Vloerisolatie vor bestaande woning. Wat te kiezen?

Lid geworden
10 apr 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Wij kochten onlangs een 30 jaar oude woning die we nu willen gaan renoveren. Een van de pijnpunten is de ontbrekende vloerisolatie.

We hebben een kruipkelder van +/- 120m2 die onder het hele huis loopt. Daarin lopen heel wat afvoerbuizen en waterleidingen maar ook de luchtkanalen van onze warme lucht verwarming. Verder is de kruipkelder ook geventileerd met meerdere gaten naar buiten toe.

Wat gebruiken we best onze vloeren van onderuit te isoleren? Ik lees over PUR spuiten dat het bijlange niet zo veel isoleert als men laat uitschijnen en dat het eigenlijk een zeer giftig materiaal is. Diverse types isolatieplaten worden ook gesuggereerd maar daarbij vraag ik me af hoe je die door het kleine keldergat krijgt. Dat lijkt me een enorm knip en plak werk.

Dan vond ik ook nog zoiets als Tonzon.nl en hoewel de site nogal amateuristisch lijkt, komt het mij toch geloofwaardig over. Maar hoe je zoiets dan weer doet met alle aanwezige kanalen en leidingen, is me ook een raadsel.

Iemand suggesties? Wat raden jullie af/aan?

Alvast bedankt,

Dries

Lid geworden
20 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
PUR isoleert prima, is redelijk makkelijk aan te brengen in een kruipruimte maar is inderdaad niet echt een ecologisch verantwoord materiaal. Omdat je het moet laten doen is het ook niet echt goedkoop.

Een ander nadeel is dat als er ooit een lek aan je leidingen onder de vloer is, kom je er met PUR isolatie niet makkelijk achter waar het is en is het ook moeilijk om de leidingen weer goed vrij te krijgen.

Ik zou voor zachte rotswol muurplaten kiezen: redelijk vochtbestendig, makkelijk te verwerken en niet duur.

Bovenaan