• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vloerbalken geïmpregneerd kopen of zonder behandeling?

Lid geworden
25 jul 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
1. Vloerbalken geïmpregneerd kopen of zonder behandeling? Is de meerprijs van impregneren het over het algemeen waard?
Een beetje context: Het gaat om de vloerbalken van een nieuw te bouwen houtskelet-aanbouw die geplaatst wordt op een stalen frame.

2. Wordt impregneren vaak gedaan?

3. Hoe zit het eigenlijk met gebruikte vloerbalken die ik evt. zou kunnen kopen bij een bedrijf met gebruikte bouwmaterialen?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.662
Punten
113
Wat denk je dat het nut is van impregneren?

Meeste denken dat dit tegen het vocht is maar eigenlijk is impregnatie bedoelt om insecten ( kevers, torren, boorders ... ) uit je hout te houden.
Niets zo vervelend om balken te hebben die worden opgevreten door boorders.
Dus Impregnatie is eigenlijk sterk aan te raden.
Recuperatie hout kun je laten impregneren .

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
686
Punten
113
Welk materiaal zijn je vloerbalken?
Indien Europese Douglas, is het sterk aanbevolen om die te laten drenken of impregneren.
Indien Canadese Douglas, is het onnodig.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.662
Punten
113
Zo'n houtboorder of een boktor gaat echt geen onderscheid maken tussen een europse douglas of een canadese .
Zachthout is zachthout

Niet voor niets dat bij invoer van hout ( zachthout of hardhout) het hout MOET behandeld worden tegen insecten.

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
686
Punten
113
Aha, van boktors heb ik geen idee ..

Maar mij hebben ze altijd wijsgemaakt dat Europese Douglas véél gevoeliger is voor ziektes, schimmels en termieten door het vele spinthout.
Vandaar dat drenken of impregneren van Europse Douglas dan ook sterk aanbevolen is.
Canadese Oregon is meestal groter in omvang en groeit trager, met als gevolg veel minder spinthout en dichtere jaarringen.
Het is net in dat zachte spinthout dat larven van kevers zich nestelen.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.662
Punten
113
Het impregneren van hout heeft geen enkele invloed op schimmelaantasting, ziektes uitgezonder termieten want dat zijn insecten.
Impregneren van hout is dus 100% als preventieve maatregel tegen insecten en het assortiment insecten dat zot is van onze balken en planken is nogal groot.
Wat wel is, als het hout niet geimpregneerd is en dus gevoelig aan insecten dan wordt de structuur van het hout aangetast. Er zitten gangen in het hout. En langs deze weg kunnen schimmels WEL veel gemakkelijker het hout aantasten.
Zo' gang zit vol me zagemeel, wat vochtig want water glijdt niet meer van het hout, hier en daar wat opstopping en wat spore elementen in de lucht en mos en schimmels zijn vertrokken.
Als dit dan gebeurt in levend hout ( bomen dus) dan krijg je natuurlijk door die insecten ook weer meer kans dat ziektes zich kunnen manifesteren omdat de ( levende ) boom is verzwakt.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan