je de buizen aanbrengt is voldoende.

Onder de constructievloer breng je de isolatielaag aan. En 10 cm eps voldoet prima.

De verschillende fabrikanten van vloerverwarming laten de gewenste vloeropbouw zien. De mate van isolatie onder de constructievloer kun je zelf naar wens invullen.
 
In de randzones is het niet overdreven en met vloerverwarming zeker niet. De waarde van vloerisolatie wordt nogal eens onderschat qua comfort (warmtegeleiding). Bovendien ga je daar later echt nooit meer 1cm aan toevoegen, de muur kan altijd nog nageïsoleerd worden (binnen of buiten), het dak is al helemaal geen probleem, maar voor de vloer krijg je maar één kans.
 
archiklusser wrote:
Bovendien ga je daar later echt nooit meer 1cm aan toevoegen, de muur kan altijd nog nageïsoleerd worden (binnen of buiten), het dak is al helemaal geen probleem, maar voor de vloer krijg je maar één kans.



Tenzij je een kelder of kruipkelder hebt...
 
De randzones zijn zeker belangrijk.

Maar die los je niet op door 30 a 40 cm isolatie in de vloer te steken.

Die moet je niet aanpakken door de isolatie te vergroten maar de oplossing zit dan in koudenbruggen vermijden.
 
chathanky wrote:
Bij het gebruik van xps of eps onder de constructievloer is een pe folie overbodig.



De vloeropbouw eenvoudig houden is wel zo handig. Je kunt tussen de constructievloer en dekvloer een dunne isolatie aanbrengen.

Met deze laag PE voorkomt je toch dat het water van de beton niet tussen de naden van de isolatieplaten kan lopen.

Op zich misschien niet zo'n probleem maar als het zoveel water is dat het tussen de naden bijft staan.

En hoe dun is dun. Dunne platen EPS zijn kwetsbaar tijdens het aanbrengen.

*wgb*
 
Bedankt al voor de antwoorden, maar ik had misschien wat duidelijker moeten zijn:

- de betonplaat ligt er inmiddels al, dus EPS of XPS onder de betonplaat is geen mogelijkheid meer..

- de betonplaat ligt boven de volle grond, er is geen kelder of kruipkelder thv de aanbouw (algemene funderingsplaat)

- er komt geen vloerverwarming, dus daar hoeven we geen rekening mee te houden.
 
De betonnen vloer zit aan de warme zijde WGB.

Als er condens op komt dan zal dit aan de onderzijde van de isolatieplaat zijn en zich geen weg banen naar de warmere betonvloer.

De isolatieplaten horen wel naadloos aangesloten te zijn om isolatielekken te voorkomen. Het effect of vochtproblemen zal je in dit geval niet krijgen.

Met een mes in groefplaat sluiten de naden netjes aan.
 
Ik heb het niet over condens chatanky. Ik bedoel het aanmaak water van de beton.

Dit water zou verticaal in de naden van de isolatieplaten kunnen gaan staan tot tegen de onderzijde van de betonvloer.

*wgb*
 
als je niet met vloerverwarming zit zou ik gewoon EPS nemen en misschien 10cm in de spouw steken.
 
deftig isoleren met maar 16cm kan alleen met gespoten pur



je moet al 1.5cm tellen voor de afwerking (tegels - meer bij parket)

een chappe, zou ik toch altijd minimum 6 cm nemen (warmte buffer en stevigheid)

de rest isolatie



als je platen gaat leggen, dan zit je eerst met je uitvulchappe van minimum 5cm

je kan dan mss nog 4cm isoleren in de vloer, maar dat vind ik wat weinig, maar het kan



@Archiklusser

vind je de opbouw boven de beton niet wat dun? daar lopen toch nog elec leidingen, afvoerbuizen ea + je vloerverwarmingsbuizen daar ook ook nog eens over (die trouwens vlak moeten liggen ...)



grtz

Olaf
 
Beroepsamateur wrote:
als je niet met vloerverwarming zit zou ik gewoon EPS nemen en misschien 10cm in de spouw steken.

Die 10cm in de spouw had ik ook al aan gedacht, maar toen ik het laatst opperde tegen de aannemer werd ik voor de zoveelste keer eens raar bekeken :roll: (en van onze architect moeten we al helemaal geen hulp verwachten)

Nu 't is wel zo dat het dus een aanbouw is aan een bestaande woning, met relatief weinig "muur" in de aanbouw, aangezien het grootste deel van de achtergevel bestaat uit een grote raampartij. En ik als leek ben dan niet zeker genoeg van mijn stuk om te beweren dat 10cm vs 8 cm zo veel verschil gaat maken, gezien we al met "zoveel verlies" zitten thv die ramen... (en als vrouw moet je dan precies nog dubbel zo zeker van je stuk zijn ook voor ze je serieus nemen :evil: )



Quote:
als je platen gaat leggen, dan zit je eerst met je uitvulchappe van minimum 5cm

je kan dan mss nog 4cm isoleren in de vloer, maar dat vind ik wat weinig, maar het kan

Uitvulchape in de strikte zin zouden we niet nemen. Er komen niet veel buizen/leidingen in die vloer te lopen, en we zouden dus als uitvullingslaag een eerste laag EPS/XPS (3 of max. 4cm) willen voorzien die we uitsnijden rond die weinige leidingen. En daarboven dan een 2e ononderbroken laag EPS/XPS (5 of min. 4cm). Niet goed?
 
Kijk, je zit al met een iets oudere woning (want het gaat om verbouwing). Je kan je kop hier laten zot maken om zo veel mogelijk PUR door een firma te laten spuiten, omdat dat inderdaad de beste waarde zal geven. Let er wel op dat je vloer misschien voor 30% van je verlies gaat zorgen en dat de temperatuur onder je vloer mag aanzien worden als ongeveer 10°C. Je moet jezelf de vraag dan stellen of jij het de moeite vindt om drie keer zo veel te betalen en gezien de rest van je woning blijft, waarschijnlijk niet veel meer besparingen op verwarming te doen. Als je al iemand gaat vinden om een bijbouw te komen spuiten.

Het belangrijkste is je dak, warmte stijgt nu een maal. Als dat goed geïsoleerd is, kijk dan naar je muren en eventueel glas, pas later naar de vloer. Ik wil nu niet zeggen dat je niets in de vloer moet steken hé.



Ik ken geen prijzen van glas, maar misschien kan je voor je grootste ramen beter isolerend glas nemen.
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan