• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

vloerisolatie in garage

Timmy 269

Lid
Lid geworden
11 feb 2010
Waarderingsscore
10
Punten
18
Welke isolatieplaten kan ik het best gebruiken om de vloer van mijn garage te isoleren? Zou niet willen dat binnen x aantal jaren de boel verzakt is waar de auto staat. Ik heb al eurofloor 300 van recticel gevonden maar weet of dat voldoende is.

Hoe dik moet de chape minstens zijn met chapenetten? Op de chape komt nog een tegelvloer.

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Waarderingsscore
16
Punten
38
hoe zwaar is je machine? groot verschil tussen fiat 500 en zware suv of zo

als je 100% geen verzakking wil geen isolatie steken 

Timmy 269

Lid
Lid geworden
11 feb 2010
Waarderingsscore
10
Punten
18
momenteel een ford mondeo, en later zal ook een gewone gezinsauto zijn. 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
668
Punten
113
Die platen zijn sterk genoeg. Je legt wel best een wapeningsnetje onderaan in uw chape, dat gaat de druk van uw wielen verdelen.

Timmy 269

Lid
Lid geworden
11 feb 2010
Waarderingsscore
10
Punten
18
Hoeveel moet de minimum hoogte zijn van chape(met chapenetten) in een garage?

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Waarderingsscore
16
Punten
38
mmmm platen hebben 300kpa druksterkte en dat is  30 ton/m²   of 300kg/dm² (10cmx10xm , ongeveer opp van een loopvlak van een band)

ford mondeo weegt 1500kg / 4 banden = 375kg / band , dus los op de plaat staan zou de plaat vervormen (als je rijd en stopt gaan die krachten nog omhoog)

nu komt er nog gewapende chape over die deze druk zal verdelen over de plaat , ik zou toch voor een 10cm dikte gaan om een beetje zeker te zijn dat je geen vervorming krijgt (en persoonlijk zou ik geen isolatie plaat steken) je zal ook zeker niet de eerste zijn die verzakkingen/scheurne  krijgt in zijn garage vloer

en hier ga je er van uit dat de chape perfect geplaatst wordt met juiste samensetlling en netten op de juiste plaats en voldoende overlappend ...

Timmy 269

Lid
Lid geworden
11 feb 2010
Waarderingsscore
10
Punten
18
Voor de juiste samenstelling van de chape zorg ik zelf voor, ik zou hem zelf aanmaken en leggen. Ik doe er zoveel cement in dat ik zelf wil en jullie me zouden aanraden. 

Er zullen toch nog wel mensen zijn die hun garagevloer meegeisoleerd hebben, zeker als dit binnen de bouwschil is?

ik heb ook nog deze gevonden, prijs hiervan moet ik nog opzoeken is bijna dubbel zo sterk als die van recticel  https://www.soprema.be/nl/product/isolatie/thermische-isolatie/xps/xps-500-4E99779D94337307C1258123003CBEE0

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Waarderingsscore
16
Punten
38
deze lijkt me een pak beter

staat er trouwens ook bij --> voor parkeergarages

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
668
Punten
113
Vergeet die Alu thermo maar.  Koop u een stevige plaat en voorzie gewoon wat wapening (fijne mazen , iets van 50x50, max.75x75) ... het is niet moeilijker dan dat.

Timmy 269

Lid
Lid geworden
11 feb 2010
Waarderingsscore
10
Punten
18
oké merci, dan zal het de xps plaat zijn en stevige gewapende chape. Zal zien dat ik minstens 10cm chape kan leggen.

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
668
Punten
113
thumbs_up.png

Als je geen netten vindt in voldoende kleine mazen dan kan je altijd twee netten met wat grotere mazen over elkaar leggen die je voor de helft verschuift.

Timmy 269

Lid
Lid geworden
11 feb 2010
Waarderingsscore
10
Punten
18
Toch nog even dit aan het topic toevoegen voor andere geïntresseerden.

Het is een antwoord van Soprema op mijn vraag die ik eerder gesteld had

"Uitgaande van de volgende parameters:

Voertuiggewicht = 1800 kg;

Voorwiel aangedreven => 62 % op de vooras => 558 kg op elk voorwiel;

Bandbreedte = 195 mm;

Diepte bandafdruk = 100 mm.

Dit levert rechtstreeks op de XPS (dus zonder enige chape e.d.) een druk van elk wiel van ca. 281 kPa op.

Met een laagdikte chape + tegel van 6 cm dik vermindert deze druk naar ca. 79 kPa.

Onze XPS 500 met zijn druksterkte van 500 kPa bij 10 % vervorming is m.a.w. zeker geschikt voor deze toepassing."

Aangezien mijn opbouw maar 18cm kan zijn, zou ik toch 8 cm isolatie kunnen leggen en 8,5cm chape leggen en 1,5cm tegel en lijm. 

Nu nog juist zien hoe ik de leidingen electriciteit en sanitair ga kunnen wegmoffelen 

Timmy 269

Lid
Lid geworden
11 feb 2010
Waarderingsscore
10
Punten
18
Ik heb vorig weekend nog eens nagemeten en tot conclusie gekomen dat vloerisolatieplaten van 6cm ik niet meer wegkan met de sanitaire en elctrische buizen. Ik heb maar een opbouwhoogte van 17cm.

Misschien toch maar overwegen om pur te laten spuiten maar ik weet niet hoe draagkrachtig dit is? 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Waarderingsscore
8
Punten
38
Dunnere isolatie? Het is tenslotte een garage?

Of uw leidingen op betonplaat leggen en argex storten als uitvullaag en daar dan de chape opleggen?

vloeropbouw.png

Bijlagen

• vloeropbouw.png
    vloeropbouw.png
    29 KB · Weergaven: 0

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
578
Punten
113
Isolatiechape met van die xps/ bollekes in ipv platen? kan ook gelijk dienen om je leidingen uit te vullen.

Timmy 269

Lid
Lid geworden
11 feb 2010
Waarderingsscore
10
Punten
18
Had gisteren toen ik de vraag van gespoten put in dit topic geplaatst had, ook een bericht naar een bedrijf gedaan dat pur spuit.

Ondertussen van een vertegenwoordiger de melding gekregen dat gespoten pur 20ton/m2 kan dragen.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.213
Punten
113
20ton?

Hier   hebben ze het over 2.5ton, verschil lijkt mij nogal groot.

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
668
Punten
113
De ene PUR is de andere niet... hier was onlangs een analoog topic en daar kon de PUR langdurig 4ton/m² aan.

Tommy, kan je de XPS500 niet in twee lagen leggen? Eerst een basislaag en dan daarop uw sanitaire leidingen (grote diameters). De tweede laag XPS snij je dan op maat zodat ze naast uw sanitaire leidingen passen.

De elektrische leidingen leg je dan op die tweede laag bovenop het wapeningsnet (onder de chape).

Timmy 269

Lid
Lid geworden
11 feb 2010
Waarderingsscore
10
Punten
18
Dit is het antwoord dat ik kreeg van de vertegenwoordiger van gespoten pur “Gespoten pur kan zeker in de garage gespoten worden, deze heeft een draagkracht van 20 ton/m² verdeelde last.”

Zelfs als het maar 2,5ton/m² dan is dat voor één autoband met oppervlakte van 195x100mm 487kg draagkracht per band zonder de bovenliggende chape geteld die de druk ook nog eens verdeeld of ben ik verkeerd.

De vertegenwoordiger van Soprema liet me zelfs weten dat in mijn geval de Soprema xps van 300 als genoeg zou zijn omdat een gewapende chape + vloer van 6cm dik de druk van de auto 3 keer laat verminderen.

Keon, als ik de xps in 2 lagen wil leggen, dan moet ik een minimumumdikte van 80mm nemen, de dunste plaat is 40mm. Als er 2 Alpex buizen mekaar zouden kruisen, komen die dan niet hoger dan 40mm?

Ik kan ook bv 60mm isolatie leggen en daar dan sanitair en eventueel nog een afvoer van 40mm van wasmachine op en dan het overige 11 a 12 cm met gewapende chape leggen.

Ne kameraard zei ook dat als ik palen leg, ik moet zien hoe ik dee platen leg,. De beton is misschien niet over zo vlak en dit moet onder de plaat opgevuld worden, ook al is maar verzakking in beton van 2mm.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan