Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Vloer op 1e verdieping met houten balken in beton: egaliseren mogelijk?

• Tags balken beton egalisatie hout houten
  • Lid geworden
    27 okt 2024
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    3
    Hallo allemaal,
    Ik ben al een tijdje bezig met de renovatie van een jaren '30 woning.
    Op de eerste verdieping was de betonnen vloer in twee kamers naar het midden doorgezakt, met op sommige plekken fijne barsten.
    Ik moest nog een gat dichten waar vroeger een rolluik zat. Dit gat was zichtbaar op de eerste verdieping (ja, echt waar) en was afgedekt met een houten plank, waaronder de rol lag. Na het verwijderen van de rol heb ik het gat gedicht met ijzer en beton.
    Toen ik in de bovenvloer begon te boren, rook ik hout. Na wat oude beton weg te halen, bleek er een houten balk in de vloer te zitten.
    Ik ben er nu bijna zeker van dat de hele vloer op de eerste verdieping bestaat uit houten balken ingebed in beton.
    Mijn vragen:
    Is het nog mogelijk om zo'n vloer te egaliseren?
    Vooral het extra gewicht.
    Werd dit type constructie vroeger vaak gebruikt in jaren '30 woningen?
    Het diepste punt van de gebogen vloer is toch +- 4cm dus komt er eerst nog extra chape op dus nog meer gewicht.
    En zijn er alternatieven?

Dat lijkt me niet gebruikelijk, maar er zijn op dit forum misschien wel experten die kunnen verklaren wat ze destijds hebben aangevangen daar, en waarom.

Voor mij persoonlijk zou de de combinatie van 4 cm (!) doorbuiging, barsten, en het aantreffen van houten balken reden genoeg zijn om meteen een stabiliteitsingenieur te consulteren, en vooral niks te doen tot die een advies heeft geformuleerd.

Jaren 30 is idd eerder hout.
    En wat er in die bijna 100 jaar ondertussen gebeurd is....sommigen halen soms wat uit.

Om heel eerlijk te zijn, zou ik dat allemaal vervangen. Want de houten liggers die ze vroeger gebruikten waren in wel wat gevallen niet voldoende gedimensioneerd.
    haal er iemand bij voor de berekningnen te doen.
    Je kan nieuwe houten opbouw doen, of met metalen liggers, zwaluwstaartplaten voor betonnen dek etc.

is een extra kost, maar daarna zit je wel ineens goed

Afbeeldingen geven meer informatie

Bijlagen

• PXL_20260109_133254886.jpg
      PXL_20260109_133254886.jpg
      151,4 KB · Weergaven: 46
    • PXL_20260109_133321270.MP.jpg
      PXL_20260109_133321270.MP.jpg
      147,7 KB · Weergaven: 47
    Ik vermoed dat er al iemand vóór jou geweest is met het idee om dat wat te verstevigen/egaliseren door een cementgebonden laag over de houten balkenlaag te leggen, wat zich op termijn toch nog wat meer gezet heeft door het extra gewicht.

Best volledig vervangen, vrees ik.

Ik weet dat velen van jullie vinden dat ik dat beter vervang.
    Maar hieronder bevindt zich een perfecte gerenoveerde living.
    Zou er misschien een mogelijkheid zijn om dit op een andere manier te verstevigen?
    Ik dacht aan mischien met een haakse slijper en daarna ijzer insteken en terug opvullen?
    Is een beetje sneu nu dat we hiermee de woonkamer gaan vuilmaken of afbreken.

Ik weet dat velen van jullie vinden dat ik dat beter vervang.
    Maar hieronder bevindt zich een perfecte gerenoveerde living.
    Zou er misschien een mogelijkheid zijn om dit op een andere manier te verstevigen?
    Ik dacht aan mischien met een haakse slijper en daarna ijzer insteken en terug opvullen?
    Is een beetje sneu nu dat we hiermee de woonkamer gaan vuilmaken of afbreken.
    Dit ga je niet meer goed krijgen zonder breken.
    Houten vloer was wss al ondergedimensioneerd en nu alleen aar extra gewicht erop.
    Langs onder een poutrel dwars eronder krippek en plaatsen , maar dat is ook brrek werk en dan zit je met die balk in je leefruimte.

Leuk is het niet, dat begrijp ik, maar ik zou er nu degelijk werk van maken

Enige manier om dat te verstevigen is inderdaad die balken blootleggen en idealiter vervangen.

Hier hebben we ook een poutrel laten steken voor zo'n houten vloer, daarvoor danste die, nu geeft die geen krimp meer. Maar het plafond onder die vloer hadden we sowieso al gesloopt 🙂.

Juist opletten, onze draagmuren onder de houten roosters zijn allemaal muren van 10cm volgens stab ing geen probleem zolang het hout bleef. Stond er al 100j en heeft een bominslag tijden wo2 overleefd. Had volgens ing en ik citeer al tijd genoeg gehad om in te vallen. Maar zwaluwstaart platen en beton was voor extra gewicht een no go. Dus weet ook niet of de constructie nog verzwaren een goede optie is

Juist opletten, onze draagmuren onder de houten roosters zijn allemaal muren van 10cm volgens stab ing geen probleem zolang het hout bleef. Stond er al 100j en heeft een bominslag tijden wo2 overleefd. Had volgens ing en ik citeer al tijd genoeg gehad om in te vallen. Maar zwaluwstaart platen en beton was voor extra gewicht een no go. Dus weet ook niet of de constructie nog verzwaren een goede optie is
    Daar heb ik we meer chance mee.
    Muren zijn steense muren van 30cm anderhalve steen wel geen spouw helaas.
    Ik denk dat ik eerst maar eens een studie ga laten doen.

Terug
Bovenaan