• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

vloerisolatie in garage

Timmy 269

Lid
Lid geworden
11 feb 2010
Waarderingsscore
10
Punten
18
Welke isolatieplaten kan ik het best gebruiken om de vloer van mijn garage te isoleren? Zou niet willen dat binnen x aantal jaren de boel verzakt is waar de auto staat. Ik heb al eurofloor 300 van recticel gevonden maar weet of dat voldoende is.

Hoe dik moet de chape minstens zijn met chapenetten? Op de chape komt nog een tegelvloer.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.472
Punten
113
Allemaal goed maar het eerste wat ik me afvroeg toen ik dit topic begon te lezen was /

En wat zit er onderin ? 

Drijfzand , gewoon de groes afgeschraapt en wat bijgestoken, bouwafval of betonplaat fundering van 5 dik of toch eentje van 15 ?

Want als je ondergrond geroerd is of zwak of labiel dan mag je eender wat leggen , je hebt schade.

Timmy 269

Lid
Lid geworden
11 feb 2010
Waarderingsscore
10
Punten
18
lukanar zei:
Allemaal goed maar het eerste wat ik me afvroeg toen ik dit topic begon te lezen was /

En wat zit er onderin ? 

Drijfzand , gewoon de groes afgeschraapt en wat bijgestoken, bouwafval of betonplaat fundering van 5 dik of toch eentje van 15 ?

Want als je ondergrond geroerd is of zwak of labiel dan mag je eender wat leggen , je hebt schade.

Hieronder zit vaste grond met daarop een gewapende betonplaat van 20cm. Er is ook een fundering van 80cm diep .

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
668
Punten
113
Timmy 269 zei:
Zelfs als het maar 2,5ton/m² dan is dat voor één autoband met oppervlakte van 195x100mm 487kg draagkracht per band zonder de bovenliggende chape geteld die de druk ook nog eens verdeeld of ben ik verkeerd.

Je zit er een factor 10 naast... het is dan max 48,7kg.
Keon, als ik de xps in 2 lagen wil leggen, dan moet ik een minimumumdikte van 80mm nemen, de dunste plaat is 40mm. Als er 2 Alpex buizen mekaar zouden kruisen, komen die dan niet hoger dan 40mm?

Misschien net wel ja...
Ik kan ook bv 60mm isolatie leggen en daar dan sanitair en eventueel nog een afvoer van 40mm van wasmachine op en dan het overige 11 a 12 cm met gewapende chape leggen.

Dat is ook een optie...
Ne kameraard zei ook dat als ik palen leg, ik moet zien hoe ik dee platen leg,. De beton is misschien niet over zo vlak en dit moet onder de plaat opgevuld worden, ook al is maar verzakking in beton van 2mm.

Dan kan je oplossen door eerst een hele dunne (2mm) samendrukbare mousse te leggen. Bijv. deze die ze ook gebruiken onder laminaat.

Timmy 269

Lid
Lid geworden
11 feb 2010
Waarderingsscore
10
Punten
18
Ne kameraard zei ook dat als ik palen leg, ik moet zien hoe ik dee platen leg,. De beton is misschien niet over zo vlak en dit moet onder de plaat opgevuld worden, ook al is maar verzakking in beton van 2mm.

Dan kan je oplossen door eerst een hele dunne (2mm) samendrukbare mousse te leggen. Bijv. deze die ze ook gebruiken onder laminaat.

ik heb daarnet ook al ergens gelezen om een dun laagje droog zand onder te platen te leggen

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
668
Punten
113
Is ook een optie...

Timmy 269

Lid
Lid geworden
11 feb 2010
Waarderingsscore
10
Punten
18
Ik ga zowiezo de Soprema xps 500 plaatsen, is misschien overkill qua draagkracht maar dan ben ik gerust dat hij de last aankan.

Nu twijfel ik nog tussen een dikte van 60mm en daar dan de ledingen op leggen en dan de gewapende chape ofwel een laag van 40mm dan de leidingen erop en dan tussen de leidingen nog eens 40mm xps leggen en dan gewapende chape.

De vloeropbouw die ik nu kan benutten is tussen en 17 en 18cm. Op de gewapende chape zou er nog een tegelvloer komen.

Wat denken jullie? Zou 2x40mm te hoog komen en een te dunnen laag chape geven?

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Waarderingsscore
8
Punten
38
Ik zou 6 centimeter vloerisolatie leggen zodat je een goede chapelaag hebt en uw leidingen allemaal voldoende zijn afgedekt. 6 centimeter lijkt mij voor een garage zeker OK!

Timmy 269

Lid
Lid geworden
11 feb 2010
Waarderingsscore
10
Punten
18
thomas_dhaese zei:
Ik zou 6 centimeter vloerisolatie leggen zodat je een goede chapelaag hebt en uw leidingen allemaal voldoende zijn afgedekt. 6 centimeter lijkt mij voor een garage zeker OK!

Dus jij zou voor 6 cm isolatie gaan daar dan de santaire  en electrische leidingen op en dan chape erover van 10cm en dan vloertegels.

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Waarderingsscore
8
Punten
38
Inderdaad. Anders zit je daar te foefelen met die tweede laag tussen en naast die leidingen. Bespaar u de frustratie :)

Lijkt mij voor een garage ook helemaal niet nodig.

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Timmy 269 zei:
thomas_dhaese zei:

Dus jij zou voor 6 cm isolatie gaan daar dan de santaire  en electrische leidingen op en dan chape erover van 10cm en dan vloertegels.

Ik ben het daar helemaal mee eens. Zes cm gewone xps op de beton leggen en hierop chappen. Ik zou daar ook geen zand of mousse of wat dan ook nog onder leggen. Tijdens het storten van de chape zal het gewicht ervan die isolatieplaten overal tot tegen de beton drukken. Geen probleem !

Timmy 269

Lid
Lid geworden
11 feb 2010
Waarderingsscore
10
Punten
18
Morgen de xps 500 halen en voor de berging zou ik eurofloor nemen van 80mm dik en daar dan 85mmchape op en dan tegelvloer. Mag ik voor berging gewone eurofloor nemen, het enige zwaar gewicht en waar ik over twijfel is de diepvriezer van 140cm lang op 60cm diep. Wat denken jullie? Stevig genoeg? 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
668
Punten
113
Ja hoor, geen probleem!

Timmy 269

Lid
Lid geworden
11 feb 2010
Waarderingsscore
10
Punten
18
Is dat ook genoeg chappe erboven? 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
668
Punten
113
Ja hoor... maar als je nog wat wapeningsnetjes over hebt van uw garage dan mag je die natuurlijk altijd in de berging opgebruiken.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan