• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vloer ophogen voor vloerisolatie

matt37

Nieuw Lid
Lid geworden
27 mrt 2010
Waarderingsscore
2
Punten
8
Hey allen,

Alvorens m'n vraag te stellen misschien eerst ons project even samenvatten:
We gaan onze huidige woning uit 1976 grondig renoveren. Momenteel is alles op het gelijkvloers met een zolder erboven.
Het dak gaat er af en we trekken dit op met een volwaardig verdiep en zolder, weliswaar niet over de volledige lengte.
We hebben lang nagedacht over alle verschillende opties, maar we hebben geopteerd om de huidige gevelsteen volledig af te breken en een nieuwe te voorzien om grondig te kunnen isoleren.
Tenslotte zullen ook de ramen vervangen worden en is er een isolatie systeem D voorzien (via Dierickx, met dank aan jullie advies).
We hebben in de loop van ons traject ook gekozen voor een energetische renovatie (gezien de verwarmingsinstallatie recent vervangen was, was dit voor ons een keuzemogelijkheid, in principe is dat niet vrij te kiezen).

Tijdens ons project willen we maximaal zelf bijstaan, al hebben we geen van beiden ervaring in de bouw.
Tot nu toe gaat dat goed, afbreken is leuk en alles verloopt nog volgens mijn zelf voorziene planning.
In april - mei starten we hopelijk met de effectieve bouw.
We werken met tal van lokale vakmensen, met telkens iemand per vakgebied (geen algemene aannemer).
De zoektocht naar de juiste mensen is al een werkje geweest, hopelijk gaat dat nadien lonen.

In deze fase gaat het om de ruwbouw en de afwerking van het verdiep.
Wanneer het financieel kan, zullen we de benedenverdieping nog aanpakken.
Daar denken we nu al aan, maar het is dus nog niet voor direct.

Mijn vraag gaat dan ook over die volgende fase:
We willen op het gelijkvloers vloerverwarming, maar onze vloeropbouw is maar 11 cm dik, inclusief de bestaande tegel (dus gemeten vanaf de welfsels).
Onze architect is geen fan van isoleren via de kruipruimte omdat dit vol koudebruggen zit door de funderingen, daarnaast vreest hij ook voor schimmelvorming door vocht.
Hij stelde voor om te werken met dunne chape zoals Durimit, en dan een 5 tal cm omhoog te gaan.
Ik hoor echter slechte ervaringen i.c.m. vloerverwarming met dat product van mijn schoonbroer (actief in de bouw als ingenieur).
Hij stelt voor om minimale isolatie te voorzien langs boven en dat langs onder (via de kruipkelder) aan te vullen.

Omhoog gaan is een optie, de deuropeningen zijn momenteel 207 cm hoog.
10 cm omhoog gaan zou dan wel wat aanpassingen vragen, maar bv. 5 zal vrij eenvoudig gaan.
We moeten dit nu echter al beslissen omdat alle nieuwe ramen tot op de vloerhoogte gaan.

De problemen die ik zie indien we aanzienlijk omhoog gaan (vul gerust aan):
  1. Deuropeningen te verhogen
  2. Badkamer op gelijkvloers aan te passen (douche en wc)
  3. stopcontacten in vochtige ruimtes zitten nu op 27 cm (net als in droge ruimtes), mogelijks te verhogen
  4. Ruimtes worden kleiner (plafondhoogte is 257 cm)
  5. schakelaars verlichting gaan misschien wat laag staan als we serieus omhoog gaan
  6. Trap aan te passen wanneer we later de vloer gaan verhogen (al is dat altijd een probleem wanneer we gaan breken, om die reden kiezen we tijdelijk voor een zo goedkoop mogelijke trap)
  7. Grotere trede aan voordeur (niet echt een probleem op onze leeftijd)
De vraag is dus hoe jullie dit zouden oplossen.
Gezien we investeren in goede isolatie en een degelijke afwerking zijn dat belangrijke punten voor ons.
De bedoeling is dat hetgeen we afwerken voor lange tijd in orde is, hopelijk voor de rest van ons leven (toch voor de vloer).

Nog een kleine bonusvraag:
Ik heb nog glaswol over van de huidige zolder, die kan ik moeilijk recupereren voor de nieuwe zolder omdat de facturen nodig hebben voor de premies (en renteloos krediet). Kan ik die recupuren in de kruipkelder?
Die is quasi altijd droog, behalve in de afgelopen zeer natte periode (maar nu is hij terug droog).

Alvast bedankt,
Matthias

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.273
Punten
113
Hoe gaat de nieuwe opbouw er dan uitzien?
5cm isolatie en 5cm chappe is in theorie toch voldoende?

matt37

Nieuw Lid
Lid geworden
27 mrt 2010
Waarderingsscore
2
Punten
8
De technieken (elektriciteit en leidingen) zullen er ook nog bij moeten, alsook de vloerverwarming zelf. 15 mm voor de tegel lijkt me ook wel nodig.
Is 5 cm chappe dan niet wat aan de dunne kant?
Nu hebben we echt een kille vloer, maar er is dan ook niets van isolatie.

matt37

Nieuw Lid
Lid geworden
27 mrt 2010
Waarderingsscore
2
Punten
8
Het voorstel van onze architect is als volgt:

"Ik zou volgende zaken kunnen aanraden, ik zou een verhoging van de nulpas van 5cm,

1. In het geval van de standaard oplossing wilt dit zeggen
1cm vloerafwerking

5cm gewapende chape

3cm vloerverwarming

7cm PUR isolatie

1. In het geval van de Duremit

1cm vloerafwerking

4cm duremit chape

3cm vloerverwarming

8cm isolatie PUR"

Misschien nog een toevoeging, we willen nadien een keramische tegel leggen, kan het sterker worden als we bv. kiezen voor een grote tegel en op die manier de druk beter spreiden (moest er met de Duremit toch ergens minder chape liggen door een hobbel in de pur)

Laatst bewerkt:

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.825
Punten
113
3cm vloerverwarming. Die steek je toch in de chape.
Je kan bv anhydriet chape nemen.

matt37

Nieuw Lid
Lid geworden
27 mrt 2010
Waarderingsscore
2
Punten
8
Wat denken jullie anders van 1 van volgende voorstellen:
pasverhoging van 2cm is nog steeds het volgende

1cm vloerafwerking
8cm chape (vloerverwarming inbegrepen)
4cm isolatie (geschuurd)( belangrijke opmerking, leidingen en afvoeren via de kruipkelder. Er is maar 4cm opbouwhoogte)
Draagstructuur
X cm isolatie cfr epb studie. In functie van de condities in de kruipkelder ook gespoten pur zoals op de vloerplaat. Indien vochtig xps harde platen die correct aansluiten.

OF

1cm vloerafwerking

8cm chape (vloerverwarming inbegrepen)

10cm PUR isolatie

Dan komen nog steeds op een totale vloeropbouw van 19cm, dus een verhoging van 8cm

matt37

Nieuw Lid
Lid geworden
27 mrt 2010
Waarderingsscore
2
Punten
8
3cm vloerverwarming. Die steek je toch in de chape.
Je kan bv anhydriet chape nemen.
Ik denk dat het ook zo bedoeld was, maar dat er in totaal 8 cm chape is inclusief 3 cm vloerverwarming

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.825
Punten
113
Je kan ook werken met een droog systeem.
Misschien in deze situatie geen slechte oplossing

matt37

Nieuw Lid
Lid geworden
27 mrt 2010
Waarderingsscore
2
Punten
8
Is dat niet kostelijk in elektriciteitsverbruik? We zijn al enorm aan het investeren in isolatie, dan willen we dat liefst overal doortrekken

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.825
Punten
113
Is dat niet kostelijk in elektriciteitsverbruik? We zijn al enorm aan het investeren in isolatie, dan willen we dat liefst overal doortrekken
Hoe bedoel je electricitaitsverbruik ?
Het verwarmingssysteem blijft hetzelfde, enkel ga je zonder chape werken, maar isolatie, met daarop je vvw buizen die in voorgevormde platen zitten of noppenplaten, dat kan dan bedekt worden met bv Fermacelplaten om iets massa toe te voegen.

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Waarderingsscore
1.082
Punten
113
droog systeem is iets anders dan elektrische vloerverwarming

J-H

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 apr 2015
Waarderingsscore
107
Punten
43
Wij hebben vrij snel gekozen voor een droog systeem. Wat je meer betaald spaar je toch wel uit met het vermijden van de chape (die vrij duur was per m2 aangezien het een kleine ruimte was). Daardoor geen verhoging van de vloerpas.

De opbouw van een droog systeem is 3 cm speciale isomo-platen met uitsparingen voor de leidingen, 2 cm fermacell vloerelementen en dan je afwerking. Onderaan kan je isolatie toevoegen.

matt37

Nieuw Lid
Lid geworden
27 mrt 2010
Waarderingsscore
2
Punten
8
Ah zo,ik dacht aan de elektrische matten dat je ook hebt. Dit moet ik eens uitzoeken. Merciekes alvast

matt37

Nieuw Lid
Lid geworden
27 mrt 2010
Waarderingsscore
2
Punten
8
Hebben jullie enig idee van het prijsverschil? Het gaat hier beneden toch over een 120 m2, tegenover 5 deuren en enkele stopcontacten in natte ruimte (en de badkamer op het gelijkvloers met douche en ophang wc dat aanpassingen nodig zou hebben bij grote verhoging nulpas)

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.825
Punten
113
Hebben jullie enig idee van het prijsverschil? Het gaat hier beneden toch over een 120 m2, tegenover 5 deuren en enkele stopcontacten in natte ruimte (en de badkamer op het gelijkvloers met douche en ophang wc dat aanpassingen nodig zou hebben bij grote verhoging nulpas)
En wat met waterkeringen in de muur ?
Droog systeem is iets duurder, maar voor correcte prijzen, kan je die best opvragen.
Als je zelf wil leggen, gaat dat met zo'n platen wel makkelijker.

matt37

Nieuw Lid
Lid geworden
27 mrt 2010
Waarderingsscore
2
Punten
8
Die zijn mogelijks hoe dan ook aan vernieuwing toe, dat zal moeten blijken als we de facadesteen afbreken

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.854
Punten
113
Als je een IER hebt moet je toch voldoen aan de U-waarde 0,24 W/m2K. Dat is al snel 10 cm PUR, PIR is soms nog iets beter dus kan 9cm zijn. Hou daar dan ook rekening mee. Doe alles in 1 pakket, best langs boven. Je hebt veel te dikke chape. Die duremit heb ik zelf nog nooit mee gewerkt. Maar je kan bvb perfect anhydrietchappe plaatsen, 5cm hoogte, waar in de onderste 2cm je vloerverwarmingsbuizen liggen. Dan heb je als je heel goed uitkijkt, bvb 9cm PIR (met de beste lambda waarde zoeken dan) 5 cm chappe, 1 cm speling (want ligt dat overal wel gelijk en op de goede hoogte die gespoten PIR?) en 1,3 cm vloerafwerking in het geval van keramische tegel : 16 cm.

Wat deuren aanpassen en wat elektra veranderen dat is toch allemaal niet veel werk als je over een IER spreekt. Gaat dat niet zowiezo allemaal vervangen worden? en de badkamer blijft?

matt37

Nieuw Lid
Lid geworden
27 mrt 2010
Waarderingsscore
2
Punten
8
Bedankt Caroto voor dat voorstel, dat is inderdaad nog doenbaar.
Ondertussen heb ik ook iemand gevonden die garantie geeft bij 5 cm chape inclusief de vloerverwarming.

De isolatie vanuit de kruipkelder d.m.v. gespoten PUR lijkt ons nu ook wel een optie, dat is veruit de eenvoudigste optie.
Het argument van onze architect m.b.t. de koudebruggen gaat misschien wel meevallen omdat we tot 30 cm onder het maaiveld mee isoleren.
Eventueel kan er ook een stuk van de funderingsmuren geïsoleerd worden met de gespoten PUR.

Enige nadeel dat ik daarbij zie is dat het een vuil product betreft (zogezegd het nieuwe asbest).

Wat denken jullie hiervan?
Ophogen zal in ieder geval ook een verhoging van de waterkering tot gevolg hebben, alsook aanpassingen deuren, en vooral een aanpassing in onze badkamer. Die laatste is nog vrij recent, met een douche (met lage instap) en bad. Als we dan langs boven gaan isoleren zie ik daar wel oplossingen voor, maar als het 5 cm naar boven is lijken me dat toch al serieuze aanpassingen.

Nog een reden om niet te veel naar boven te gaan is de plafondhoogte die nu 257 is, en er zou nadien nog een vals plafond komen.

Laatst bewerkt:

matt37

Nieuw Lid
Lid geworden
27 mrt 2010
Waarderingsscore
2
Punten
8
Ondertussen heb ik nog wat gemeten en alle voor en nadelen in kaart proberen te brengen.
We hebben op het gelijkvloers een badkamer die we wensen te behouden, maar het voordeel van die badkamer is dat de vloer 1,2 cm hoger meer dan de rest (die vloer zou er wel uitgaan, maar dan is de wc en dergelijke al wat hoger).
Het WC in de badkamer is momenteel 45 cm hoog, als we bv. 4 cm omhoog gaan, zal dat komen op 42,2 (45 - 4 + 1,2), wat ons wel oké lijkt
Voor de douche hebben we een rand van 4 cm, daar dus ook geen probleem.

Enkel de deuren (het zijn er maar 5) vragen mogelijks een aanpassing, al lijkt me die 4 cm wel oké.
Dient een waterkering perse aangepast te worden als we met 4 cm omhoog gaan?
Nog een nadeel in dit scenario is dat er geen isolatie is onder het bad en douche.

Dat zou dan volgende opbouw zijn:
Verhoging 4 cm, totale vloeropbouw = 15
1,5 cm vloeropbouw (lijkt me beter dan de vooropgestelde 1cm voor een keramische tegel)
4,5 cm anhydrietchape incl. vloerverwarming
9 cm PUR
U-waarde isolatie is dan 0.26 W/m²K

Het alternatief is om te werken vanuit de kruipkelder met gespoten PUR
Dat vraagt enkele aanpassingen om de kruipkelder droger te krijgen.
Hij is nu ook quasi altijd droog, behalve een put aan de ingang (heeft vorige eigenaar gemaakt met doel om wijn te stockeren, zonder succes door water). Het grondwater zit hier vrij diep en het is hele fijne zandgrond, ik heb bv nog nooit een plas gezien in de tuin, en de geul van 80cm diep aan onze fundering staat gewoon nog droog.
Daarnaast zou ik extra ventilatie willen voorzien in de kruipkelder.

Onze architect waarschuwde ook voor koudebruggen in de kruipkelder, maar zoals hierboven reeds gezegd zou dat kunnen meevallen gezien we de fundering tot 30 cm onder maaiveld mee isoleren (vanaf die hoogte metsen we op met betonblokken).
Het nadeel aan dit systeem lijkt me dat de totale op te warme massa (inclusief de welfsels) een stuk groter zal zijn, waardoor de vloerverwarming nog trager zal zijn.
Maar dat is ook maar een conclusie gebaseerd op niets, misschien zit ik er wel helemaal naast.

Voor het droge systeem heb ik volgende week een afspraak bij Sack, maar ik heb begrepen dat dit qua hoogte vergelijkbaar zal zijn met anhydrietchape. Dat kan dus nog een 3e optie worden.

Wat zouden jullie doen in onze plaats?

sam vp

Actief Lid
Lid geworden
10 jul 2023
Waarderingsscore
45
Punten
28
Waarom wil je die kruipkelder behouden? Diamur chape kan vanaf 3cm dikte. Zie hun website.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan