Vloerisolatie

• Tags isolatiemateriaal renovatie vloeren vloerisolatie vloeropbouw
  • Lid geworden
    25 feb 2025
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    3
    Beste bouwers ik ben bezig met het renoveren van onze woning helaas zijn de vloerdelen en balken aangetast door zwam, hierdoor ontstaat ruimte om te isoleren. Mijn idee er is nu een ruimte van 35 cm hoog dus vochtscherm plaatsen keuze pir of xps platen? van 14 cm hierop schuimbeton of gewoon beton? 10 cm wel of geen wapening? Hierop balken met tussen de balken ook pir of xps platen en uiteindelijk oude vloerdelen dus geen vloerverwarming.
    Is dit de goede werkwijze bedankt alvast voor de reactie.
    Gr Frans

Isolatie op ipv onder je beton

Je vloerdelen, bedoel je dan gelijkvloers en balklaag of…?

Startend vanop de volle grond kan je isolatie plaatsen op de zand maar kies dan voor xps deze is vocht bestendig. Daarop kan je dan verder met stabilise en vloer. Beton is in principe niet nodig, in de veronderstelling dat het ongeroerde grond is.

Dus je hebt 35cm vanop de grond? Heb je nagedacht over wat er van leidingen moet komen en hoe je die liefst zou plaatsen?

Dus je hebt 35cm vanop de grond? Heb je nagedacht over wat er van leidingen moet komen en hoe je die liefst zou plaatsen?
    Ja 35 cm, leidingen kan ik verwerken in de ruimte tussen de balken.

Je vloerdelen, bedoel je dan gelijkvloers en balklaag of…?

Startend vanop de volle grond kan je isolatie plaatsen op de zand maar kies dan voor xps deze is vocht bestendig. Daarop kan je dan verder met stabilise en vloer. Beton is in principe niet nodig, in de veronderstelling dat het ongeroerde grond is.
    Ben niet volledig geweest in de informatie, heb last van grondvocht dus wil ik een vochtscherm gebruiken met hierop pir isolatie, een laag schuimbeton hierop balken met tussen de balken ook pir isolatie en uiteindelijk oude vloerdelen

Als je last hebt van vocht zou ik gaan voor xps. Deze isolatie is vochtbestendig. Aangezien ik verwacht dat de isolatie altijd nat gaat worden. Hoe ga je een scherm naadloos en perfect aanbrengen? Coating is een optie maar dat gaat niet op zand.

Vanwaar nog een balklaag?

last van grondvocht
    Dan kan je beter voor een dikke laag beton gaan, dan isolatie (waarin en waarop de leidingen) en dan een uitvullaag (chape) waarop je gaat vloeren.

Maar de hele bouwstijl is me niet duidelijk. Vloer op balken?

last van grondvocht
    Dan kan je beter voor een dikke laag beton gaan, dan isolatie (waarin en waarop de leidingen) en dan een uitvullaag (chape) waarop je gaat vloeren.

Maar de hele bouwstijl is me niet duidelijk. Vloer op balken?
    Wij hebben oude vloerdelen deze komen op houten balken welke ik stel op het beton

Als je last hebt van vocht zou ik gaan voor xps. Deze isolatie is vochtbestendig. Aangezien ik verwacht dat de isolatie altijd nat gaat worden. Hoe ga je een scherm naadloos en perfect aanbrengen? Coating is een optie maar dat gaat niet op zand.

Vanwaar nog een balklaag?
    Omdat we oude vloerdelen hebben welke ik monteer op de balken, de balken stel ik op de betonnen vloer of schuimbeton

Als die schuimbeton zoiets is als de isolatiemortel die hier ligt mag je het vergeten om daar rechtstreeks balken op te leggen. Dat is daarvoor niet effen genoeg.

Dat snap ik, ik zal de balken moeten uitwiggen en uitvullen

Die vloerdelen zijn gewoon planken? Een parket dus? Dat lijm je gewoon op de uitvullaag (met flexibele parketlijm), opschuren en afwerken.

• Leuk
    Waarderingen: BnB2
    Nee hoor geen parket, massief hout

Nee hoor geen parket, massief hout
    Wat is het verschil?

Massieve parket kan je in verschillende diktes krijgen.

Ik zou het eerlijkheidshalve het idee van balken op beton laten varen en gewoon plaatsen op een ondervloer.

De vloerdelen heb ik al in bezit dus parket is geen optie

De isolatiemortel die hier ligt zou zo geen spies aankunnen. Het is zoals op een isolatieplaat: oppassen met lasten op te kleine oppervlaktes. Ik weet niet of schuimbeton beter is, of dat niet gewoon een andere naam is. Ik had egalise erover kunnen doen (met eerst een primer) maar dat ging veel centjes gekost hebben.

De isolatiemortel die hier ligt zou zo geen spies aankunnen. Het is zoals op een isolatieplaat: oppassen met lasten op te kleine oppervlaktes. Ik weet niet of schuimbeton beter is, of dat niet gewoon een andere naam is. Ik had egalise erover kunnen doen (met eerst een primer) maar dat ging veel centjes gekost hebben.
    Goed punt ik ga dit onderzoeken, anders uitvullen met gewone beton en pir isolatie tussen de balken

Beton zal wel helpen om minder vocht door te laten maar bij renovatie is dat wel plaats die je onnodig verliest. Zoals gezegd zou dat ook xps kunnen zijn. Die is meestal ook redelijk drukvast dus als je balken kiest die dik genoeg zijn gaat dat geen problemen geven. Voorwaarde is dan wel dat je de ondergrond vlak genoeg krijgt en xps platen koopt die mooi recht zijn (de mijn waren niet zo goed).

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan